Erstatning for defekt udlejningsvaskemaski~
Fra : John Doe

Dato : 10-06-02 08:45

Hej!

En veninde af mig har oplevet at en lejet vaskemaskine har ødelagt en hel
maskinfuld tøj fordi der gik hul på tromlen. Bad luck!

Nu er der lige den pointe at maskinen er lejet.
Kan udlejeren pålægges et erstatningsansvar i denne situation? Burde han
have kontrolleret tromlens kvalitet?

Maskinen er sat op ved min veninde 12/7 2000 efter at en anden
udlejningsmaskine gik i stykker, og den var på det tidspunkt ikke ny. Den
blev repareret 26/3 2001 for en elektrisk fejl.

Jeg mener at der måske kan argumenteres for at dette ikke er et udvidet
produktansvar, fordi det der er lejet ud er præcis "evnen til at vaske
tøj" - og ikke en maskine. Dette underbygges også af at udlejeren i perioden
har udskiftet maskinen.

Hvis fejlen skyldes at tromlen er slidt igennem så synes jeg det er rimeligt
at pålægge udlejer et ansvar - men hvad siger præcedens?

På forhånd tak!

Henrik

Fra : Carsten Howard

Dato : 10-06-02 09:05

"John Doe" <nono@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvis fejlen skyldes at tromlen er slidt igennem så synes jeg det er
rimeligt
> at pålægge udlejer et ansvar - men hvad siger præcedens?

Hvordan kan man slide en tromle så meget!
Vasker hun sten?

Nu har hun haft den i næsten 2 år, i den periode må hun have lagt mærket til
at tromlens tildstand er blevet være, den bliver jo ikke slidt over en vask.
Man har også pligt som lejer til at indberette disse ting, for udbedring
inden skaden sker.

Carsten

Fra : John Doe

Dato : 10-06-02 09:16

Hej Carsten

Vi kan diskutere rimelighedsbetragtninger herfra og til verdens ende - jeg
håbede på at nogen kunne give et kvalificeret svar. No offense!

/H

Fra : Carsten Howard

Dato : 10-06-02 09:56

> [...]
>
> Vi kan diskutere rimelighedsbetragtninger herfra og til verdens ende - jeg
> håbede på at nogen kunne give et kvalificeret svar. No offense!

Et kvalificeret svar vil være, er der tale om en fejl i tromlen, eller er
det dårlig vedligeholdelse fra kundens side!

Hvis det er det første så er det vel kun ret og rimeligt at forhandleren og
siden hen producenten erstatter det ødelagte tøj.

Carsten

Fra : Peter G C

Dato : 10-06-02 16:37

Carsten Howard <SPAMcarsten.howard@ishoejby.dk> skrev:

[klip]

> [...]
>
> Hvis det er det første så er det vel kun ret og rimeligt at forhandleren
> og siden hen producenten erstatter det ødelagte tøj.

Kvalificeret svar - *LOL*

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Carsten Howard

Dato : 10-06-02 16:55

> Kvalificeret svar - *LOL*
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com

Hvis du ikke har noget ordentlig at tilføje, kan du så ikke bare lukke
røven!
Jeg er lidt træt af at se på dine arrogante kommentar, du tror sgu du er så
smart, og klogere end alle andre.
Men det er du ikke!

Du mindre mig totalt meget om sådan et spoleret barn der meget bedre viden
og håner alle andre når noget for dem ikke lykkes.
Det må være svært for dig at få venner!

Men man skal ikke havet studeret meget psykologi for at regne ud at du må
har det meget dårligt med dig selv når du sådan konstant skal hæve dig over
alle andre.

Få dig noget professionel hjælp, der må være gået noget galt i din barndom.
Sikkert noget med en meget domænerne far!

Carsten

Fra : jk

Dato : 10-06-02 17:07

"Carsten Howard" <SPAMcarsten.howard@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Få dig noget professionel hjælp, der må være gået noget galt i din
barndom.
> Sikkert noget med en meget domænerne far!

Han fik sikkert mange bank i skolen, det vil han havet fået hvis jeg gik i
klasse med ham

Jeg kan heller ikke rigtig tage ham, han er meget arrogant som du siger,
sådan en slags kloge Åge.

Det må være udholdeligt at være sammen med sådan en "bedreviden" type.

Sikkert trauma fra hans barndom.

Jesper kromann

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-02 18:07

jk skrev:

> [...]

>sådan en slags kloge Åge.

>Det må være udholdeligt at være sammen med sådan en "bedreviden" type.

Tænk, jeg troede at du skrev om Carsten.

--
Bertel

Fra : Carsten Howard

Dato : 10-06-02 18:41

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Tænk, jeg troede at du skrev om Carsten.
>
> --
> Bertel

LOL!

Carsten

Fra : jk

Dato : 10-06-02 18:43

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Tænk, jeg troede at du skrev om Carsten.
>
> --
> Bertel

Dig!
Du kan hoppe i den samme båd som Peter.

Jesper Kromann

Fra : Thomas W.

Dato : 10-06-02 17:16

"Carsten Howard" <SPAMcarsten.howard@ishoejby.dk> wrote in message

> [...]

> Få dig noget professionel hjælp, der må være gået noget galt i din
barndom.
> Sikkert noget med en meget domænerne far!

Slap af, vil du?
Hvis _du_ ikke har noget ordentligt at tilføje... og bla bla bla. Du kommer
med et indlæg der mest af alt minder om en eller anden rimelighedsvurdering
du selv har brygget sammen. (Og "rimelighed" får du tæsk for i formueretten,
jfr. Beck Thomsen). Er der noget juridisk i dit indlæg, som Peter -
korrekt - griner af?
Få fat i Gomards oligationsretlige lærebøger og kom igen med nogle
henvisninger der støtter dit indlæg.

Nu kender jeg ikke meget til Peters familieforhold, men jeg tvivler på at
hans far er et domæne, selvom Peter både har hjemmeside og bruger en ganske
pæn mængde tid på usenet.

/Thomas

Fra : Carsten Howard

Dato : 10-06-02 17:19

"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> korrekt - griner af?
> Få fat i Gomards oligationsretlige lærebøger og kom igen med nogle

Jeg er ked af det, men jeg tror ikke man kan slå sund fornuft op i disse
lærebøger!

Carsten

Fra : Peter G C

Dato : 10-06-02 17:25

Carsten Howard <SPAMcarsten.howard@ishoejby.dk> skrev:

[klip]

> Jeg er ked af det, men jeg tror ikke man kan slå sund fornuft op i disse
> lærebøger!

RRPGOSAGSTLUA

- du bli'r ved.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jk

Dato : 10-06-02 17:30

> RRPGOSAGSTLUA
>
> - du bli'r ved.
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com

Nej, det ser mere ud som om det er dig.

PROGRASISTAUON

Jesper Kromann

Fra : Peter G C

Dato : 10-06-02 17:32

jk <jk605@hotmail.com> skrev:

> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

http://nychat.opasia.dk/forkort2.php3#r

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-06-02 17:37

> http://nychat.opasia.dk/forkort2.php3#r

Ruller Rundt På Gulvet Og Skriger Af Grin Så Tårene Løber Ud Af ?

Har du et billede af begivenheden?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 10-06-02 17:38

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Har du et billede af begivenheden?

Der manglede et 'Ø' - men ellers nej

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Carsten Howard

Dato : 10-06-02 17:39

> [klip]

> http://nychat.opasia.dk/forkort2.php3#r
>
> /Peter

SISO / STFU / SOP !

RT

Fra : jk

Dato : 10-06-02 17:42

> SISO / STFU / SOP !
>
> RT
>
> http://nychat.opasia.dk/forkort2.php3#r
>
> Carsten

PIBAG

Jesper Kromann

Fra : Thomas W.

Dato : 10-06-02 17:32

> [...]
> rimelighedsvurdering
> formueretten,
> >

> Jeg er ked af det, men jeg tror ikke man kan slå sund fornuft op i disse

Undskyld mit franske, men hvad pokker tror du jura går ud på?
Man skal ikke have studeret meget psykologi, retslære, retssociologi eller
retshistorie for at vide at "sund fornuft" sjældent er sund eller fornuftig.
Og det er slet ikke en retskilde man kan bruge til noget. Så på sin vis har
du fuldstændig ret: Man kan ikke slå sund fornuft op i disse lærebøger
Jeg ved ikke hvor sund din fornuft er, men jeg ved at hvis alle indrettede
sig efter min, ville verden fungere meget bedre (*GG*). Indtil det sker,
holder jeg mig til nogle demokratisk fastlagte regelsæt og de
retsvidenskabelige analyser over disse, hvilket giver os et fælles
grundlag - nogle referenserammer - vi kan handle ud fra. På den måde slipper
vi for 5 millioner forskellige hensigtsmæssighedsetragtninger.

Der er vist et eller andet du har misforstået ganske alvorligt omkring
juraen.

"Sund fornuft"-betragtninger hører vist mere korrekt til i dk.forbruger.

/Thomas

Fra : Carsten Howard

Dato : 10-06-02 17:35

> "Sund fornuft"-betragtninger hører vist mere korrekt til i dk.forbruger.
>
> /Thomas

Det er også her fra jeg besvare disse indlæg!
De bliver X-posted.

Carsten

Fra : Thomas W.

Dato : 10-06-02 17:52

> "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er også her fra jeg besvare disse indlæg!
> De bliver X-posted.

Arggg, det havde jeg ikke set. Irriterende.
Det bliver dette indlæg så også, som det sidste fra min hånd vedr. denne
tråd

/thomas

Fra : Carsten Howard

Dato : 10-06-02 17:55

> Arggg, det havde jeg ikke set. Irriterende.
> Det bliver dette indlæg så også, som det sidste fra min hånd vedr. denne
> tråd
>
> /thomas

Jeg havet heller ikke set det før du henviste til dk.forbruger!

Carsten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-06-02 18:43

"Carsten Howard" <SPAMcarsten.howard@ishoejby.dk> skrev :

>Hvis du ikke har noget ordentlig at tilføje, kan du så ikke bare lukke
>røven!

Hvis dine kvalifikationer kun rækker til at gætte på at gætte på enten
en defekt tromle , eller dårlig vedligehold, så er det da vist dig
selv der skulle have flettet næbbet i tide

En vaskemaskine bliver sgu' da slidt som alt andet, og når man lægger
tøjet ind, er man givetvis temmeligt meget selv ude om det , hvis man
ikke kigger tromlen efter ......

Venligst
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Kristian

Dato : 11-07-02 23:42

> En vaskemaskine bliver sgu' da slidt som alt andet, og når man lægger
> tøjet ind, er man givetvis temmeligt meget selv ude om det , hvis man
> [...]

Nu er det bare lige, at det ikke altid er at se. Fik selv et hold tøj
ødelagt. Grunden var, at en svejsning som holdt varmelegemet på plads,
sprang. Det medførte at varmelegemet blev ført med rundt, alle lameller blev
revet af, og maskinen satte sig midt i centrifugeringen. Maskinen var ikke
gammel og om jeg så var kravlet ind i maskinen kunne jeg ikke have opdaget
det før.
Vh. Winther

Fra : Kim Hansen

Dato : 10-06-02 19:20

> [...]
> røven!
> Jeg er lidt træt af at se på dine arrogante kommentar, du tror sgu du er

Hørt...

Kim

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 11-06-02 11:35

Hak
> Sikkert noget med en meget domænerne far!
Hak

De kan ikke li folk med eget domænenavn, Peter! Det er derfor du har haft en
"domænerende" far.

Sorry - den måtte bare kommenteres. Ellers ønsker jeg ikke at deltage i
yderligere pige-hysterisk nedgøren af andre.

Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 11-06-02 17:05

Thomas Neumann [6000] <nospam@neumann.dk> skrev:

[klip]

> De kan ikke li folk med eget domænenavn, Peter! Det er derfor du har haft
> en "domænerende" far.

Se i den anledning også Thomas W's indlæg

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-06-02 10:55

"Carsten Howard" <SPAMcarsten.howard@ishoejby.dk> skrev:

> Et kvalificeret svar vil være, er der tale om en fejl i tromlen,
> eller er det dårlig vedligeholdelse fra kundens side!

