Kreta, hvad skal vi se ?.
Fra : Brian

Dato : 08-06-02 15:58

Hej !.
Så går turen snart til Kreta, det er anden gang denne dejlige ø skal besøges
.
Vi skal bo i udkanten af Chania - Agii Apostoli, er der nogen som kender
noget til stedet ?.
Så vidt jeg kan se er det meget tæt på Chania, nærmest en forstad ?.

Vi har talt om en tur til palmestranden på Øst Kreta, er det muligt at nå
det på en dag ?,
og er køreturen overhovedet værd at ofre tiden på ?.

Sidst vi var på Kreta så vi : Knossos, Samaria, Elafonissi + en masse
bjerge,
dvs. mest den vestligste del af øen.
Har du / i nogle gode forslag til hvad vi se ?.
Vi er nok mest til udendørs "attraktioner" og godt strande , museer er
ikke det vi "går" efter.

Alle forslag er meget velkomne, også ideer til hvor det er godt at "snorkle"
!.

På forhånd tak for jeres ideer.

Mvh. Brian.

Fra : FishOnAstick

Dato : 09-06-02 19:13

Hej Brian

Kreta er jo et af de mest eftertragtede feriesteder for vi danskere. Derfor
er der også rigtigt mange rejsebeskrivelser derfra, som kan give dig al den
information som du måtte ønske.

Bl.a. har Thisen et rigtigt godt site på :
http://www.rejsebeskrivelser.dk/cgi-bin/jump.cgi?ID=211 som kan give dig
nogle gode tips.

Carsten Gath er en rigtig grækenlands farer. Hvad du ønsker at vide, står
sansynligvis på hans sider :
http://www.rejsebeskrivelser.dk/cgi-bin/jump.cgi?ID=217

Men det absolutte videncenter inden for Grækenland, om det er Kreta eller
andre dele af landet er Jette Olsen.
Hvad hun ikke ved, finder hun hurtigt via alle sine græske venner. BEsøg
hende her : http://www.rejsebeskrivelser.dk/cgi-bin/jump.cgi?ID=226

Sidst men ikke mindst, så findes der faktisk et stort forum som udelukkende
handler om Kreta. KretaForum. De ligger her :
http://www.rejsebeskrivelser.dk/cgi-bin/jump.cgi?ID=208

Vil du selv finde mere, så prøv dette link :
http://www.rejsebeskrivelser.dk/cgi-bin/search.cgi?query=kreta

God fornøjelse

Kim

--
http://www.Rejsebeskrivelser.dk er netop kommet i en fuldstændig gennem
opdateret udgave.

Fra : Per Thomsen

Dato : 10-06-02 07:26

> [...]
besøges
> .
> Vi skal bo i udkanten af Chania - Agii Apostoli, er der nogen som kender

Har selv boet på hotel Kiwi, der var særudflugter til bla. appelsinlund.

> Så vidt jeg kan se er det meget tæt på Chania, nærmest en forstad ?.

Det er ikke ligefrem gå-afstand i varmen.

> Vi har talt om en tur til palmestranden på Øst Kreta, er det muligt at nå
> det på en dag ?,
> og er køreturen overhovedet værd at ofre tiden på ?.

Jeg syntes det virker lidt trangt (med tiden)

> Alle forslag er meget velkomne, også ideer til hvor det er godt at
"snorkle"

Prøv nogle af bådene inde i Chania, der kan man 'snorkle' ved et flyvrag fra
2. verdenskrig.
> !.
>
> På forhånd tak for jeres ideer.

God tur.

Per

Fra : Brian

Dato : 10-06-02 16:03

Først tak til både Kim og Per !.

Du har helt ret Kim der er et utal af sider om Kreta, og jeg har også besøgt
en hel del af dem.
Det jeg søgte var hvis nogen kunne sige : det her må "I" ikke gå glip af !.
(Minus de steder vi har været, selvfølgelig )
Jeg ville helt klart anbefale : Elafonissi, Samaria og evt. Knossos, til
første gangs rejsende,
men der er helt sikkert mange andre steder som er "se værdige".

Per :
> Har selv boet på hotel Kiwi, der var særudflugter til bla. appelsinlund.
Hvordan er byen Agii Apostli (går ud fra Kiwi lå der ?), er der mulighed for
at spise og shoppe i byen ?,
hvad med stranden ?

> Jeg syntes det virker lidt trangt (med tiden)
Min pointe !, håber jeg kan overbevise min rejse partnere .

> God tur.
> Per
Takker

/Brian

Fra : Per Thomsen

Dato : 11-06-02 08:39

> Per :
> Hvordan er byen Agii Apostli (går ud fra Kiwi lå der ?), er der mulighed
for
> at spise og shoppe i byen ?,
> hvad med stranden ?

Ja Kiwi ligger i Agii Apostli. Der er mulighed for at handle, men oppe på
hovedvejen ind mod Chania (ca. 1 - 2 km fra Kiwi) er der et kæmpe
supermarked, som jeg syntes er bedre end dem inde i Chania. Det er f.eks.
også billiger at købe spiritus i dette supermarked end i lufthavnen.
Af spisesteder findes der også flere gode bla. et sted der hedder Anna's (er
også meget børnevenligt). Desuden fandt vi et godt sted dagen før vi skulle
hjem, som ligger næsten henne ved campingpladsen.
Der er et sted, hvor en mand står og kaprer folk (hvilket jeg ikke kan
lide), men de folk vi talte med som havde prøver restauanten havde kun ros
til overs for den.

Per

Btw. Elafonissi er en kanon flot strand, men meget blæst.

Fra : Brian

Dato : 11-06-02 16:32

>men oppe på hovedvejen ind mod Chania (ca. 1 - 2 km
>fra Kiwi) er der et kæmpe supermarked,
OK !, det skal vi da huske. Det er jo nok noget af det første vi starter
med,
køleskabet skal jo helst være fyldt med vand og .....!.

> [...]
skulle
> hjem, som ligger næsten henne ved campingpladsen.
Børn har vi ingen med af, men rigtig god mad sætter vi pris på .

> Der er et sted, hvor en mand står og kaprer folk
>(hvilket jeg ikke kan lide)
Der er vi da helt enige, det virker næsten som om de er desperate for at få
tømt gryderne.
Det er de måske også ? .

> Btw. Elafonissi er en kanon flot strand, men meget blæst.
Så var vi måske heldige sidst vi var der?, for da blæste det ikke meget.

/Brian

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-06-02 19:28

F.eks. stranden Marathi lige syd for lufthavnen, og stranden ved Afrata på
halvøen nord for Kissamos. Der er kun få lokalbeboere de steder. Falassarne
er også interessant, men mange turister. I øvrigt er mange af de små byer på
Akrotiri interessante. Mange af de små byer langs kysten mod Georgioupoli er
også interessante, og der er fine strande flere steder. Kør også en tur til
Paleochora ad landevejen. Det er en smuk tur. Vejen er lidt bedre end turen
til Elafonisi.
Vi har været 'der' 7 gange, og bor hver gang på Hotel Frida i Kato
Daratsos/Kladisos. Dejligt roligt sted i gåafstand fra Chania.
Man skal have bussen fra Agia Apostoli til Chania, men det jo heller ikke
noget problem der. Det er meget turistpræget, men et ok sted.
/Steen

Fra : Karsten Madsen

Dato : 12-06-02 20:59

Hejsa !

> Vi har talt om en tur til palmestranden på Øst Kreta, er det muligt at nå
> det på en dag ?,
> og er køreturen overhovedet værd at ofre tiden på ?.

Det er nok muligt at nå frem og tilbage samme dag, men jeg vil bestemt ikke
anbefale det. Det vil blive en dag med 90% bilkørsel og 10% badeophold

> Har du / i nogle gode forslag til hvad vi se ?.
> Vi er nok mest til udendørs "attraktioner" og godt strande , museer er
> ikke det vi "går" efter.

Hvis I er til vandreture skulle i prøve at vandre en tur gennem Imbros
kløften (forholdsvis tæt på Chora Sfakion). Kløften er relativ kort (ca. 9
km), skyggefuld, kun lettere "turistet" og ikke så krævende som Samaria. Og
så er den efter min mening til og med meget smukkere end Samaria .

Jeg tror det tog os (incl. vores 6-årige datter) ca. 3-4 timer at gå turen.
Yderligere info kan evt. gives via e-mail.

En anden (god) mulighed er at tage et smut over bjergene og ned til
sydkysten. Prøv f.eks. at tage færgen fra Paleochera og "hop med" nogle byer
frem, inden man tager bussen retur til nordkysten. Det er en usædvanlig smuk
tur. Hvis man ønsker at overnatte på turen, er Souia (på sydkysten) iøvrigt
et godt valg. Her er en flot stenstrand og mange billige pensionater.

Ift. spisesteder, så er det absolut bedste Chania-sted vi har fundet
"Moutoupaki" (musefælden), som du evt. kan læse mere om på denne hjemmeside:
http://home19.inet.tele.dk/esbjoern/creta_chania.htm.

Vi skal i øvrigt selv til Kreta (igen-igen) i år og ligesom jer bo i Agii
Apostoli . Selv har vi planer om at tage en 2-3 dages tur ned til
sydkysten ved Chora Sfakion, forbi Franko Kastello (borgen, hvor der
forresten også er en fin strand), videre langs kysten til Selia området (ca.
stik syd for Rethimnon), og herfra op igennem bjergene til Rethimnon,
hvorefter vi vender snuden hjem til Chania igen. Der skulle bl.a. ligge et
par smukt placerede og ikke-turistede bjerglandsbyer i Selia området, hvor
det også er muligt at overnatte.

Med venlig hilsen

Karsten

Fra : Brian

Dato : 21-06-02 11:42

Hej Karsten.

Netop hjemvendt fra en kanon ferie på Kreta .

> Det er nok muligt at nå frem og tilbage samme dag, men jeg vil bestemt
ikke
> anbefale det. Det vil blive en dag med 90% bilkørsel og 10% badeophold
Du har ret mht. det er temmelig meget bilkørsel, jeg tror det tog os 4½-5
timer
at nå til Palmestranden. Men der er nu flot !, og da vejene jo er "rimelig
gode" gik
turen faktisk over al forventning. Men måske ikke lige en tur der skal
anbefales
til utålmodige og sarte sjæle .

> [...]
turen.
> Yderligere info kan evt. gives via e-mail.
Vi så kløften, dog mest fra toppen , da vi kørte langs den ned til Franko
Kastello.

> [...]
> par smukt placerede og ikke-turistede bjerglandsbyer i Selia området, hvor
Kan vi godt anbefale, der er rigtig flot.
Men hvor er der ikke det på Kreta .

Vi har i hvert fald fået set en del, og kørt meget (1700 km ! på en
uge).
Jeg vil anbefale, hvis man lejer bil, at få en med lidt "overskud",
det kan der virkelig være brug for på visse bjerg etaper.
Samtidig ville jeg også nødigt have undværet Aircondition !.
Vi kørte selv i en helt ny Renault Megane 1.4 (kørt 2500 km ),
som vi var rigtig godt tilfreds med.

Tak for alle svarene !

Mvh. Brian.