Fede Onkel Ben !
Fra : Niels Geertsen

Dato : 07-06-02 20:56

Onkel Bens saucer i orange glas..

Fedt pr. 100 gram = meget lidt...

Er det OK at hælde 1/2 glas over ris mv. ?

Og tørstege lækker kalkunsnitzler....?

Fra : Girlie

Dato : 07-06-02 21:15

"Niels Geertsen" <Geerts@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Onkel Bens saucer i orange glas..
>
> Fedt pr. 100 gram = meget lidt...
>
> Er det OK at hælde 1/2 glas over ris mv. ?
>
> Og tørstege lækker kalkunsnitzler....?

Og så er kcal indholdet forholdvis lavt...god idé og lækkert!!!!:)

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 08-06-02 07:51

> Og så er kcal indholdet forholdvis lavt...god idé og lækkert!!!!:)

PUK!!!! HVOR ER DU???

Hvordan ser det ud i forhold til Knors bearnaise sovs??? Bedre eller værre??
*S*

jeg får nemlig helt lyst til at smage den her onkel ben sovs... *S*

Mette

Fra : Puk

Dato : 08-06-02 10:52

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:ads8ic$ocf$1@sunsite.dk...

> PUK!!!! HVOR ER DU???

LOOOOOOOOOOOL jeg er lige her *G*

> Hvordan ser det ud i forhold til Knors bearnaise sovs??? Bedre
eller værre??
> *S*

Meget bedre så vidt jeg husker. Nu har jeg ikke lige Uncle Bens
i huset, for jeg har brugt det sidste glas og det er en af de
varer, som jeg ikke har fået langt ind i mit regneark. Men så
vidt jeg husker indeholder det omkring 65 kcal pr. 100 gram og
det er halvdelen af hvad der er i bearnaise.

Og jo jeg er faktisk ret vild med bearnaise, hvorfor jeg syntes
det var hårdt at holde mig fra det hjemme hos mor når hele
familien var til middag og de andre skulle ha'. Men så viste jeg
min mor, hvordan man laver den kun på skummetmælk. Nu bliver den
aldrig lavet anderledes og så kan jeg også være lidt med. *S*.

> jeg får nemlig helt lyst til at smage den her onkel ben sovs...
*S*

Den er også god. I hvert fald dem som er forskellige Sweet 'n
Sour variationer. Den som hedder noget jeg ikke kan stave til er
rigtig god for den er krydret lidt stærkt mens de andre godt kan
være bare en anelse søde i det. I et glas er der så vidt jeg
husker 400 g. Når jeg bruger det tager jeg vel en fjerdedel af
et glas som jeg vender nogle kalkunstykker i (efter at have stegt
dem et par minutter). En fjerdel er ikke meget men hvis man
hælder lidt vand ved, så er det rigeligt og det smager sovsen
absolut ikke værre af (den er ret tyktflydende i glasset). Så
switzer jeg også lige nogle forskellige grønsager (som regel løg,
peberfrugter, porrer og champignon) og dem smider jeg så også i.
Jeg kan ikke undvære ris i den sammenhæng så dem koger jeg også
lidt af og så er den bare hjemme.

Mange hilsner
Puk

Fra : Sussi

Dato : 08-06-02 14:59

On Sat, 8 Jun 2002 11:52:20 +0200, "Puk"
<powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote:

*snip*

> [...]
>min mor, hvordan man laver den kun på skummetmælk. Nu bliver den
>aldrig lavet anderledes og så kan jeg også være lidt med. *S*.

Hej Puk

Kunne man måske få opskriften på denne famøse bearnaise sauce? Jeg
elsker nemlig også bearnaise sovs, men springer den som regel over, da
jeg ved at den er rimelig fedtholdig (såvel som andre saucer).
Bedste hilsner

Sussi :)

--
Fjern FJERNMIG i min E-mail
Mc Donalds er ok, men talende frøer er bare så sejt :)

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 15:20

"Sussi" <superq_x@hotFJERNMIGmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> elsker nemlig også bearnaise sovs, men springer den som regel over, da
> jeg ved at den er rimelig fedtholdig (såvel som andre saucer).

Det er vist bare, at købe noget pulver-bearnaise, putte bare en lille smule
margarine i og så skummetmælk. Den bliver lidt tynd i det, men smager fint
af bearnaise.

--
*Nicolai

"Winning isn't everything - but wanting to win is."
/Vince Lombardi

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 08-06-02 16:38

> Det er vist bare, at købe noget pulver-bearnaise, putte bare en lille
smule
> margarine i og så skummetmælk. Den bliver lidt tynd i det, men smager fint
> af bearnaise.

Nej man behøver slet ikke at komme fedtstof i... *S* Tag halvdelen af mælken
(skummet). og knorr pulvertet og ryst det sammen i en jævningsryster... Den
anden del mælk (skummet) varmes i gryden inden man tilsætter den
sammenrystede del... Så er sovsen færdig meget hurtigt (skal bare lige
småkoge) og der er ikke stor sansynlighed for at det brænder på når man gør
det sådan! (jeg plejer nemlig at brænde alt på, selv kogte kartofler! *LOL*)

Det er somsagt lidt tyndt.. men der ud over smager det altså som hvis man
havde lavet det med fedtstof! *S*

MVH Mette

ps.. er der nogen der har prøvet at lave jensens sovs med skummetmælk?

Fra : Pia Petersen

Dato : 08-06-02 20:26

meddelelse news:adt7e7$m0t$1@sunsite.dk...

> [...]
man gør
> det sådan! (jeg plejer nemlig at brænde alt på, selv kogte kartofler!

A propos bearnnaise og brænde på .. SÅ vil jeg lige indskyde, at man let
kan lave den slags i micro bølge ovnen .. Selvfølgelig skal man ikke gå
fra det ( for mælk koger hurtigt over .. og det ER altså et frygteligt
svineri .. spørg ikke hvor jeg ved det fra !!! )

Men altså - lidt magarine ( eller ikke noget, som Mette siger ) - i en
micro-skål, og så ind i micro ovnen .. Ud og røre en gang i mellem ..
det tager ca 6 - 10 min. alt efter effekt .. Nemt .. og ingen påbrændte
gryder !! ( og med lidt held, heller ikke mælk i hele micro ovnen !! hi
hi )

Hilsen Pia

Fra : