Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med SmartCard til digitalkamera ~
Fra : Aragorn_DK

Dato : 10-06-02 05:17

Hejsa allesammen.

Jeg har to kort til mit digicam - et Ricoh RDC-7. Nu har jeg to gange været
ude for at der er gået ged i kortet så billederne røg sig en tur - første
gang var jeg ude i forretningen hvor kortet blev købt og fik det byttet (det
kunne ikke reddes), anden gang kunne det reddes med en formatering, men
billederne røg jo selvfølgelig. Sur røv.
Kortene er RiData 64 Mb, og jeg har behandlet dem så godt jeg nu kunne komme
til, da de er nogle følsomme små sataner...

mvh

Aragorn

http://www.furnituretiger.dk

Fra : Gjøl

Dato : 10-06-02 05:47

"Aragorn_DK" <Aragorn@welles.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
byttet (det
> kunne ikke reddes), anden gang kunne det reddes med en formatering,

Jeg har et problem med et CF kort, 64 MB fra extrememory, det kan godt
sidde i kameraet og der kan også godt komme billeder på.
Men tager man det ud og sætter det i læseren, så er billederne erstattet
af ingenting. Kameraet skal være slukket inden man tager det ud.
Første gang var der nogle underlige mapper med navne på en mærkelig
skrift, men prøver man at åbne dem, så er der alligevel iingenting.
Jeg har endnu ikke haft probs med SmartMedia kortet, men det vil vise
sig, når jeg idag prøver et nyt indkøbt på 128 MB.
Mit kamera bruger begge kort.

Fra : Aragorn_DK

Dato : 10-06-02 05:56

> [...]
> Men tager man det ud og sætter det i læseren, så er billederne erstattet
> af ingenting. Kameraet skal være slukket inden man tager det ud.
***
Mit kamera slukker automatisk når man åbner for klappen til kortet -
praktisk.
***
> Første gang var der nogle underlige mapper med navne på en mærkelig
> skrift, men prøver man at åbne dem, så er der alligevel iingenting.
***
Den har jeg oxo været ude for - mystisk. Det var med det kort jeg blev nødt
til at bytte.
***
Held og lykke med det nye kort da.

Fra : Gjøl

Dato : 10-06-02 06:31

Jeg må hellere skrive sætningen som den skulle have været.
" Måske skal kameraet være slukket før man tager kortet ud"
Mit Olympus slukker ikke, men giver en fejlmeddelelse om at dækslet er
åbent og det skal lukkes før der kantages billede.

Fra : Aragorn_DK

Dato : 10-06-02 06:38

Okæh.

Fra : Renholt Foto - Konto~

Dato : 10-06-02 09:33

Hej alle.

Hvis I læser indtil flere artikler i div. foto- og computerblade, vil I
opdage at rigtig mange brugere af digitalkamera har haft tilsvarende
problemer. Vi har også haft kunder med fejl på ramkort, - bl.a. en proff som
mistede alle sine billeder fra en reportage med dronningen !!!
Vi har taget konsekvensen og vil kun sælge mærkevarer - SanDisk og Lexar -
da vi ikke har hørt om problemer med disse kort. Vi har ingen beviser, men
det kunne virke som om at kvaliteten på 'noname' kortene ikke altid er i
orden. Tænk på alle de fejl man møder på PC'ere med dårlig ram ('Windows
forårsagede generel beskyttelsesfejl .....') - de ses stort set heller ikke
hvis man bruger mærkevareram. Tænk også på CPU'ere der drosles ned til en
lavere hastighed og sælges billigere! Gad vide om det samme gælder for
ramkort?
Overvej om en lavere pris er disse problemer værd.

MVH
Lars Møller
Renholt Foto

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-06-02 10:28

Renholt Foto - Kontoret wrote:

> [...]
> har ingen beviser, men det kunne virke som om at kvaliteten på
> 'noname' kortene ikke altid er i orden. .........cut...........

Jeg har fotograferet digitalt i 7 år, og jeg har aldrig oplevet fejl på
mine hukommelseskort, jeg har både SmartMedia og CompactFlash kort.

Alle mine kort er varemærke kort, jeg har nemlig den fikse idé, at
fabrikkerne tester og sorterer kortene, og overlader salget af de mindre
gode kort, til no-name forhandlere, på den måde undgår varemærket
risikoen for badwill hos forbrugerne.

Jeg har den strategi, at jeg hellere vil ha' mange mindre kort (32 og 64
Mb) end nogle få store kort, det minimerer et evt. tab, hvis et kort
skulle gå i udu.

Og så lige et hib', jeg har oplevet folk der behandler og håndterer
deres hukommelseskort, som om det var en skovl, tænk over at
hukommelseskort er noget fint og sart elektronik, som skal opbevares og
håndteres med omhu, den med løse hukommelseskort i brystlommen er ikke
skide smart.

Fra : Aragorn_DK

Dato : 10-06-02 13:02

> [...]
> skide smart.
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Hihihi jeg har netop behandlet kortene med forsigtighed fordi jeg syntes de
så noget skrøbelige ud!
Hvert kort er blevet lagt forsigtigt i sin lille æske da jeg netop ville
undgå probs....

Ara_dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-06-02 14:05

"Aragorn_DK" skrev
> Hvert kort er blevet lagt forsigtigt i sin lille æske da jeg netop ville
> undgå probs....

