Modem og Mac?
Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 10-06-02 22:02

Nybegynderens sprøgsmål 5:

Efter at være blevet fortrolig med min G3 B&W vil jeg nu gerne have den en
tur på nettet. Jeg har et PC USB modem, men Mac'en genkender den ikke når
jeg sætter den til. Kan man umiddelbart bruge et PC modem på en Mac, eller
skal de være specielt lavet til Mac'en?

Det PC modem jeg har er nemmerlig af tvivlsom oprindelse, så måske et mere
"almindeligt" PC modem vil lade sig afvikle på en mac?

Måske nogle af jer Mac-gutter har et modem liggende jeg kan købe for en
billig penge?

Mange tak

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-06-02 22:11

In article <ae343v$fkm$1@sunsite.dk>,
"Thomas Neumann [6000]" <nospam@neumann.dk> wrote:

> [...]
> jeg sætter den til. Kan man umiddelbart bruge et PC modem på en Mac, eller

nej (ikke sålænge modem'et er OHCI kompatibelt) men du skal muligvis
have en driver og et tilhørende modemscript, bruger du Mac OS 9 eller X?

> Det PC modem jeg har er nemmerlig af tvivlsom oprindelse, så måske et mere
> "almindeligt" PC modem vil lade sig afvikle på en mac?

Hvis du mener et "win-modem" kan det ikke bruges (win-modem er software
basseret)

> Måske nogle af jer Mac-gutter har et modem liggende jeg kan købe for en
> billig penge?

prøv <news://dk.marked.privat.edb.mac> eller brugtmarkedet på
<http://www.mediamac.dk>

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 11-06-02 09:52

Hak
> nej (ikke sålænge modem'et er OHCI kompatibelt) men du skal muligvis
> have en driver og et tilhørende modemscript, bruger du Mac OS 9 eller X?
Hak

Jeg bruger OS X samt OS 9.2

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-02 12:58

In article <ae4dn0$sml$1@sunsite.dk>,

> Jeg bruger OS X samt OS 9.2

Kan du ikke tilføje modemet under "Active network ports" i Mac OS X's
Network prefs-pane? - Det kan man med det LASAT ISDN adapter jeg til
tider har brugt - I så fald skal du blot bruge ey modemscript som
placeres i /Library/Modem Scripts. Du kan evt ekspeimentere om ikke et
af de medleverede scripts skulle virke.

Mht Mac OS 9 ved jeg ikke om USB modems er understøttet som standart.

NB. du behøver ikke skrive "hak" sålænge din newsreader sætter ordenlige
indenterings tegn.

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 12-06-02 10:34

> [...]
> tider har brugt - I så fald skal du blot bruge ey modemscript som
> placeres i /Library/Modem Scripts. Du kan evt ekspeimentere om ikke et

Ahh... den kan jeg ikke finde i min OS X. "Active network ports" ???
Jeg har jo så en dansk version, men jeg kan ikke finde noget der minder ret
meget om.

Thomas

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-06-02 11:58

> [...]

> Ahh... den kan jeg ikke finde i min OS X. "Active network ports" ???
> Jeg har jo så en dansk version, men jeg kan ikke finde noget der minder ret

System Preferences -> Netværk - > Vis: > Aktive netværksporte. Skulle
gerne give dig en liste over porte du kan aktivere. Hvis "Internt modem"
ikke optræder der så prøv om du kan oprette en med "Ny..." knappen.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 13:03

In article <ae74gt$eli$1@sunsite.dk>,
> [...]

> Ahh... den kan jeg ikke finde i min OS X. "Active network ports" ???
> Jeg har jo så en dansk version, men jeg kan ikke finde noget der minder ret

Jeg gider ikke skifte sprog så du må lige selv oversætte:

System Preferences, Network - i popupmenuen hvor "ethernet" formegenlig
er valgt

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 10-06-02 23:44

Thomas Neumann [6000] <nospam@neumann.dk> wrote:

> Efter at være blevet fortrolig med min G3 B&W vil jeg nu gerne have den en
> tur på nettet.

Har en B&W fætter ikke indbygget modem?
--
michael tysk-andersen

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 11-06-02 09:53

Hak
> Har en B&W fætter ikke indbygget modem?
Hak

Tjaa... ik den her. Der hvor porten skulle være, er der sat en lille
metalplade i. Så nej - den her har ikke. Øv.

Thomas