Beretning fra 3. løp i Seriensport
Fra : origo@earthling.net

Dato : 10-06-02 12:16

I weekenden var turen kommet til 3. løp i Seriensport, som denne gang gikk
på Nürburgrings GP bane. Siden 1. løp på GP banen i begynnelsen av mai,
hadde jeg brukt en del tid på å studere kart over banen, samt den video jeg
selv hadde filmet. Jeg var oppmerksom på en rekke kjørefeil, og var spent på
å se hvordan mine rundetider vill endres med mere korrekte linjer.

Dauerprüfung (kvalifikasjon) startet som sedvanlig kl. 8 om morgenen, og for
første gang i år var det varmt og tørt. Jeg hadde installert en laptimer og
kunne dermed holde øye med hvor konsistent jeg var istand til å kjøre. Etter
5 rolige runder kjørte jeg konstant mellom 1:42.5 og 1:43.5. I forhold til
min beste runde under første løp, var det en forbedring på knapt 5 sekunder,
og jeg følte stadig at jeg hadde meget å gå på. Jeg hadde problemer med et
par av de langsomste kurvene, og i forhold til de beste var det der jeg
satte tid til. 44 runder senere var Dauerprüfung overstått, og jeg kjørte i
pit rimelig tilfreds med både meg selv og maskinens oppsetning.

Selve løpet startet kl. 12, og jeg stod i grid 6 på annen startrekke. Jeg
hadde med andre ord alle tiders sjanse for en god plassering allerede fra
start, men jeg bommet totalt. Var alt for sen i starten, og sluret for lite
på koblingen. Resultatet var at jeg kom som nummer 15 inn i første sving. På
de følgende 3 rundene fikk jeg arbeidet meg opp til en 8. plass, med 100-150
meter frem til førerne i front. Jeg bemerket at jeg hentet inn på de to som
lå på 6. og 7. plass, og følge meg rimelig sikker på at jeg ville nå å
passere dem innen løpet var over.

Jeg kom imidlertid aldri så langt. Halvveis inn på 6. runde ble jeg
torpedert av en annen fører. Hva han egentlig foretok seg vet jeg ikke med
sikkerhet, men for enden av en langside, forut for et høyresving, forsøkte
han å overhale på min venstre side. Det var dog ikke mere en en god
halvmeter ut til curben, medens det var 4 meter ledig spor på min høyre
side. En forklaring kan være at han har utbremset seg selv, og så stivnet på
bremsene ute av stand til å reagere normalt. Sammenstøtet var temmelig hardt
hardt, og det skjedde med forholdsvis høy hastighet. Jeg ble ramt skrått
bakfra og da hans maskine etterfølgende støtte inn i min underarm, ble
forenden skubbet så hardt at et styrt ikke var til å unngå. Både jeg og
maskine gikk ned i venstre side. Selv kuret jeg på ryggen et godt stykke,
over curben for til siste å lande langt ute i botanikken. Jeg bruket et par
sekunder på å konstatere at jeg var noenlunde OK, og så gikk tankene over på
hvilke hva jeg hadde lyst til å gjøre med det fjols som jeg formodet lå et
eller annet sted i nærheten Etter å ha kommet meg på benene, kunne jeg
konstatere at jeg var den eneste som hadde styrtet. Jeg så ihvertfall ikke
noe til den annen fører. Jeg så heller ikke noe til min egen MC. Den var som
sunket i jorden. Etter å ha sett meg godt og grundig om, så jeg noe som
lignet en Suzuki et godt stykke nede av langsiden. MC'en hadde seilet
ekstremt langt innen den ramte et "airfence" og en dekkmur. Det viste seg
senere at sammenstøtet hadde vært hardt nok til at dekkmuren flyttet seg
godt 2 meter bakover.

Det var så slutten på det løp. En annen førers feiltrinn kostet meg en hel
del poeng, en del skrubsår, en brekket finger og en pen slat penge. Men som
man sier: "That's Racing" og dette var heldigvis ikke siste løp. Og det
begynner å se lovende ut. I de få rundene jeg fikk kjørt, var mine
rundetider konsistent omkring 1.41.60. Vinneren hadde bestetid på 1.39.01,
og de neste 3 plasseringer lå fra 1.39.60 til 1.41.11. Det er med andre ord
ikke det helt store jeg skal forbedre meg før jeg kan kjempe med i top 4,
også på tørt føre....

Video fra de siste sekunder innen styrtet kan hentes på nedenstående link
(8MByte MPEG fil):
http://video.motorcycle-dk.com/seriensport_nuerburgring_20020608_race3_l.mpg

JS

Fra : Anders

Dato : 10-06-02 12:37

Hvad med kværnen?? Døede den?

Heldigt at du slap så - relativt - billigt!!

Anders W

Fra : Anders

Dato : 10-06-02 12:39

> Video fra de siste sekunder innen styrtet kan hentes på nedenstående link
> (8MByte MPEG fil):

http://video.motorcycle-dk.com/seriensport_nuerburgring_20020608_race3_l.mpg

Iøvrigt en hardcoer video - ser grimt ud med det styrt.... dman den kurer
langt den mc....

Anders W

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-06-02 12:42

origo@earthling.net wrote in article <ae21qf$moj$1@sunsite.dk>...

> Video fra de siste sekunder innen styrtet kan hentes på
> nedenstående link (8MByte MPEG fil):

http://video.motorcycle-dk.com/seriensport_nuerburgring_20020608_race3_l.mp

Spooky... Og temmelig ærgeligt.

