Købelov, returret.
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-06-02 23:20

Hejsa..

Jeg har købt en udstødning hos Krogslund Autodele til min fars
Mazda. Den mellemste lydpotte raslede og jeg købte derfor en ny
hos Krogslund. Da jeg kom på liften viste det sig dog bare at være
et beslag der larmede og jeg havde derfor ikke brug for
reservedelen.

På fakturaen fra Krogslund står der at de kun modtager dele retur
der ikke er beskadigede, i original embalage osv. samt at de vil
afkræve et administrationsgebyr på 20% såfremt jeg ønsker pengene
retur. Personligt synes jeg 20% af ca. 600 kr. er lidt voldsomt
for den ulejlighed at jeg har haft delen liggende i mit
tæppeklædte bagagerum i et par døgn.

På <http://www.krogslund.dk/about.asp#dms> kan man se deres
betingelser for returnering ved postordrebestilling. Det gælder
muligvis ikke i mit tilfælde da jeg selv hentede delen i deres
butik i Herlev, men under returnering står der intet om gebyrer
udover at jeg hænger på portoen hvis jeg fortryder.:

*** snip ***
Returnering
Specialvarer uden for vores normale vareprogram, samt eldele kan
ikke returneres.
Iøvrigt har du ret til at returnere varen senest 14 dage efter, at
du har modtaget den.
Varen må ikke have været monteret, og den skal returneres i
orginal emballage.
Ved fortrydelse skal du betale portoen.
Hvis der derimod er en fejl ved varen, skal Krogslund Autodele
betale portoen.
Husk i alle tilfælde at medsende en kopi af fakturaen.
***

Jeg mener at kunne huske noget om købeloven og 8 dages fuld
returret, er jeg helt galt på den?

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-06-02 23:32

Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev:

> Jeg mener at kunne huske noget om købeloven og 8 dages fuld
> returret, er jeg helt galt på den?

Ja. Det er lov om visse forbrugeraftaler, der har et par §§, der
handler om 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg i forbrugerkøb.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-02 23:33

Thomas Strandtoft skrev:

> [...]

>butik i Herlev, ...

>Jeg mener at kunne huske noget om købeloven og 8 dages fuld

Ja. Der er ingen lovsikret returret ved varer købt 'over disken'.
Forretningen kan altså helt afvise en returnering eller stille
lige præcis de betingelser den gider.

Den gamle forbrugeraftalelov sikrede 8 dages returret ved
fjernsalg. Den nye sikrer 14 dage.

--
Bertel

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 09-06-02 23:34

"Thomas Strandtoft" skrev:

> Jeg mener at kunne huske noget om købeloven og
> 8 dages fuld returret, er jeg helt galt på den?

Ja, et køb er et køb, og du har ingen returret - undtagen ved postordre.

Da det er en frivillig sag at tilbyde en fortrydelsesret, kan butikken
stille nogle betingelser for at tage varen tilbage. Dette kunne være at der
ikke gives fuld pris.

Mvh, Lars

Fra : jacob nielsen

Dato : 09-06-02 23:38

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote in message

[klip]

> Jeg mener at kunne huske noget om købeloven og 8 dages fuld
> returret, er jeg helt galt på den?

Det er forbrugeraftaleloven du tænker på. Her har man ved fjernsalg 14 dages
fortrydelsesret, men da du har købt udstødningen på almindelig vis i
butikken, kan du ikke bruge det til noget. Der er ingen fortrydelsesret
efter købeloven, så forretningen er ikke forpligtet til at tage
salgsgenstanden tilbage, og kan godt tage sig betalt for det, hvis de
alligevel giver køber denne mulighed.

Mvh.
Jacob

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-06-02 23:44

Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev :

>Jeg mener at kunne huske noget om købeloven og 8 dages fuld
>returret, er jeg helt galt på den?

ja - du er gal på den - postordre salg 14 dages retturret, andre
tilfælde er op til sælgers praksis
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-06-02 13:19

Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg mener at kunne huske noget om købeloven og 8 dages fuld
> returret, er jeg helt galt på den?

Der er bred enighed om at jeg er galt på den, så jeg takker for
svarene og bider i det sure æble..

Fra : alexbo

Dato : 10-06-02 20:42

Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev

> Der er bred enighed om at jeg er galt på den, så jeg takker for
> svarene og bider i det sure æble..

Det er ikke fordi Krogslund er specielt grådige, det er normalt i branchen,
der var for mange der købte dele til deres bil, inden de undersøgte hvad det
egentlig var de havde brug for.

Så om fredagen solgte bilreservedelesforretninger det halve varelager, blot
for at tage det meste retur om mandagen.

Jeg mener til gengæld at kunne huske, at Krogslund bytter uden gebyr, så
prøv at finde noget andet, du kan bruge.

mvh
Alex Christensen