Ombytning af vare
Fra : Tue Vestergaard

Dato : 08-06-02 12:25

Hej i gruppen,

Findes der nogen anvisning for hvor længe en forretning har til at ombytte
en vare iht. den nye købelov?

Min bærbare (købt i april) er gået i stykker så skærmen flimrer hver gang
jeg prøver at justere den og da jeg er ved at skrive projekt har jeg hverken
tid eller lyst til at vente på en reparation.

Kort sagt ville det være ideelt for mig, hvis jeg bare kunne ringe til
forretningen og gå ned og få den byttet, men har jeg ret til det?

Lige nu prøver de at trumfe noget med en "RMA-sag" igennem, men så vidt jeg
har forstået er det noget der tager mindst en uge og så kunne jeg lige så
godt vente på at få den repareret.

Tue

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-06-02 12:43

On Sat, 8 Jun 2002 13:25:09 +0200, "Tue Vestergaard"
<tue.vestergaard@skjoldhoej.dk> wrote:

>Lige nu prøver de at trumfe noget med en "RMA-sag" igennem, men så vidt jeg
>har forstået er det noget der tager mindst en uge og så kunne jeg lige så
>godt vente på at få den repareret.

Hvis du får lavet den på en uge, så er det hurtigt, jeg har for en uge
siden sendt min computer til rep. og kan først forvente den igen om 14
dage,,,

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Karen

Dato : 08-06-02 14:37

On Sat, 08 Jun 2002 13:43:17 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Hvis du får lavet den på en uge, så er det hurtigt, jeg har for en uge
>siden sendt min computer til rep. og kan først forvente den igen om 14
>dage,,,

Jeg synes ast selv 14 dage er hurtigt..afleverede min comp til rep 2
dage efter den 1-års fødselsdag (så det kørte på forsikringen), og fik
at vide at der ville gå 21 arbdage. Da der var gået 5 uger ringede
computercity og sagde at nu havde forsikringsselskabet godkendt
reparation (ny usb), og at der nu ville gå 2-3 uger. Der gik 15
arbdage.. Kunne jeg have hamret lidt i bordet mhb loven der?

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 17:31

Karen skrev:

> [...]
>reparation (ny usb), og at der nu ville gå 2-3 uger. Der gik 15
>arbdage.. Kunne jeg have hamret lidt i bordet mhb loven der?

Efter den nye lov kunne du forlange en ombytningsvare med det
samme.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 17:32

Bertel Lund Hansen skrev:

>Efter den nye lov kunne du forlange en ombytningsvare med det
>samme.

Det kan misforstås. Det er den gamle lov der gælder for en ét år
gammel computer. For varer købt efter nytår gælder den nye.

--
Bertel

Fra : Mark Andreas Christe~

Dato : 08-06-02 18:24

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Efter den nye lov kunne du forlange en ombytningsvare med det
> samme.

Er du sikker på det? Jeg har godt set din rettelse, men rent hypotetisk hvis
varen var købt efter 1.1.2002. Jeg mener nemlig kun at det er de første 6
måneder, at man kan forlange at få ombyttet varen. Her var varen jo 12
måneder (+ et par dage) gammel. Har jeg misforstået?

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-06-02 18:29

"Mark Andreas Christensen" <machs@email.dk> skrev:

> [...]
> kun at det er de første 6 måneder, at man kan forlange at få
> ombyttet varen. Her var varen jo 12 måneder (+ et par dage)

De 6 måneder er det tidsrum, hvor man forventer, at en fejl var
tilstede på købstidspunktet og det har ikke noget med ombytningskravet
at gøre. Ombytningskravet forudsætter, at der foreligger en mangel. En
mangel kan man reklamere over i op til 2 år.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 13:19

Tue Vestergaard skrev:

>Kort sagt ville det være ideelt for mig, hvis jeg bare kunne ringe til
>forretningen og gå ned og få den byttet, men har jeg ret til det?

Sådan som jeg læser den nye købelov, så ja. Den giver dig fire
valgmuligheder, og skriver så:

§ 78:
Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Det læser jeg sådan at du stadig kan kræve reparation eller
omlevering.

--
Bertel

Fra : Klaus

Dato : 08-06-02 15:45

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@skjoldhoej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> har forstået er det noget der tager mindst en uge og så kunne jeg lige så

Købeloven:
§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud
fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på
dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først
viser sig senere.
Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75
a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser
efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.
Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i
§§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den
manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte
tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens
eller den manglende overensstemmelses art.

§ 77 b. Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var eller
måtte være bekendt med ved aftalens indgåelse, medmindre der er holdepunkt
herfor i aftalen eller sælgeren har handlet i strid med almindelig
hæderlighed.

Køberens mangelsbeføjelser

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, HAR KØBEREN VALGET mellem

1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Ovenstående er klippet fra Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Du er derfor ikke forpligtet til at acceptere en reparation. Du kan forlange
omlevering.
Jeg er dog ikke sikker på, at du kan forlange omlevering, hvis du i første
omgang har accepteret en reparation.
Klaus (absolut ikke jurist)

Fra : Andy

Dato : 08-06-02 22:21

> Findes der nogen anvisning for hvor længe en forretning har til at ombytte
> en vare iht. den nye købelov?

nej... Loven benytter begrebet "rimelig tid", som desværre ikke er defineret
nærmere.

> Kort sagt ville det være ideelt for mig, hvis jeg bare kunne ringe til
> forretningen og gå ned og få den byttet, men har jeg ret til det?

Det afhænger af hvilke udgifter det påfører sælger, jvf. §78 stk 2 nedenfor.

> Lige nu prøver de at trumfe noget med en "RMA-sag" igennem, men så vidt
jeg
> har forstået er det noget der tager mindst en uge og så kunne jeg lige så
> godt vente på at få den repareret.

Og hvad galt er der i det?

Et udsnit af købeloven:

[...]

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

mvh,