/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvor meget oile må min Suzuki DR650 bruge?
Fra : Rasmus Buchwald


Dato : 10-06-02 19:45

Jeg har i vinter erhvervet mig en Suzuki DR650 fra 90 med en nyere motor der
"kun" skulle ha' gået 30000 km.den originale motor dødede da den mistede
bundproppen på motorvejen.

Jeg er dog lidt bekymret over olieforbruget køre jeg en god lang tur på
landevejen (ca. 1 time ved 4000 omdrejninger) flader olie-standen ca. 10%,
jeg vil skyde forbruget til ca. 2-3 liter pr. 1000 km. Den drypper intet
oile!
Lige i øjeblikket bruger en 10W/40W delsyntetisk olie, jeg overvejer dog at
skifte det til noget 15W/40W olie.

Er der nogen der kan svare på om det er et acceptabelt olie-forbrug, eller
skulle jeg forberede mig på at skifte ventil-styr og stempelringe?

En anden ting jeg undre mig lidt over er at den skal presses op på næsten
4000 omdrejninger for ikke at sej-trække når jeg kører 80 km/t. er det
normalt for sådan en "en-stamper"?

Desuden ville jeg også høre om nogen ved om sådan en luftkølet motor vil
overophede hvis den står stille i tomgang for længe?

Mvh.
Rasmus Buchwald






 
 
Claus Rittig (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 10-06-02 20:41

"Rasmus Buchwald" <Rasmus_buchwald2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:zs6N8.29427$N46.1081780@news010.worldonline.dk...

> jeg vil skyde forbruget til ca. 2-3 liter pr. 1000 km. Den drypper intet
> oile!

Jeg håber du skyder forkert, for meget over 1 liter pr. 1000 km er ikke
godt - det tyder på en renovering.

> Lige i øjeblikket bruger en 10W/40W delsyntetisk olie, jeg overvejer dog
at
> skifte det til noget 15W/40W olie.

Det kan hjælpe lidt, det kan også hjælpe at skifte til en mineralsk olie.

> Er der nogen der kan svare på om det er et acceptabelt olie-forbrug, eller
> skulle jeg forberede mig på at skifte ventil-styr og stempelringe?

Hvis forbruget er så højt som du skyder, så skyder jeg på at ventilhætter og
stempelringe ikke er nok, så snakker vi sikkert også opboring og nyt
stempel. Tjek om den ryger ved længere motorbremsning (defekte ventilhætter)
eller ved kraftig acceleration (slidt stempel/stempelringe).

> En anden ting jeg undre mig lidt over er at den skal presses op på næsten
> 4000 omdrejninger for ikke at sej-trække når jeg kører 80 km/t. er det
> normalt for sådan en "en-stamper"?

Det er jeg ikke jysk mester i, men DR500/650 er kendt for at have ret lidt
bundtræk for så store en single.

> Desuden ville jeg også høre om nogen ved om sådan en luftkølet motor vil
> overophede hvis den står stille i tomgang for længe?

Ja, det kan den godt. Jeg mener at huske at der er oliekøler på DR650? Det
vil hjælpe lidt, men den kan stadig godt blive for varm af at stå i tomgang
på en varm dag.

Rittig



Armand (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-02 13:44


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3d05050e$0$57408$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Rasmus Buchwald" <Rasmus_buchwald2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:zs6N8.29427$N46.1081780@news010.worldonline.dk...
>
> > Desuden ville jeg også høre om nogen ved om sådan en luftkølet motor
vil
> > overophede hvis den står stille i tomgang for længe?
> Ja, det kan den godt. Jeg mener at huske at der er oliekøler på DR650?
Det
> vil hjælpe lidt, men den kan stadig godt blive for varm af at stå i
tomgang
> på en varm dag.

Hvis man lige tygger på Rasmus' ordvalg:
Hvis den står i tomgang "for længe"(!), må det jo være fordi den har
overophedet!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste