eddikesyre
Fra : Henrik.Mortensen

Dato : 08-06-02 11:41

jeg har hørt at eddikesyre skulle være godt at sprøjte mod ukrudt med, men
hvilke blandings forhold skal man bruge ??.

Mvh Henrik

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-06-02 18:03

> jeg har hørt at eddikesyre skulle være godt at sprøjte mod ukrudt med, men
> hvilke blandings forhold skal man bruge ??.
>
> Mvh Henrik

Om det er godt eller ej er en personlig vurdering, jeg mener ikke det er
imponerende. Ukrudtet visner men kommer igen ret hurtigt.
Blandings forholdet er 1:3 eller 1:4 (til lettere behandling)
Desuden lugter det i nogle dage efter behandlingen.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-06-02 18:42

Henrik.Mortensen <murer@tdcadsl.dk> skrev i en
> jeg har hørt at eddikesyre skulle være godt at sprøjte mod ukrudt med, men
> hvilke blandings forhold skal man bruge ??.

Eddikesyre er ikke godkendt til formålet - og er ikke særlig
effektiv som herbicid. Det er faktisk mere giftigt end de fleste godkendte
midler, der er undersøgt på alle leder og kanter vedrørende virkning
på planter og det omgivende miljø.
På de godkendte midler står en brugsvejledning og hvilke
planter, de er virksomme overfor.
Når man undertiden ser eddikesyre anbefalet som herbicis skyldes det
måske, at en del af de godkendte midler er acetater - d.v.s. det
er salte af eddikesyre.
Du skriver ikke, hvilke ukrudtsarter du har tænkt dig at bekæmpe?

Per A. Hansen

Fra : Dan Andersen

Dato : 08-06-02 20:12

"Henrik.Mortensen" <murer@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Henrik
>
> ½ liter til 10 liter vand.- korrekt det lugter lidt hvis det er varmt når
du vander det ud. Ukrudt visner og det varer lang tid førend det kommer
igen.
Jeg bruger det i indkørsel og terasse.
Netto er billigst med eddikesyre!
Mvh. Dan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-06-02 00:19

Dan Andersen <dan@dbamott.dk> skrev i en

> "Henrik.Mortensen" <murer@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> du vander det ud. Ukrudt visner og det varer lang tid førend det kommer
> [...]

Det må være billigst at bruge husholdningseddike. Jeg kan bekræfte at det
virker, idet min Mor lige har dekoreret græsplænen. Husker ikke lige
blandingen, men mon ikke det har været agurkeeddike med salt og sukker. Om
det sidste har betydning vides ikke, men det gav helt vedvarende døde
pletter i græsset.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen