Ophør af selvstændig virksomhed
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-01 17:12

Hej alle,

Mit lille firma har haft et ualmindeligt sløjt år i 2000.
Så nu synes jeg ikke mere, at det er besværet værd at have det.
Kender nogen en URL til beskrivelse af hvorledes jeg griber det an, når jeg
nu ønsker at virksomheden skal ophør?
Og er der nogen her der har nogle "tips & tricks" i den forbindelse ?
(Jeg håber at Told&Skat vil acceptere, at virksomheden ophørte 1/1-2001,
idet der ingen aktivitet har været i virksomheden i 2001.)

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-01 17:13

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse
> (Jeg håber at Told&Skat vil acceptere, at virksomheden ophørte 1/1-2001,
> idet der ingen aktivitet har været i virksomheden i 2001.)

31/12-2000 er nok bedre

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : alexbo

Dato : 10-02-01 18:48

Søren C. Fischer <soren@fischer.as>
..
> [...]
> (Jeg håber at Told&Skat vil acceptere, at virksomheden ophørte 1/1-2001,
> idet der ingen aktivitet har været i virksomheden i 2001.)

Det er lige så nemt at stoppe, som at begynde, du meddeler blot told/skat at du har stoppet fra xx
dato.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 13-02-01 21:49

Hvis de er aktiver af diverse art, skal disse "sælges" til aktuel værdi, og
der skal afregnes salgsmoms. Dette gælder også, selv om du fortsætter med at
bruge det privat, fx mobiltlf. Det gælder også småaktiver, som du har
fratrukket i år 2000 eller tidligere. Det gælder også evt. varelager.

Husk at få rettet forskudsskema hos dit lokale skattevæsen, så de ikke
brandbeskatter din likviditet for 2001. Gælder ISÆT, hvis du har budgetteret
underskud. Husk at betale evt. gule girokort for 2001 indtil du får andet at
vide. Hver forsinkelse koster kr. 500 (minimum).

Husk at du skal indsende årsregnskab for år 2000. Det skal afleveres sammen
med selvangivelsen 2000.

Skema til afregistrering kan du med held finde på www.indberetning.dk (pfd
fil). Sø under Told og Skat.

mvh
Jørgen Rømming

--
http://www.roemming.dk

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 19-02-01 23:46

"Jørgen Rømming" <joergen@roemming.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge det privat, fx mobiltlf. Det gælder også småaktiver, som du har
> fratrukket i år 2000 eller tidligere. Det gælder også evt. varelager.

Det er nu ikke korrekt - pas på - for ved salg af en virksomhed må der IKKE
beregnes moms f.eks. ved salg af et samlet varelager til en kollega. Sker
salget derimod til private skal der beregnes moms.

Sælger man "alle" driftsmidler til en anden virksomhed i forbindelse med
ophør - f.eks. med undtagelse af 5 stk. - må der IKKE beregnes moms, men det
pågældende firma overtager evt. i stedet en momsforpligtelse (der er en lang
række regler herom).

Der er en gråzone - hvis de 5 stk. tilbageblevne driftsmidler så sælges til
en anden eller flere virksomhed(er).

Jeg tror - uden at vide det - at man har anlagt denne lidt mærkelige praksis
for at undgå, at det offentlige lider større tab end nødvendigt mht. moms,
da det sælgende firma jo kunne være under konkurs.

Mvh. Jørgen