Vmax killer
Fra : BL

Dato : 11-06-02 06:10

jeg er gået hen og blevet lidt smålun på en honda VF1100C magna fra 85. 120
hk og et moment som ind i h........ men jeg har ikke set mange af denne
model i DK og vil så lige høre om der er nogen her der kender modellen?

Har den nogen svagheder udover de velkendte knastproblemer som alle hondas V
motorer fra midt 80èr havde?

Er det overhovedet til at få reservedele til en sådan?

Den VF1100 som jeg har kik på går lidt ujævnt og trænger til en
motorjustering/optimering. Kan i anbefale en forhandler/værksted som har
erfaring med denne model?

MVH
VF1000 ejer der ønsker at få endnu længere arme.

BL

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 11-06-02 07:53

"Er det overhovedet til at få reservedele til en sådan?"

David Silver Spares i England ville være et godt sted at starte

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Richard Pade

Dato : 11-06-02 10:06

BL wrote:

> [...]
> hk og et moment som ind i h........ men jeg har ikke set mange af denne
> model i DK og vil så lige høre om der er nogen her der kender modellen?

Ikke for at skuffe dig, men VF1100C - den tyske/europæiske model havde 98-100
hk, som matchede en eller anden effektgrænse i D dengang. Den amerikanske udgave
V65 Magna havde 116 HK - det er formentlig derfor V-rod'ens annoncerede effekt
blev sat op fra de oprindelige 115 HK - Magnaen er jo 20 år ældre, så det så
ikke godt ud at være effektmæssigt underlegen til sådan en.

Men V65 Magna's bror havde 126 Hk - den hed V65 Sabre og var vel egentlig den
model Yamaha skelede til, da de byggede Vmax, selv om Vmax er faldet mere
chopper-agtig ud end Sabre'n. (Er omtalt på Clymer-manualerne som VF1100S, men
vist aldrig solgt i EU). Den vil nok passe dig bedre som VF1000F-kører - C'en er
jo mere tilbagelænet.

> Har den nogen svagheder udover de velkendte knastproblemer som alle hondas V
> motorer fra midt 80èr havde?

Nej, ikke det jeg ved af - kig ind på Sabmag-mailinglisten og spørg - der er
snesevis af aktive V65-ejere. Du finder listens adresse på www.sabmag.org/ der i
sif selv rummer megen god info om disse og deres mindre 750/700/500-søskende -
og lidt VF1000/750-stof er der da også. Der er også en nordisk site, skriv hvis
du vil have adressen.

Iøvrigt blev det omtalte olieproblem mest udtalt på de oprindelige
82-83-modeller, fra 1984 blev forsyningen til toppen forbedret. Sørg blot for at
holde motoren over 5krpm indtil cyklen er varm og 3,5 krpm derefter. Der er den
også mere dynamisk at køre, 750en i det mindste.

Der findes forskellige modifikationer - oil mods - som råder bod på det, og også
som en del ejere af de senere modeller har installeret. Det er en mellemflange
til oliefilteret og et par slanger, der monteres i motortoppene.

Hvis du virkelig vil have en Vmax-killer ud af cyklen, skal du spørge efter Dave
Dodge på listen - han laver forskellige tuningskit til V65 og 45.

> Er det overhovedet til at få reservedele til en sådan?

Ikke noget problem til min 85' - Honda har centrallager og VF1100C kører der
trods alt en del af i D mv. Sabre'en derimod er derimod kun hjemtaget i
parralel/brugtimport. Men der ligger microfiches på nettet, så hvis din
forhandler ikke har dem, kan du let finde nummeret til ham.

> Den VF1100 som jeg har kik på går lidt ujævnt og trænger til en
> motorjustering/optimering. Kan i anbefale en forhandler/værksted som har
> erfaring med denne model?

Kender desværre ingen Honda-forhandlere i Midtjylland, spørg dine lokale
Honda-forhandlere, så sjælden er den heller ikke.

Hvad skal du iøvrigt give for dyret, og hvilken årgang er den?

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : BL

Dato : 11-06-02 11:11

Hej richard

Tak for et fyldestgørende svar. Du lyder som om du kender lidt til modellen.

Modellen jeg har kik på en tysk importeret mc kørt 45000 km fra 85, drosselt
til 100 hk.
Hvordan har de neddrosselt en VF1100 og kan det fjernes uden alt for store
investeringer?
Nogen påstår at droslingen ligger i karburatorerne, andre i udstødningen men
jeg talte med en forhandler der mente det kunne ligge i knastakslerne så at
det ville koste omkring 15000 for at for få den fulde effekt tilbage....
Hvem skal man tro på...
Skal man virkelig til at skille hele molevitten ad for at lede efter
droslingen eller kan man via stelnr eller lign se det?

Kan man sige det sådan, at hvis den har kørt i hele dens levetid
neddrosseltet til de 100 hk, men med en motorkonstruktion der er bygget til
120 hk, så må slidtagen på motoren være mindre da da aldrig har været
presset"?

Jeg kan købe dyret for 26000,- u/afg. og jeg regner med at afgiften er
omkring 36000,- så prisen på gaden er da OK, ikk!

MVH bruno

Fra : Richard Pade

Dato : 11-06-02 12:22

BL wrote:

> Tak for et fyldestgørende svar. Du lyder som om du kender lidt til modellen.

Nå, vi er et par stykker, der interesserer os for Sabre/S og Magna/C herhjemme,
selv om C-ejerne plejer at holde en lav profil for fællesskabet. I USA er
omvendt, næsten :)

> [...]
> til 100 hk.

> Hvordan har de neddrosselt en VF1100 og kan det fjernes uden alt for store

Jeg ved det faktisk ikke - men hvis du råber højt, kan vi måske få en anden
VF1100C-ejer på banen.

> [...]
> det ville koste omkring 15000 for at for få den fulde effekt tilbage....

Knasterne er en rimelig mulighed, men de koster "kun" 750,- / stk til 750'erne,
så 15kkr bliver det næppe.

> Hvem skal man tro på...

Man skal ikke tro, man skal søge til man finder svaret :)

Et sted på den tekniske link under www.sabmaag.org ligger der kopier af
microfiches på US-modellerne i PDF-format. Den microfiche, der dækker de tyske
modeller fra 1983, hedder 13 MB4 DGC
- den oplysning findes sammen med specs på modellen på Kleinjungs Honda-oversigt
www.kleinjung.de/techdata/index.htm under et af punkterne i hovedmenuen. Hvis
din forhandler har den kan I sammenligne med den amerikanske og finde svaret.

> [...]
> neddrosseltet til de 100 hk, men med en motorkonstruktion der er bygget til
> 120 hk, så må slidtagen på motoren være mindre da da aldrig har været

Ja, hvis den ellers er blevet kørt pænt - hvor meget har den kørt? - og iøvrigt
er en af de senere årgange (jvf ollieproblematikken jeg nævnte), burde den have
fået en blød start. Jeg vil anbefale, at du eller en fagmand kigger knasterne
efter og ser om der er pitting (små huller) eller begyndende slidmærker. Regn
med 50-60 kkm for et sæt knaster og -følgere - så bliver du kun glad, hvis den
kører længere.

> Jeg kan købe dyret for 26000,- u/afg. og jeg regner med at afgiften er
> omkring 36000,- så prisen på gaden er da OK, ikk!

Afhængig af årgangen og standen lyder det ikke værst: C-modellerne udbydes noget
højere end S-ditto og fx 750C-erne fra 84-85 ligger tit på 55-60kkr (ved dog
ikke hvad reelt bliver solgt for ), så en god 1100C burde vel ligge omkring
75kkr. (S-erne ligger ca.20kkr lavere).

Men check lige afgiften inden, du handler, så du er sikker på at haave til
ombygningen. God fornøjelse, selv om det er en C-er

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : BL

Dato : 11-06-02 13:58

> [...]
> omvendt, næsten :)

> Jeg ved det faktisk ikke - men hvis du råber højt, kan vi måske få en

Jamen så vil jeg som du forslog forsøge at RÅBE HØJT!!!!!

ER DER NOGEN DER VED......

