nVidia køber 3DFX
Fra : RheXis

Dato : 16-12-00 03:02

nVidia har opkøbt alle 3DFXs patenter, varemærker
og lignende. 3DFX ophører med at eksistere som firma.

Selvom jeg selv har et grafikkort med en Geforce-chip vil jeg
betegne dette som dårligt nyt for alle. Nu hvor der stort set
ikke er nogen konkurrence (kan ATI kaldes en alvorlig konkurrent?)
kan priserne vist kun gå opad... :(

Slashdot har mere info:
http://slashdot.org/article.pl?sid=00/12/15/2244256&mode=nested

--
RheXis

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 16-12-00 09:45

On Sat, 16 Dec 2000 03:02:23 +0100, "RheXis"
<rhexis.i.hate.spam@die.spammers.die.email.com> wrote:

> [...]
>betegne dette som dårligt nyt for alle. Nu hvor der stort set
>ikke er nogen konkurrence (kan ATI kaldes en alvorlig konkurrent?)

ATI kan kaldes en alvorlig konkurrent! Men det er da rigtigt at der
bliver for lidt konkurrence på den måde

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fjern no fra mail, så virker den.

Fra : N/A

Dato : 16-12-00 16:51

Fra : HelloKitty

Dato : 16-12-00 16:51

Er der egentlig behov for det når man for længst er gået over til de åbne
standarder?

--

Sincerely/Mvh.,
HelloKitty, hellokitty@e-box.dk

Fra : N/A

Dato : 16-12-00 18:51

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 16-12-00 18:51

On Sat, 16 Dec 2000 18:40:39 +0100, "Anders Albrechtsen"
<anders@herlevkollegiet.dk> wrote:

>HelloKitty <[nospam]hellokitty@e-box.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:OaM_5.13745$XB.668275@news010.worldonline.dk...
>
>Åbne standarder, hvad er det?? I øjeblikket er der da 3 standarder
>(API'ere): Glide, Direct3D og OpenGL. Glide er nok på vej ud i mørket, men
>jeg tvivler på, at OpenGL og DirectX smelter sammen af den grund.
>---
>Anders

Derfor er openGL og DirectX alligevel åbne standarder, i modsætning
til Glide, der er en lukket standard!

Fra : N/A

Dato : 16-12-00 21:41

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 16-12-00 21:41

On Sat, 16 Dec 2000 20:41:22 +0100, "Anders Albrechtsen"
<snip en masse>

>Stadig ikke forstået! Direct3D og OpenGL har da ikke umiddelbart noget at
>gøre med hinanden. Du bliver altså nødt til at forklare mig, hvad du mener
>med åbne standarder!! Er det fordi du mener, at DirectX og OpenGL
>efterhånden smelter sammen, mens Glide udfases??
>---
>Anders

OK, Anders, så tager vi den lange version...

Glide er en lukket standard, som det kun har været 3Dfx der har lavet
drivere der kunne klare - de øvrige fabrikanter må / måtte simpelthen
ikke...

OpenGL og Direct3D er fuldt ud til fri afbenyttelse hos
grafikkortfabrikanterne, og OpenGL endvidere gratis mig bekendt.

Dermed forskellen, det er simpelthen et licensspørgsmål

Fra : Rampage

Dato : 16-12-00 21:52

"Anders Albrechtsen" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in message

> [...]
> med åbne standarder!! Er det fordi du mener, at DirectX og OpenGL
> efterhånden smelter sammen, mens Glide udfases??

Alle firmaer har ret til at benytte d3d og openGl mens det kun er 3dfx der
kan benytte glide.
Glide er desværre død nu og jeg tviler stærkt på nvidia vil benytte deres
nye rettigheder til at gøre deres kort kompatible med glide.
Rampage

Fra : Karsten Vinding

Dato : 18-12-00 15:23

Rampage wrote:

> Alle firmaer har ret til at benytte d3d og openGl mens det kun er 3dfx der
> kan benytte glide.

Så vidt jeg husker det blev Glide for efterhånden vel snart 2 år siden
gjort til en Open Source standard, eller noget i den retning. Dette
betød at alle grafikkort producenter og spil producenter kunne/kan bruge
Glide, uden at skulle betale til 3DFX/Nvidia. Dette træk kom for sent
fra 3DFX til at Glide blev en bredere standard.

> Glide er desværre død nu og jeg tviler stærkt på nvidia vil benytte deres
> nye rettigheder til at gøre deres kort kompatible med glide.

Det tvivler jeg også på.

> Rampage

Samme navn som 3DFX's kommende grafikchip (hvis den kommer nu).
Tilfældighed?

--
Mvh, Karsten.

Tilmeld dig SETI@home (http://setiathome.ssl.berkeley.edu/).
Læs mere om projektet på deres hjemmeside eller på:
"http://www.vinding.adsl.dk/seti.htm"

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 14:55

Fra : Karsten Vinding

Dato : 20-12-00 14:55

Soren wrote:

> CL fik da ellers drøje hug for deres Unified fra 3DFX
> det var 1 år siden.

Korrekt, det var omkring da Unreal Tournament demoen til Glide kom (den
kunne Unified nemlig køre rigtig flot). Men jeg er næsten sikker på at
Glide siden da er blevet gjort til en åben standard.

Fra : Rampage

Dato : 27-12-00 22:11

> Samme navn som 3DFX's kommende grafikchip (hvis den kommer nu).
> Tilfældighed?

Nej