Men dit kamera er da glimrende pakket ind når det kan holde til sådan en
tur.
Hvordan klarede Claus sig?

--
Mikkel

Fra : origo@earthling.net

Dato : 11-06-02 10:54

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> wrote in message
> Men dit kamera er da glimrende pakket ind når det kan holde til sådan en
> tur.
Camcorderen er pakket inn i skumgummi under kåpen hvor baksetet normal er
montert. Minikameraet var denne gang plassert mellom forskjerm og toppkåpe,
hvor det satt godt beskyttet. Jeg er dog overrasket over at filmingen ikke
ble avbrutt når maskinen traff asfalten.

> Hvordan klarede Claus sig?
Han arrangerte banedag på Knutstorp, men kommer med til neste løp.

JS

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-06-02 16:03

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:ae21qf$moj$1@sunsite.dk...

> [...]

> hvilke hva jeg hadde lyst til å gjøre med det fjols som jeg formodet lå et

Ja, sådan er det jo. Når alle kører på marginalerne og alle presser sig til
at yde det hele, så vil "racing incidents" være en del af dagsordenen. Man
ved det godt, og dagen efter vil man ikke bebrejde nogen noget, men lige når
det går op for een at dette her koster fandens mange unødvendige penge, der
røg alle de rare point jeg stort set havde vundet, og så de skader der vil
forhindre træning de næste uger ... ARGH! LA MIG SLÅ DEN LORT IHJEL!!!
Alligevel lykkes det tit at se ud som om man er både overbærende og tolerant
nok til at bekymre sig om hvorvidt fjolset er kommet til skade.

Rittig

Fra : origo@earthling.net

Dato : 10-06-02 16:29

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> Ja, sådan er det jo. Når alle kører på marginalerne og alle presser sig
til
> at yde det hele, så vil "racing incidents" være en del af dagsordenen.

Jeps,. og det er heller intet jeg kan - eller vil gjøre nå i ettertid. Dog
hadde det vært rart å tale med ham, så jeg kunne få klarhet i hva som var
årsaken til at det skjedde. P.t. er jeg engang ikke 100% sikker på hvem det
er.

JS

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-06-02 18:22

> I weekenden var turen kommet til 3. løp i Seriensport, som denne gang gikk
> på Nürburgrings GP bane....[snip]

Øv Jørund

Jeg glædede mig bravt da jeg så du havde postet endnu en løbshistorie, men
jeg er da ked af udgangen af den :-/ Det var vel den eneste måde de kunne få
fjernet den nordiske opkomling, der truede med at tage deres pokaler

God bedring, og held og lykke.

Mvh
Steen

Fra : RacerNiels

Dato : 10-06-02 20:38

<origo@earthling.net> wrote in message news:ae21qf$moj$1@sunsite.dk...
> [...]
> senere at sammenstøtet hadde vært hardt nok til at dekkmuren flyttet seg

Nederen!! Der er ærgeligt at mc'en ikke snurrer rundt så man kan se bagud
hvem nissen var...

På med vanten igen!

Niels
XS400-SS *til salg*
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Anneli

Dato : 10-06-02 21:54

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.dk> skrev i en meddelelse

> På med vanten igen!

Foreløbigt må det vist være gipsvanten ;0)
God bedring, Jørund! :0)

Stor hilsen Anneli

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-06-02 16:34

"Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Foreløbigt må det vist være gipsvanten ;0)
> God bedring, Jørund! :0)

Som regel slipper man nu uden gips, det bliver bare bundet sammen med nogle
skinner.

Rittig
(Med erfaring i brækkede fingre fra enduro)

Fra : origo@earthling.net

Dato : 11-06-02 18:08

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> Som regel slipper man nu uden gips, det bliver bare bundet sammen med
nogle
> skinner.
Jep, sålenge det ikke er det innerste ledd får man en skinne, og ikke gips.

Jeg fikk MC'en i kjørbar stand søndag ettermiddag, lånte en touringhanske
fra en kamerat og kjørte 4 runder på Nordschleife om aftenen. Det gikk fint,
hadde dog litt problemer med koblingen ved nedgearing.

JS

Fra : Morten Dahl -

Dato : 12-06-02 07:15

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:ae5aqv$i4t$1@sunsite.dk...

> [...]
fint,
> hadde dog litt problemer med koblingen ved nedgearing.

Jørund, ikke for at fornærme dig, men sådanne løsninger, minder mig mest om
en hvis MadsL og CTD racing Ka der køres, ska der køres. Og kan der ikke
finder man en løsning..

God Bedring, det var hvis godt du fik 2sæt numre?? (har du nogle billeder af
dem, gerne før styrt)

-
Morten Dahl

Fra : origo@earthling.net

Dato : 12-06-02 07:42

"Morten Dahl -" <news@FJERNmekasign.dk> wrote in message
>Jørund, ikke for at fornærme dig, men sådanne løsninger, minder mig mest
>om en hvis MadsL og CTD racing Ka der køres, ska der køres. Og kan
>der ikke finder man en løsning..
Når først man har reist langt ned i Tyskland, kan man jo ikke ligge i sengen
hele dagen og vente på at de andre skal komme tilbake om aftenen

> God Bedring, det var hvis godt du fik 2sæt numre?? (har du nogle billeder
af
> dem, gerne før styrt)
Mener noen av de andre fikk tatt bilder, skal sjekke senere. Jeg rakk ikke å
få tatt noen selv. Tallene med gul skygge ble for store, så jeg ble nødt til
å montere de andre. Den kursive teksten passet godt, men tok mere plass enn
jeg hadde forventet.

JS