Fra : Richard Pade

Dato : 11-06-02 17:05

BL - "BL" <b_lind@post5.tele.dk> - wrote:

> "Richard Pade" <richardDOTpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så vil jeg som du forslog forsøge at RÅBE HØJT!!!!!
>
> ER DER NOGEN DER VED......

Nej nej, det er ikke højt nok - det er der ingen VFC-ejere, der ser. Du skal
skifte subject - vær så god:)

VFC-ejer: Kontakt venligst BL om dette - og kopier gerne mig også.

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : BL

Dato : 11-06-02 18:17

Hvad mener du med : skifte subject???

Fra : Richard Pade

Dato : 11-06-02 12:34

BL wrote:

> [...]

> Jeg kan købe dyret for 26000,- u/afg. og jeg regner med at afgiften er
> omkring 36000,- så prisen på gaden er da OK, ikk!

Hmm, efter et hurtigt check - er prisen alligevel for høj - i D sælges de for
€2-2.700 -
se fx denne i norddtyskland set på netbike.de lige nu. Hvis effektoplysningen
passer, har du sparet din bekymring, selv om toppen nok snart skal overhales:

Chopper/Cruiser
Hersteller
Honda
Modell
VF 1100 CD
Leistung
103 kW , 1099 ccm
Baujahr
08.1993, 55.000 km
Farbe
rot
Preis
EUR 2.045,-

Anbieter:
Honda Bolte
Osnabrücker Str. 38
49186 Bad Iburg
Tel.: ( 0 54 03 ) 21 91
Fax: ( 0 54 03 ) 48 09

Honda-Bolte@netBike.de
zur Händler-Homepage

Fra : BL

Dato : 11-06-02 14:48

Du har nok ret i at prisen er i overkanten men cyklen står virkelig flot
overalt og motoren lyder sund og det er jo ikke sikkert at den du fandt på
Netbike.de er lige så flot og sund i motoren.... Jeg har tidligere kørt ned
i midttyskland for at hente en sååååå flot og velholdt mc (efter sælgers
opfattelse) og når man så ser den i virkeligheden så ligner den #%¤"/*^. Jeg
tror rent faktisk at de har luret "die dumme danen" at når vi har kørt små
700-1000 km så ved de godt at man nok uvilkårligt accepterer flere fejl og
mangler end hvis man blot havde kørt 25 km.

Hvis bare jeg kan finde ud af hvordan cyklen er droslet og siden få det
fjernet, helst uden for store omkostninger, så er det nok den løsning jeg
hælder til lige nu...

Håber at der er en der kender tricket...

Hilsen fra en forhåbentlig VF1100 Magna ejer

Fra : Richard Pade

Dato : 11-06-02 16:58

BL wrote:

> Du har nok ret i at prisen er i overkanten men cyklen står virkelig flot
> overalt og motoren lyder sund og det er jo ikke sikkert at den du fandt på
> Netbike.de er lige så flot og sund i motoren....

Blot et eksempel, der er også et par stykker på mobile.de, men nej det kræver en
undersøgelse i det enkelte tilfælde.

> Jeg har tidligere kørt ned
> i midttyskland for at hente en sååååå flot og velholdt mc (efter sælgers
> opfattelse) og når man så ser den i virkeligheden så ligner den #%¤"/*^.

Tja, jeg oplevede noget lignende forleden, men dog kun på mail: I min jagt efter
et pænt eksemplar af Hondas fine lille GB 500 Clubman tog jeg kontakt med en
ejer i Haamborg, som averterede sin med "Leichte kosmetische Schäden". Han
forklarede, at det faktisk dækkede over en håndflade-stor bule i tanken og dybe,
rustne ridser i udstødningen. Jeg fik ham til at sende et par nærbilleder, talte
med en fagmand og afslog derpå. Længe leve digitalkameraer og e-maal!

> Jeg tror rent faktisk at de har luret "die dumme danen" at når vi har kørt små
>
> 700-1000 km så ved de godt at man nok uvilkårligt accepterer flere fejl og
> mangler end hvis man blot havde kørt 25 km.

Det gælder vel kun forhandlere; er vi så kendte hos private dernede?

