Re: Reklamationsret / Betaling for konstat~
Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 08-06-02 22:37

Jeg vil gerne sige tak for de mange brugbare svar fra NG'en. Dejligt med så
mange kompetente folk :)

Mht. den aktuelle sag:

Gebyret er betalt så det bliver der ikke gjort noget ved..

Den dybere grund til at de afviste at reparerer kortet var at blæseren på
kortet havde været afmonteret. Når det er sket mener de ikke at man kan
reklamere..

Min kammerat havde rigtigt haft blæseren af kortet, for at rense den for
nullermænd, men påmonteret den igen. Det var cirka en måned før fejlen
opstod. Fejlen er at kortet viser et striber konstant over skærmbilledet
(altså ikke dødt)..

Jeg kan forstå at den nye lov pålægger sælger (hvis fejl sker inden 6
måneder) at påvise at køber har forårsaget fejlen

Mit spørgsmål er så : Hvordan beviser sælger at det er købers fejl -- At
måle på et moderne elektronikprodukt er svært og det kan være meget svært at
finde kilden til fejlen..

Men det kan selvfølgelig være at det er normal kotúme at når man har pillet
er det ens egen skyld.. Vel egentligt meget rimeligt når man tænker på hvor
lidt de tjener i forhold til hvor komplicerede produkterne er..

MVH
Nikolaj + Gutter
PS: Køler/Blæser var monteret korrekt med termisk tape for optimal kontakt,
men det er jo svært at forklare dem :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 22:53

Nikolaj B. Kjeldsen skrev:

>Men det kan selvfølgelig være at det er normal kotúme at når man har pillet
>er det ens egen skyld.. Vel egentligt meget rimeligt når man tænker på hvor
>lidt de tjener i forhold til hvor komplicerede produkterne er..

En sælger kan ikke komme langt med at påstå at et computerkabinet
ikke må åbnes så man kan montere ekstraudstyr eller udskifte
nogle kort.

--
Bertel

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 09-06-02 14:09

> En sælger kan ikke komme langt med at påstå at et computerkabinet
> ikke må åbnes så man kan montere ekstraudstyr eller udskifte
> nogle kort.

Skal jeg forstå det sådan at bare fordi man har afmonteret køleren så
bortfalder reklamationsretten ikke totalt ??

MVH
Nikolaj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-02 14:48

Nikolaj B. Kjeldsen skrev:

>Skal jeg forstå det sådan at bare fordi man har afmonteret køleren så
>bortfalder reklamationsretten ikke totalt ??

Det er klart at den ikke gør det. Hvis der f.eks. dukker fejl op
på grafikkortet, kan det umuligt være fremkaldt af manglende
CPU-køling. Det er lidt mere problematisk hvis det er nemt at
skade CPU'en hvis man roder med blæseren til den. Inden for de 6
måneder skal forhandleren bevise at kunden har ødelagt noget.
Efter den tid skal kunden bevise at en evt. ødelagt CPU ikke er
forårsaget af hans egen håndtering.

Men jeg vil ikke mene at man automatisk kan se bort fra
reklamationsretten, uanset hvad man skriver i sine betuingelser.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-06-02 19:51

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>CPU-køling. Det er lidt mere problematisk hvis det er nemt at
>skade CPU'en hvis man roder med blæseren til den.

Du er med på, at den omtalte blæser sidder på grafikkortet?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-06-02 20:02

Allan Olesen wrote:

> Du er med på, at den omtalte blæser sidder på grafikkortet?

Ja, da det hele tiden har været udgangspunktet, og det
mest positive efter den nye reklamationsret er vel, at

tidligere praksis nu skal afprøves påny, så det er op til

forbruger eller firma at etablere denne retstilstand, og
her er lagt en overvægt til bevisvægt på firmaet de første
6 mdr, og de resterende 18 mdr til forbruger,

men der er fortsat ingen automatik, fra begge sider.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-06-02 20:36

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

>Ja, da det hele tiden har været udgangspunktet

Det var nu Bertel, jeg spurgte, og jeg er i tvivl for hans
vedkommende.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-06-02 21:12

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Det var nu Bertel, jeg spurgte, og jeg er i tvivl for hans
> vedkommende.

Reklamationsretten bortfalder ikke fordi man afmonterer en køler og
monterer en anden eller noget i den stil, men man har naturligvis ikke
krav på gratis at få repareret produktet, hvis man selv har forårsaget
fejlen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-06-02 17:57

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Reklamationsretten bortfalder ikke fordi man afmonterer en køler og
>monterer en anden eller noget i den stil,

Vi er enige om, at der naturligvis skal være en årsagssammenhæng
mellem fejlen og kundens (eventuelle fejl-)behandling af varen.
Jeg har faktisk i strid modvind argumenteret for dette princip i
en anden tråd for et par måneder siden.

Men det var slet ikke det, jeg kommenterede her. Jeg kommenterede
udelukkende, at Bertel tilsyneladende tror, at sælger har afvist
en fejl på et grafikkort med, at den var fremkaldt af en
afmonteret CPU-blæser.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-02 18:32

Allan Olesen skrev:

> [...]
>udelukkende, at Bertel tilsyneladende tror, at sælger har afvist
>en fejl på et grafikkort med, at den var fremkaldt af en

Jeg gik ikke så højt op i den konkrete sag. Jeg ville bare
illustrere at en sælger ikke kan forbyde en kunde at pille inden
for det normale.

Det ville være noget andet hvis kunden havde stået på hovedet i
elektronikken i sit tv. Det forventer man ikke at kunder gør.

--
Bertel