Vegetar pålæg
Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 08-06-02 23:59

Hejsa.

Jeg søger lidt ny inspiration til vegetar pålæg....

Jeg er ved at køre sur i æggemadder etc, og mangler egentligt nogle
ideer til hvad man evt. kunne smøre på madpakken.. Gerne f.eks i form
af postejer eller andet...

Er der nogen der har nogle guldkorn, de vil smide efter mig?

R.

Fra : netper

Dato : 09-06-02 07:33

"Ronni Heuckendorff Hansen" skrev d. 08-06-02 23:59 dette indlæg :
> [...]
> af postejer eller andet...
>
> Er der nogen der har nogle guldkorn, de vil smide efter mig?

Søde kartofler postej

2 søde kartofler
4 tommer smeltet smør
3 æg
1 kop sukker
1 tsk. kanel
¼ ristede muskatnød
¾ kop mælk
1 tsk. vanille

bageform til postej

1 kop hæget pecan nødde

Brug en food processor eller en gaffel til at mase søde kartofler med
smeltede smør Tilsæt æg, sukker, kanel og nøddedej Tilsæt mælk og
vanille

Hæld blandingen i en bageform Sæt det i en mikroovn på 70 grader i 7
minutter Drys pecans på overfladen af kagen Rotere halvvejs igennem
bagningen med mikroovn på 70grader i 6 – 8 minutter eller indtil midten
ikke længere vibrerer. Hvis De bedre kan lide det, kan De bage det i ovn
på 200 grader, indtil det ikke længere vibrerer.

Så er det klar til servering.

Opskriften er fundet på www.dk-kogebogen.dk

Mvh
Per K.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 09-06-02 14:01

On Sun, 09 Jun 2002 06:33:15 GMT, "netper" <netper.news@kandu.dk>
wrote:

>4 tommer smeltet smør

? Troede jeg var rimeligt godt kendt med opskrifter, men den her
kender jeg ikke.. Er det ikke et længde mål ? :)

>Så er det klar til servering.

Tak skal du have.. Vil ud og handle til det imorgen..

R.

Fra : vagn torup

Dato : 09-06-02 10:42

Hej Ronni
Hvad med noget hommus?? Det er dejligt her om sommeren og rigtig nemt at
lave.
MVH Rikke

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 09-06-02 14:02

On Sun, 9 Jun 2002 11:41:42 +0200, "vagn torup" <vagntorup@get2net.dk>
wrote:

>Hej Ronni

>Hvad med noget hommus?? Det er dejligt her om sommeren og rigtig nemt at
>lave.

Udemærket ide, men desværre netop noget af det jeg spiser meget :) ...

Men tak for forslaget.

R.

Fra : Maria Pedersen

Dato : 09-06-02 14:54

jeg vil gerne finde nogle opskrifter til dig, som jeg nok skal poste, men
jeg vil gerne lige sige at dem der kommer nok er vegeanske, ikke at jeg selv
er vegeaner, men jeg har et prolem med at mange vegetar opskrifter enden i
en stor kalorie bombe, fordi der liver pøset masser af æg og ost og fløde i
dem.
men de skal nok komme

Hilsen
Maria

Fra : Bettina Madsen

Dato : 09-06-02 16:50

Forslag til vegatar pålæg:

Avokado med tomat
"Æggekage" med fx. majs (bagt i en folieform, så den kan skæres i skiver
Risbøffer (Ris, æg, rødpeber, krydderier, mælk røres sammen og steges,
grønsagerne kan varieres)
Rispostej (ris, æg, grønsager, krydderier, mælk, bages i folieform, skæres i
skiver)
Pastapaté (pasta, æg, grønsager, krydderier, mælk, bages i folieform, skæres
i skiver)
Bulgurpaté (æg, bulgur, grønsager, krydderier, mælk, bages i folieform,
skæres i skiver)
Avokadosalat
Tzaziki (kan laves med forskellige grønsager)
spansk omelet
Bagt aubergine

Håber det inspirere dig

Bettina

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 13-06-02 17:28

On Sun, 9 Jun 2002 17:49:36 +0200, "Bettina Madsen"
<bettina@cyberdude.dk> wrote:

> [...]
>i skiver)
>Bulgurpaté (æg, bulgur, grønsager, krydderier, mælk, bages i folieform,

Lige netop dem der, skal jeg da ihvertfald prøve... Tak for inputtet.

R.

Fra : suzanna ipsen

Dato : 10-06-02 21:07

Nutana har nogle postejer:
Bønne- og nøddepostej,
Jeg synes de smager rigtig godt, og hvis du giver maden en asie,
så er det bare super!
Suzanna
forøvrigt ville det da være en god ide med en vegetarisk konference!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-06-02 06:01

Suzanna Ipsen skrev:

> forøvrigt ville det da være en god ide med en vegetarisk
> konference!

Dét synes jeg er en rigtig dårlig idé.

Synes du at trafikken her i gruppen er så stor at det er uoverskueligt
at bladre gennem alle indlæg og droppe alle der ikke omhandler vegetar-
relaterede emner? Eller synes du at vegetarer har svært ved at komme
til orde her? Hvis svaret til et af disse spørgsmål er ja, bør du læse
vejledningen i oprettelse af nye grupper på <http://www.usenet.dk/otd/>,
men det er helt klart ikke en opdeling jeg vil støtte.

// Klaus

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 11-06-02 14:00

Umiddelbart er jeg enig i, at en vegetarisk/vegansk NG ville være en pænt
dejlig ting! Eftersom jeg også er lidt træt af kun at have engelske/tyske
ressourcer at ty til - dansk glider ligesom lettere ned. Et plus ved en
veggie-newsgroup ville dog være, at mange andre emner end lige mad måske
også kunne få plads ... fx kunne nogen måske også få brug for råd om tøj,
der er produceret uden dyr etc. På den måde risikerer man heller ikke i nær
så høj grad de her opslidende "jammen-hvad-så-med-vingummi-diskusioner"
eller "nå-man-er-nok-et-bløddyr-kommenater", når man direkte efterspørger
vegetariske eller veganske opskrifter. Diskussioner man hurtigt nok bliver
ret træt af, når ens familie fx efter laaang tid endnu ikke har forstået, at
fisk også er kød (tilfældigt eksempel).
Men måske ville den slags diskussioner reelt ikke blive et problem her
alligevel, hvis vi vegetarer/veganere oftere skrev indlæg på gruppen? Tonen
er jo generelt ret god, og hvis ordet vegetarisk/vegeansk blot indgår i
subjekt, så kan folk - der provokeres af vores eksistens - jo blot høfligt
surfe udenom? Eller...?
Hvis årsagen til at lave en NG skal være, at vi fylder _for_ meget her i
gruppen, så mangler det jo sin berettigelse. Jeg var i alt fald tæt på at
falde ned af stolen, da jeg stødte på tofu-indlægget (jeg troede ...
næsten...at jeg var den eneste).
Er det mon noget, som vi vegetarer + veganere skulle diskutere lidt ...
det kunne jo være spændende at se, hvor mange vi egentlig er? Det nytter jo
i alt fald heller ikke, at vi sparker en NG igang og der så kun er to, der
aktivt deltager i den. Ja, jeg kunne da i alt fald godt tænke mig lidt
kommunikation med andre, der har fravalgt kød (enten det er vegetarer eller
veganere).
Mvh. Gitte

Fra : Maria Pedersen

Dato : 11-06-02 14:55

oki, det var lige min post i den anden tråd, kan jeg se
10000000000 % enig

maria

Fra : Annika P

Dato : 11-06-02 18:03

> [...]
> være, at mange andre emner end lige mad måske også kunne få
> plads ... fx kunne nogen måske også få brug for råd om tøj, der
Tænk, havde ikke tænkt videre end til mad, men ja, hvis det både er
mad, livsstil mv. så fylder det hurtigt en del.
Hvis andre i denne NG ikke har noget imod det, kunne I jo gøre det at
I skriver Veggie i overskriften, så dem der ikke ønsker at deltage
kan sortere fra - og samtidig kan I få startet op til en evt. egen
gruppe - men jeg er jo ikke dommer herinde, men kan blot komme med
egne holdninger

> [...]
> man hurtigt nok bliver ret træt af, når ens familie fx efter
> laaang tid endnu ikke har forstået, at fisk også er kød
Vegetarer er specielle ;)
Nogle spiser fisk, kylling, æg, drikker mælk osv.. andre rører ikke
noget der har med dyr at gøre
> [...]
> vegetarisk/vegeansk blot indgår i subjekt, så kan folk - der
> provokeres af vores eksistens - jo blot høfligt surfe udenom?
Yeps
> [...]
> tæt på at falde ned af stolen, da jeg stødte på tofu-indlægget
> (jeg troede ... næsten...at jeg var den eneste).
Tænk, jeg tænker ikke på "eksotisk" som vegetar..

> [...]
> i alt fald godt tænke mig lidt kommunikation med andre, der har
> fravalgt kød (enten det er vegetarer eller veganere).

hvori er forskellen på vegetar og veganer?? går ud fra om man spiser
fisk, æg, kylling, drikker mælk mv???

--
AnnikaP & Chili
http://annika.dk

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 11-06-02 18:41

Hej Annika
Ja, måske skal vi bare frem over skrive "veggie" i subjekt ... så er folk
advaret på forhånd

> [...]
> kan sortere fra - og samtidig kan I få startet op til en evt. egen
> gruppe - men jeg er jo ikke dommer herinde, men kan blot komme med

Ja, for mig fylder det en del, ud over madlavningen, idet jeg fremover
heller ikke vil købe lædervarer osv. Jeg forsøger simpelthen at undgå alt
animalskt ... hvilket faktisk er besværligt, eftersom fx en del E-numre også
er animalske.

> Vegetarer er specielle ;)
> Nogle spiser fisk, kylling, æg, drikker mælk osv.. andre rører ikke
> noget der har med dyr at gøre

En vegetar spiser ikke kød, og fisk er unægteligt kød. Nogle vegetarer
spiser æg (ovo-vegetarer), andre spiser mælkeprodukter (lacto-vegetarer) og
nogle spiser både mælk og æg (lacto-ovo-vegetarer). Dog findes der en
gruppe, der kaldes/kalder sig pesco-vegetarer (hvis jeg husker ret fra min
læsning), og de spiser så også kød fra fisk. Men, som det vel egentlig
ligger i ordet vegetabilsk/vegetarisk, så er vegetarisk mad ganske uden kød
fra dyr. Prøv evt. at læse på www.vegana.dk - det er de sider jeg i
øjeblikket bruger mest blandt de danske muligheder der er.

> Tænk, jeg tænker ikke på "eksotisk" som vegetar..

Det behøvs det heller ikke være. Det er mig, der er forudindfattet eftersom
tofu optræder en del i vegetariske/veganske kogebøger

> hvori er forskellen på vegetar og veganer?? går ud fra om man spiser
> fisk, æg, kylling, drikker mælk mv???

En grov opdeling, der ikke tager højde for, at der vist også er nogle mere
filosofiske/etiske forskelle vil være:
En vegetar undgår kød (fra alle dyr), men spiser fx æg og/eller
mælkeprodukter (undgår oste med animalsk osteløbe, der er udvundet af
kalvemaver), mens en veganer undgår _alle_ animalske produkter.
Gitte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-06-02 19:49

"Gitte Jæger Lock" <gjlo98@hum.auc.dk> writes:

> Ja, måske skal vi bare frem over skrive "veggie" i subjekt ... så er folk
> advaret på forhånd

Jeg er ikke vegetar, men jeg vil da gerne have nogle opskrifer der er
vegetariske, så for min skyld kan I bare skrive alt det I vil om
vegetarmad I har lyst til, det er da også mad og drikke.

