Hvor findes aktuelle fugle obs
Fra : stig borgstrøm

Dato : 08-06-02 07:31

Efter TDC ikke længere vidersender sms fra birdcall, benyttede jeg med stor
glæde www.phyl.dk obs fra sjælland. Der var mange gode, og dagsfriske obs.

Men uvis af hvilken grund, er denne gode service ophørt.

Så nu står jeg her, uden at vide om der måske er en spændende ting i min
"baghave".

Findes der et sted, hvor jeg kan få disse informationer.

PS jeg kender godt fuglelinien.

Fra : Anders Søgaard

Dato : 08-06-02 08:39

Hej

Du kan gå ind på denne adresse og se hvad der sker på Sjælland , men
desværre fra 10. Juni holder Orange også op med at sende Birdcall , men folk
kan stadig modtage og sende Birdcall på Sonofon og deres PC'er

<3d01a4ab$0$74230$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : stig borgstrøm

Dato : 08-06-02 09:05

Tak for svaret, jeg kender godt den gruppe. Måske "fisker" jeg lidt efter
om der måske var en eller anden
også savner disse obs så meget, at der kunne blive taget initiativ til at få
lavet en obs side a-la-phyl,
hvor også mere alm. obs bliver indrapporteret, så man kan planlægge sin
fugletur derudfra.

med venlig hilsen

Stig/

Fra : Erik Agertoft

Dato : 08-06-02 11:02

On Sat, 8 Jun 2002 10:05:03 +0200, "stig borgstrøm"
<stigb@post1.tele.dk> wrote:

>Måske "fisker" jeg lidt efter ....KLIP.... en obs side a-la-phyl,
>hvor også mere alm. obs bliver indrapporteret, så man kan planlægge sin fugletur derudfra.

Lige nu er der mange, der indtaster obs til
http://www.birdwatch.dk/
så den er da værd at kigge på.
Her kan man fx vælge at se alle indtastede obs fra Sjælland:
http://www.birdwatch.dk/sjaelland.asp
eller obs rapporteret til IbSjael via BirdCall:
http://www.birdwatch.dk/birdcall.asp?mode=ibsjael

Når DOFbasen
http://www.dofbasen.dk/
om kort tid kommer op at køre, og folk begynder at indaste til den,
vil den være oplagt at besøge, inden fugleturen.

Der er også flere hjemmesider, som laver lister med obs fra bestemte
lokaliteter. Der er link til stort set allesammen på BirdLink:
http://www.birdlink.dk/

Et eksempel er min egen side fra Gundsømagle Sø:
http://home24.inet.tele.dk/agni/gund/gund_obs.htm
Den er lige opdateret med morgen-obs fra i dag.
Obsene ligger i øvrigt i et billede, der er sakset fra DOFbasens
indtastningsmodul.

Venlig hilsen
Erik

Fra : Jan Jespersen

Dato : 10-06-02 09:30

"Erik Agertoft" <agentoft@hotmail.com> wrote in message
> Når DOFbasen
> http://www.dofbasen.dk/
> om kort tid kommer op at køre, og folk begynder at indaste til den,
> vil den være oplagt at besøge, inden fugleturen.

Den ser ud til at virke fint nu, og med de første forbedringer. Man kan
f.eks. nu vælge hvilken slags observationer man ønsker at se. Det er helt
klart DOF-Basen som vil blive udgangspunkt for observationer i Danmark
fremover. Så brug den.

Mvh
Jan

Fra : Jens Hansen

Dato : 10-06-02 20:00

"stig borgstrøm" <stigb@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Måske "fisker" jeg lidt efter om der måske var en eller anden
> også savner disse obs så meget, at der kunne blive taget initiativ til at

> lavet en obs side a-la-phyl,

Hej Stig,

Som Erik Agertoft og Jan Jespersen også begge nævnte i deres svar til dig så
er det DOFbasen der er fremtiden når det angår dagsfriske fugle
observationer. Den er i øvrigt netop kommet op at køre igen!

