Sportscykel til det lille kort
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-06-02 18:39

Hej,

Hvilke muligheder har jeg for at købe en sportsmotorcykel/touringmotorcykel
til det lille kørekort. Det eneste jeg har fundet hidtil er en RS125.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 09-06-02 18:53

Rasmus Nielsen wrote:

> Hvilke muligheder har jeg for at købe en
> sportsmotorcykel/touringmotorcykel til det lille kørekort. Det eneste jeg
> har fundet hidtil er en RS125.

Jeg mener en RS125 ikke opfylder kravet til lille kørekort pga for lille
vægt/effekt-forhold. Måske en lidt ældre 125'er racer kan klare det, f.eks.
Aprilia AF1, Yamaha TZR125 eller noget lignende.

/Rune

Fra : John

Dato : 09-06-02 19:17

"Rune Soegaard Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message

> [...]
f.eks.
> Aprilia AF1, Yamaha TZR125 eller noget lignende.

Jo, RS 125'eren kan køres på lille kort ....
se evt. tidligere indlæg fra 30/5, som hedder :
"Stort eller lille kort til Aprilia RS 125"

V:H John - Priller 154

Fra : John

Dato : 09-06-02 18:57

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Hvilke muligheder har jeg for at købe en
sportsmotorcykel/touringmotorcykel
> til det lille kørekort. Det eneste jeg har fundet hidtil er en RS125.

Alternativer :
Honda NSR 125, Cagiva Mito 125 !

John - Priller 154

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-06-02 20:19

> Honda NSR 125, Cagiva Mito 125 !

Tak for de råd - det var sådan noget, jeg var ude efter... Findes der andre
lign.?

Hvad skal jeg i øvrigt forvente er anderledes på sådanne 125-cykel i forhold
til den GN250, jeg tager korten på?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : John

Dato : 09-06-02 20:49

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message

> Hvad skal jeg i øvrigt forvente er anderledes på sådanne 125-cykel i
forhold
> til den GN250, jeg tager korten på?

Der er meget forskel, GN 250'eren er en sløv 4 takter som er udmærket til
opretsiddende hyggekørsel eller til/fra arbejde køretøj, hvorimod de 2
taktere der er blevet nævnt i 125 ccm klassen er maskiner hvor der er dømt
race, her ligger du ned over tanken og disse maskiner indbyder mere til
udfordring på krogede landeveje og hurtig optræk fra lyskrydsene end
decideret hyggekørsel hvilket de slet ikke egner sig til !

Eksempel ....dog ikke generelt, men alligevel en rettesnor :
GN 250'eren trækker under 7000 omdr/min
div. 2 takts 125'ere der foregår det hele over 7000 omdr/min

Gør op med dig selv hvilken type du er .....er du den rolige type eller er
der race i blodet på dig ( spørg dig selv ? ) da dette er afgørende for
hvilken type maskine du bør købe

Der findes alternativt også små offroadere til rigtige penge

John

Fra : John

Dato : 09-06-02 20:47

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-06-02 08:44

> Gør op med dig selv hvilken type du er .....er du den rolige type eller er
> der race i blodet på dig ( spørg dig selv ? ) da dette er afgørende for
> hvilken type maskine du bør købe

Jeg er skam den rolige type, men der må da alligevel være mulighed for at få
en MC, der ikke ligner en knallert (GN250)...

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Gundersen

Dato : 09-06-02 22:42

Hejsa

> Hvad skal jeg i øvrigt forvente er anderledes på sådanne 125-cykel i forhold
> til den GN250, jeg tager korten på?

Alt..... Accleration, bremser, sidestilling, o.s.v......

Der er faktisk ikke rigtigt noget der er ens.....
En GN250 er en sløv 4takter, hvor en RS 125 er en hurtig 2takter.....

Mvh emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-06-02 06:58

> Alt..... Accleration, bremser, sidestilling, o.s.v......

OK, men den er vel stadig ikke umulig at køre i byen på? Hvad er i øvrigt
benzinøkonomien på sådan en fætter?

Er den svær at vedligeholde?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : John

Dato : 10-06-02 18:31

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message

> OK, men den er vel stadig ikke umulig at køre i byen på?

RS 125 = køre i byen, ja da, men den liggende stilling er ikke god til
langture !
GN 250 = ja, et let køretøj at manøvrere rundt ved bykørsel, og sikkert også
hyggelig nok med en lille tur ud på landet ved 80 km/t !

>Hvad er i øvrigt
> benzinøkonomien på sådan en fætter?

RS 125 18-20 km/ l
GN 250 ....jeg vil gætte på ca 25-30 km/ l

> Er den svær at vedligeholde?

RS 125 = sørg for 2T olie, jævnlig kontrol af vand og rensning af RAVE
ventil hver 3000 km ( sidstnævnte ved jeg noget om )
GN 250 = meget enkel vedligeholdelse, her er der tale om en simpel 4 takts
fartvindkølet motor !

John

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-06-02 21:02

> Alternativer :
> Honda NSR 125

Findes den i flere versioner, eller afhænger det bare af om der er kåbe på?
Se de to nedenstående URL til billeder fra mc-basen:

http://www.mc-basen.dk/images/kunde_billeder/h058118836.jpg
http://www.mc-basen.dk/images/kunde_billeder/016947s17832.jpg

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : John

Dato : 10-06-02 18:19

> Findes den i flere versioner, eller afhænger det bare af om der er kåbe
på?

I virkeligheden har jeg aldrig set andet end den grimme Mint / Sort model,
uden kåbe !

John

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-06-02 21:15

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvilke muligheder har jeg for at købe en
sportsmotorcykel/touringmotorcykel
> til det lille kørekort. Det eneste jeg har fundet hidtil er en RS125.

En mulighed er at drosle en større version. Hvis du har mod på en cykel med
10 år på bagen, er der f.x. gsxr250/400 der kan drosles med et kit til
1.500,-. Det er 4takkere, men absolut både med udstråling og køreegenskaber.

Allan Bojesen

Fra : John

Dato : 09-06-02 21:34

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> wrote in message

> [...]
> 10 år på bagen, er der f.x. gsxr250/400 der kan drosles med et kit til
> 1.500,-. Det er 4takkere, men absolut både med udstråling og

Enig ....så har du også en fed maskine når du engang senere må fjerne
droslingen !

John - Priller 154

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 09-06-02 22:27

> [...]
> 10 år på bagen, er der f.x. gsxr250/400 der kan drosles med et kit til
> 1.500,-. Det er 4takkere, men absolut både med udstråling og

Men kan det betale sig rent økonomisk. Her tænker jeg specifikt på
forsikring. Er forsikringen den samme for en droslet maskine (hvilket jeg
formoder) som for en ikke-droslet maskine? I så fald ville jeg måske nok
købe en mindre og billigere cykel som jeg så kunne køre forsikringen ned på?
Input og forslag?

Hilsner,

Tony
Divvy 01

Fra : Gundersen

Dato : 09-06-02 22:45

Hejsa

> [...]
> købe en mindre og billigere cykel som jeg så kunne køre forsikringen ned på?

Tja... Jeg er startet på en GSF400 Bandit, som jeg kun har ansvar på.
Der køre de efter ccm'erne.... Jeg giver 2400,- som helt nybegynder....
En RS 125 ligger på en 1200,- for en Ansvar.... Dog er en kasko over 20k!
Så en VN1500, vil nok ikke være smart og købe og drosle ned!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Pusterummet

Dato : 10-06-02 14:54

prøv tjekke prisen ved GF for ren ansvar....

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-06-02 22:50

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
> Men kan det betale sig rent økonomisk. Her tænker jeg specifikt på
> forsikring. Er forsikringen den samme for en droslet maskine (hvilket jeg
> formoder) som for en ikke-droslet maskine?

Der fik du mig Det med forsikringen har jeg ingen ide om. Men hvis der
investeres 20k i en 10 år gammel cykel og ofrer et par rigtig gode låse,
ville jeg ikke have kvaler med kun at få ansvar. Men hvis der skal pant i
cyklen medfører det selvfølgelig kasko også.

> I så fald ville jeg måske nok købe en mindre og billigere cykel som jeg så
kunne
> køre forsikringen ned på?
> Input og forslag?

Udgangspunket var en sportsagtig cykel og jeg ser ikke så mange muligheder
der.
Rasmus har heller ikke nævnt noget om hvor meget han vil investere, og det
betyder også lidt for valgmulighederne.

Allan Bojesen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-06-02 22:20

Rasmus Nielsen wrote:

> Hej,
>
> Hvilke muligheder har jeg for at købe en
> sportsmotorcykel/touringmotorcykel til det lille kørekort. Det eneste jeg
> har fundet hidtil er en RS125.

Hvad siger økonomien?
Jeg ville overveje en droslet Yamaha SZR660 (en encylindret sv650s-agtig
maskine). En 4 år gammel model kan fås for 40k kr og da den har 48 hk std.
vil den nok heller ikke føles alt for død i det med 34. Med fuldt justerbar
for- og bagdæmper, upside-down forgaffel, bananbagsvinger og en 320mm skive
i for er sportslighden der også, ligesom den nok også er relativt velegnet
til touring pga. motorens brede arbejdsområde og halvkåben. Det eneste
problem jeg har hørt om er at de har godt af at få monteret en elektrisk
benzinpumpe, da de ellers lider af startproblemer.
Prøv den! ...og prøv en masse andre også!
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 11-06-02 06:15

> Hvad siger økonomien?

Den siger nok nærmere 20k. Jeg tror jeg vil satse på en RS125 eller en
NSR125 med kåbe.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.