I andre grupper plejer man at skrive et overordnet emne i kantede
paranteser, så det syntes jeg vil være en god ide. Altså sådan: [VEG].

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : netper

Dato : 11-06-02 18:55

"Annika P" skrev d. 11-06-02 18:03 dette indlæg :

> hvori er forskellen på vegetar og veganer?? går ud fra om man spiser
> [...]

En veganer spiser ikke kød, fjerkræ, fisk, mælkeprodukter, æg eller
andre animalske produkter.

Mvh
Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 13-06-02 17:31

On Tue, 11 Jun 2002 14:59:43 +0200, "Gitte Jæger Lock"
<gjlo98@hum.auc.dk> wrote:

> [...]
>ret træt af, når ens familie fx efter laaang tid endnu ikke har forstået, at

Jups.. Lige netop pointen ved at møde ligesindede er god... ( :) Har
forresten også sådan en familie)...

Men en discideret gruppe alene til veganer/vegetar/levende føde folk
vil måske være overkill. En gruppe kan hurtigt dø hvis
eksistensberettigelsen ikke er der..

Lad os istedet skrive her, til alle andre smide os ud :) Så har en
sådan gruppe vel en grund til at eksistere...

R.

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 13-06-02 21:11

> Jups.. Lige netop pointen ved at møde ligesindede er god... ( :) Har
> forresten også sådan en familie)...

Ja, det kan være ret opslidende, når alle i ens omgangskreds holder _meget_
af kød! Fx holder min svigerfar fritgående limousinekvæg som hobby, og
eftersom hans køer jo faktisk lever et ganske udmærket liv kan det være
svært for ham at se, hvorfor jeg af bla. etiske årsager også fravælger hans
kød.

> Men en discideret gruppe alene til veganer/vegetar/levende føde folk
> vil måske være overkill. En gruppe kan hurtigt dø hvis
> eksistensberettigelsen ikke er der..

Ja, sådan er det desværre nok.

> Lad os istedet skrive her, til alle andre smide os ud :) Så har en
> sådan gruppe vel en grund til at eksistere...
> R.

Mange bække små ... ja, lad os endelig det
Gitte

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 13-06-02 17:32

On Mon, 10 Jun 2002 22:06:48 +0200, "suzanna ipsen"
<suzanna.ipsen@vip.cybercity.dk> wrote:

>Nutana har nogle postejer:
>Bønne- og nøddepostej,
>Jeg synes de smager rigtig godt, og hvis du giver maden en asie,
>så er det bare super!

Tjah. Da jeg i sin tid besluttede at blive vegetar, prøvede jeg Nutana
dåsepostejer... Det var desværre ikke nogen succes. Kommer nok aldrig
til at afløse syltetøj på rundstykket...

Men tak for forslaget

R.

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 13-06-02 21:02

Lige mit besyv til pålæg:
Jeg har kigget og kigget på de postejer, men jeg synes de er så sv...dyre,
at jeg endnu ikke har sat tænderne i dem. Desuden har jeg aldrig særlig godt
kunnet lide kødpålæg heller, så jeg savner ikke den slags. Tit ender min
middagsmad med at blive det samme som morgenmaden var - havregryn med soja-
eller rismælk. Jeg har altid elsket morgenmad.
Dog var Nutanas nutolene en jævnt ok oplevelse i en wokret engang. Kan
desværre ikke huske hvad jeg egentlig gjorde ved den. Det minder faktisk om
sardelpølse i konsistens og smag*, synes jeg, så måske kunne nutolene
fungere som pålæg også :)
Mit foretrukne fyld på brød er: tomater, agurker, salat og jalapeños + evt.
hvidløgsdressing eller mayonaise. Eller... peanutbutter, marmelade eller
syltetøj. Faktisk er det lige før jalapeños kan gøre det alene, jeg er helt
vild med de små grønne sager. Hummus er naturligvis også toppen ...
-Gitte

* Det skal tilføjes, at jeg måske husker sardelpølsen fra min barndom
dårligt - har ikke spist det siden.