Der er også et par andre ting, du skal være opmærksom på
med Smartmedia-kort.
Hvis du bruger dit kamera som et "ikke-permanent drev"
skal du, når du træk-og-slip overfører billeder til harddisken,
bruger "kopier til" istedet for "flyt til" funktionen i højre
musetast.
Hvis du absolut _skal_ formattere kortet i computeren
altid huske at bruge "skub-ud" funktionen. Ligeledes
i højre musetast. Kortet skal siden gen-formatteres i
kameraet.
Undlade at tage det det allersidste billede når displayet
viser, at der er 1 billede tilbage. Smartmedia-kort kan
påtvinges en wrap-around effekt i forbindelse med
visse typer kameraer, hvilket ødelægger fil-strukturen
på kortet.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Aragorn_DK

Dato : 10-06-02 14:23

> [...]
> skal du, når du træk-og-slip overfører billeder til harddisken,
> bruger "kopier til" istedet for "flyt til" funktionen i højre
-----
Det fandt vi ud af herhjemme....*GGG*
-----
> Hvis du absolut _skal_ formattere kortet i computeren
> altid huske at bruge "skub-ud" funktionen. Ligeledes
> i højre musetast. Kortet skal siden gen-formatteres i
> kameraet.
------
Jeg formaterer aldrig kortet i pc-kortlæseren - da det ikke virker!
------
> [...]
> påtvinges en wrap-around effekt i forbindelse med
> visse typer kameraer, hvilket ødelægger fil-strukturen
------
Okay det tip er taget til efterretning - det er sgu godt at vide.
Tak for'ed!
------

Med mindst lige så venlig hilsen
Aragorn_DK

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-06-02 14:44

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> påtvinges en wrap-around effekt i forbindelse med
> visse typer kameraer, hvilket ødelægger fil-strukturen

Hva'fornoget "wrap-around effekt", det må du lige forklare nærmere, jeg
har altid fyldt mine hukommelseskort indtil meldingen "CARD FULL"
kommer, og jeg har oplevet nogen problemer.

Men ellers er jeg enig i din anbefaling om altid at formatere kortet i
kameraet, da jeg sidst skrev det samme, der skabte det en det rørre, der
var flere som mente, at det var en unødvendig forholdsregel.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-06-02 07:51

"Niels Ebbesen" skrev
> Hva'fornoget "wrap-around effekt", det må du lige forklare nærmere, jeg
> har altid fyldt mine hukommelseskort indtil meldingen "CARD FULL"
> kommer, og jeg har oplevet nogen problemer.

Det skulle nok ha' været "ikke oplevet"?
Problemet kan opstå med visse fabrikater. Når pladsen
er utilstrækkelig på mediet, _kan_ man risikere at
kameraet begynder at skrive forfra på kortet.
Meddelelsen "1 billede tilbage" er baseret på en
formodning om et gennemsnits motiv som kan
gennemsnits-komprimeres. Fylder filen så,
af een eller anden grund, mere end formodet, kan
fænomenet opstå.
Risikoen burde dog være elimineret på moderne
kameraer.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-06-02 22:50

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> af een eller anden grund, mere end formodet, kan
> fænomenet opstå.
> Risikoen burde dog være elimineret på moderne

Ja - jeg har tit undret mig over, at der f.eks. kun er 26 - 27 Megabyte
på et "fuldt" 32 Megabyte hukommelseskort, der burde være plads til
mindst et eller to billeder mere.

Det næste må blive, at kameraerne midlertidigt kan gemme det sidste
billede i en intern buffer, så man kan få valget, at isætte et nyt tomt
hukommelseskort, hvis det der sidder i ikke har ledig plads nok, på den
måde kan vi få en bedre udnyttelse af lagerkapasiteten.

Fra : Aragorn_DK

Dato : 11-06-02 23:10

Det er der da på mit digicam - der er plads til tre ekstra billeder i den
interne hukommelse.
(Ricoh RDC 7)

Aragorn_DK
---------------

Fra : Gjøl

Dato : 10-06-02 10:28

"Renholt Foto - Kontoret" <post@renholt.dk> skrev i en meddelelse
[Snip]

Hej Lars
Rent umiddelbart er jeg ikke uvillig til at give dig ret, for det hænger
nok sammen sådan som du forklarer.

Mvh
Gjøl

Fra : MOA

Dato : 11-06-02 00:08

> Vi har taget konsekvensen og vil kun sælge mærkevarer - SanDisk og Lexar -
> da vi ikke har hørt om problemer med disse kort.

Sjovt som dette kort ofte bliver fremhævet?

Jeg syntes de er for dyre og har for ringe ydelse i forhold til andre mærker
som f.eks. Ridata (og de laver deres egne kort....er ikke 2. rangs produkter
fra de store producenter).

MOA

Fra : Svend Erik

Dato : 10-06-02 21:22

> [...]
komme
> til, da de er nogle følsomme små sataner...

Jeg har to gange oplevet samme problem med SmartMedia, hvor filstrukturen er
ødelagt på kortet. Jeg mistænker mit kamera for at lave fejlen på kortet,
hvis jeg er utolmodig og trykker på en eller flere knapper på kameraet inden
det er færdig med at gemme billedet. (Det tager nogle få sekunder på mit
kamera, Olympus).

Som det er oplyst i gruppen flere gange før, så er billederne jo ikke tabt
på grund af en ødelagt filstruktur på kortet. Det kræver blot det rigtige
program i PC'en til at genskaber billederne.

Programmet kan hentes her i demoudgave, som dog kun kan vise billederne.
Hvis de skal overføres til PC'en, så skal der investeres ca. $ 29,- i
programmet. (Kræver Win XP).

http://www.datarescue.com/photorescue/

Mvh/Svend Erik

Fra : Aragorn_DK

Dato : 10-06-02 23:43

Jeg takker mange gange for tippet og prøver testversionen.

mvh
Aragorn_DK.
http://www.furnituretiger.dk