Boller
Fra : Kenneth Nielsen

Dato : 08-06-02 12:45

Hej!

Tidligere bagte jeg sommetider lækre boller, med opskrift fra bedstemor så
jeg tænkte hvis jeg ersattede margrine med f.eks. Becel Olie, er den mindre
skadeligt, altså ville jeg sige fedt, men den må indeholde andre typer
fedtstoft, som ikke er så skadelig som almindelig magraine? Og bruge letmæk
istedet for sødmælk?

Med venlig hilsen
Kenneth Nielsen

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 08-06-02 13:19

Hejsa!

Jeg ved ikke om becel er bedre en magarine (det siger reklamerne godt nok..
men jeg har ikke kigget efter).

Men prøv samtidigt at halvere mængden af fedtstof... hvem ved måske smager
det lige godt?

Prøv også at lave det med skummetmælk eller minimælk. Min erfaring er at jo
brødet bliver meget mere luftigt så! *S* Men at smagen ikke bliver
dårligere! *S*

Du kan jo prøve at skrive opskriften her.. så skal jeg komme med en
energiberegning senere på dagen! *S* Både en beregning på den originale
opskrift og en på den "fedtfattige" *S*

MVH Mette

Fra : The Amazing Grace

Dato : 08-06-02 20:59

Kenneth Nielsen wrote:

> [...]
> fedtstoft, som ikke er så skadelig som almindelig magraine? Og bruge letmæk

Prøv da endelig at lave en fedtfattig udgave af opskriften. Smager de
lige godt, så fint.

Men medmindre bollerne indgår som en fast del af din daglige kost, så
betyder det næppe det store, om de indeholder lidt mere eller mindre
fedt.

Man skal koncentrere sig om at spare på kalorierne i det man spiser mest
af.

Nogle mennesker kan godt spise fedtfattige udgaver af traditionelle fede
retter - selv vil jeg hellere helt undvære eller bare spise de originale
fede udgaver sjældnere.

På madglædens vegne bliver jeg gal, når folk går hen og ødelægger en ret
ved at bruge f.eks. fromage fraich i stedet for chreme fraiche eller
insisterer på at spise jordbær med letmælk:

Selv spiser jeg højst jordbær 3-4 gange på et år - nemlig lige nu i
denne tid. De 3-4 portioner jordbær vil jeg sgu' ha' med fløde på
Netop fordi jeg kun spiser det så sjældent.

Nå, det er måske OT, men midt i slankekuren skal man efter min mening
respektere madglæden også - et godt forhold til mad må være af det gode
for at holde vægten.

VH

Mads - som selv sigter mod at smide 8-9 kilo

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Puk

Dato : 09-06-02 10:02

"The Amazing Grace" <amaze@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

> Man skal koncentrere sig om at spare på kalorierne i det man
spiser mest
> af.

Afgjort *S*.

> [...]
traditionelle fede
> retter - selv vil jeg hellere helt undvære eller bare spise de

Jeg har det lige omvendt. Der er mange fede retter, som man
faktisk slet ikke kan smage forskellen i, når man laver dem
fedtfattigt. Ikke ud over, at de ikke ligger så tungt i maven
bagefter.

> [...]
> ved at bruge f.eks. fromage fraich i stedet for chreme fraiche
eller
> insisterer på at spise jordbær med letmælk:

Jamen kan du smage forskellen på det altid? Min mor er
simpelthen blevet så god til at lave fedtfattige variationer og
hun fortæller ikke folk der spiser med, at det er en fedtfattig
version med eksempelvis fromaige blanc. Den typiske reaktion er,
at det må sgu da være løgn, når hun så efter måltidet fortæller,
at det var en fedtfattig udgave.

> Selv spiser jeg højst jordbær 3-4 gange på et år - nemlig lige
nu i
> denne tid. De 3-4 portioner jordbær vil jeg sgu' ha' med fløde

> Netop fordi jeg kun spiser det så sjældent.

Puha jeg kan slet ikke li' fløde *G*.

> [...]
mening
> respektere madglæden også - et godt forhold til mad må være af

Afgjort. Men madglæde behøver jo ikke nødvendigvis betyde, at
man er glad for det fede eller usunde.
Personligt er jeg eksempelvis blevet meget gladere for
kalkunfrikadeller end almindelige frikadeller, de smager
simpelthen bare bedre og jeg har ikke den der proppede
fornemmelse bagefter.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 09-06-02 11:46

> [...]
> kalkunfrikadeller end almindelige frikadeller, de smager
> simpelthen bare bedre og jeg har ikke den der proppede

En opskrift på kalkun frikadeller måske??? *S*

Mvh Mette (som altid gerne har villet smage dem men aldrig turdet prøve at
lave dem *S*)

--

NYT! NYT!
onlinecommunity for overvægtige: Chat, debat, intern mailsystem osv.

Fra : Puk

Dato : 10-06-02 18:25

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:advamv$dou$1@sunsite.dk...

> En opskrift på kalkun frikadeller måske??? *S*

Jo men det er sådan set ikke så svært. Tag din ynglingsopskrift
på ganske almindelige frikadeller og erstat hakket kalv og flæsk
med hakket kalkun *S*.

Man kan sikkert gøre meget andet for frikadeller for at gøre dem
mindre kalorie fyldte. Bruge lidt gryn i stedet for noget af
melet, når man laver fars (havregryn er gode til frikadeller),
bruge vand istedet for mælk og skære lidt ned på antallet af æg.

Jeg har nu bare brugt en almindelig delle opskrift og så skiftet
ud. Jeg var simpelthen tvunget til det. Prøv du at finde en
slagter i Texas som kan lave hakket kalv og flæsk *G*. De fatter
ikke en brik, så jeg prøvede bare med noget andet og det blev så
hakket kalkun. Siden har jeg ikke brugt andet.

Mange hilsner
Puk

Fra : Katrine

Dato : 11-06-02 12:45

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> wrote in message

> En opskrift på kalkun frikadeller måske??? *S*

Hej Mette.

Hos os hedder det Kalkunruller, da man så ikke har frikadellesmagen i
baghovedet, når man sætter tænderne i kødet. Her er den opskrift jeg bruger:

500 g hakket kalkun
1 løg
75 g havregryn
75 g mel
2 fed hvidløg
1 knivspids chili
2 tsk salt
lidt vand.

Røres til en fars og formel til aflange ruller, der steges i ovnen ved 180 i
ca. 30 min.

Til dette laver jeg en tomatsovs af 1 ds hakkede tomater (som regel en af
dem med smagsvariation, fx. hvidløg eller chili), 1 spsk oregano (eller en
dusk frisk) og 1 fed hvidløg. Blendes og varmes op.

Fra : The Amazing Grace

Dato : 11-06-02 21:09

Katrine wrote:

> [...]
> dem med smagsvariation, fx. hvidløg eller chili), 1 spsk oregano (eller en
> dusk frisk) og 1 fed hvidløg. Blendes og varmes op.

Lyder faktisk lækkert. Jeg vil prøve at lave pandestegte frikadeller
efter opskriften - ovnmad til hverdag bliver for dyrt i strømforbrug og
miljømæssigt bliver det dyrt i CO2-udledning...

Mads

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Mette Svangren

Dato : 11-06-02 21:48

> En opskrift på kalkun frikadeller måske??? *S*
>
> Mvh Mette (som altid gerne har villet smage dem men aldrig turdet prøve at
> lave dem *S*)

Prøv www.harboefarm.dk. Under opskrifter/hverdagsmad er der en ganske
fremragende opskrift på græske kalkunfrikadeller.

MVH og god appetit
Mette

Fra : Jeannette

Dato : 24-06-02 00:32

"Kenneth Nielsen" skrev:
> [...]
> skadeligt, altså ville jeg sige fedt, men den må indeholde andre typer
> fedtstoft, som ikke er så skadelig som almindelig magraine? Og bruge

Hejsa.
Som bager er jeg nød til at blande mig.
Du kan faktisk lave boller meget mere fedtfattig, nemlig helt uden fedt.

Gør følgende: Næste gang du bager boller, tager du en god klat på størrelse
med en hul hånd og smider i en lille boks, som du sætter i køleskabet.
Næste gang du skal bage ( lad der ikke gå mere en 14 dage), skal du gøre
følgende:

25 g. gær
3 dl. vand el. et surmælksprodukt, eller en rest for gammel skummetmælk
Røres let sammen.
Fordej fra køleskabet tilsættes sammen med lidt mel og røres med rundt.
Salt og sukker tilsættes sammen med resten af melet, til du får en dej, som
du kan håndtere. Des mere mel, des fastere og mere tør dej får du.
Du skal nu tage en klat dej fra til næste gang og smide i boksen til
køleren.
Du kan nu enten vælge at smide bollerne på en plade/i et ildfast fad og i
køleskabet til næste morgen eller du kan vælge at lade dejen hæve i et
kvarters tid i skålen og derefter et kvarters tid på pladen, hvorefter
bollerne bages.

Denne proces tager mig 5 min. tre gange om ugen og giver mig brød til to
dage.
Husk på at kerner feder, men de kan selvfølgelig tilsættes efter behov. (
Enten dem der skal koges op eller dem der skal stå i blød i 12 timer. Denne
proces er vigtig for at futinsyren kan blive opløst og kernerne kan optages
af maven).

Det er ligeledes muligt at få et smagfuld rugbrød uden fedt.Erstat med LIDT
honning, tilsæt lidt mindre mel og nedsæt bagetiden lidt.

Har du eller andre problemer med dette eller med andet bagværk uden fedt, er
i meget velkomne til at kontakte mig, det kan være jeg ligger inde med en
god idé
Venlig hilsen

Nette

Fra : Ninett Green

Dato : 24-06-02 19:25

Hej Nette, tænkte på om du måske har en ide til en (mad)tærtebund, der ikke
er så vildt fed som de traditionelle?

Tak for opskriften på boller, den glæder jeg mig til.

Kærligst Ninett

www.GreensHus.dk & www.Qvinderne.dk