> Hvis bare jeg kan finde ud af hvordan cyklen er droslet og siden få det
> fjernet, helst uden for store omkostninger, så er det nok den løsning jeg
> hælder til lige nu...

Håber du finder en, god jagt.

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 00:41

BL <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en

> [...]
> danen" at når vi har kørt små 700-1000 km så ved de godt at man nok
> uvilkårligt accepterer flere fejl og mangler end hvis man blot havde

Alle(!) de af gruppens brugere der har gjort turen har ellers haft
akkurat modsatte oplevelse:
Drog afsted med skepsis over tilstand, og blev positivt overrasket ved
ankomst - Et par stykker har endda vovet pelsen og købt hjem ubeset med
samme resultat

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 22-06-02 12:59

> Drog afsted med skepsis over tilstand, og blev positivt overrasket ved ankomst ...

Hæhæ. Minder mig om: En englænder jeg mødte ifbm arbejde havde denne her rigtigt flotte vfr750, han gerne ville sælge. Han spurgte så til hvordan han kunne sælge den i feks DK. Annoncer, papirarbejde osv.

Hans grund til at sælge ud af landet: Maskinen var opbygget efter en totalskade, hvilket fremgår af nogle af dens engelske dokumenter, hvilket begrænser handelsværdien stærkt. Hans håb var så, at en udlænding ikke ville kende til den detalje...

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 00:32

> [...]
bygget
> til 120 hk, så må slidtagen på motoren være mindre da da aldrig har

Tjaeh :-/
eller også kan man udtrykke det som:
At det er en model der er udviklet fra en ca. 100Hk's grundmodel, som
den således har været droslet på højde med - Men grundmodellen var i sig
selv ikke super holdbar (à: knastproblemerne)!?

--
Armand.
(Hondahader)

Fra : Jens Jensen

Dato : 11-06-02 14:37

Hej
Måden den er droslet på kan normalt læses i de tyske papirer, det har det
ihvertfald gjort i dem jeg har set.

multisol@bigfoot.com

Fra : BL

Dato : 13-06-02 18:06

Umidlbart kan jeg ikke se i papirerne at står noget om drosling. Hvordan
ville det stå beskrevet på tysk? Droslung oder was?

Fra : Allan Bojesen

Dato : 13-06-02 20:46

> Umidlbart kan jeg ikke se i papirerne at står noget om drosling. Hvordan
> ville det stå beskrevet på tysk? Droslung oder was?

Der vil stå noget med "drossel" og så ansaugrohr (gummiet mellem karb. og
topstykke) / nockenwelle (knastaksel) eller noget helt dritte. Der er i
samme forbindelse angivet et tal med P foran (p for Pherdstärke =
hestekræfter), og dette tal er effekten i kW den er droslet til. Der vil
også stå hvis den er afdroslet og hvornår.

Allan Bojesen

Fra : BL

Dato : 14-06-02 07:09

Der står ikke noget i de tyske papirer om hverken "drossel", ansaugrohr
eller lign. Kan droslingen være beskrevet som en kode/tal??

Under bemærkning i papirerne står der:
ziff.20 U.21 NUR :SUMITOMO TUBELESS DUNLOP F11 BZW. K527 OD.BRIDGESTONE
TUBELESS MAG.MOPUS L303 BZW. G510*FZ DARF NUR M.SCHLAUCH
LOS.REIF.AUSGER*SEIN*REIFEN
PAAR.NUR VON EINEM HERSTELLER*ENTSTOERKERZEN:NGK DPR7EA-9, NGK DPR8EA-9, NGK
DPR9EA-9. ND X22EPR-U9, ND X24EPR-U9 OD.ND X27EPR-U9*M ABE
AUSN.GEN.:FABR-SCHILD IN-MITTE R.*.
Nu er mit tysk kendskab ikke det største men er det ikke noget med dæk typer
og tændrørstyper?? Blander de sig i hvad tændrør man kører med???

MVH BL

Fra : Allan Bojesen

Dato : 14-06-02 22:29

"BL" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Der står ikke noget i de tyske papirer om hverken "drossel", ansaugrohr
> eller lign. Kan droslingen være beskrevet som en kode/tal??

