PM 6100 genstarter hele tiden
Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-01 16:03

Hvad skyldes det, at en PowerMac 6100/66 med 16 MB RAM få sekunder efter
startlyden genstarter med en ny startlyd og på den måde nærmest kører i
et infinite loop? Jeg har prøvet at lægge en Mac OS 7.6.1 cd i og holde
c-tasten nede, men så spinner cd-drevet bare op og ned i rytme med
resten. Det skal siges, at computeren er en gammel smadderkasse, hvor
back-up-batteriet for længst er dødt. Man plejer dog at kunne starte den
ved først at tænde og derefter slukke og tænde hurtigt igen på
power-knappen på fronten. På den måde får man den hostet igang, mens der
stadig er strøm i kredsløbene. Derefter skal man naturligvis lige stille
uret.

Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-01 17:58

Hej Henrik

Har den indbygget CD eller eksternt? - Du kan prøve at holde
COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE nede under opstart, - det vil tvinge den til at
søge et aktivt system.

Eller har du de originale System 7.1PPC disketter, så skal du bruge
disketten 'Hjælpefunktioner 2'. Sluk maskinen og sæt disketten i drevet,
tænd igen og hold SHIFT nede, indtil den er begyndt at starte op fra
disketten.

Du kan også prøve at tage kabinettet af og fjerne det gamle batteri, det
hjælper nogle gange.

Tjah, og så er der jo den mulighed, at der er kommet en 'Autostart virus'
på den...(-

mvh. Erik Richard

Henrik Münster wrote:

> [...]
> power-knappen på fronten. På den måde får man den hostet igang, mens der
> stadig er strøm i kredsløbene. Derefter skal man naturligvis lige stille

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-02-01 21:46

in article 3A855826.4FF728D7@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 10/02/01 16:03:

> Hvad skyldes det, at en PowerMac 6100/66 med 16 MB RAM få sekunder efter
> startlyden genstarter med en ny startlyd og på den måde nærmest kører i
> et infinite loop?

Jeg havde en 7100 der gjorde det samme. Udskiftining af batteriet løste det
problem!

Peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-02-01 08:25

> Det skal siges, at computeren er en gammel smadderkasse, hvor
> back-up-batteriet for længst er dødt.

Hvorfor så ikke bare få et nyt batteri hos fotohandleren?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-01 09:18

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvorfor så ikke bare få et nyt batteri hos fotohandleren?

For det første er det weekend, for det andet er det ikke min
computer, men en på sygehuset, og for det tredie kan det da ikke betale
sig at ofre så meget på sådan en gammel kasse [dukker sig hurtigt ].
I går fik jeg den til at boote, men selv om den var startet
fint, sagde den pludseligt: "Biing" og genstartede. Jeg tænkte så, at
der måtte være en dårlig forbindelse, så jeg åbnede den. Indeni var der
utroligt varmt. Skal der være det? Bør der ikke være en blæser i sådan
en? Der er i hvert fald ikke meget luftstrøm at mærke. Jeg tog
DOS-kortet ud for at give mere køling, og med låget af kørte den faktisk
meget godt. Nå ja, godt og godt? Men den kørte da.
Det var jo megt godt, men så kunne jeg ikke få den til at
kommunikere med min PowerBook, der var sluttet til som ekstern
SCSI-disk. Den kunne godt se PowerBook og tingene på harddisken, men det
var ikke muligt at kopiere noget til PowerBook. Det gav blot en
fejlmeddelelse. Kan det være SCSI-kablet, der er defekt? Jeg har faktisk
også haft bøvl med det på min mors computer. Hvis ikke SCSI-kablet står
lidt i spænd mod væggen bagved, stopper min mors computer i starten når
velkomstskærmen viser sig, men før der bliver læst udvidelser ind. Jeg
har regnet med, at det var stikket i min mors computer, der var noget
galt med, men måske er det i virkeligheden mit kabel, der defekt.
Og til slut: Er sådan et batteri dyrt. Macstore tager vist 120,-
kr. for det. Kan man få de samme hos fotohandleren? For et par år siden
skulle jeg have et til en Performa og ringede rundt. Hver gang jeg
sagde, at det var til en Macintosh, steg prisen til 300,- kr.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-02-01 13:14

> [...]
> DOS-kortet ud for at give mere køling, og med låget af kørte den faktisk
> meget godt. Nå ja, godt og godt? Men den kørte da.

Jeg har engang haft en 6100'er der gjorde det samme. Blæseren havde sat
sat fast pga alt det støv den havde suget ind. Efter en rensning kørte
den fint igen.

Nu har jeg ikke lige en 6100'er ved hånden, men jeg mener at blæseren
sidder under strømforsyningen bagerst i højre side, med
indtag/udblæsning under bunden. Det er derfor også vigtigt at den står
på en plan overflade, så der kan komme luft til/fra.

Stil den evt. på højkant og se om blæseren kører.

Ang. p-ram batteri, så kan det ofte betale sig at købe det i en
elektronikforretning, fremfor hos Apple forhandlere og fotohandlere. Det
koster et sted mlm. 40 og 180 kr. alt efter hvor du handler (det er dog
lang tid siden jeg hart købt et til 40 kr).

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-01 14:34

Franz Berliner wrote:

> Jeg har engang haft en 6100'er der gjorde det samme. Blæseren havde sat
> sat fast pga alt det støv den havde suget ind. Efter en rensning kørte
> den fint igen.

Var den bare varm, eller opførte den sig også underligt?

> [...]
> indtag/udblæsning under bunden. Det er derfor også vigtigt at den står
> på en plan overflade, så der kan komme luft til/fra.

Så vi skal altså holde op med at have den stående på en dyne for at dæmpe
støjen?

> Stil den evt. på højkant og se om blæseren kører.

Det vil jeg prøve. Jeg kunne faktisk ikke se blæseren, men jeg kiggede ikke
nedenunder.

> [...]
> koster et sted mlm. 40 og 180 kr. alt efter hvor du handler (det er dog
> lang tid siden jeg hart købt et til 40 kr).

Det var faktisk en elektronikforretning, der ville have en formue for et
batteri sidst. Men måske skulle jeg tage det i hånden og gå ned med det rent
fysisk. Jeg behøver jo ikke fortælle, hvor det kommer fra.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-02-01 15:45

> Var den bare varm, eller opførte den sig også underligt?

Den lukkede ned når den blev for varm. Jeg tror der sidder en temp.
måler der sørger for at afbryde strømmen hvis der bliver for varmt.

> [...]

> batteri sidst. Men måske skulle jeg tage det i hånden og gå ned med det rent
> fysisk. Jeg behøver jo ikke fortælle, hvor det kommer fra.

De billigste jeg har fået var i Aarhus Radiolager, findes der ikke
noget tilsvarende i Esbjerg området?

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-02-01 11:11

Franz Berliner <mimer@iname.com> wrote:

> [...]

Jeg har lige været ovre på sygehuset efter batteriet. Blæseren
nedenunder ser ud til at køre fint, og det ser ikke ud til at der er
støv i den. Måske skal computeren være relativt varm indeni.

> De billigste jeg har fået var i Aarhus Radiolager, findes der ikke
> noget tilsvarende i Esbjerg området?

Jeg har lige været nede i en elektronikforretning, hvor jeg fik
et batteri til kr. 93,75. Det er vel ikke så galt. Der sidder ganske
vist en lille dims på hver pol til at lodde en ledning fast på, men
manden påstod, at man let kan rive dem af. Nu er jeg spændt på, om det
er en mirakelkur, der får computeren til at opføre sig ordentligt igen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-01 22:47

Jeg <henrik@muenster.dk> skrev:

> [...]
> manden påstod, at man let kan rive dem af. Nu er jeg spændt på, om det
> er en mirakelkur, der får computeren til at opføre sig ordentligt igen.

I venter vel alle spændt på en fortsættelse af sagaen. Jeg har
jo både arbejde og familie at passe, så der er gået nogle dage, hvor jeg
ikke har haft tid til at lege med computer. Jeg satte det ovenfor nævnte
batteri i den PM6100/66, vi har på sygehuset, og umiddelbart opførte den
sig pænt. Som nævnt ser blæseren i bunden ud til at virke, så jeg satte
låget på igen. Desværre kunne jeg stadig ikke få min PowerBook til virke
som ekstern SCSI-disk. Jeg kunne stadig se den fra PM6100 og kopiere fra
den, men det var umuligt at kopiere filer til den, og så var det jo ikke
muligt at installere et nyt styresystem.
Jeg lagde så hovedet i blød og kom i tanker om, at de gamle Mac
kunne forbindes i et AppleTalk netværk med printerkablet. Jeg satte
printerkablet mellem computerne og forsøgte i et par timer at lave en
startdiskette med AppleTalk. Det kunne jeg ikke.
I dag havde jeg så tid igen, så jeg installerede System 7.5.2
fra de originale back-up-disketter. Så virkede AppleTalk, og jeg
begyndte at installere Mac OS 8.6 fra cd-drevet i PM6100. Nu er sådan en
forbindelse jo ikke verdens hurtigste. Den sagde, at det ville tage 4-5
timer, så jeg gik hjem nogle timer. Da jeg kom derover igen, sad der en
kollega ved IBM'en ved siden af. Maskinen står jo i reservelægernes
computerrum. Han sagde, at PM6100 havde sagt så underligt i lang tid. Og
ganske rigtigt stod den og genstartede hele tiden med den sædvanlinge
ding-lyd. En PM6100 siger virkeligt "Ding", og det er egentligt lidt
tøset. Jeg var efterhånden ved at være ret træt af det, men jeg
besluttede at gøre et sidste forsøg. Jeg regnede med, at den var blevet
for varm og tog låget af. Der var nu ikke specielt varmt derinde, men
det er jo lidt subjektivt. Jeg begyndte forfra med at installere Mac OS
8.6 og gik hjem for at spise.
Da jeg kom tilbage et par timer senere, kørte PM6100 stadig.
Låget var jo også taget af. Min PowerBook 5300cs var derimod frosset med
en bombe. Inde bag fejlmeddelelsen kunne jeg se, at bjælken i
installationsprogrammet kun var 1/3 henne, og der skulle mangle 3 timer.
Jeg kunne kun vælge at klikke på "Genstart", men så skete miraklet: Den
startede i MacOS 8.5. Det var altså selve opdateringen til 8.6, der var
gået galt. Så var jeg glad igen. Jeg kunne gå hjem og installere driver
til mit ethernet-kort, der kræver mindst System 7.5.3, og så kunne Bamse
og Luna (PowerBook og iMac) tale sammen igen. Jeg er nu oppe på Mac OS
8.6 (opdateret via Luna), men det kunne egentligt være sjovt at prøve at
installere Mac OS 9.1. Den skulle jo være så hurtig.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-01 01:35

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> for varm og tog låget af. Der var nu ikke specielt varmt derinde, men
> det er jo lidt subjektivt. Jeg begyndte forfra med at installere Mac OS

Jeg er efterhånden ved at tro, at der alligevel er noget galt med blæseren,
når det jo rent faktisk virker med låget taget af. Såvidt jeg husker det, er
det ikke så vanskeligt at afmontere blæseren, så det kunne være en idé at
afmontere den og tage den med ned til en lavpriselektronikforretning og
spørge, om de evt. har noget tilsvarende. Det vil ikke gøre spør, hvis den
endda er en smule kraftigere, - altså med en lidt større
luftgennemstrømning. Jeg vil tro, du kan få en sådan blæser for t par
hundrede kroner.

> [...]
> til mit ethernet-kort, der kræver mindst System 7.5.3, og så kunne Bamse
> og Luna (PowerBook og iMac) tale sammen igen.

Jeg har haft samme problem med opdateringen fra 8.5 til 8.6 på min gamle
/200, så jeg lod være med at gå højere end til 8.5.1 på den.

> Jeg er nu oppe på Mac OS 8.6 (opdateret via Luna), men det kunne egentligt
> være sjovt at prøve at installere Mac OS 9.1. Den skulle jo være så
> hurtig.

Hvis du ellers har RAM nok - +40mb - i din 5300cs, så er jeg sikker å, at du
virkelig vil få meget mere ud af at opgradere til 9.1.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-01 10:58

> Hvis du ellers har RAM nok - +40mb - i din 5300cs, så er jeg sikker å,
> at du virkelig vil få meget mere ud af at opgradere til 9.1.

Nu har jeg endelig fået installeret Mac OS 9.1 på min PowerBook
5300cs/100 og brugt det et par dage. Den har netop 40 MB RAM, og jeg har
indstillet virtual memory (eller rettere: Det har den selv) til 64 MB,
hvilket iflg. kravene skulle være minumum. Jeg tør ikke rigtigt sætte
den ned. Jeg orker ikke endnu engang at stå med en PowerBook, som ikke
vil starte. Uden et cd-drev er det nemlig lidt af en plage at få
installeret et nyt styresystem.
Sammenlignet med Mac OS 8.6 virker den alså noget langsommere.
Mac OS 9.1 tager omkring 15 MB, og MacSOUP og Eudora tager 2,5 MB hver.
Det er de programmer, jeg bruger normalt. Der burde altså være rigeligt
med RAM, men alligevel er der en del irriterende pauser, når man åbner
og lukker kontrolpaneler, eller når harddisken af sig selv tænder og
slukker, når man er på batteri. Sidder jeg og skriver som nu, tager den
ofte flere sekunders pause, hvor jeg kan nå at skrive adskillige ord,
som så pludseligt dukker op, når PowerBook igen har lyst til at opdatere
skærmen. Den er heller ikke meget for at lade harddisken gå på vågeblus,
mens jeg skriver eller læser. Det gik altså bedre under Mac OS 8.6. Jeg
er dog villig til at give Mac OS 9.1 chancen nogen tid endnu. Det går
såmænd meget godt. Hvis nogen har nogle tip til at slanke systemet for
at få lidt mere fut i den, vil jeg være taknemmelig.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-01 14:21

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> den ned. Jeg orker ikke endnu engang at stå med en PowerBook, som ikke
> vil starte. Uden et cd-drev er det nemlig lidt af en plage at få

jeg forstår godt, at du ikke vil til at bøvle med en ny installering, men
prøv at slå VM helt fra og se, hvad der sker. Du vil altid senere igen
kunne starte den ved at holde skifte-tasten nede og slå VM til igen.

Problemet med, at den er langsom er, at din HD er en meget langsom HD med
3200-4400omdr. pr minut afhængig af disktypen. Det nedsætter helt klart den
optimale hastighed.

> [...]
> ofte flere sekunders pause, hvor jeg kan nå at skrive adskillige ord,
> som så pludseligt dukker op, når PowerBook igen har lyst til at opdatere

Netop når det er på batteri vil de pauser opstå - uanset systemets version.
Selv på min gamle PB 165 med System 7.1.3 er der pauser, når den kører på
batteri. Noget af det, du kan gøre er at sørge for, at den arbejder på
højeste ydelse, såsnart du kører på netdelen. Det kan du indstille i
kontrolpanelet PowerBook og Energibesparelse. Jeg forsøgte på et tidspunkt
på en PB 190 at køre med OS 8.1, men det blev for langsom, indtil jeg fandt
ud af at sætte den til at køre på max ydelse på netdelen, så kom der
virkelig fart over den. At jeg så gik ned til 7.6.1, da jeg solgte den var
købrs ønske, fordi det system kendte han ud og ind.

