lydløs blæser i tibook ?
Fra : Zorilla

Dato : 10-06-02 22:53

Hej,

jeg har en tibook 667 som jeg generelt er meget glad for. Der er dog bare et
problem, blæseren larmer for meget for tit for længe.
Før havde jeg en iBook og den kunne jeg uden problemer tage med på fx
biblioteket.
Jeg savner den samme mulighed med tibooken men det er desværre ikke muligt
pga larmen.
Er der nogle der har haft samme problem som har en mulig løsning? Kan man
skifte blæseren ud med en anden mere stille? Er der nogle indstillinger man
kan pille ved for a undgå processor ophedning? Andet ?

mvh
Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-06-02 23:12

"Zorilla" <zorillaFJERN_DETTE@mac.com> writes:

> skifte blæseren ud med en anden mere stille? Er der nogle indstillinger man
> kan pille ved for a undgå processor ophedning? Andet ?

Det lyder som om CPU-en kører for fuld knald. Hvilke programmer kører
du?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Zorilla

Dato : 11-06-02 08:00

"Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@mac.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om CPU-en kører for fuld knald. Hvilke programmer kører
> du?

Tit kører Entourage i baggrunden, og jeg arbejder i Word eller Excel.
Det er heller ikke usædvanligt at IE ikke er lukket ned, står dog ikke på en
side, vinduerne er lukket men programmet ikke afsluttet.

Er Officepakken mon mere cpu-krævende end AppleWorks ?

mvh
Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-06-02 08:16

"Zorilla" <Zorilla@mac.com> writes:

> [...]
> side, vinduerne er lukket men programmet ikke afsluttet.
>
> Er Officepakken mon mere cpu-krævende end AppleWorks ?

Det afhænger af hvad du laver. Er du under OS 9 eller OS X?

Hvis det er det sidste, så åbn Terminal.app og se hvad "top -u"
siger.>

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Zorilla

Dato : 11-06-02 20:07

In article <kkbsaiffq0.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
<ravn@mac.com> wrote:

> Det afhænger af hvad du laver. Er du under OS 9 eller OS X?
>
> Hvis det er det sidste, så åbn Terminal.app og se hvad "top -u"
> siger.>

Jo, men så skal jeg jo først til at finde AppleWorks og installere og
dernæst sammenligne. Og måske giver det ingenting?

Kan man mon udskifte blæseren ?
Jeg kan da ikke tro jeg er den eneste med dette problem. Hvad gør
andre? Lever med det?

mvh
Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-06-02 20:47

> Jo, men så skal jeg jo først til at finde AppleWorks og installere og
> dernæst sammenligne. Og måske giver det ingenting?

Det var ikke for at sammenligne, men for at du selv kunne se hvor
problemet var.

> Kan man mon udskifte blæseren ?
> Jeg kan da ikke tro jeg er den eneste med dette problem. Hvad gør
> andre? Lever med det?

Arbejder efter reglerne?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Zorilla

Dato : 11-06-02 22:40

> Arbejder efter reglerne?

Øh, hvad mener du med det ?

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-06-02 22:49

> Øh, hvad mener du med det ?

Arbejder så tilpas langsomt at CPU'en ikke får for meget at lave...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Zorilla

Dato : 11-06-02 22:57

Fra : Zorilla

Dato : 11-06-02 22:55

> Det var ikke for at sammenligne, men for at du selv kunne se hvor
> problemet var.

Jeg kan se at fx Microsoft kører ml 10%-30 , IE 1,8%, top 7,2%, Window
Manager 1,8%
Word ryger iøvrigt helt op på 55-60% når jeg ruller i et 3-4 siders
dokument, det er er egentlig ret meget synes jeg.
Hvad kan jeg bruge disse oplysninger til i relation til at få cpu'en til at
arbejde mindre og dermed blæser til at køre mindre?

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-06-02 23:37

"Zorilla" <zorillaFJERN_DETTE@mac.com> writes:

> Jeg kan se at fx Microsoft kører ml 10%-30 , IE 1,8%, top 7,2%, Window
> Manager 1,8%

Disse tal er øjebliksbilleder, og kan kun bruges til at få et
cirkabillede.

> Word ryger iøvrigt helt op på 55-60% når jeg ruller i et 3-4 siders
> dokument, det er er egentlig ret meget synes jeg.

Næh, der sker en del på skærmen, og det tager tid.

> Hvad kan jeg bruge disse oplysninger til i relation til at få cpu'en til at
> arbejde mindre og dermed blæser til at køre mindre?

Ikke så meget endnu. Kan du se på top imens du _skriver_ for at se
hvor slemt det så er?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Zorilla

Dato : 11-06-02 20:12

Fra : Zorilla

Dato : 11-06-02 08:02

"Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@mac.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om CPU-en kører for fuld knald. Hvilke programmer kører
> du?

Glemte lige: kører OS X