Havebassin
Fra : Capstar

Dato : 09-06-02 16:42

Hejsa
Mit vand i mit havebassin er meget grumset, det er første år at det er så
grumset. Kan det hjælpe at mont. uv-filter for at få klart vand.
Er der evt. nogle der har et uv-sæt billigt til salg.
Casper

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 09-06-02 21:17

Hvis det er "grøn-grumset", så er et uv-lys/filter, sagen. Det er det bedste
jeg har gort i mange år for mit bassin.

Thorleif.

Fra : Pia Hernø Munck

Dato : 09-06-02 21:57

Vi har i vores bassin uv-filter. Det hjælper på grønt vand, men det kan så
bagefter blive brunt af de døde alger. Du skal derfor have et ekstra godt
biologisk filter.
Vi har lavet et der virker, og som er næsten gratis, - kun arbejdskraft.
Fra dit ekstra udtag fra pumpen, (hvis du ellers har vandfald/springvand)
skal der gå en slange op i en tønde. Slangen skal være så lang at den kan nå
ned til bunden og her én gang rundt. Det stykke i bunden skal have boret
mange huller og lukkes til i enden. Nu skal tønden fyldes ½ med ral (små
sten)og derefter med sand (endelig ikke strandsand, der er salt i). Tønden
har vi selv gravet ned ved siden af bassinet, men det kan være svært med en
vandtæt overgang til havnebassinet. Min idé kan være at tønden står i selve
bassinet og tilpasset i højde. Nu kan der tilplantes med Iris eller lign. Og
du skal se hvordan de vil stortrives, og dit vand bliver klart.

Et andet tip! Hvis det nu engang går galt med trådalger, prøv med Blåsten.
Kan købes hos Matas, men brug kun en lille teskefuld og se hvad der sker
efter en dag.

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 10-06-02 14:39

Hvis der er fisk i, Må man IKKE bruge Blåsten. De dør af det.altså fiskene.

Thorleif.