Angåede angreb på husdyr...
Fra : Jean

Dato : 08-06-02 09:23

Hej NG!

Vi har af flere omgange haft fremmede hunde, der angreb vores ænder og høns.
Hvilke rettigheder har man i sådan et tilfælde... kan man kun ringe til
politiet? Eller har man lov til at "uskadeliggøre" hunden?

Dyrene går frit, men stadigvæk på MIN grund...

Med venlig hilsen Jean

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 08-06-02 09:39

> [...]
> og høns. Hvilke rettigheder har man i sådan et tilfælde... kan man
> kun ringe til politiet? Eller har man lov til at "uskadeliggøre"

Du har ret til at "optage" dyret og aflevere det til politiet
eller et hundeinternat.
Ejeren kan så hente dyret og betale en bøde.

Man må SVJV ikke "uskadeliggøre" hunden permanent -
hvis du forstår....

Fra : VisseVasse

Dato : 08-06-02 10:55

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@mail.dk> wrote in message

> [...]
> eller et hundeinternat.
> Ejeren kan så hente dyret og betale en bøde.
>
> Man må SVJV ikke "uskadeliggøre" hunden permanent -

Mig bekendt kan man ikke drages til ansvar såfremt dyret beskadiges under
indfangelsen..!
Desuden er hundens besidder objektiv erstatningsansvarlig for alle skader
som hunden måtte forvolde, jf. HL § 8.

/Jacob