maling af vinduer invendig
Fra : Sussie

Dato : 08-06-02 21:05

Jeg har et gammelt hus hvor der på indvendig side af vinduerne er ca. 27 lag
gammelt maling med en masse 'huller' i.

Hvordan fjerner jeg bedst og nemmest den gamle maling så jeg kan få grundet
træet og malet på ny uden at det ligner Rebild Bakker?????

Sussie

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 09-06-02 10:43

> [...]
grundet
> træet og malet på ny uden at det ligner Rebild Bakker?????

Hvis du kan "klare" lugten kan du bruge brun sæbe. Smør det på og dæk det
til med husholdningsfilm. Lad det sidde nogle dage og skrab af. Gentag
processen til malingen er fjernet.
Det opløser ikke alle slags maling, især plastik maling kan være et problem,
men til gengæld afgiver det ikke giftige dampe.
Du kan også bruge mekaniske midler såsom slipemaskiner eller skrabere. Jeg
vil ikke anbefale at bruge varme da glasset kan gå i stykker.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-06-02 13:05

> Hvis du kan "klare" lugten kan du bruge brun sæbe. Smør det på og dæk det
> til med husholdningsfilm. Lad det sidde nogle dage og skrab af. Gentag
> processen til malingen er fjernet.

Brun sæbe kan absolut anbefales! - jeg har netop fjernet 3-4 lag oliebaseret
maling fra fliserne i hele vores badeværelse med brun sæbe - det var en
fornøjelse at arbejde med!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-06-02 13:09

> Hvis du kan "klare" lugten kan du bruge brun sæbe.

Kan dette evt. også bruges til fjernelse af lak på trappetrin ?(har en
gammel trappe der snart skal have en tur, og det er jo svært at komme
til at afslibe sådan et sted).

Mvh. Trine

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-06-02 21:21

> Kan dette evt. også bruges til fjernelse af lak på trappetrin ?

Ja.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-02 23:22

Sussie <ann.lau@ofir.dk> skrev i en news:WrtM8.61$TQ.2140@news.get2net.dk...
> Jeg har et gammelt hus hvor der på indvendig side af vinduerne er ca. 27
lag
> gammelt maling med en masse 'huller' i.

Det er da godt at der er huller. Det er altid rart at kunne se når posten
kommer
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : arkitekten

Dato : 11-06-02 11:44

"Sussie" skrev d. 08-06-02 21:05 dette indlæg :
> [...]
grundet
> træet og malet på ny uden at det ligner Rebild Bakker?????

Hej Sussie
Nu skriver du ikke om du er en handyman, men med 27 lag kan det tage sin
tid med brun sæbe. Tag vinduet af, læg det på nogle bukke og brug en
trærasp. Det sidste lag tager du med en rystepudser korn 40 eller 60.
Har du overvejet at bruge lindolie. Det kan jeg anbefale. Søg på nettet
over Damson lindolie. Du kan handle online, og de sender pr. vognmand.
Hilsen Per

http://www.kandu.dk/

Fra : John Vedsegaard

Dato : 11-06-02 23:57

Hej Sussie
Du skriver:

> [...]
grundet
> træet og malet på ny uden at det ligner Rebild Bakker?????

Brun sæbe er ikke egnet til vinduer!!

Brug i stedet enten en vinkelsliber med sandpapir på, evt. også en
excentersliber.

Har du ikke rutine i disse værktøjer, skal du ikke bruge for groft
sandpapir. f.eks. korn 100

Eventuelt kan du anvende en af de farve/lak fjernere der findes i handlen,
men de er ret dyre.

Man kan også sende vinduerne til microbølgeafrensning, men det er helt vildt
dyrt (ca. dobbelt pris af hvad nye vinduer koster)! Ofte kan det betale sig
alligevel, da gamle vinduer er lavet af bedre træ end det man kan købe i
dag.

Man kan også købe en elektrisk maskine, den ligner en hårtører, koster ikke
ret mange penge samt er nem at håndtere. Sådan en fætter kan fjerne både
plast og olie maling. Samtidig er den nemmere at anvende jo flere lag der
sidder på. Hvis du har gummilister i vinduerne kan de dog nemt blive ødelagt
af den stærke varme.

Efter afrensning skal du slibe træet, derefter grundingsolie, og endelig
maling, gerne 4 lag. Man kan bruge linoliemaling eller plastmaling,
almindelig oliemaling kan IKKE anbefales. Din fugtigheds% må ikke være over
16, uanset hvilke produkter da anvender.

God arbejdslyst
Malemester John Vedsegaard

Fra : arkitekten

Dato : 12-06-02 09:54

> [...]
grundet
> træet og malet på ny uden at det ligner Rebild Bakker?????

Hej Sussie
Nu skriver malermesteren at du kan fjerne malingen med en varmepistol.
Det kan kun anbefales, hvis du er omhyggelig med at vende den væk/skærme
af mod glasset. Ellers vil de revne og du skal så også have nye glas med
tilhørende kitning. Du undgår nok ikke at skulle udbedre kitningen,
specielt den nedre fals er sikkert ødelagt. Husk det skal være
linoliekit du bruger. Gå ind på f.eks www.raadvad.dk og hent flere
oplysninger.
Hilsen Per, arkitekt

http://www.kandu.dk/