Grunden til at vi på phyl valgte at droppe de daglige sjællands obs var
netop pga. af DOFbasen som vi ønsker at støtte 100% Det er ikke fordi det er
nogen dårlig idé med en masse lokale hjemmesider med observationer fra hvert
deres lokal område, men det ville gøre det noget nemmere hvis alle
observationer blev præsenteret ét eneste sted. Og det er netop her DOFbasen
vil visse sit værd i den kommende tid hvis folk ellers vil give det en
chance

mvh. Jens

Jens Søgaard Hansen
phyl.dk

Fra : Niels J Larsen

Dato : 11-06-02 08:21

"Jens Hansen" <jsh_den@hotmail.com> wrote in

> [...]
> noget nemmere hvis alle observationer blev præsenteret ét eneste sted.
> Og det er netop her DOFbasen vil visse sit værd i den kommende tid

Lad os så håbe at DOF-basen faktisk denne gang er køreklar! Imidlertid
savner jeg stadig et par ting, f.eks. er søgemulighederne oldnordiske.
Forsøg f.eks. med en søgning på Sjælland - det giver 0 (nul) resultater, så
konklussionen må være at der ikke er indrapporteret nogetsomhelst fra
Sjælland. Nej, det er selvfølgelig ikke rigtigt, men viser blot at
søgemulighederne er dårlige. Derfor vil jeg opfordre til at Phyl laver en
automatiseret søgning som dækker Sjælland, og enten forærer den til DOF-
basen, eller offentliggør resultatet på Phyl dagligt. Selv vil jeg
foretrække det sidste -- denne mulighed vil ikke være illoyal overfor DOF-
basen så længe indrapportering stadig sker via denne.

Som et par andre oplagte muligheder for hvad der skal tilføjes er andre
muligheder for geografiske afgrænsninger, f.eks. Vejlerne (alle, inkl
f.eks. Tømmerby fjord men eksklusive områder ved Vejle), Nordsjælland øst
for Roskilde fjord og nord for linien Roskilde-København, Viborg amt nord
for Limfjorden, alle lokaliteter ud til Limfjorden. etc.

Niels Jørgen

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Jan Jespersen

Dato : 11-06-02 10:17

"Niels J Larsen" <njl@spamTRAP.biobase.dk> wrote in message
> [...]
> Forsøg f.eks. med en søgning på Sjælland - det giver 0 (nul) resultater,

> konklussionen må være at der ikke er indrapporteret nogetsomhelst fra

Søgning på f.eks. Sjælland virker da.(?) At den så også indeholder obs fra
f.eks. Møn er måske ikke helt korrekt.

Men ellers er jeg fuldstændig enig med Niels. Det ville være genialt at åbne
op for søgninger som de mange lokale hjemmesider kunne bruge. Forhåbentlig
er det kun et spørgsmål om tid og at brugerne af DOF-Basen kommer med
forslag og konstruktiv kritik hen ad vejen. Indtil videre synes jeg at det
går den rigtige vej. Man kan håbe at brugerne vil give den en chance.

Mvh
Jan

Fra : Knud-Erik Strange

Dato : 11-06-02 11:30

Jan Jespersen wrote:

> [...]
> DOF-Basen kommer med forslag og konstruktiv kritik hen ad vejen.
> Indtil videre synes jeg at det går den rigtige vej. Man kan håbe at

Jeg er helt enig, men jeg er bange for at DOF ikke er positivt
indstillet overfor ideen.
Kort efter at DOF-basen kom på nettet sendte jeg følgende til DOF:

> [...]
> Rørvig Fuglestations hjemmeside. I stedet for at jeg nu manuelt skal
> sidde og taste dagens obs ind på hjemmesiden, kunne lidt PHP/mySQL så
> klare den sag.
>
> Derudover har jeg et temmeligt alvorligt problem: Jeg bruger IKKE
> windows og vil meget nødig tvinges til at gøre det! Så spørgsmålet er
> altså om man kan håbe på, at der kommer en Mac-version af DOFbasen?
> Jeg ved godt at man kan taste obs ind via hjemmesiden, men det er
> håbløst langsomt, hvis man skal indtaste flere 1000 obs.
>
> -- Med venlig hilsen Knud-Erik Strange Rørvig Fuglestation

Jeg fik et pænt og høfligt svar fra Henning Heldbjerg i DOF, men
grundlæggende gik det på at jeg ikke skulle regne med at få nogen hjælp
overhovedet.
Så her i Rørvig kører vi altså videre på samme måde som tidligere.

mvh
KES

Fra : Niels J Larsen

Dato : 11-06-02 12:14

"Jan Jespersen" <jan_jespersen@hotmail.com> wrote in

> "Niels J Larsen" <njl@spamTRAP.biobase.dk> wrote in message
> så
>
> Søgning på f.eks. Sjælland virker da.(?) At den så også indeholder obs
> fra f.eks. Møn er måske ikke helt korrekt.

