Æbletræ
Fra : Bess

Dato : 09-06-02 14:44

For nogle år siden købte vi til vores have et æbletræ - i den tro at vi
nogle år efter kunne sidde i skyggen under et stort prægtigt træ med
"tusindvis" af æbler.

Sådan nogle træer findes nemlig set rundt omkring i byens gamle haver og i
mine forældres have var der også sådan et.

Men ak!! nu er det nok 10-12 år siden og træet er ikke mere en et par meter
højt, med grene der også der "rager ud" helt nede ved jorden, man kan
bestemt ikke sidde under det.

Er det rigtigt at æbletræer i dag er podet sådan at de ikke bliver større,
og er der ikke mulighed for at få et rigtigt gammeldags æbletræ?

mvh
Bess

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-06-02 15:13

> Er det rigtigt at æbletræer i dag er podet sådan at de ikke bliver større,
> og er der ikke mulighed for at få et rigtigt gammeldags æbletræ?

Ja, der findes forskellige typer af grundstammer -- det er i stor
udstrækning den der bestemmer, hvor stort træet bliver.

Se evt.:

Grundstammen bestemmer træets størrelse
http://www.havenyt.dk/artikler/68.html

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-06-02 16:18

On Sun, 9 Jun 2002 15:44:28 +0200, "Bess" <bess@noemail.dk> wrote:

> [...]
>
>Er det rigtigt at æbletræer i dag er podet sådan at de ikke bliver større,
>og er der ikke mulighed for at få et rigtigt gammeldags æbletræ?

Det er rigtigt at de er podet på svagere grundstammer så træerne bliver
mindre. Det du skal gå efter er træer podet på vildstamme. Det er noget
enhver planteskole med respekt for sig selv kan skaffe, men sikkert kun
i et begrænset udvalg af sorter.

Jeg har skrevet lidt om det her:
http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/40/

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bess

Dato : 09-06-02 16:50

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> mindre. Det du skal gå efter er træer podet på vildstamme. Det er noget
> enhver planteskole med respekt for sig selv kan skaffe, men sikkert kun

Ok, tak til jer begge. Nu ved jeg meget mere .

Billedet på siden som Mads har et link til, ligner vores æbletræ i haven.
Nu vil vi så overveje om det skal "lade livet" til fordel for et på
frøstamme.

mvh
Bess

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-06-02 17:10

> Det er noget
> enhver planteskole med respekt for sig selv kan skaffe, men sikkert kun
> i et begrænset udvalg af sorter.

Og så er det selvfølgelig også muligt at pode træerne selv. På den måde,
bliver udvalget pludseligt meget større.

Podekviste kan f.eks. fås her:

http://www.pometet.kvl.dk/guidedtur.htm#%20%20%20%20Podekviste

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-06-02 19:39

On Sun, 09 Jun 2002 18:09:53 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Og så er det selvfølgelig også muligt at pode træerne selv. På den måde,
>bliver udvalget pludseligt meget større.

Ja, selvfølgelig. Man skal bare huske at holde sig lidt væk fra de
svagtvoksende sorter, f.eks Rød ananas, da disse selv om de podes på
frøstamme, ikke nødvendigvis bliver så store.

Belle de Boskoop skulle give nogle meget store træer har jeg hørt.
http://www.gartneriet.dk

Fra : FINN EGMOSE

Dato : 09-06-02 16:54

Bess <bess@noemail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:advm27$mt0$1@sunsite.dk...
> For nogle år siden købte vi til vores have et æbletræ - i den tro at vi

Assens Planteskole på Fyn har alle de originale gamle frugttræer som der
ikke er lavet nogen nymodens narrestreger ved, Deres træer er nøjagtig som
de træer man kunne købe for 50 år siden.

Mvh. Finn

Fra : Bess

Dato : 09-06-02 20:15

"FINN EGMOSE" <fimus@post.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> ikke er lavet nogen nymodens narrestreger ved, Deres træer er nøjagtig som
> de træer man kunne købe for 50 år siden.

Jamen så ved jeg da at de kan fås. Jeg vil lige prøve at høre nogle lokale
planteskoler ad, men ellers er der jo ikke langt til Assens

mvh
Bess

Fra : edob

Dato : 09-06-02 20:43

Vær opmærksom på, at man ikke uden at udskifte en del af jorden kan plante
nyt æbletræ der hvor der tidligere har vokset et æbletræ! Undlader man at
udskifte jorden vil det nyplantede æbletræ mistrives. (man kan heller ikke
plante pære efter pære, blomme efter blomme, rødtjørn efter rødtjørn osv.)

Det oprindelige æbletræ sørger for at "forgifte" jorden så dets mange
frugter (æblerne) ikke giver en underskov af nye æbletræer som kan true
modertræet på dets eksistens.

Hilsen, Frank.

Fra : HSC

Dato : 11-06-02 10:58

Det hjælper selvfølgelig ikke dig, men vi købte et podet æbletræ i
plantorama sidste forår. Vi fik ingen æbler samme sommer, men i år er det
mindst 50 små æbler på træet, formentlig mere. Men da træet selvfølgelig er
noget spinkelt, overvejer jeg udtynding - er det tilrådeligt ?

Er det desuden normalt med så mange æbler efter kun 1 år ? Træet er vel 2
meter højt, efter jeg klippede det lidt ned i foråret.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-02 11:29

On Tue, 11 Jun 2002 11:57:39 +0200, "HSC" <HS@NOSPAMbaghjul.dk> wrote:

> [...]
>mindst 50 små æbler på træet, formentlig mere. Men da træet selvfølgelig er
>noget spinkelt, overvejer jeg udtynding - er det tilrådeligt ?

Ja, tynd endelig ud.

>Er det desuden normalt med så mange æbler efter kun 1 år ? Træet er vel 2
>meter højt, efter jeg klippede det lidt ned i foråret.

Det er ikke normalt med så mange æbler, men det er meget normalt med
æbler allerede året efter træet er plantet. I år er der usandsynligt
mange æbler på alle træer syntes jeg.

http://www.gartneriet.dk