Træpillebrænder
Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-06-02 17:03

Hejsa,

Det er jo dejlig varmt udenfor lige nu - men snart er det sikkert vinter og
fyringssæson igen. Overvejer lidt at investere kronerne i en træpillebrænder
til at montere på vores nuværende kedel, der har en god gammeldags
oliebrænder på.

Har kigget meget rundt, bl.a. inde på pilleklub.dk og er faldet over dem her
- http://www.green-ener-tech.dk/ - der ser rimelige ud i pris, og rimelig
nemt at have med at gøre.

Nu har jeg dog lige et par spørgsmål - til jer der allerede i dag har et
pillefyr i drift.

- Økonomien? Jeg læser priserne er steget på træpiller, men det kan vel
stadig godt betale sig?

- Leveringssikkerhed - er det til tider problemer med at få leveret
brændselspiller? Det ville være lidt en skidt ting at løbe tør midt i januar
og ikke kunne få nogen leveret...

- Nogen der har/kender brænderen som green-ener-tech (Green-Heat) leverer,
fungerer den godt - og er der andre jeg bør overveje?

- De sælger en beholder til piller på 59x59x110, der ville passe fint i mit
fyrrum, hvor jeg så kan fylde på fra sække. Men hvor tit fylder man på? En-
to gange om ugen?

- Hvor meget fylder brændsel til en sæson? Vi bruger cirka 1500-2000 liter
olie i dag. Og hvad med opbevaring - kan paller med piller i sække stå i et
uopvarmet rum uden at blive fugtige? (læs: i stalden).

- Er det svært at montere selv? Umiddelbart burde det jo bare være at skrue
den nuværende brænder af kedlen og sætte den nye op. Men skal der mere til?

- Noget jeg har glemt?

Kommentarer og andet modtages med tak

** Lars

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-06-02 18:06

> [...]
skrue
> den nuværende brænder af kedlen og sætte den nye op. Men skal der mere

Nu kender jeg ikke ret meget til pelletfyrring, men prøv at ringe til Dansk
Shell, de leverer piller og brændere, desuden har de konsulenter der burde
vide en del om emnet. (om de gør det ved jeg ikke *G*)

Thomas
(EX-Shell chauffør)
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 10-06-02 13:56

"Lars Knudsen" <lars@image.dk> wrote in message
> Hejsa,
>

> - Økonomien? Jeg læser priserne er steget på træpiller, men det kan vel
> stadig godt betale sig?

Det mener jeg afgjort. Jeg henter 1000 kg, i løs vægt, på en trailer fra
den lokale foderstof-forretning. Pris 1150,- + moms. For 1½ år siden var
prisen ca. 900,- + moms.

Hjemme opbevarer jeg pillerne i plastsække, stablet på en pale i et
uopvarmet udhus, og døren står åben hele året. Det giver ikke nogen
problemer med fugt.

> - Leveringssikkerhed - er det til tider problemer med at få leveret
> brændselspiller? Det ville være lidt en skidt ting at løbe tør midt i
januar
> og ikke kunne få nogen leveret...

Jeg har ikke været udefor problemer med leverancen. Men skal du have leveret
på adressen skal du typiske regne med op til en uges leveringstid. - Det gør
vel heller ikke noget, man skal bare huske at bestille før man løber tør
. Skulle det gå helt galt har jeg set at vores lokale DK-tank har piller
i sække, men prisene er selvfølgelig en anden.

> [...]
mit
> fyrrum, hvor jeg så kan fylde på fra sække. Men hvor tit fylder man på?

Jeg har et magasin på 300 liter ~ 180 kg det fylder jeg i vinterhalvåret ca.
en gang om ugen. Til sammenligning var mit olieforbrug tidligere 3500 l pr.
år.

Du skal lige være opmærksom på at hvis dit varmeforbrug er meget lavt om
sommeren, kan det næppe svare sig at holde pillefyret kørende, derfor kan
det anbefales at supplere med en el-patron i vandvarmeren. En del
pille-brændere vil også gå ud hvis forbruget er for lavt. og da de ikke
(allesammen) selv kan tænde igen er det jo ikke så smart. Derfor igen:
el-patronen.

> [...]
et
> uopvarmet rum uden at blive fugtige? (læs: i stalden).

Jeg ville regne med et årsforbrug på 3-4000 kg ~ 5-7 m^3

/Tommy

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-06-02 18:56

Hej Tommy,

"Tommy Bøgeskov" <tb.nospam@ddf.dk> wrote in

> [...]
> leveret på adressen skal du typiske regne med op til en uges
> leveringstid. - Det gør vel heller ikke noget, man skal bare huske at

Næh... Men det var også mere hvis der var længere leveringstid, jeg mener,
op til et par uger burde vel nok være til at styre. Selv for mig

> Du skal lige være opmærksom på at hvis dit varmeforbrug er meget lavt
> om sommeren, kan det næppe svare sig at holde pillefyret kørende,
> derfor kan det anbefales at supplere med en el-patron i vandvarmeren.

Men det er intet problem - for til min varmtvandbeholder er der nemlig
tilsluttet to solvarmepaneler, der netop i disse måneder sørger for dejlig
"gratis" varmt vand. Og så er oliefyret jo selvsagt slukket.

** Lars

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 12-06-02 08:57

> [...]
> tilsluttet to solvarmepaneler, der netop i disse måneder sørger for dejlig
> "gratis" varmt vand. Og så er oliefyret jo selvsagt slukket.

Jamen, det er jo den helt perfeke kombination.

Held og lykke med dit projekt!

/Tommy

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-06-02 21:20

> - Økonomien? Jeg læser priserne er steget på træpiller, men det kan vel
> stadig godt betale sig?

Bedst for jyder - vi sjællænder må punge betydeligt mere ud for 1000 kg.

> - Nogen der har/kender brænderen som green-ener-tech (Green-Heat) leverer,
> fungerer den godt - og er der andre jeg bør overveje?

Den dumpede til testen hos teknologisk, men jeg ved ikke på hvad og hvor
væsentligt det er.
Skal du kun brænde piller, så skulle TB-mini, PellX og tilsvarende være
blandt de mest stabile og driftssikre.

> - Er det svært at montere selv? Umiddelbart burde det jo bare være at
skrue
> den nuværende brænder af kedlen og sætte den nye op. Men skal der mere
til?

Næ, ikke hvis du er lidt fiks på fingrene.

Mvh Maria

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-06-02 19:12

Hej Maria,

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> Bedst for jyder - vi sjællænder må punge betydeligt mere ud for 1000
> kg.

Orv.. Det er da snyd

> Den dumpede til testen hos teknologisk, men jeg ved ikke på hvad og
> hvor væsentligt det er.

Det er selvfølgelig væsentligt, at den virker. Nogen ide om hvor man kan få
de tests fra? Det ville måske være et ganske godt udgangspunkt.

> Skal du kun brænde piller, så skulle TB-mini, PellX og tilsvarende være
> blandt de mest stabile og driftssikre.

Hm.. Tak - tager lige et kig på dem!

> Næ, ikke hvis du er lidt fiks på fingrene.

Næh.. Og det er jeg. Hvad med skorstensfejer osv - skal det godkendes af
nogen før man tager det i brug? Ved du det?

** Lars