/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklatationsret på ombyttet vare
Fra : Kim Hansen


Dato : 08-06-02 18:24

Hej

Sidste år købte jeg hos shg et bundkort som pga en defekt blev ombyttet i
marts i år til et nyt. Da dette bundkort nu også ser ud til at være gået i
stykker, dog en anden fejl, ville jeg gerne vide:
Hvilke reklamations regler er der for det ombyttede kort - de gamle eller de
nye og hvad er i så fald mine "rettigheder" ?
shg mener desværre at de skal bruge op til 30 arbejdsdage (6 uger) på at
reparere ting og det er det jeg på en eller anden måde gerne vil undgå denne
gang da det er lang tid at undvære sin com.
Kunne jeg evt. argumentere for at de refunderede mig dagsprisen på boardet
da jeg efterhånden har mistet tilliden til mærket og jeg så køber et nyt og
bedre board i et andet mærke ?

mvh
Kim Hansen



 
 
Bertel Lund Hansen (08-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 08-06-02 19:40

Kim Hansen skrev:

>Sidste år købte jeg hos shg et bundkort som pga en defekt blev ombyttet i
>marts i år til et nyt. Da dette bundkort nu også ser ud til at være gået i
>stykker, dog en anden fejl, ville jeg gerne vide:
>Hvilke reklamations regler er der for det ombyttede kort - de gamle eller de
>nye og hvad er i så fald mine "rettigheder" ?

De nye. Da du fik et nyt kort, trådte en ny reklamationsperiode i
kraft, og den er hjemlet af de nye regler.

Dine rettigheder er:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2.   Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
   gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
   påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
   herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
   mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
   gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Det vil sige at du kan kræve afhjælpning (reparation) eller
omlevering.

>shg mener desværre at de skal bruge op til 30 arbejdsdage (6 uger) på at
>reparere ting og det er det jeg på en eller anden måde gerne vil undgå denne
>gang da det er lang tid at undvære sin com.

Det behøver du heller ikke. Men den nye lov er ny (!), så forvent
ikke at det bliver let at overbevise forretningen.

>Kunne jeg evt. argumentere for at de refunderede mig dagsprisen på boardet
>da jeg efterhånden har mistet tilliden til mærket og jeg så køber et nyt og
>bedre board i et andet mærke ?

Du har ret til at foreslå det, men hvis sælger så foreslår en
reparation eller omlevering, må du nøjes med det.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste