Koldskål og fun light saftevand - godt ell~
Fra : Sussi

Dato : 11-06-02 06:09

Hej NG

Jeg har lige nogen spørgsmål til eksperterne her i NG. Jeg er ret vild
med koldskål (både med og uden kammerjunker), og kan spise det hver
dag. Jeg elsker også saftevand, og vil lige høre hvor "sundt"/ikke
sundt begge dele er.

Koldskål:
(Arla Food koldskål med tykmælk & æg købt i Fakta)
Pr. 100 g:
Energi      300 kj/70 kcal
Protein      3,4 g
Kulhydrat   8,9 g
Fedt      2,2 g

Kammerjunker:
(Vesterlund bageri kammer junkere købt i Fakta)
Pr. 100 g:
Energi      2000 kj/480 kcal
Protein      6 g
Kulhydrat   66 g
Fedt      21 g

Fun saftevand:
(Fun light hindbær/orange købt i Fakta)
Pr. 100 ml. koncentrat, ca.:
Energi      35 kj/9 kcal
Protein      - g
Kulhydrat   - g (heraf sukker-arter: - g)
Fedt      - g (heraf mættede fedtsyrer: - g)
Kostfibre   - g
Natrium      0,16 g

Jeg kan godt se, at kammer junker ikke er særlig sundt, og dem kan jeg
også sagtens undvære. Men hvordan med koldskål? Jeg kan spise det til
alle måltider, og ved godt at det er bedre fx at drikke et glas
skummetmælk, men det er ikke helt det samme. Så HVOR slemt er koldskål
egentlig? Inden jeg går helt i selvsving, vil jeg stoppe for nu.
På forhånd tak for Jeres svar.
Bedste hilsner

Sussi :)

--
Fjern FJERNMIG i min E-mail
Mc Donalds er ok, men talende frøer er bare så sejt :)

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 11-06-02 08:13

> Koldskål:
> (Arla Food koldskål med tykmælk & æg købt i Fakta)
> Pr. 100 g:
> Energi 300 kj/70 kcal
> Protein 3,4 g
> Kulhydrat 8,9 g
> Fedt 2,2 g

Tjaaa.. ser du på kcal... så kan du drikke dobbelt så meget skummetmælk som
koldskål...
Skummetmælk indeholder 35 kcal pr. 100 gram...

Har du en kostplan ex 1600 kcal om dagen (mange kører efter en kostplan der
ligger under!).

Så kan du drikke lidt over 2 liter koldskål.. men så må du heller ikke få
andet! *S*

Arla har altså også lavet en koldskål med ca. lidt over 50 kcal. pr 100
gram.. men den smager nær så god som den den du nævnte! *S*

MVH Mette

Fra : Pia Petersen

Dato : 11-06-02 09:49

> Koldskål:
> (Arla Food koldskål med tykmælk & æg købt i Fakta)
> Pr. 100 g:
> Energi 300 kj/70 kcal
> Protein 3,4 g
> Kulhydrat 8,9 g
> Fedt 2,2 g
>

> Kammerjunker:
> (Vesterlund bageri kammer junkere købt i Fakta)
> Pr. 100 g:
> Energi 2000 kj/480 kcal
> Protein 6 g
> Kulhydrat 66 g
> Fedt 21 g

Hejsa Sussi

I starten lavede jeg selv en "sund" koldskål ved at blande Cheasy A38 og
kærnemælk sammen, og komme lidt vanilie-sukker i .. Det smagte ikke nær
så godt, men det gav en god følelse fordi det var rimelig fedtfattigt og
kacl. fattigt .. Men nu har jeg fundet en økologisk koldskål fra Thiese
Mejeri . Den har følgende specifikationer :

Thise Mejeri - Økologisk koldskål
pr 100 gr:
Energi 230 kj / 50 kacl
protein 3,5 g
kulhydrat 8,0 g
fedt : 0,9 g

Der står som en side bemærkning : " fedtindholdet kan variere fra 0,6%
til 1,2 % pga. det naturlige varierende fedtindhold i kærnemælk" ..

Men det er da stadig mindre fedt og kacl. end i den almindelige. Jeg
kan ikke helt gennemskue om min opskrift med A38 og kærnemælk er bedre
eller værre .. men det smagte ikke nær så godt, og jeg tror det ligger
rimelig tæt på hinanden ???

Mht. kammerjunkere har fx. Bilka nogle i serien "Minimum" som har
følgende specifikationer :

Minimum kammerjunkere:
pr 100 gr
Energi : 1590 kj / 380 kacl
protein : 7 g
kulhydrater : 63 g
fedt : 9 g

Prisen er altså 21 kr for 375 gr ! Men de holder rimelig længe, fordi de
er mere kompakte end de almindelige ... Smagen er ok .. måsle lidt for
meget "et eller andet kryderi" ( kardemomme ??? ) .. men er altså
udemærkede ..

Mht. saftevand er jeg dig svar skyldig .. men jeg vil gerne høre om det
fra andre .. for jeg har altså svært ved at drikke alle de mange liter
rent vand .. det går lidt nemmere når det smager af noget .. Og samtidig
vil jeg spørge om fx. Cola Light .. Må man drikke det ?? At dømme efter
specifikationerne er der jo hverken fedt eller kacl. i det ... men kan
det virkelig være rigitgt at man bare kan drikke det ???? Det lyder
næsten for godt til at være sandt ..

Knus fra Pia

Fra : Girlie

Dato : 11-06-02 12:31

Du må drikke alt det cola light du lyster:)! Jeg lever ikke af andet - og
har vedligeholdt et 25 kg.'s vægttab i over et år:)!

Fra : Pia Petersen

Dato : 11-06-02 13:15

Girlie" <girlie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du må drikke alt det cola light du lyster:)! Jeg lever ikke af andet -
og
> har vedligeholdt et 25 kg.'s vægttab i over et år:)!

Virkelig ?? Ihh .. det lyder næsten for godt .. jamen .. tak, så !!

Og tillykke med det store tab og ikke mindst at det er blevet
vedligeholdt !! ¨

Hilsen Pia

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-06-02 21:29

> Du må drikke alt det cola light du lyster:)!

Næ, ikke hvis du vil overholde den maximale anbefalede dosis af diverse
kemikalier. Så må du max få ½ l cola light hver dag - eller FUN. Man kan dog
have det synspunkt at det er bedre at dø af kemikalier end af fedme

Mvh Maria

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-06-02 23:58

On Tue, 11 Jun 2002 22:29:24 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Næ, ikke hvis du vil overholde den maximale anbefalede dosis af diverse
>kemikalier. Så må du max få ½ l cola light hver dag - eller FUN. Man kan dog
>have det synspunkt at det er bedre at dø af kemikalier end af fedme

½ FUN, vil det så svare til 11 liter færdigdrik, da det jo skal blandes
med vand?

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Girlie

Dato : 12-06-02 07:22

> [...]
dog
> have det synspunkt at det er bedre at dø af kemikalier end af fedme

Med alle de konserveringsmidler og diverse vi stopper i os hver dag, så tror
jeg næppe Cola light gør et større udslag.
Jeg vil i hvert fald hellere drikke light end være fed:)

Fra : Pia Petersen

Dato : 12-06-02 09:33

> [...]
kan dog
> have det synspunkt at det er bedre at dø af kemikalier end af fedme

Hej Maria

Jow jow - jeg ved jo godt at man ikke just kan kalde cola for sundt !!!
Og jeg drikker heller ikke store mængder .. ca en 1½ flaske om ugen ...
forskellen vil bare være, at jeg nu kan gøre det uden dårlig
samvittighed ..

Knus fra Pia

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 14-06-02 10:10

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
dog
> have det synspunkt at det er bedre at dø af kemikalier end af fedme

Hvor har du det fra?

Mvh,
Henrik Schmidt