Kraftig varmeregning
Fra : M. Knak

Dato : 10-06-02 17:50

Hej

Jeg bor i en privat udlejningsejendom med 4 lejemål. 1 erhverslejemål og 3
lejligheder.

Sidste år gik den butik der havde lejet erhvervsmålet konkurs. Forretningen
stod lukket
i et par måneder førend den startede op igen med ny ejer.

Nu har vi, de 3 lejligheder, modtaget vores varme/vand-opgørelse.
Og sikken et shok - jeg fik efterregning på ialt ca. 11000.00 kr og mine
naboer
på ca 6000 og 5500 kr.

Det undre os gevaldigt - for ingen af os har brugte mere varme/vand end vi
plejer at bruge
og en så stor stigning kommer ikke af at priserne er steget for varme/vand.

Min nabo har forsøgt at gennemskue hvad der er sket - og umiddelbart tror vi
at den butik
der gik konkurs ikke har betalt varme/vand og den udgift er blevet pålagt
os.

Vores opgørelse for 2001 ser ud som følger:

Ejendommmens udgifter:

Fjernvarme kwh 85358 = 48576,81 kr.

Fordelingsbeløb: Sum af enheder for ejendommen: Art:
Enhedspris: Enheder(ego) Beløb:
31602,53 126,30
Varme-målerdeling 250,21797 45,30 11334,87
7900,63 83,74
Varme-andele 94,34715 23,80 2245,46
3841,36 77,40
Varmt vand-kubikmeter 49,62997 12,10 600,52

Ialt for ego:
14180,00

Opgørelsen 2000 ser således ud:

Ejendommens udgifter:

Fjernvarme kwh 61000 = 38104,98 kr.

Fordelingsbeløb: Sum af enheder for ejendommen: Art:
Enhedspriser: Enheder(ego)
15518,70 107,50
Varme-målerdeling 144,36 40 5774,40
3881,48 94,70
Varme-andele 40,98712 23,80 975,48
4322,08 95,20
Varmt vand-kubikmeter 45,40 14,70 667,38

Ialt for ego:
7417,26

Det er jo næsten en 100% stigning - lidt voldsomt syntes vi.
Umiddelbart mener min nabo at problemet ligger i fordelingsbeløbet med lidt
kreativ regning kan man gemme "ekstra" tal i det.
Jeg må ærligt tilstå at jeg ikke kan gennemskue det, håber at nogen kan
hjælpe.

Vi har d.d. skrevet til udlejer hvor vi beder om en forklaring på at
fordelingsbeløbet er steget så meget, og vi gerne vil se
de bilag der ligger til grund for regnskabet.

Nu er spørgsmålet så:
Har vi læst regnskabet forkert ?
Kan udlejer pålægge og 3 lejlighedslejer den udgift som den konkursramte
forretning ej har betalt ?
Hvad skal/kan vi gøre ?

På forhånd mange tak for hjælpen

Vh
Michael Knak & Naboer

Fra : Klaus

Dato : 10-06-02 18:55

"M. Knak" <michael@NOSPAMEknak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Forretningen
> stod lukket
> i et par måneder førend den startede op igen med ny ejer.
I er vel medlem af en lejerforening, så henvend jer trygt til dem for hjælp.
Klaus

Fra : Henning

Dato : 10-06-02 22:22

> [...]
>at den butik
>der gik konkurs ikke har betalt varme/vand og den udgift er blevet pålagt
Hvis det er almindelig leje, hæfter I ikke for det konkursramte
lejemål. Havde det været andelsforening, havde I derimod hæftet
solidarisk.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk