Abonnement ulovligt??
Fra : Kurt

Dato : 08-06-02 01:57

Hej

For en del år siden abonnerede jeg på et tidsskrift, blev træt af det og
opsagde det. Case closed.

Men nu, adskillige år senere, modtager jeg et eksemplar af tidsskriftet samt
et brev med nogenlunde denne formulering:
Vi kan se at du tidligere har holdt vores blad og vil gerne have dig som
kunde igen, og har et godt tilbud. Ønsker du at modtage bladet igen skal du
intet gøre. Ønsker du ikke at tage imod dette gode tilbud, udfyld da
nedenstående kupon og send den til os.

Jeg er ret sikker på at dette er ulovligt. Men behøver jeg at gøre noget?
Jeg har ikke tænkt mig at udfylde kuponen, betale for porto og kuvert og
bruge tid på at gå ned til postkassen med den. Hvad ville der ske hvis jeg
slet intet foretog mig? Ville de nogensinde kunne få en advokat til at røre
ved sådan en sag? Godt nok kan de jo påstå at jeg ved ikke at reagere har
accepteret tilbuddet. Men når nu tilbuddet fra starten er sat ulovligt op?

Jeg mener, jeg kan jo heller ikke gå hen til en fremmed på gaden og sige:
hvis du flytter dig ud af stedet accepterer du at jeg må tage alle dine
penge.

Har nogen eventuel en paragraf med noget relevant tekst i?

hilsen
Kenneth

Fra : Nielsen

Dato : 08-06-02 07:35

Kurt wrote:

> [...]
> penge.
>
> Har nogen eventuel en paragraf med noget relevant tekst i?

Mon ikke forbrugeraftalelovens § 4 kan anvendes: "Fremsender eller afleverer en
erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og
skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit."

mvh. Kim

Fra : VisseVasse

Dato : 08-06-02 09:12

"Kurt" <kurt.kurt@post.dk> wrote in message
> [...]
> penge.
>
> Har nogen eventuel en paragraf med noget relevant tekst i?

Aftalenlovens § 8 om handler det tilfælde, hvor en tilbudsgiver _for sit
eget vedkommende_ har givet afkald på accept (-frist) - § 8's første del
indeholder altså ikke nogen forudsætning om, at en tilbudsgiver med bindende
virkning for _den anden part_ kan tilkendegive, at aftale er indgået,
medmindre den anden part protesterer. For henvendelser til forbrugere gennem
fremsendelse af varer har dette fundet et prægnant udtryk i
forbrugeraftalelovens § 4.
Det er indlysende, at man ikke kan have en retstilstand, hvorefter hvem som
helst til en vilkårlig skare af adressater kan rette henvendelse om, at en
nærmere bestemt kontrakt er indgået, hvis ikke adressaten inden en vis frist
tilkendegiver, at han ikke ønsker at være bundet!
Det følger af reglerne i aftalelovens § 4, stk. 2, § 6, stk. 2 og § 9, at
der er situationer hvor passivitet overfor en anden parts tilkendegivelser
kan medføre aftaleretlig bundethed. I disse situationer er parterne pålagt
en reklamationspligt iht. aftalelovens § 40.
Men der er i denne situation _ingen_ hensyn at tage til modpartens
interesser! Du er således ikke forpligtet til at tilkendegive din stilling.

/Jacob Gunst

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-06-02 09:52

On 08.06.2002 2:57, in article
3d015559$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Kurt" <kurt.kurt@post.dk>
wrote:

> Har nogen eventuel en paragraf med noget relevant tekst i?

Prøv at kigge i dk.forbruger i trådene: "Uønsket abonnement på Ingelise" og
"Computer-sex-bladet Software med "fangende" intro-tilbud", de handler begge
om stort set det samme.

Kort fortalt er konklusionen nok at du ikke behøver at foretage dig noget,
og at denne markedsføringsmåde er i strid med markedsføringslovens § 1 og i
øvrigt giver dig ret til at beholde det fremsendte iflg. samme lovs § 4.

/kristian

Fra : Kurt

Dato : 08-06-02 11:10

Ok, takker alle for svarene. Det var som jeg regnede med. Manglede bare lige
et par paragraffer at hænge det op på.

Kenneth

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B9279268.6BE3%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...