Skudvinkel
Fra : Mogens Dammand

Dato : 09-06-02 22:11

Da dette er min første bukkesæson har jeg jo været meget spændt, og i går
kom ''han'' løbende og stillede sig op ca. 100m ude, men i en meget skrå
vinkel med bagdelen op mod mig.

Så er det jeg gerne vil høre jeres mening.

Fra hvilken vinkel vil det være forsvarligt at skyde?

PS.
Jeg skød ikke.

Mogens

Fra : Peder Porse

Dato : 09-06-02 23:14

på 100 meter skråt bagfra: Ikke under 60 grader..
pp

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 10-06-02 03:00

On Mon, 10 Jun 2002 00:13:35 +0200, Peder Porse <porsery@netscape.net>
wrote:

>på 100 meter skråt bagfra: Ikke under 60 grader..

Spørsmålet da er... (ikke for å motsi det du sier, men å invitere til
diskusjon, kanskje...)

Er dette fordi du vurderer blinken for liten dersom rådyret står vendt
mer fra deg, fordi du vurderer sjansen til å ødelegge kjøtt som for
stor, eller er det andre grunner ?

Min påstand er at dersom en er sikker på å treffe (uansett avstand) er
et skudd bakfra like bra, muligens bedre, enn et skudd rett forfra -
med nogenlunde grove kaliber (Fra 6,5x55 og oppover, muligens).

Kula vil uansett gå gjennom dyret - også på langs, og nå vitale deler
om den skytes bakfra. I tillegg vil ødeleggelsen i lårene bli mindre
med en kule som ikke har ekspandert, enn en som har gått gjennom hele
dyret (samt at det i siste tilfelle vil bli ført en del vomfyll inn i
skuddsåret)

Selvsagt kan en også si at det er et etisk aspekt ved dette, at det
ikke føles "riktig" å se bakstussen på et rådyr i kikkerten. Noe jeg
forsåvidt er meget enig i...

Forøvrig har jeg rensket et rådyrslakt som var skutt to ganger, ett
skudd på bredsiden, litt for langt bak, og ett skudd rett bakfra for å
stoppe dyret. Siste skudd hadde gått inn mellom lårbeina, gått gjennom
vomma, knust halve ryggraden og kula ble funnet i nakkegropa på dyret.
Avstand var ca 100 meter, kaliberet var en 308win. Dyret var et stort
kje. Av dette dyret fikk jeg rensket av ca 9 kg brukbart kjøtt, og den
største ødeleggelsen var i ryggfiletene, ikke i lårene.

Og jeg stiller meg mer enn gjerne i rekken av gratulanter til jegeren
som ikke skjøt!

Fra : Flemming

Dato : 09-06-02 13:41

Mogens Dammand skrev:

> [...]
> vinkel med bagdelen op mod mig.
>
> Så er det jeg gerne vil høre jeres mening.
>
> Fra hvilken vinkel vil det være forsvarligt at skyde?

Jeg synes det er svært at angive et egentligt/absolut gradtal. Personligt
ville jeg nok afstå fra at skyde, sålænge jeg opfattede hans position som
værende : "med bagdelen til". .. men mon ikke det netop er omkring de 60
grader som Peder angiver ?.

Du anvender selv vendingen "med bagdelen til" hvorfor du undlod at skyde. DU
vurderede at DU ikke på forsvarlig vis og i den givne situation, ville kunne
skyde bukken. På den baggrund undlod du at skyde. Jeg håber ikke at du er i
tvivl om at det var det rigtige valg vel ???. Hatten af for dit valg !

Knæk og bræk

F.Malm

Fra : Mogens Dammand

Dato : 10-06-02 22:42

Nej, jeg har ikke fortrudt, og vil heller ikke gøre det en anden gang (moral
og etik).

Hvis jeg havde skudt og ramt den lige i den ''brune ring'' var projektilet
vel gået lige igennem, og lavet så meget ravage at den var død på stedet,
eller hva'?

Mogens (Winchester 30-06)

Fra : Peder Porse

Dato : 10-06-02 05:01

Jeg har 2 gange skudt en buk i rent spidsskud. Den gik ned i knaldet
begge gange.

Men afstanden var 30 meter den ene og måske 45 den anden.

Problemet er jo at målet bliver kraftigt mindre, når skudvinklen falder.

Jeg mener at huske at NORMA har en illustration af problemet i en af
deres brochurer, men den kan jeg ikke finde på grund af tidnød i dag.

Mit svar var "et skud fra hoften" men ved yderligere eftertanke vil jeg
fastholde, at over 60 grader ville jeg i hvert fald ikke skyde på den
afstand.
Og jo, det er nok lidt etisk begrundet også. Det drejer sig jo ikke om
at få dyret til at falde, men med et så præcist skud som muligt hurtigst
muligt at dræbe dyret. Og naturligvis på en måde så dyret stadig er pænt
at se på. -der er vel heller ikke noget galt i at ville undgå
ødelæggelse af kødet, Jon?
pp

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 10-06-02 13:47

On Mon, 10 Jun 2002 06:01:25 +0200, Peder Porse <porsery@netscape.net>
wrote:

> [...]
>
>Jeg mener at huske at NORMA har en illustration af problemet i en af
>deres brochurer, men den kan jeg ikke finde på grund af tidnød i dag.

Ja, men slike illustrasjoner (som også finnes for elg og rein svjv)
ser ut til å basere seg på mer enn bare hvor stort treffområde det
faktisk er - man baserer seg på at det er et mindre treffområde rett
bakfra enn ved skudd rett i mot. Og det mener jeg er litt feil,
uansett hvordan man vrir og vender på det, bortsett fra det etiske.
Ettersom et skudd rett i mot vil ødelegge vel så mye kjøtt som et
skudd rett bakfra, og treffområdet er det samme (logisk sett)

> [...]
>muligt at dræbe dyret. Og naturligvis på en måde så dyret stadig er pænt
>at se på. -der er vel heller ikke noget galt i at ville undgå

Nei, for all del. Skuddvinkel er jeg meget forsiktig med selv, blant
annet på grunn av kjøttødeleggelsen.

Fra : B.J.Hansen

Dato : 10-06-02 18:59

Hvad kaliber brugte du, og hvilken projektil type, og var der fragmentationer af kappen, uden for den egentlige sårkanal, eller og, var projektilet deformeret abnormt??.

jeg samler lidt oplysninger om forskellige skudvinkler, og terminal virkning fra forskellige projektiler, derfor mine lidt særprægede spørgsmål.

hilsen Bent.

Peder Porse <porsery@netscape.net> skrev i en nyhedsmeddelelse:3D042495.2030800@netscape.net...

Fra : Martin Nielsen

Dato : 10-06-02 21:02

Du har helt ret PP.

Formålet med jagten er jo at tilegne sig et skud som er perfekt på så mange
måder som muligt. Dvs. hurtig og smertefri dræbning, minimal kødødelæggelse,
at dyret præsentere sig pænt efter skuddet, sikkerhed m.m.. Og ikke kun
hvorvidt dyret vil forende eller ej. Etikken og respekten for vildtet
spiller en stor rolle i jagten for mig. Men jeg ved også hvor meget det kan
klø i fingerne når bukken endelig er der. Jeg har netop hørt en historie på
skydebanen om en ny bukkejæger der skød en medaljebuk sidst i maj, i
spidsskud. Desværre sad skuddet så højt at det ramte bukken i næsen, for
derefter at flække hele kraniet så stængerne blev skilt ad, De 5 yderste cm
af næsen var ren benmel. Den dødede også i knaldet, men Jeg tror nok han
tænker en ekstra gang, næste gang han skal vurdere skudvinkler.

/Martin