Sæt den også til, at HD aldrig skal gå på Vågeblus, mens du arbejder på
netdel, - det ivl også øge hastigheden.

> Den er heller ikke meget for at lade harddisken gå på vågeblus,
> mens jeg skriver eller læser. Det gik altså bedre under Mac OS 8.6.

Prøv at hente 'Sleep Memory Extension' fra asu.info.mac. Godt nok er den
ikke primært beregnet til de ældre PB, men den har altså nogle egenskaber
ud over det, den egentlig skulle. - Den vil fx. give en bedre 'opvågning'
af 'sovende' diske.

> Jeg er dog villig til at give Mac OS 9.1 chancen nogen tid endnu. Det går
>
> såmænd meget godt. Hvis nogen har nogle tip til at slanke systemet for
> at få lidt mere fut i den, vil jeg være taknemmelig.

Fjern alt, hvad der har med USB og Firewire at gøre. Fjern alle 'Sprocket'
filer med undtagelse af de to Soundsprocket filer, og det endda kun hvis du
vil bruge iTunes på den, - ellers kan du også fjerne dem.

Fjern alle overflødige printerdrifere - Stylewriter, ImageWriter,
Laserwriter osv..

Læs lidt om QuickTime 4 og barber så den installerede QT ned til det
absolut mest nødvendige. QT 4.1.x vil sløve ned på en PB - uanset
processorydelse, når denne PB ikke er i G3-klassen.

Fjern 'Tidssynkronisering' fra udvidelsesmappen, den sløver også, og
desuden kan den give problemer. Fjern kontrolpanelet Apple Menu-valg og
brug Finderpop i stedet. Fjern alle netværksudvidelser, hvis du ikke bruger
den på et netværk, ellers reducer netværksudvidelserne til kun det
nødvendige. Fjern UDF fra mappen Udvidelser, den kan du alligevel ikke
bruge, da du ikke kører USB.

Ellers er du velkommen til at lave en liste over indholdet i din
Udvidelsesmappe og Kontrolpaneler og sende den til mig off-list, så skal
jeg hurtigt markere dem ud, du kan undvære. Åbn blot mappen og vælg alt og
sig COM+C og sæt det ind i et Tekstog Lyd dokument, så får du alle navnene
i alfabetisk orden. Den proces har jeg efterhånden lavet for mange, så det
kan gå meget hurtig.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-01 01:15

> jeg forstår godt, at du ikke vil til at bøvle med en ny installering,...

Bøvl? Tal ikke om det. Jeg har jo underholdt jer med det i flere
uger. Maskinen har jo ikke cd-drev. Mine systemdisketter er blevet
defekte. Den eneste "klassiske" Mac, jeg har adgang til går ned og
ganstarter, når den bliver varm, mit SCSI-kabel er åbenbart også defekt,
så sidst måtte jeg installere via LocalTalk. Det tager tid, specielt når
den ene computer går ned, når den bliver varm, så man må starte forfra
efter et par timer.

> ...men prøv at slå VM helt fra og se, hvad der sker. Du vil altid senere
> igen kunne starte den ved at holde skifte-tasten nede og slå VM til igen.

I modsætning til dig, er jeg varm tilhænger af VM. Det anbefaler
Apple jo, at man bruger, og jeg er typen, der gør som de siger. De ved
nok lidt mere om computere, end jeg gør Men jeg vovede til gengæld
at stille VM ned til de minimale 41 MB med 40 MB RAM. Mac OS 9.x skulle
ellers kræve mindst 64 MB RAM i VM. Det går nu fint, og jeg synes, det
har hjulpet meget. Computeren virker meget mere kvik nu. Husk på, at jeg
kun bruger 20 MB (15 til Mac OS og så to programmer på hver 2.5). Der
burde derfor også være mere end rigeligt RAM.

> Problemet med, at den er langsom er, at din HD er en meget langsom HD med
> 3200-4400omdr. pr minut afhængig af disktypen. Det nedsætter helt klart
> den optimale hastighed.

Sikkert rigtigt. Den virkede også på mange måder sløvere end min
gamle Performa 475. Performaen havde en SCSI-harddisk i fuld størrelse.
Den har sikkert været hurtigere.

> [...]
> arbejder på højeste ydelse, såsnart du kører på netdelen. Det kan du
> indstille i kontrolpanelet PowerBook og Energibesparelse.

Jeg sidder og skriver på batteridrift lige nu. Efter jeg har sat
VM ned til 41 MB går det helt fint uden nogen særlige pauser. Jeg kender
godt kontrolpanelet Energibesparelse, og jeg indstiller det altid, som
du foreslår. Jeg har kørt mange lange togture med PowerBook, og det
sker, at der ikke er strøm. Jeg har derfor lært at spare.

> Fjern alt, hvad der har med USB og Firewire at gøre. Fjern alle 'Sprocket'
> filer med undtagelse af de to Soundsprocket filer, og det endda kun hvis
> du vil bruge iTunes på den, - ellers kan du også fjerne dem.

Jeg har barberet systemet godt allerede. De der sprockets; de
kom frem samtidig med USB, så vidt jeg husker. Har man egentligt brug
for dem, hvis man ikke bruger USB?

> Fjern alle overflødige printerdrifere - Stylewriter, ImageWriter,
> Laserwriter osv..

De er for længst væk. De ryger altid ud.

> Læs lidt om QuickTime 4 og barber så den installerede QT ned til det
> absolut mest nødvendige. QT 4.1.x vil sløve ned på en PB - uanset
> processorydelse, når denne PB ikke er i G3-klassen.

Også hvis man ikke bruger den? jeg har godt nok ikke brug for
Quicktime, så jeg kan såmænd sagtens slette den.

> Fjern 'Tidssynkronisering' fra udvidelsesmappen, den sløver også, og
> desuden kan den give problemer.

Er væk.

> Fjern alle netværksudvidelser, hvis du ikke bruger den på et netværk,
> ellers reducer netværksudvidelserne til kun det nødvendige.

Jeg skal jo lige kunne tale med iMac over ethernet. Det er jo
den eneste mulighed for at kommunikere mellem en klassisk og en ny Mac.

> Fjern UDF fra mappen Udvidelser, den kan du alligevel ikke bruge, da du
> ikke kører USB.

Den kan jeg ikke finde, men så sløver den jo heller ikke
Måske installeres den kun på Mac med USB.

> [...]
> i alfabetisk orden. Den proces har jeg efterhånden lavet for mange, så det

Tak for tilbuddet, men det skal du da ikke bøvle med. Jeg synes
jo selv, det er sjovt at lege lidt med computeren, og foreløbig går det
meget godt. Men jeg skal passe lidt på. Det var min egen skyld, at jeg
pludseligt endte uden styresystem for kort tid siden. Og så er jeg jo
lidt på den som beskrevet først i indlægget. Det går i hvert fald
rigtigt godt nu med lavere VM. Se selv, der er slet ingen pauser
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-01 02:37

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> så sidst måtte jeg installere via LocalTalk. Det tager tid, specielt når
> den ene computer går ned, når den bliver varm, så man må starte forfra

Jeg fornægter sandelig ikke den underholdningsværdi, de indlæg har bragt med
sig...-)))

> [...]
> kun bruger 20 MB (15 til Mac OS og så to programmer på hver 2.5). Der
> burde derfor også være mere end rigeligt RAM.

Som jeg har skrevet til andre, så betragter både jeg - og faktisk også andre -
VM som et levn fra gamle dage, hvor RAM var noget man blot drømte om, men som
man rent faktisk ikke havde råd til. Jeg husker godt, hvordan en kammerat kom
og viste mig, da han havde købt 16mb RAM til sin Mac og givet _6290kr._! for
det....

Men jeg mener det faktisk. Det der sker, når din HD spinner ned er, at du
alligevel kun arbejder i den fysiske RAM, og når den så spinner op igen for
måske at bruge noget af den virtuelle, så fragmenteres den usynlige fil, der
hedder VM Storage. Jeg så engang en VM Storage fil på min PB 190 på 25mb (24+1)
var fragmenteret i 342 stks.! - Det tog virkelig laaang tid for disken at
spinne op, og det var tit, at div. programmer låste eller sluttede uventet. -
Og det var endda kun med System 7.6.1. - Så prøv bare en enkelt gang at slå VM
fra, og du vil opleve, at du får en ny PB.

> Sikkert rigtigt. Den virkede også på mange måder sløvere end min
> gamle Performa 475. Performaen havde en SCSI-harddisk i fuld størrelse.
> Den har sikkert været hurtigere.

Ja, den kører med 5400omdr. pr. min.

> I.....I
>
> Jeg har barberet systemet godt allerede. De der sprockets; de
> kom frem samtidig med USB, så vidt jeg husker. Har man egentligt brug
> for dem, hvis man ikke bruger USB?

Ja og nej - mest nej, men der er faktisk nogle programmer, der kræver, de er
installerede. Fx. vil QT 4.1.x meget gerne at SoundSpace2Lib SoundSprocket
Filter SoundSprocketLib er installeret, selvom man ikke har USB på sin Mac. -
Hvorfor kan jeg ikke give en fornuftig forklaring på. Andre programmer kræver
DrawSprocketLib InputSprocket Extension for at virke. Og har du iTools, ja så
kræves InputSprocket Extension NetSprocketLib, osv.. Men det er også det
maksimale du vil få brug for. - Resten kan du blot slette helt.

> I.....I
>
> Også hvis man ikke bruger den? jeg har godt nok ikke brug for
> Quicktime, så jeg kan såmænd sagtens slette den.

To filer, du godt kan slette helt er QuickTime MPEG Extension og QuickTime VR.
Dem er en 5300 også for langsom til at kunne udnytte. De bruges kun til video.
- Og så kan du jo bruge din Udvidelseskontrol og slå alt QuickTime fra til alm.
daglig brug, og slå det til igen, hvis du får brug for det.

> I.....I
>
> Jeg skal jo lige kunne tale med iMac over ethernet. Det er jo
> den eneste mulighed for at kommunikere mellem en klassisk og en ny Mac.

Det er jo også det, jeg siger...-) - men jeg tror ikke du kan bruge fx. filerne
LDAP og NBP udvidelserne til noget, så dem kan du ihvertfald godt slå fra i
Udvidelseskontrol. - eller i Conflict Catcher, hvis du bruger den istedet for.

> Den kan jeg ikke finde, men så sløver den jo heller ikke
> Måske installeres den kun på Mac med USB.

Normalt ja, men OS 8.6 opdateringen kunne godt finde på at installere en masse
USB værk, selvom det var på en alm. Mac. Det gjorde den både på min G3 og min
PM 7200.

I den forbindelse er jeg kommet til at tænke på, at der endda måske er blevet
installeret nogle udv. der hedder et eller andet med HID. Dem kan du også
slette helt, de bruges også kun af USB.

> [...]
> lidt på den som beskrevet først i indlægget. Det går i hvert fald
> rigtigt godt nu med lavere VM. Se selv, der er slet ingen pauser

Det er rigtig - ...the hard way of learning er tit den bedste måde at lære sit
system at kende på, - meeen det er nu alligevel surt at stå helt uden system. -
Det har jeg også prøvet. -)

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-01 03:04

Hej igen Henrik

jeg glemte lige at sige, at du også godt kan slette alt, hvad der har med
grafikkorsoftware at gøre med undtagelse af udvidelsen 'Grafisk Accelerator', - da
der formentlig ikke sidder hverken en ATI Radeon, xClaim eller en Mach64
grafikkort i den, og så kan du ikke bruge noget af det alligevel.

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 04-03-01 02:51

> Jeg har barberet systemet godt allerede. De der sprockets; de
> kom frem samtidig med USB, så vidt jeg husker. Har man egentligt brug
> for dem, hvis man ikke bruger USB?

sprockets er noget til psil fra Apple, de skulle gøre det nemmere for
programmøre at understøtte alle mulige og umulige input ting,
netværksprotokoller og grafik systemer. De er dog kun anvendelige til
spil formål, og hvis det ikke lige er dig så smide dem langt væk for at
spare hukommelse.
Sprockets er dog droppet fra OS X, hvorved Apple endnu engang har pisset
på deres få udviklere.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ethernet (n): Something used to capture the Etherfish.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-01 13:13

> Sikkert rigtigt. Den virkede også på mange måder sløvere end min
> gamle Performa 475. Performaen havde en SCSI-harddisk i fuld størrelse.
> Den har sikkert været hurtigere.

Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med disken, men snarre med
bundkortets 32bit båndbrede, samt 68k emuleringen i pre PCI PPC'ere og
ikke mindst manglen på asynkron SCSI manager (pre 4.3). Sammenligner man
en lignende desktop PPC som eks P6200 vil 475'eren også på mange felter
være hurtigere.

> Jeg har barberet systemet godt allerede. De der sprockets; de
> kom frem samtidig med USB, så vidt jeg husker. Har man egentligt brug
> for dem, hvis man ikke bruger USB?

Du har ikke brug for dem. Inputsprockets er en del af Apple's
Gamesprockets og har ikke mere at gøre med USB end ADB. De dukkede op
første gang som en del af MacOS sammen med 8.5, førhen var det spilene
som installerede diverse Gamesprockets elementer efter behov. Under Mac
OS 8.5 var der individuelle sprockets for hver enkelt producent af input
enheder. I Mac OS 9 er disse erstattet af én enkelt "InputSprocket
Extension"

> Også hvis man ikke bruger den? jeg har godt nok ikke brug for
> Quicktime, så jeg kan såmænd sagtens slette den.

Jeg mener at de nyere udgaver af Eudora kræver at QT er installeret (du
kan nøjes med QuickTime og QuickTime PowerPlug, og evt SoundManager)

> Jeg skal jo lige kunne tale med iMac over ethernet. Det er jo
> den eneste mulighed for at kommunikere mellem en klassisk og en ny Mac.

Kobler du op med PB'en? Ellers Jeg vil tro at du kan nøjes med selve OT
udvidelserne, sharedlibray manager udvidelserne, kontrolpanelerne TCP/IP
og Appletalk, din ethernetdriver samt evt DNS plug-in (hvis du går på
nettet med 5300'eren)

> Den kan jeg ikke finde, men så sløver den jo heller ikke
> Måske installeres den kun på Mac med USB.

Den har intet med USB at gøre. UDF er det disk format der bruges på
DVD'ere og CD'ere brædt med Adaptc DirectCD. Installeres selvfølgelig
kun på mac'er med CD-ROm eller DVD.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-01 13:13

> jeg forstår godt, at du ikke vil til at bøvle med en ny installering, men
> prøv at slå VM helt fra og se, hvad der sker. Du vil altid senere igen
> kunne starte den ved at holde skifte-tasten nede og slå VM til igen.

Det kommer da an på om Henriks PB har ram nok. Selv uden udvidelser
bruger Mac OS 9 temmeligt meget RAM. Uden VM tror jeg han ikke får mere
end 5-8MB til systemheap og åbne programmer.

> Problemet med, at den er langsom er, at din HD er en meget langsom HD med
> 3200-4400omdr. pr minut afhængig af disktypen. Det nedsætter helt klart den
> optimale hastighed.

Det har ikke så meget med disken at gøre, breden af databussen har langt
mere at sige (samme håbløse 32bit som Performa 6200 serien), det samme
gælder den mangelende L2 cache. Opdaterignen af skærmen uden accelereret
grafik, har ligeledes stor betydning. manglen på SCSI manager 4.3 har
også betydning. Kort sagt hele 5300'erens arkitektur!

Jeg har dog lige set mac OS 9 på en PB1400 som ikke adskiller sig
væsenligt fra en PB5300. Den havde 32MB og VM på 64 og det så faktisk
fornuftigt ud.

> [...]
> ud over det, den egentlig skulle. - Den vil fx. give en bedre 'opvågning'

Den vil overhovedet ingen inflydelse have - Den slår bare en
"save-memory-to-disk-durring-sleep" funktion fra på bærbare med UMA
bundkort der kører med Mac OS 8.6 (gælder kun 1. generation iBook)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-02-01 14:53

> For det første er det weekend, for det andet er det ikke min
> computer, men en på sygehuset, og for det tredie kan det da ikke betale
> sig at ofre så meget på sådan en gammel kasse [dukker sig hurtigt ].

Min hovedmaskine er stadig en 6100/60, der dog i dag er forsynet med 72
M RAM og en 17" skærm.

Selv om jeg da også har en 117 MHz PowerBook 5300ce [som virker
langsommere end 60 MHz-6100eren]. Og en Windåse på 450 MHz [Compaq
Armada 450 med 128 M RAM].

Men jeg skifter naturligvis til en mere moderne maskine [Cube?] så snart
man får den med MacOS X. Ikke før.

> [...]
> hvert fald ikke meget luftstrøm at mærke. Jeg tog DOS-kortet ud for at
> give mere køling, og med låget af kørte den faktisk meget godt. Nå ja,

Jeg kører også med et DOS-kort. Forsynet med 32 M RAM. Men det er skam
rigtigt at er der ikke RAM på DOS-kortet, bliver maskinen som sådan
temmelig sløv. Så bruger den jo selve Mac-RAMen.

> [...]
> har regnet med, at det var stikket i min mors computer, der var noget
> galt med, men måske er det i virkeligheden mit kabel, der defekt.

Generelt synes jeg aldrig at jeg har fået PowerBooken til at fungere
godt på den måde. I dag er maskinerne forbundet gennem mit intranet:
10BaseT. Forbundet til internettet gennem en isdn-router.

> Og til slut: Er sådan et batteri dyrt. Macstore tager vist 120,-
> kr. for det. Kan man få de samme hos fotohandleren?

Jeg kunne såmænd godt forestille mig at det er /billigere/.

> For et par år siden skulle jeg have et til en Performa og ringede rundt.
> Hver gang jeg sagde, at det var til en Macintosh, steg prisen til 300,-
> kr.

Det er nøjagtigt samme batteri.

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-02-01 15:45

> Det er nøjagtigt samme batteri.

Det kommer an på hvilken Performa der var tale om. Så vidt jeg husker
bruger fx 630'eren ikke det 'almindelige' batteri.

Hvis man virkelig går op i det der med at spare penge på batteriet (og
ikke regner tidsforbrug med), kan man også konstruere en holder så man
kan bruge alm. batterier i maskinen. Der findes tegninger et eller andet
sted på nettet...

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-01 19:30

Per Erik Ronne wrote:

> Jeg kører også med et DOS-kort. Forsynet med 32 M RAM. Men det er skam
> rigtigt at er der ikke RAM på DOS-kortet, bliver maskinen som sådan
> temmelig sløv. Så bruger den jo selve Mac-RAMen.

Vi har skam lidt RAM på DOS-kortet (8 MB tror jeg). PM6100 er nu sløv alligevel.
Som en anden havde erfaret her i gruppen, virkede de gamle 040 modeller på mange
måder kvikkere. Min gamle Performa 475 var på ingen måde langsommere end PM6100.
Snarere tværtimod. Den virkede også kvikkere end min PowerBook 5300 med 100 MHz
PPC630. De gamle 040 modeller var ikke så ringen endda.

> Generelt synes jeg aldrig at jeg har fået PowerBooken til at fungere
> godt på den måde. I dag er maskinerne forbundet gennem mit intranet:
> 10BaseT. Forbundet til internettet gennem en isdn-router.

Da jeg havde en Performa 475 og arbejdede i Odense, synkroniserede jeg dagligt i
to år mellem PowerBook og Performa (de hed Bamse og Kylling, så min iMac hedder
Luna) med PowerBook som SCSI-disk. Det var jo det billigste. Det fungerede bare
perfekt, og jeg mener bestemt, det var hurtigere end mit nuværende ethernet. Jeg
sad så i toget med PowerBook og læste og skrev nyheder og e-mail, som jeg havde
hentet med min Performa. Det kan også være en fordel, at der ikke behøver være
et styresystem på PowerBook, når man slutter den til som ekstern SCSI-disk. Man
kan på den måde formatere disken og lave al mulig service via den stationære
computer.

> Det er nøjagtigt samme batteri.

Det er jeg klar over. Det var en Performa 475, og batterierne ligner hinanden.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper

Dato : 11-02-01 20:51

> [...]
> langsommere end PM6100. Snarere tværtimod. Den virkede også kvikkere end
> min PowerBook 5300 med 100 MHz PPC630. De gamle 040 modeller var ikke så

Det må absolut være en mandagsmodel så... Min gamle 6100 kan f.eks.
sagtens spille Tomb Raider II, Carmageddon o.lign.
Har du tjekket om der evt. er en L2 cache i den?

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-02-01 21:09

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Har du tjekket om der evt. er en L2 cache i den?

En god idé. Jeg har en 256 K L2 cache i min maskine.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-02-01 21:58

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> En god idé. Jeg har en 256 K L2 cache i min maskine.

Hvordan ser sådan en ud?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-02-01 10:28

> Hvordan ser sådan en ud?

Den sidder i en hukommelsesudvidelsesplads, som er placeret lidt
anderledes end de normale RAM-moduler. Jeg købte min i OfficeLine for et
par år siden. for en 250 kroner incl. moms; man kan få dem væsentlig
større [i hvert fald 1 M], men de var uforholdsmæssigt dyre. Skulle give
en hastighedsforøgelse på 20%.

Jeg kan dog ikke lige komme til at skille maskinen ad nu ;-(.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 12-02-01 00:25

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> [...]
> tværtimod. Den virkede også kvikkere end min PowerBook 5300 med 100
> MHz PPC630. De gamle 040 modeller var ikke så ringen endda.

De første PowerPC modeller var typisk baseret på 680x0 bundkort, og
det meste af systemsoftwaren kørte alligevel i emuleret 68000 kode, så
reelt var de hurtige 68040 modeller hurtigere.

PowerPC 603 var også typisk væsentligt langsommere end 601'eren ved
samme clockfrekvens. Derudover var de gamle PowerPC PowerBooks
langt fra sprintermaskiner, så det skal da nok passe

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-01 16:19

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> For det første er det weekend, for det andet er det ikke min
> computer, men en på sygehuset, og for det tredie kan det da ikke betale
> sig at ofre så meget på sådan en gammel kasse [dukker sig hurtigt ].

.....Svijss.....-) - OK, Henrik, Det kan godt betale sig at ofre noget på
den.

> [...]
> utroligt varmt. Skal der være det? Bør der ikke være en blæser i sådan
> en? Der er i hvert fald ikke meget luftstrøm at mærke.

Jo, det mener jeg absolut, der er, så det kan være den, der er stået af.

> Jeg tog DOS-kortet ud for at give mere køling, og med låget af kørte den
> faktisk
> meget godt. Nå ja, godt og godt? Men den kørte da.

