Butterdej med ??
Fra : Jeanette Østerbæk

Dato : 08-06-02 11:21

Hej allesammen

Om en måned skal vi have barnedåb, og vi havde i tankerne at servere en
forret lavet af butterdej med fyld - men er der nogle som har ideer til
noget fyld, evt. opskrift ?

På forhånd tusind tak!

Mvh Jeanette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-02 11:55

"Jeanette Østerbæk" <jeanette@vm-elektro.dk> writes:

> Om en måned skal vi have barnedåb, og vi havde i tankerne at servere en
> forret lavet af butterdej med fyld - men er der nogle som har ideer til
> noget fyld, evt. opskrift ?

Jeg er vild med den obligatorisk høns og asparges. Det ville jeg lave,
det kan næsten alle også lide.

Man koger kylling eller høne, så det ca. passer. Kødet skæres i
tern/stykker. Det er nemt at fryse, man fryser suppen og kødet
adskilt. Når man nu skal til at spise det, så laver man en opbagt sovs
at mel og en anelse margarine, det kan også laves bare med en anelse
suppe. Man laver sovsen passende med væsken fra aspargesen og
suppen. Det skal bare smage godt. Når den er færdig varmes kødet der
i. Kødet må helst ikke begynde at trævle, men hvis det gør så er det
rent kosmetisk, det smager lige godt. Man smager til med salt, hvidt
peber og evt. en sjat hvidvin.

Har I overvejet at lave noget mere sommeragtigt? F.eks. en kold
melonsuppe eller vinrand med frugt?

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Jeanette Østerbæk

Dato : 08-06-02 13:03

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:uelfixcpf.fsf@trinekc.dk...
> Har I overvejet at lave noget mere sommeragtigt? F.eks. en kold
> melonsuppe eller vinrand med frugt?
>
> Mvh Trine

Det lyder også som en smadder god ide. Har du også opskrifter på disse lige
ved hånden?

Mvh Jeanette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-02 12:58

> [...]

> nyhedsmeddelelse:uelfixcpf.fsf@trinekc.dk...
>
> Det lyder også som en smadder god ide. Har du også opskrifter på disse lige

Jeg er lige på vej på stranden men jeg vender tilbage med opskrifter
så snart jeg kommer hjem.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Jeanette Østerbæk

Dato : 08-06-02 13:07

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u1ybix9rm.fsf@trinekc.dk...

> Jeg er lige på vej på stranden men jeg vender tilbage med opskrifter
> så snart jeg kommer hjem.
>
> Mvh Trine

Helt i orden - god tur !

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-02 16:31

> [...]

> nyhedsmeddelelse:uelfixcpf.fsf@trinekc.dk...
>
> Det lyder også som en smadder god ide. Har du også opskrifter på disse lige

Jeg har dem ikke lige ved hånden, men Frøken Jensen har altid et svar.

Hvidvinsrand med frugt til 4 personer
8 blade husblas
1/2 dl sukker
2 dl vand
3 dl hvidvin
250 gram frugt (IKKE ananas eller papaya)

Læg husblasen i blød i koldt vand. Opvarm sukker og vand til sukkeret
er smeltet. Knug husblassen op og opløs den i den varme
sukkerlage. Når lagen er lidt afkølet tilsættes hvidvinen. Frugterne
(som skal vare tørre) ligges i en randform eller skål og lidt af
geleen hældes over. Når det er så stift at frugterne ikke flyder op
hældes resten af geleen i. Det stiller koldt til det er stivnet.

Selv syntes jeg at vindruer er rigtig gode deri. Det er smart at
servere frugten før hovedretten, da frugt fordøjes hurtig. Hvis man
spiser det til dessert risikerer man at hovedretter ryger for hurtigt
igennem og det giver tit luft i maven.

Melonsuppen er lidt tykkere end man normalt vil lave en suppe, men jeg
syntes den er rigtig god.

Melonsuppe til 8-10 personer

2 spsk hakkede friske korianderblade (citronmelisse kan også bruges)
1 lille hakket salatløg
4 spsk friskpresset limesaft
2 spsk sirup
1/2 tsk salt
1/2 tsk friskhakket chili (MEGET små stykker)
6 pærer, skrællede, i små stykker
1 lille vandmelon, i små stykker
1 honningmelon, i små stykker
1 cantaloupmelen, i små stykker

Bland koriender, salatløg, limesaft, chili og sirup sammen. Kom resten
i og vend det forsigtigt sammen. Sæt suppen i køleskabet mindst en
halv time fær det skal spises.

Jeg håber noget af det kan bruges. I dag kunne jeg godt have lyst til
en gang kold melonsuppe i hvert fald.

Hilsen Trine

http://usenet.dk