tofu
Fra : ottesen

Dato : 08-06-02 12:51

Hej!
Jeg har lige været nede i den asiatiske butik og købte bl.a. tofu. Jeg
har aldrig prøvet at tilberede tofu før. Er der nogen der har nogen goe
idéer til tilberedningen samt til hvad jeg kan spise til?

/ottesen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-02 12:57

"ottesen" <ottesenSpAM-MIG-IkKE@sol.dk> writes:

> Jeg har lige været nede i den asiatiske butik og købte bl.a. tofu. Jeg
> har aldrig prøvet at tilberede tofu før. Er der nogen der har nogen goe
> idéer til tilberedningen samt til hvad jeg kan spise til?

I Japan brugte de tofu til alt det vi bruger kød til. Så bare jeg må
blive fri, så tror jeg du kan bruge det til næsten alt erstatning for
kød.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : netper

Dato : 08-06-02 13:29

"ottesen" skrev d. 08-06-02 12:51 dette indlæg :
> [...]
goe
> idéer til tilberedningen samt til hvad jeg kan spise til?

Niko-Jaga

400 g. skært oksekød; inderlår, filet eller endnu bedre højreb
1 porre
3 store løg
8 shii-take svampe
1 tofu-blok
4 store kartofler
3 spsk. sukker
2 dl. soya
6 dl. fiskebouillon

Skær løgene i kvarte. Skær porren i små stykker på ca. 2 cm. Skær tofuen
i tern på ca. 2x2 cm. Skær oksekødet i tynde skiver. Skær kartoflerne i
2x2 cm. tern. Kog kartoflerne møre for sig i letsaltet vand.

Kog løg, kød og svampe i 20 minutter i bouillon tilsat soya og sukker.
Tilsæt tofu og kartoffelstykkerne. Lad det simre i 5 minutter. Tilsæt
porrestykkerne og kog yderligere ca. 5 minutter til de er møre. Ris og
sake gives til.

der er flere opskrifter på www.dk-kogebogen.dk
søg efter tofu på tøm køleskabet

Mvh

Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Maria Pedersen

Dato : 09-06-02 14:56

Du ruger tofu istedet for kød, til alt, du bruger soya mælken/vallen istedet
for mælk
men du behøver ikke at købe den, du kan selv lave den, opskrift følger en af
dagene.
Skal nok finde nogle opskrifter for tofu rette

Hilsen
Maria

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 11-06-02 14:07

Jeg er også helt ny, hvad angår tofu... og i går prøvede jeg så at grille et
stykke. Jeg marinerede det først i soyasovs og vendte det i rasp (tænkte, at
det måske kunne biddrage med lidt sprødhed), og det smagte nærmest som en
kyllette... Ikke en mundfuld himmel, men det var da betydeligt bedre end
frygtet
Jeg har fornemmelsen af, at tofu kræver en god opskrift eller laaang tids
øvelse, for indtil nu er det ikke rigtig lykkedes mig at få en særlig god
smagsoplevelse ud af det.
Tidligere har jeg prøvet at skære tofuen i tern og marinere den i soyasovs
(u-kreativt, jeg ved det) for herefter at stege den i wokken. Det smagte
rent ud sagt rædsomt...
Så... jeg hungrer også efter hjælp, hvad tofuen angår.

PS: Min tofu er købt i "sundhedskost" i Aalborg, og den er ret fast og
vakuum-pakket.

Fra : Jens

Dato : 11-06-02 15:02

"Gitte Jæger Lock" <gjlo98@hum.auc.dk> wrote in

<snip>
> [...]

Har endnu ikke selv haft lejlighed til at prøve, men der er en række steder
ude på nettet med opskrifter. Søg på google efter Tofu recipe

/Jens
-Der måske aldrig får lejlighed til at sætte tænderne i en tofu-burger...

Fra : ottesen

Dato : 11-06-02 17:33

"Gitte Jæger Lock" <gjlo98@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
smagte
> rent ud sagt rædsomt...
> Så... jeg hungrer også efter hjælp, hvad tofuen angår.

Vil prøve at grille det. Prøvede ligesom dig at skære det i tern og
marinerere i soya og smide det i wokken. Synes bestemt heller ikke det
var et hit... Så jeg savner også lidt inspiration...

/ottesen