Jeg vil lige skynde mig at sige at jeg kun har set 1 fahrzeugbrief, og det
er fra min egen mc. Men tyskerne er et disiplineret folkefærd der elsker
systemer og derfor tror jeg at fahrzeugbrief bliver udført ens i hele
Tyskland. Hvis der ikke står noget på bagsiden af den første side, i den
øverste halvdel, tror jeg ikke den er droslet.

> [...]
typer
> og tændrørstyper?? Blander de sig i hvad tændrør man kører med???

Du har helt ret. Det med tændrørerne er måske på grund af noget miljøhalløj.

Allan Bojesen

Fra : Henning

Dato : 21-06-02 17:35

> Der står ikke noget i de tyske papirer om hverken "drossel", ansaugrohr eller lign. Kan droslingen være beskrevet som en kode/tal??

Hvis det er en 98PS/72kW maskine behøver der _vist_ ikke stå noget om drossel, da det var det normale. Men jeg mener, at effekt og topfart står opgivet et sted på Fahrzeugbrief. Men prøv en forespørgsel i de.rec.motorrad.

> ...ENTSTOERKERZEN:NGK DPR7EA-9, NGK DPR8EA-9, NGK DPR9EA-9. ND X22EPR-U9, ND X24EPR-U9 OD.ND X27EPR-U9*M ABE
> Blander de sig i hvad tændrør man kører med???

Ja, der står jo også Entstörkerzen, dvs indbygget dæmpermodstand. R først i NGK betegnelser betyder resistor.

(Og myndighederne dernede blander sig i princippet i alt mht cyklen. Tændrør, karburator dyser, luftfilter indsats, udstødning, WHY. Argumentet er, at det påvirker pålideligheden, der er væsentlig for sikkerheden. Feks er jeg selv glad for, at min upålidelige 2T har sat sig ved ligeudkørsel...)

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Armand

Dato : 21-06-02 22:22

> [...]
typer
> og tændrørstyper?? Blander de sig i hvad tændrør man kører med???

Jup!
Og styr!
Og udstødning!
Og bagagebærere!
Og. . . . ALT!!!!!

Og vi har det såååå slemt herhjemme, ikke?!

Til gengæld kan man næsten få alt godkendt og ført ind i papirene - En
ting som især sidevognsfolket misunder dem syd for grænsen

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-06-02 22:19

BL <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
> Umidlbart kan jeg ikke se i papirerne at står noget om drosling.
Hvordan
> ville det stå beskrevet på tysk? Droslung oder was?

"leistungs-reduzierung"!?

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 00:40

> [...]
>
> Den VF1100 som jeg har kik på går lidt ujævnt og trænger til en
> motorjustering/optimering. Kan i anbefale en forhandler/værksted som

Dette er absolut generelt:

Den med at "den trænger til en justering" skal man ikke hoppe på!
Ville du ikke få din model topjusteret inden et salgsforsøg, således at
der var ren røv at trutte i for køberpotentialerne? Hvorfor så ikke ham
der er ved at sælge dig en model der liiige ......??

Skarpeste eksempel jeg har oplevet var et pigebarn der ellers havde
medbragt en mc-bekendt ved en besigtigelse af en påtænkt mc.
Modellen vár jo også billig, den skulle dog lige have justeret
knastkæden eller ventilerne :-/
To døgn efter at tøsen havde hjembragt sin fine nykøbte model, lå den
adskilt i stumper for at få skiftet primærkæden
Hun fik aldrig et super forhold til den cykel

Og så er der den om Sebastian der på stedet lige forhørte sig
telefonisk ved en rådgiver, om hvorvidt en påtænkt model vitterligt
skulle lyde sådan i starteren - Dat kan godt passe lød svaret; men efter
at have handlet og sælger var daffet af for at spendere nogle af pengene
i byens natteliv skulle Sebastian afsted hjemefter til sin
landsdel: Starteren eksploderede desværre ved første startsforsøg =

Konklusion:
Lad være at hoppe på nogen "skal liiige-snak" :-|

--
Armand.