Hjælp til malning af døre?
Fra : LJ

Dato : 08-06-02 08:07

Hej NG.

Vi vil male vores døre i hele huset. Det er de gamle 70ér døre der er brune.
Mit spørgsmål er så, hvad skal jeg gøre, og i hvilken rækkefølge?
Jeg regner med at jeg vil sprøjtemale dem for at få den bedste overflade.
Skal jeg slibe? skal jeg grunde? Og hvilken malning er bedst?

LJ

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-02 19:15

> [...]
> Jeg regner med at jeg vil sprøjtemale dem for at få den bedste overflade.
> Skal jeg slibe? skal jeg grunde? Og hvilken malning er bedst?

Først ville jeg vaske dem godt ned med 3dobbelt salmiakspiritus (1 del salm.
/ 9 del. vand) og dermed affedte dem. Derefter en let slibning med
sandpapir 120. Grunde med en gang fortyndet plast-alkyd-hæftegrunder. Det
skal tørre i 48 timer.

Hvis der er huller i dørene - skal de spartles med alkrylspartel - derefter
fuldspartle døren... Men kun hvis der er huller! Eller lad vær. Det er et
stort arbejde. Slib bag efter med 120'ern...

Så skal de have en gang plast-mellem-maling. (altså ikke en plast-alkyd)

Så en let slibning med 220 sandpapir...

Derefter 2 gange strygning med færdigfarven (Plast-emalje) - vælg selv
glanstrin fra 30 - 70 30 = halvmat, 70 = næsten helblank.

Mal eventuelt med en mohair-valse.

Dørene skal helst hænge på under hele processen...

Mvh
Jens, Maler

Fra : John Vedsegaard

Dato : 12-06-02 00:28

Hej Allan Rasmussen og LJ i skrev i en meddelelse
> brune.

LJ Du glemmer at skrive hvad dørene er behandlede med i forvejen. Brune
døre kan f.eks. være at teak og behandlet med olie, er det tilfældet skal
olien fjernes først, her kan det være nødvendigt at bruge 3 dobbelt salmiak.
Er de lakerede er min beskrivelse den rigtige.

> [...]
> / 9 del. vand) og dermed affedte dem. Derefter en let slibning med
> sandpapir 120. Grunde med en gang fortyndet plast-alkyd-hæftegrunder. Det
Grundrengøring er lige så godt og lugter ikke JV

Min arbejdsbeskrivelse er ikke mage til din. Jeg ville
1: Slibe dørene med en rystepudser men sandpapir korn 120 (en rystepudser
til privat brug kan købes for ca. 200.00 kr)
2: Afvaskning med grundrengøring.
3. Grunding med en almindelig mellemmaling (kan overmales efter 6 timer)
4: Nødvendig spartling.
5: Slibling til glat flade.
6: Fugning i alle fyldninger hvis de er revnede (husk ar bruge en svamp til
at vaske overflødig fugemasse af med, man kan ikke slibe i det).
7: Maling med mellemmaling.
8: Eventuelt resterende spartling med oliespartelmasse.
9: 2 lag lakfarve.

Hvis LJ ikke har erfaring med sprøjtning, kan det ikke anbefales at prøve.
Et ordentligt anlæg til den slags opgaver koster 25.000.00 Kr....

Skal man alligevel sprøjte, således at resultatet bliver mindst lige så godt
som fra en fabrik, er processen anderledes.

1: Slibning til jævn flade
2: Vask
2: Sprøjtning med sanding (sprøjtespartelmasse)
3: Slibning med korn 150 til helt glat flade.
4: Fugning
5: Sprøjtning gerne opstøvning af 4-6 gange
Før fugning må der overhovedet ikke være nogle huller, selv det mindste hul
bliver meget større når man sprøjter.

> [...]
> stort arbejde. Slib bag efter med 120'ern...
>
> Så skal de have en gang plast-mellem-maling. (altså ikke en plast-alkyd)
Der findes udmærket plast-alkyd grunder/mellemmaling JV

> Så en let slibning med 220 sandpapir...
Evt. er korn 150 tilstrækkeligt JV

> Derefter 2 gange strygning med færdigfarven (Plast-emalje) - vælg selv
> glanstrin fra 30 - 70 30 = halvmat, 70 = næsten helblank.
Bl.a. Dyrup sælger også en glans 90=helblank JV

> Mal eventuelt med en mohair-valse.
Man bruger IKKE mohair-valser til plastmaling, derimod er velour-valse. JV

> Dørene skal helst hænge på under hele processen...
>
> Mvh
> Jens, Maler

Undskyld jeg "måtte lige" rette dig JV

God arbejdslyst
Malemester
John Vedsegaard

Fra : Martin Buhelt

Dato : 12-06-02 10:16

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> wrote in message
> [...]
salmiak.
> Er de lakerede er min beskrivelse den rigtige.

Hvordan finder man ud af om dørene er lakerede eller oliebehandlede?

--
Martin Buhelt

Fra : John Vedsegaard

Dato : 12-06-02 21:24

"Martin Buhelt" <mb@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> salmiak.
>
> Hvordan finder man ud af om dørene er lakerede eller oliebehandlede?

Prøv at male et lille stykke med plastmaling, hvis det skaller af når du
skraber med en negl er det olie.
Endvidere kan du prøve med en klud vædet i terpentin, det opløser også
olien, men ikke gammel lak. Det er nemmest at se når man bruger en hvid
klud.

John

Fra : Martin Buhelt

Dato : 13-06-02 11:26

> [...]
> Endvidere kan du prøve med en klud vædet i terpentin, det opløser også
> olien, men ikke gammel lak. Det er nemmest at se når man bruger en hvid

Mange tak!

--
Martin Bhelt

Fra : Martin Buhelt

Dato : 13-06-02 11:59

"Martin Buhelt" <mb@nospam.dk> wrote in message
> "John Vedsegaard" <taform@c.dk> wrote in message

> Mange tak!

....og så glemte jeg lige et spørgsmål: Hvis dørene er oliebehandlede, skal
al olien formentlig fjernes. Skal/kan det gøres med terpentin, eller er det
bedre at slibe? Eller kan man grunde med et eller andet, som binder på
olien? Olien er jo formentlig trukket godt ned i træet?

--
Martin Buhelt

Fra : John Vedsegaard

Dato : 14-06-02 22:55

3-dobbelt salmiak er mest effektivt til at fjerne olien, men det er ikke
noget sjovt arbejde. Der findes ikke nogen grunder som kan hæfte 100% på
olien.
evt. kan du prøve med Dyrups 09 som er en hæftegrund, der samtidig er
spærende.
Erfaringsmæsigt hæfter oliemaling nogenlunde på olien, men ikke perfekt.
John

Fra : Martin Buhelt

Dato : 18-06-02 10:33

> [...]
> spærende.
> Erfaringsmæsigt hæfter oliemaling nogenlunde på olien, men ikke perfekt.

OK - jeg må så håbe, at døren er lakeret

Tak for hjælpen
--
Martin Buhelt