Du har ikke som forbruger umiddelbart mulighed for at vedligeholde
tromlen i vaskemaskinen. Du kan selvfølgelig vælge at bruge kalkbindere
som Calgon for at hindre kalkaflejringer på tromlen, men der er ikke
ret megen fidus i det eftersom der i forvejen er kalkbinder i
vaskepulveret normalt i form af enten phosphat eller zeolitter.

FUT dk.forbruger

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-06-02 17:24

"Carsten Howard" <SPAMcarsten.howard@ishoejby.dk> skrev:

> Jeg er ked af det, men jeg tror ikke man kan slå sund fornuft op i
> disse lærebøger!

Nu handler jura heller ikke nødvendigvis om sund fornuft

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-06-02 20:40

"jk" <jk605@hotmail.com> skrev:

> Dig!
> Du kan hoppe i den samme båd som Peter.

Og kunne du så ikke tage og kravle ind under den sten du kom fra?

FUT

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : hl

Dato : 10-06-02 09:54

"John Doe" <nono@no.no> wrote in message
> [...]
>
> Nu er der lige den pointe at maskinen er lejet.
> Kan udlejeren pålægges et erstatningsansvar i denne situation?

Næppe. Kig i lejekontrakten.

> Burde han
> have kontrolleret tromlens kvalitet?

Virker den ikke da i fik den ?
Skal en udlejer periodisk kontrollere kvaliteten af det der bliver udlejet -
ansvaret må nødvendigvis ligger hos lejeren, da det må formodes at du bruger
den hvis ikke daligt så tit og dermed også kan konstatere om en faldende
kvalitet.

Fra : Peter G C

Dato : 10-06-02 18:03

John Doe <nono@no.no> skrev:

[klip]

> Nu er der lige den pointe at maskinen er lejet.
> Kan udlejeren pålægges et erstatningsansvar i denne situation? Burde han
> have kontrolleret tromlens kvalitet?

Nej - han burde ikke have kontrolleret tromlen. Det gør man da ikke.

[klip]

> [...]
> produktansvar, fordi det der er lejet ud er præcis "evnen til at vaske
> tøj" - og ikke en maskine. Dette underbygges også af at udlejeren i

Ikke forstået.

> Hvis fejlen skyldes at tromlen er slidt igennem så synes jeg det er
> rimeligt at pålægge udlejer et ansvar - men hvad siger præcedens?

Det kan vi ikke bruge til noget i dk.videnskab.jura - FUT dertil.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 11-06-02 17:09

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

[klip]

> Nej - han burde ikke have kontrolleret tromlen. Det gør man da ikke.

Kom nu!

- Det er førsteårslærdom. Hvem tør komme med en culpavurdering?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-06-02 21:37

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>- Det er førsteårslærdom. Hvem tør komme med en culpavurdering?

Culpavurdering ? Som i hvem der har handlet ansvarpådragende ?

Hvis jeg sætter fingrene på en varm kogeplade, kan jeg nok ikke drage
udlejer til ansvar, ligeså lidt som hvis jeg lægger vasketøj ind i en
tromle, enhver med normalt syn kan se er istykker......

just my $ 0.02

Fra : Peter G C

Dato : 11-06-02 21:39

jan@stevns.net <jan@stevns.net> skrev:

[klip]

> Culpavurdering ? Som i hvem der har handlet ansvarpådragende ?

Ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-06-02 22:04

On 11.06.2002 22:37, in article
pnncgu01edkh4h0uctrq4veqk8laknftgv@dtext.news.tele.dk, "jan@stevns.net"
<jan@stevns.net> wrote:

> Culpavurdering ? Som i hvem der har handlet ansvarpådragende ?

Eller som i hvem der skal have erstatningen nedsat (evt. bortfaldt) p.g.a.
egen skyld.

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 12-06-02 06:30

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

[klip]

> Eller som i hvem der skal have erstatningen nedsat (evt. bortfaldt) p.g.a.
> egen skyld.

Prøv nu at starte med en vurdering af ansvarsgrundlaget. Så tager vi det
andet senere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com