Undskyld, men hvor sætter du ordet Sjælland hen? Jeg har lige gentaget
søgningen på Sjælland under Lokalitet på www.dofbase.dk , og får ingenting.

--
Niels

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Jan Jespersen

Dato : 11-06-02 13:45

> Undskyld, men hvor sætter du ordet Sjælland hen? Jeg har lige gentaget
> søgningen på Sjælland under Lokalitet på www.dofbase.dk , og får
ingenting.

Jeg brugte Observationer og herunder valgte jeg Visningstype: Sjælland.
Dette er altså en fast defineret søgning og ikke en manuel søgning, som du
bruger (og som rigtignok ikke virker hvis du søger på ordet Sjælland).
Forhåbentlig vil der komme flere faste foruddefineret søgninger. Som man kan
se er f.eks. ikke alle amter repræsenteret endnu.

Bortset fra det, så virker søgninger ikke optimalt til det du kunne tænke
dig Niels. F.eks. som i dit tilfælde med Sjælland. Har netop prøvet med Møn.
Her finder den godt nok observationer fra Møn. Men kun 3 stykker fra den
18/5 ved Hårbølle. F.eks. medtages en observation af Lundsanger fra
Klinteskoven, Møn ikke. Mærkeligt..... (Måske mig der ikke har gjort det
rigtigt)

Mvh
Jan

Fra : Stig Linander

Dato : 11-06-02 14:00

Tue, 11 Jun 2002 14:44:44 +0200, skrev Jan Jespersen bl.a. ...

> Jeg brugte Observationer og herunder valgte jeg Visningstype:
> Sjælland.

Det er muligt man kan ændre Visningstype i IE.
Men Mozilla tillader det ikke, formentlig pga html-fejl.
Steen: prøv at køre http://www.dofbasen.dk/observationer/ gennem
http://validator.w3.org/ .

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Knud-Erik Strange

Dato : 11-06-02 14:21

Stig Linander wrote:

> Det er muligt man kan ændre Visningstype i IE.
> Men Mozilla tillader det ikke, formentlig pga html-fejl.
> Steen: prøv at køre http://www.dofbasen.dk/observationer/ gennem
> http://validator.w3.org/ .

Ja undskyld, vi er nok ved at komme temmelig meget OT, men jeg har også
problemer med http://www.dofbasen.dk/ i Mozilla (seneste Mac version).
Fejlen skyldes formentlig at linkene til css-filerne er lavet med
absolutte adresser, af en eller anden grund vil Mozilla ikke acceptere det.

mvh.
KES

Fra : Stig Linander

Dato : 11-06-02 17:02

Tue, 11 Jun 2002 07:20:46 +0000, skrev Niels J Larsen bl.a. ...

> Derfor vil jeg opfordre til at Phyl laver en automatiseret søgning
> som dækker Sjælland, og enten forærer den til DOF- basen, eller
> offentliggør resultatet på Phyl dagligt.

Du kan få de seneste 100 observationer fra Sjælland med:
http://www.dofbasen.dk/observationer/?number=100&visning=sjalland
Bookmark den, så sparer du en række klik hver gang.

Tue, 11 Jun 2002 14:44:44 +0200, skrev Jan Jespersen bl.a. ...

> F.eks. medtages en observation af Lundsanger fra Klinteskoven, Møn
> ikke. Mærkeligt.....

Jeg har også været ude for, at observationer der burde opfylde
søgekriterierne, ikke kommer med. Det skete ikke den gang det lå hos
Tiscali, kun nu efter det er flyttet til ScanNet

Tue, 11 Jun 2002 13:00:05 GMT, skrev jeg bl.a. ...

> Det er muligt man kan ændre Visningstype i IE.
> Men Mozilla tillader det ikke, formentlig pga html-fejl.

Det er tilsyneladende allerede rettet. Godt gået!

Tue, 11 Jun 2002 15:21:22 +0200, skrev Knud-Erik Strange bl.a. ...

> Ja undskyld, vi er nok ved at komme temmelig meget OT

Det smager da lidt af fugl

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Steen Broelling

Dato : 11-06-02 19:05

On 11 Jun 2002 13:00:05 GMT, Stig Linander <_@020611.dk> wrote:

>Steen: prøv at køre http://www.dofbasen.dk/observationer/ gennem
>http://validator.w3.org/ .

