Billån
Fra : Halfwind

Dato : 10-06-02 13:32

Davs gruppe

jeg er ny her men har lige et spørgsmål

der var et inslag om billån i rene ord for pengene for noget tid siden med
en der havde fået tilbudt en firmabil efter han næsten lige efter han selv
havde købt ny bil
så fandt han på at aflevere bilen til banken/finanseringsselskabet uden at
komme til at skylde noget på den

er der nogen der ved mere om det feks. hvad der skal stå i låne aftalen for
at man kan det eller noget

Mvh.
Halfwind

Fra : Henning

Dato : 10-06-02 16:15

On Mon, 10 Jun 2002 14:32:26 +0200, "Halfwind" <Halfwinds@pc.dk>
wrote:

> [...]
>komme til at skylde noget på den
>
>er der nogen der ved mere om det feks. hvad der skal stå i låne aftalen for

Ejendomsforbehold er det gyldne ord. Det kræver, at du skylder mere i
bilen end den kan indbringe ved handel, for at du får noget ud af det.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Halfwind

Dato : 10-06-02 17:10

Jamen så skulle den jo være god nok

Sagen drejer sig om en Peugeot 405 MI16 som jeg skylder ca. 71:000 på og
iflg. www.bilpriser.dk kan jeg kun få ca 45.000 for den i bytte for en anden
bil

Derfor ville jeg gerne vide om det var muligt at aflevere bilen i banken
(som har pant i bilen) så jeg ikke kommer til at skylde noget selv om bilen
"kun" er 45.000 værd

Den model jeg har sælges stadig til ca. 75.000 hos forhandlerne

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-06-02 18:33

> [...]

>(som har pant i bilen) så jeg ikke kommer til at skylde noget selv om bilen

Med "banken" mener du din egen bank, hvor du selv har henvendt
dig for at få et lån? I så fald er svaret nok nej.

Med fare for, at jeg husker helt forkert, skal lånet være
formidlet af sælger, for at du kan bruge fidusen.

(Og derudover skal der så være tale om et ejendomsforbehold - det
er ikke nok, at långiver har pant i bilen).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henning

Dato : 10-06-02 22:17

> [...]
>
>Med fare for, at jeg husker helt forkert, skal lånet være
>formidlet af sælger, for at du kan bruge fidusen.
Ikke korrekt.

>(Og derudover skal der så være tale om et ejendomsforbehold - det
>er ikke nok, at långiver har pant i bilen).

Hvilket banken sagtens kan have. Sådan et lån er billigere at oprette,
da det ikke skal tinglyses.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-06-02 23:35

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

>Ikke korrekt.

Jo. Kreditaftalelovens definition af et kreditkøb med
ejendomsforbehold kan findes i §4 og §5. Den definition omfatter
helt sikkert ikke et lån, du selv har optaget i din egen bank.

Og da grundlaget for fidusen netop er kreditaftalelovens
bestemmelser om kreditkøb med ejendomsforbehold, er ovennævnte
definition nok ikke sådan at komme uden om.

(Forbehold: Udgaven af kreditaftaleloven, som findes på
www.retsinfo.dk, er som sædvanligt forældet. Jeg har ikke orket
at gennemstøve den halve snes ændringer og tilføjelser, der er
kommet siden 1990. Men jeg tvivler på, at nogle af disse ændrer
mit argument.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-06-02 07:19

On 10.06.2002 23:16, in article sn5agu47djse8ic16mqa9pjfhi21v0g9qv@4ax.com,

> Hvilket banken sagtens kan have. Sådan et lån er billigere at oprette,
> da det ikke skal tinglyses.

En bank kan vel ikke umiddelbart lave et ejendomsforbehold, da den aldrig
har haft ejendomsretten over bilen. Så skal banken købe bilen og sælge den
videre til dig med ejendomsforbehold.

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 11-06-02 08:28

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

[klip]

> Med fare for, at jeg husker helt forkert, skal lånet være
> formidlet af sælger, for at du kan bruge fidusen.

Det er ikke korrekt. Ejendomsforbehold og kreditaftale er som udgangspunkt
afgørende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Halfwind

Dato : 11-06-02 14:14

ok.

men hvad er det lige helt præcist jeg skal lede efter i aftalen, hvis jeg
skal finde ud af om det kan lade sig gøre?

Fra : Peter G C

Dato : 11-06-02 17:07

Halfwind <Halfwinds@pc.dk> skrev:

> ok.
>
> men hvad er det lige helt præcist jeg skal lede efter i aftalen, hvis jeg
> skal finde ud af om det kan lade sig gøre?

Er der ejendomsforbehold eller er der pant i bilen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Halfwind

Dato : 11-06-02 17:44

tjaa pant vil jeg tro

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-06-02 16:50

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Det er ikke korrekt.

Du mener altså, at fidusen kan bruges, selv om lånet ikke er
formidlet af sælger? Det vil jeg gerne se din argumentation for.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 11-06-02 17:08

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

[klip]

> Du mener altså, at fidusen kan bruges, selv om lånet ikke er
> formidlet af sælger? Det vil jeg gerne se din argumentation for.

Det har jeg ikke skrevet....

Enten skal sælger have formidlet lånet eller sælger skal selv have givet
kredit.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-06-02 22:24

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Det har jeg ikke skrevet....

Så har jeg heller ikke skrevet det, som du tilsyneladende troede,
at jeg havde skrevet, da du svarede. Læs mit indlæg igen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.