Det er nok ikke en tosset idé, men et ekstra kort vil altid varme mere, så
selv hvis den lille ventilator bagerst virker, så vil den alligevel blive
ret varm.

> [...]
> har regnet med, at det var stikket i min mors computer, der var noget
> galt med, men måske er det i virkeligheden mit kabel, der defekt.

Det kaqn meget vel være kablet. Bare et af benene er en smule bøjet, kan
det være nok. - Og endnu værre, hvis der er knækket en lodning, eller at
lodningen inde i kablet er for dårlig, så prøv med et andet kabel. Jeg går
ud fra, du bruger et alm. SCSI DB25/50 + en HDI-30 adapter til din PB. Hvis
den adapter er en type med en lille switch på siden til hhv. 'Dock' og
SCSI', så prøv at køre kontakten frem og tilbage nogle gange. Der kan godt
sætte sig noget snavs eller ir i selve kontakten. Har du evt. noget
kontaktspray, kan du prøve at puste en anelse ned omkring den lille knap, -
lade den ligge et par minutter og kør så knappen frem og tilbaage
adskillige gange. Lad adapteren tørre et par timer for at være sikker på,
at der ikke er spor fugt tilbage, før du bruger den igen.

> [...]
> skulle jeg have et til en Performa og ringede rundt. Hver gang jeg
> sagde, at det var til en Macintosh, steg prisen til 300,- kr.

Tag batteriet ud af 6100'eren og aflæs det typenr. der står på siden af
den, - gå ned til en fotohandler og køb et batteri af samme type, - svjh er
det en ganske alm. 3.6v lithium batteri af en megeet gængs type.

Og det er rent ud sagt noget svineri, at de pludselig forlanger 300kr., når
du nævner det er til en Mac, så lad være med at sige, hvad den skal bruges
til. - Blot typebetegnelsen er den samme, vil du altid kunne bruge en
hvilket som helst mærke. Men kig helst efter Ucar, Panasonic eller Varta,
de er de bedste.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-03-01 12:21

henrik@muenster.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>såmænd meget godt. Hvis nogen har nogle tip til at slanke systemet for
>at få lidt mere fut i den, vil jeg være taknemmelig.

Uden at gøre mig alt for klog. (jeg har en PB 5300, som er ude af drift i
øjeblikket) men jeg synes også den er altfor langsom. Men jeg har fået det
råd at installere et program der hedder ROAM og at barbere den for Fonte,
samt hvad der eller kan fjernes af unødige ting fra s installationen. Jeg
har ikke forstand på alt det, der kan fjernes. men noget har jeg fjernet.

Jeg vil aldrig turde presse den til 9.1 Jeg tror jeg har 8,5 på den og det
er jeg ret utilfreds med. Jeg har 56 Ram installeret, jeg kunne ikke få
mere. de 64 laves ikke mere sagde de hos Officeline

hilsen Hanne

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-01 01:15

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Uden at gøre mig alt for klog. (jeg har en PB 5300, som er ude af drift i
> øjeblikket)...

En helt normal situation for en PB5300. Der har godt nok været
meget bøvl med den model, men jeg har da også haft meget glæde af den.

> [...]
> er jeg ret utilfreds med. Jeg har 56 Ram installeret, jeg kunne ikke få
> mere. de 64 laves ikke mere sagde de hos Officeline

Jeg har netop fået 40 MB RAM i min mod tidligere 24. Det hjalp
virkeligt, og den er nu ganske kvik med Mac OS 8.6 (jeg opgraderer altid
så langt man kan gratis. Det er jo "slutversionen" af pågældende Mac OS
med alle fejlrettelser). Mit behov meget simpelt, men før tog det en
evighed bare at åbne vinduer eller kontrolpaneler. Nu går det strygende,
men til mere avanceret brug er den nok ikke hurtig. Bare jeg kan læse
news og e-mail, er jeg tilfreds. Jeg henter det ennda ned med iMac og
lægger det over på PB5300, så jeg kan sidde i stuen eller andre steder
med det. Nu eksperimenterer jeg med Mac OS 9.1, og efterhånden går det
rigtigt godt. Men som sagt bruger jeg kun to programmer, der bruger 2,5
MB hver.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 04-03-01 09:15

henrik@muenster.dk,Ny-Internet writes:

> En helt normal situation for en PB5300. Der har godt nok været
>meget bøvl med den model, men jeg har da også haft meget glæde af den.

Der er ikke vrøvl med min 5300, men ingen kan gøre for at jeg har bøjet
stikket til strømforsyningen, da jeg lå i sengen med influenza. og at en
ny strømforsyning koster 700.-kr gør at jeg tålmodigt venter på en løsning
på et nyt stik i stedet for.

Nu er det jo måske også fordi jeg har hurtigere maskiner og man vænner sig
hurtigt til lidt fart
Og så har jeg ikke haft forstand til at smide nok væk og med 8.5 synes jeg
den er blevet langsommere. Det er mest til nettet og opstart.

Jeg har også været utrolig glad for den maskine. Jeg havde aldrig lært alt
det jeg i dag kan uden den. DEN KUNNE JEG JO SLÆBE MED OVERALT OG SPØRGE
OG SPØRGE OG NÅR DET SÅ VAR PÅ MIN EGEN MASKIN JEG GJORDE TINGENE, SÅ VAR
DET NEMMERE AT HUSKE, NÅR JEG KOM HJEM. OG SÅ. DET AT MAN KUNNE SÆTTE
SIG, HVOR MAN HAVDE LYST .- JO -JEG HAR HAFT MEGEN GLÆDE AF DEN OG HAR
FAKTISK LIDT SVÆRT VED AT TAGE MIG SAMMEN TIL AT FÅ SOLGT DEN. FOR DET VAR
MIN FØRSTE MASKINE. NÅ NU KOM JEG TIL AT SKRIVE MED STORT. GIDER IKKE
AT SKRIVE OM-.

GOD SØNDAG

HILSEN HANNE

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-01 23:37

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Der er ikke vrøvl med min 5300...

Overhovedet ikke? Så har du været heldig. PB5300 har været en af
de mest uheldsramte maskiner overhovedet. De første brød i brand pga. et
nyt avanceret batteri (Lithium tror jeg). Så knækkede kassen lige under
skærmen, og stikket til strømforsyningen i selve PB knækkede af
printpladen. Der har vist også været andre problemer, og Apple blev
tvunget til at udvide garantien til syv år. Min har da også været til
reparation i hvert fald fire gange, hvor den blev sendt til Holland,
hvor Apple åbenbart har et stort reparationscenter. Sidst kom den hjem
med en ny kasse med ny serienummer. Nu er den iflg. skiltet i bunden
samlet i USA, hvor den før var samlet i Irland. De irske maskiner hed
sig ellers at være de bedste, da de første problemer dukkede op.

> [...]
> FAKTISK LIDT SVÆRT VED AT TAGE MIG SAMMEN TIL AT FÅ SOLGT DEN. FOR DET VAR
> MIN FØRSTE MASKINE. NÅ NU KOM JEG TIL AT SKRIVE MED STORT. GIDER IKKE

Gudskelov. Jeg troede, du var blevet sur på mig og begyndte at
råbe
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-03-01 10:42

henrik@muenster.dk,Ny-Internet writes:

> Overhovedet ikke?
Jo. Jeg fik et nyt bundkort på garantien, da den var ca 7-8 mdr. gammel,
så lidt har der da været.Så har du været heldig.

PB5300 har været en af de mest uheldsramte maskiner overhovedet. I know-
> [...]
i selve PB knækkede af printpladen. Der har vist også været andre
problemer, og Apple blev
tvunget til at udvide garantien til syv å
Hvirkelig, for når jeg siger jeg ikke har vrøvl, så er der en ting i
vejen og det er at museporten ikke duer og det vil koste en mindre formue,
hvis eks.v. Officeline bare skal kigge på den. Er der så noget i vejen,
skal hele bundkortet skiftes ud og det vil koste 3.000 kr.( Det er
jeg ked af, da jeg bruger tegneplade. Men det med de 7 år, har jeg aldrig
fået af vide. typisk Officeline og deres manglende service Gad vide om
det kan gå på garantien, det med museporten? Min har da også været til
> [...]
>VAR
>IKKE

Gudskelov. Jeg troede, du var blevet sur på mig og begyndte at råbe

OORK , nej, jeg kunne aldrig finde på at Råbe efter sådan et smukt
menneske som dig Jeg mener, jeg har luret dine dejlige holdninger af.

Jeg er holdt op med at råbe efter mine børn, de er 38- 36 og 32 år
gamle Min "kære mand", som jeg om 5 mdr. har været gift med i 40 år,
kan jeg stadig råbe af en gang i mellem, for han kan irritere mig noget så
grusomt ind imellem

>--
> Venlig hilsen
> Henrik Münster
> Esbjerg

Venlig hilsen Hanne

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-01 00:27

> [...]

> af, da jeg bruger tegneplade. Men det med de 7 år, har jeg aldrig fået af
> vide. typisk Officeline og deres manglende service Gad vide om det kan

Nu kniber det med at huske så langt tilbage, så jeg tør ikke
love dig, om det er en generel udvidelse af garantien, eller om det kun
gælder de ikke helt få kendte problemer. Du har ret i, at man ofte kan
få dårlig service på det punkt. Når jeg går ind til en Mac-forhandler
får jeg ofte det indtryk, at jeg ved mere om computerne end sælgeren
gør. F.eks. aner de ikke, hvad der er blevet præsenteret til MacWorld
Expo en uge efter, den har fundet sted. Men computeren er selvfølgelig
en hobby for mig. Er det ens arbejde sidder man vel ikke sent om aftenen
under MW Expo for at se det nye, så snart det er muligt. Dette fænomen
gælder ikke bare computerbranchen. Skal vi have nyt tv, bil eller noget
andet til hjemmet, elsker jeg at læse brochurer og måske anmeldelser i
blade af produkterne. Da oplever jeg også tit, at jeg ved meget mere om
de forskellige modeller, end sælgeren gør. Men han har selvfølgelig
mange andre varer end lige det ene produkt, som jeg interesserer mig
for.
Du skal altså nok arbejde lidt for at få anerkendt, at garantien
er udvidet. Men undersøg først, om dit problem er dækket. Prøv at f.eks.
søge i ældre numre af TidBITS <http://www.tidbits.com>, hvor det blev
omtalt. Det må være i et nummer tilbage i 1996 eller så. Jeg har
desværre ikke gemt så gamle numre. Sidst min var til reparation, var det
fordi låget begyndte at gabe under skærmen. Jeg sendte til over til -
uha, var der ikke engang noget, der hed ComputerMac? Computeren var i
hvert fald tre år gammel, og jeg regnede egentligt med at få en regning.
Men der gik dårligt nok en uge, før PowerBook kom tilbage med posten.
Den havde nået at være i Holland, og jeg skulle intet betale. Det var
dengang, hele kasse blev skiftet. Omvendt har jeg prøvet at have den til
reparation hos OfficeLine i Odense i tre måneder, da den var knap et år
gammel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-01 17:22

> Prøv at f.eks. søge i ældre numre af TidBITS <http://www.tidbits.com>,
> hvor det blev omtalt. Det må være i et nummer tilbage i 1996 eller så. Jeg
> har desværre ikke gemt så gamle numre.

alle numre fra 1990 og frem kan hentes via FTP på
<ftp://ftp.tidbits.com>.
Og med Easy view er det nemt at holde styr på dem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-03-01 22:59

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> alle numre fra 1990 og frem kan hentes via FTP på
> <ftp://ftp.tidbits.com>.

Ja-ja, men de fylder jo. Jeg har kun 4 GB harddisk [/ironi off].
Jeg har tilbage til 1997, da jeg dengang slettede de, der var ældre. Min
harddisk var kun på 250 MB dengang, så der betød pladsen noget. Selv om
jeg holder meget af TidBITS, så har man vel heller ikke så meget brug
for de gamle numre. Så hurtigt som udviklingen går i computerverdenen,
er der ikke meget relevant, der er mere end tre år gammelt.

> Og med Easy view er det nemt at holde styr på dem.

HA! Endelig fandt jeg en ekspert, der bruger Easy View. Der er
nok ikke mange, der bruger tyrkisk freeware fra 1995. Men det er nu
ellers et smart program, og idéen med Setext formatet er fin. Desværre
er det den slags ting, der hurtigt forsvinder, nu hvor computere og
overførselshastigheder er langt hurtigere. Det er ikke længere så
vigtigt at holde størrelsen på dokumenterne nede. Nå, men jeg vil
spørge, hvorfor mine to ældste artikler fra 1997 pludseligt røget op
mellem de nyere artikler fra 2000? Normalt står de jo i kronologisk
rækkefølge.
Det har i øvrigt undret mig, at programmet har holdt så mange
år. Skal det ikke opdateres? Men det er måske dets enkelthed, der gør,
at det stadig er kompatibelt med nye styresystemer. Jeg kan også forstå,
at Adam C. Engst leger lidt med tanken om at udsende TidBITS i et andet
format som f.eks. HTML. Det er jo ikke sikkert, at Easy View bliver
oversat til Mac OS X.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-01 00:10

> [...]
> for de gamle numre. Så hurtigt som udviklingen går i computerverdenen,
> er der ikke meget relevant, der er mere end tre år gammelt.

Jeg har haft brug for dem efter jeg byttede mig til en Classic som
skulle køre med system 7-7.1. Jeg blev jo først nørd engang i 96, så der
var masser af "nyheder" for mig.

> [...]
> spørge, hvorfor mine to ældste artikler fra 1997 pludseligt røget op
> mellem de nyere artikler fra 2000? Normalt står de jo i kronologisk

jeg er ikke ekspert på easyview (som du engang for længe siden
anbefalede mig) da jeg kun har haft det i et par måneder.

> [...]
> at Adam C. Engst leger lidt med tanken om at udsende TidBITS i et andet
> format som f.eks. HTML. Det er jo ikke sikkert, at Easy View bliver

Jeg havde svært ved ta finde det - via versiontracker var der kun døde
links, og links hos tidbits var ligeledes døde. Den første version (?)
jeg fandt var ikke mac OS 9 kompatibel. Efter langt tids søgen fandt jeg
en version 2.62 der virkede.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-01 00:51

> Jeg har haft brug for dem efter jeg byttede mig til en Classic som
> skulle køre med system 7-7.1. Jeg blev jo først nørd engang i 96, så der
> var masser af "nyheder" for mig.

OK, jeg har lige prøvet at hente 1996. Det går jo meget nemt med
Interarchy.

> jeg er ikke ekspert på easyview (som du engang for længe siden
> anbefalede mig) da jeg kun har haft det i et par måneder.

ØV! Jeg kan ikke finde ud af at lave en kronologisk rækkefølge
af artiklerne i listen øverst til venstre i vinduet.

> [...]
> links, og links hos tidbits var ligeledes døde. Den første version (?)
> jeg fandt var ikke mac OS 9 kompatibel. Efter langt tids søgen fandt jeg

Du skulle da bare have spurgt, eller skrevet til TidBITS. Der er
vist et link i hvert nummer til en e-mailadresse, hvor man får et svar
om Setext. Jeg sad lige og kiggede på TidBITS talk. Der har de for nylig
diskuteret Easy Views fremtid. Der er en, der lige har lavet et
tilsvarende program, der hedder SmartView 2.0. Jeg har netop hentet det,
og vil se på det. Siden du nu har så svært ved at finde programmer, får
du et link her:
<http://hyperarchive.lcs.mit.edu/HyperArchive/Archive/text/smart-view-20
..hqx>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 06-03-01 08:40

> [...]
>dengang, hele kasse blev skiftet. Omvendt har jeg prøvet at have den til
>reparation hos OfficeLine i Odense i tre måneder, da den var knap et år

Tak for dit svar. At læse en masse gl. nr. af Tidsbits, er vist at spilde
min tid. Det vil tage dage, men Computermac, kan man måske spørge. Det
hedder Caslon idag. Uha. Officeline, jeg siger ikke mere

Hilsen Hanne

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-01 00:19

> [...]

> min tid. Det vil tage dage, men Computermac, kan man måske spørge. Det
> hedder Caslon idag. Uha. Officeline, jeg siger ikke mere

Hej Hanne!

Undskyld den lange svartid. Syge børn, syg kone etc. Du kender
det sikkert.
Det er nu ikke så svært at finde noget i et gammelt nummer af
TidBITS. Man kan bare søge på TidBITS' hjemmeside, så man behøver ikke
pløje alle numre igennem. Jeg er bare bange for, at dit problem med
museporten ikke er omfattet af den udvidede garanti, der omtales i
TidBITS#331/03-Jun-96. Artiklen findes på flg. URL:

<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=00980>

Den henviser i øvrigt til en pressemeddelelse fra Apple, som du
kan se på:

<http://product.info.apple.com/pr/product.updates/1996/q3/960606.pr.up.r
epair.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 10-03-01 15:41

> [...]
>
><http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=00980>
>
> Den henviser i øvrigt til en pressemeddelelse fra Apple, som du

Hjertelig tak for dine links. -Jeg må se at tage mig sammen til at læse
noget af det. Måske???? kan jeg blive lidt klogere. Men jeg er nu ikke
meget for engelsk computerlekture-- Og så troede jeg du var på ferie et
eller andet sted på ski? , men det var måske virtuelt?

Hilsen Hanne

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 11-03-01 00:13

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-01 21:23

> [...]

> Hjertelig tak for dine links. -Jeg må se at tage mig sammen til at læse
> noget af det. Måske???? kan jeg blive lidt klogere. Men jeg er nu ikke

Jeg er lige faldet over noget nyt i det nummer af TidBITS, der
kom, mens jeg var på ferie (TidBITS#571/12-Mar-01). Jeg citerer lige (og
håber, Adam C. Engst vil tilgive mig):

"Trade in Your PowerBook 190 or 5300 -- If you have a PowerBook
190 (the last 68040 model) or its PowerPC cousin, the PowerBook
5300, Apple has a little-publicized, limited-time offer to
"upgrade" your laptop to a 400 MHz PowerBook G3 (FireWire) for
just $1,600. The offer is available only until 23-Mar-01 and is
for only one configuration of the PowerBook G3 (FireWire) while
supplies last (the full specs are available on Apple's Web page).
[MHA]

<http://www.info.apple.com/support/PowerBook/5300upgradedetails.html>
<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=01352>"

Jeg har endnu ikke haft tid til at se på linket. Det gælder
sikkert ikke her i Europa.

> Og så troede jeg du var på ferie et eller andet sted på ski? , men det var
> måske virtuelt?

Nej, jeg har skam været i Cervinia hele sidste uge. Vi skulle
først rejse sidste lørdag kl. 18, og vi kom hjem kl. 2 i nat. Selv om
Esbjerg ligger lidt langt ude, så er der dog den fordel, at det kun er
55 km fra Danmarks næststørste lufthavn.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-03-01 22:13

In article <1eqhann.17vmk3hpukimqN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jeg har endnu ikke haft tid til at se på linket. Det gælder
> sikkert ikke her i Europa.

Der har stået lidt om det på MacFixit og deres konklusion er, at det
ikke er umagen værd medmindre ens PB 5300/190 er død alligevel.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-03-01 02:16

> Der har stået lidt om det på MacFixit og deres konklusion er, at det
> ikke er umagen værd medmindre ens PB 5300/190 er død alligevel.

Det kommer vel an på så meget. En PB190/5300 er jo ikke ligefrem
nogen sprinter med dagens krav. Mange med sådan en er vel alligevel i
færd med at overveje en udskiftning, hvis det da ikke er sket for længe
siden. Står man overfor at skulle skifte, er det da en ret god
forretning at kunne få en ny PowerBook til kr. 30.000,- for kun kr.
15.000,-. Det svarer jo til at få kr. 15.000,- for en brugt PB190/5300.
Helt så meget får man næppe ved almindeligt salg. Enkelte kunne måske
ligefrem blive fristede til at benytte lejligheden til en udskiftning
før de havde planlagt, og så opnår Apple jo et lille ekstra salg.
Jeg har i øvrigt ikke hørt om lignende tilbud før. Er det fordi
der var så mange problemer med netop de PowerBook, at Apple tilbyder at
tage dem i bytte for en ny til nedsat pris?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-03-01 06:58

In article <1eqjgw2.y3z2hwzdo5wcN%henrik@muenster.dk>,
> [...]

> der var så mange problemer med netop de PowerBook, at Apple tilbyder at
> tage dem i bytte for en ny til nedsat pris?

Ja, og det var netop det med nedsat pris MacFixit satte spørgsmålstegn
ved - PB'en skulle åbenbart kunne fås til nogenlunde samme pris i
almindelig handel i USA.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-01 11:59

> Ja, og det var netop det med nedsat pris MacFixit satte spørgsmålstegn
> ved - PB'en skulle åbenbart kunne fås til nogenlunde samme pris i
> almindelig handel i USA.

jep og hvor utroligt det end lyder kan man vel også stadig sælge sælge
sin 5300'er.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-01 03:23

Hejj Morten m.fl.

Det er ikke første gang, Apple har lavet en 'Trade In'. Det gjorde de også i
97/98, da de første G3'er kom frem. Dengang fik jeg et trade-in tilbud, hvis
jeg ville skifte min 7200'er ud med en G3/233, men trade-in prisen var så
latterlig lav - 1800kr. - for en PM 7200, der var 3 år gammel, så jeg valgte
at beholde min 72'er og vente lidt med G3.

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> jep og hvor utroligt det end lyder kan man vel også stadig sælge sælge
> sin 5300'er.

Det er rigtig, at der var/er problemer med både PB 5300 og med PB 190. På PB
190 indskrænkede problemerne sig dog kun til 'det ydre' - en meget dårlig
kabinetkonstruktion. Jeg fik skiftet skærmkappe og trackpad et par gange, og
da jeg så sidste år ville sætte den til salg, fordi jeg næsten aldrig brugte
den længere var trackpad'en gået igen.

Jeg kontaktede OfficeLine og spurgte, hvad en ny ville koste, - og jeg fik
svaret 0 kr.. "Kom op med den og vi sender den til Holland. Der er stadig den
udv. garanti" - Som sagt, - så gjort.... 14 dage efter hentede jeg en 'ny' PB
190 (US Series). _Alt_ var skiftet, - eller rettere sagt, min ekstra RAM og
min HD var simpelthen sat over i en helt ny maskine! - Kabinettet var helt
anderledes i udformningen. Den lignede mere kabinettet på PB 1400 end på PB
190/5300, og den var endnu mere støjsvag end tidligere.

Det kalder jeg for god service! - Og da jeg satte den til salg, blev den solgt
meget hurtigt.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962