Tak for oplysningen! Jeg ved hvad fejlen skyldes, og kigger på det
(når jeg får tid :)!

Steen Brølling
- programmør på DOFbasen (taler IKKE for DOF)!
../mail strix@mail.dk
../usr/local/home http://www.broelling.dk
"pete sets the pace to anything..."

Fra : Steen Broelling

Dato : 11-06-02 19:03

On Tue, 11 Jun 2002 07:20:46 +0000 (UTC), Niels J Larsen
<njl@spamTRAP.biobase.dk> wrote:

>Lad os så håbe at DOF-basen faktisk denne gang er køreklar! Imidlertid
>savner jeg stadig et par ting, f.eks. er søgemulighederne oldnordiske.

Tak :)

> [...]
>konklussionen må være at der ikke er indrapporteret nogetsomhelst fra
>Sjælland. Nej, det er selvfølgelig ikke rigtigt, men viser blot at

Pudsigt som folk har ekstremt meget kritik overfor mange ting - f.eks.
DOFbasen. Denne kritik/dette forslag har vi ikke fået en eneste
anmodning om at DOFbasen skulle indeholde, hvilket jeg ikke forstår,
hvis det er noget du savner MEGET! Også fordi det er et godt forslag!

Vi modtager hellere end gerne forslag og ønsker til DOFbasens
virkeformer med videre, og vi har også fået mange, men den eneste måde
vi kan finde ud af, at folk ønsker en eller anden funktion, er ved at
poste det til os, fremfor argumenter i en nyhedsgruppe omkring hvor
"oldnordisk" og elendig DOFbasen nu er eller ikke er.

Samtidig skal det nævnes at os programmører (2 stk.) begge har
fuldtids arbejde, og at ændringer/fornyelser derfor ikke sker i
forholdet "jeg ønsker -> vupti færdig"!

> [...]
>for Roskilde fjord og nord for linien Roskilde-København, Viborg amt nord
>for Limfjorden, alle lokaliteter ud til Limfjorden. etc.

Netop! Vi har længe diskuteret ønsker om at kunne definere
"storlokaliteter" som indeholder mange små med videre, og dette er
f.eks. en funktion, som der muligvis vil blive taget hul på ved næste
version (DOFbase 4!??).

MVH Steen Brølling
- som taler i kraft af programmør på DOFbasen og altså IKKE for DOF!

Fra : Niels J Larsen

Dato : 12-06-02 10:25

Steen Broelling <strix@mail.dk> wrote in

> [...]
> anmodning om at DOFbasen skulle indeholde, hvilket jeg ikke forstår,
> hvis det er noget du savner MEGET! Også fordi det er et godt forslag!

OK Steen, måske var jeg lidt irriteret da jeg skrev mit indlæg, hvilket jeg
beklager. Den gamle regel om at sove på sagen før man brokker sig er vi jo
nok ikke ret mange som overholder, i hvert fald ikke mig

Jeg havde imidlertid læst de almindelige spørgsmål og svar i DOF basen (OK
måske kun skimmet hen over det meste). Jeg synes ikke at jeg havde set at
jeg burde vælge "observationer" i stedet for "søg", jeg kan godt se nu at
det ser ud til at virke under den overskrift. Et forslag - måske skulle de
to menupunkter kombineres?

> [...]
> poste det til os, fremfor argumenter i en nyhedsgruppe omkring hvor
> "oldnordisk" og elendig DOFbasen nu er eller ikke er.

Jeg er glad for din holdning til forslag o.s.v. Når jeg engang bliver
oprettet som bruger er det muligt at jeg vil have flere.

Fra : Erik Agertoft

Dato : 11-06-02 23:29

On Mon, 10 Jun 2002 20:59:45 +0200, "Jens Hansen"
<jsh_den@hotmail.com> wrote about DOFbasen:

>Den er i øvrigt netop kommet op at køre igen!

Men bemærk, at programmet, der kan installeres på vores pc'er, først
er opdateret tirsdag aften.
Hvis man tidligere har installeret programmet, skal man derfor
opgradere det via http://www.dofbasen.dk/download.php før man kan up-
og downloade obs til og fra DOFbasen.

Venlig hilsen
Erik