Kim Hansen skrev:
>Sidste år købte jeg hos shg et bundkort som pga en defekt blev ombyttet i
>marts i år til et nyt. Da dette bundkort nu også ser ud til at være gået i
>stykker, dog en anden fejl, ville jeg gerne vide:
>Hvilke reklamations regler er der for det ombyttede kort - de gamle eller de
>nye og hvad er i så fald mine "rettigheder" ?
De nye. Da du fik et nyt kort, trådte en ny reklamationsperiode i
kraft, og den er hjemlet af de nye regler.
Dine rettigheder er:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med
aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
ophævelse af købet.
Det vil sige at du kan kræve afhjælpning (reparation) eller
omlevering.
>shg mener desværre at de skal bruge op til 30 arbejdsdage (6 uger) på at
>reparere ting og det er det jeg på en eller anden måde gerne vil undgå denne
>gang da det er lang tid at undvære sin com.
Det behøver du heller ikke. Men den nye lov er ny (!), så forvent
ikke at det bliver let at overbevise forretningen.
>Kunne jeg evt. argumentere for at de refunderede mig dagsprisen på boardet
>da jeg efterhånden har mistet tilliden til mærket og jeg så køber et nyt og
>bedre board i et andet mærke ?
Du har ret til at foreslå det, men hvis sælger så foreslår en
reparation eller omlevering, må du nøjes med det.
--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/