Hvorledes fjerner man alger fra tegltag ?
Fra : Ivar

Dato : 09-06-02 19:56

Hvorledes fjerner man lettest alger fra et tag ?

Hvad kan man bruge ?
Tidligere kunne man få algefjerner i 10 liters spande
til næsten igen penge, jeg synes ikke at have set dem længe.
Klorin virker, men jeg skulle jo nødigt tage livet af naboen,
desuden er jeg bange for at det tager farven af stenene.

Og hvorledes får man det sprøjtet op på taget ?
Jeg har en gammel højtryksvasker, der har en slange til
at suge kemikalier op, den kan selvfølgelig sagtens sprøjte
op til tagryggen. Men den suger så langsomt at det
ville tage en dag at sprøjte 10 liter kemikalier op på taget.
(måske skulle jeg tjekke om den er forstoppet).

Ivar

Fra : HSC

Dato : 11-06-02 10:49

Jeg har blandet noget Klorin og vand, og sprøjtet det ud på vores eternit
tag med forstøver (model stor).

Det slår alt ihjel, både mos og alger. - mon ikke også det kan bruges på
tegltag... ?

Fra : Lasse

Dato : 11-06-02 10:55

prøv eddikesyre blandet med vand, det virkede på mit eternittag

mvh Lasse

Fra : arkitekten

Dato : 11-06-02 11:36

"Ivar" skrev d. 09-06-02 19:56 dette indlæg :
> [...]
> Klorin virker, men jeg skulle jo nødigt tage livet af naboen,
> desuden er jeg bange for at det tager farven af stenene.

Hej Ivan
jeg vil gerne hjælpe, men du er ikke precis nok med dit spørgsmål, alle
tror det er eternittag, men hvilket tag er det?
Jeg må fraråde alt med klorin. Der findes algefjerner hos Matas. Det
hedder murrenser.
Du må ikke bruge højtryksspuler. Vender taget mod nord? Hvilken
taghældning? osv.
Kom igen.
Hilsen Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Ivar

Dato : 13-06-02 18:47

arkitekten skrev:

> jeg vil gerne hjælpe, men du er ikke precis nok med dit spørgsmål, alle
> tror det er eternittag, men hvilket tag er det?

Jeg skrev tegltag, men det er faktisk rødfarvede cementsten.

> Der findes algefjerner hos Matas. Det hedder murrenser.

Det vil jeg undersøge nærmere.

> Du må ikke bruge højtryksspuler.

Jeg vil ikke *spule* taget, men blot bruge den til at sprøjte op til tagrykken.

> Vender taget mod nord?

Algerne er overalt, men især i den side af bølgene der vender mod nord.

Ivar

Fra : Karsten Skov

Dato : 11-06-02 22:03

Hej
Jeg har anvendt almindelig algefjerner købt i et byggemarked. Jeg fik
sprøjtet taget til med min søn's super soccer vandpistol, det virkede
storartet, den kunne faktisk "nå" tagryggen.

Det eneste var at jeg følte mig lidt til grin når nogle kom forbi, og jeg
ved ikke hvad arbejdstilsynet siger til denne fremgangsmåde.

hilsen
Karsten

Fra : arkitekten

Dato : 14-06-02 08:32

> [...]
> Klorin virker, men jeg skulle jo nødigt tage livet af naboen,
> desuden er jeg bange for at det tager farven af stenene.

Hej Ivar
Du har desværre det forkerte tag. Dine alger vil komme igen og farven på
stenene forsvinder også langsomt. Gå en tur i et villakvarter og se
hvordan tilsvarende tage har det. Alger sætter sig stærkest nod nord,
hvor solen ikke kan genere. Hvis du absorlut vil prøve ville jeg hvis
taghældningen er til at gå på, under 40 gr., med en svamp gøre stenene
våde med midlet. Efter en uge kan man stiv børste (som en gårdkost)
børste de døde alger væk. Men som sagt vil overfladen hurtigt tage imod
igen. Du må acceptere at et hus ikke er som en bil. Patina hører til.
Desværre er det en udbredt opfattelse at tegltage er dyre. Ja hvis 10%
er afgørende. Tegltage kan ligge i flere hundrede år, se blot vore
slotte. Tegl tager ikke imod alger nær så meget.
Hilsen Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 14-06-02 10:35

did@[nozpam] writes:
>Hvorledes fjerner man lettest alger fra et tag ?

Det er der andre, der har svaret på.

Men til gengæld har jeg hørt, at hvis man ligger en kobbertråd på
tagryggen, så skulle det forhindre mos og alger på taget. Noget med, at
når det regner, så sker der et eller andet med den der kobbertråd.

Om det er rigtigt, det ved jeg ikke.

Venlig hilsen
Torben Borre Larsen
[torben@dui.dk] [www.dui.dk]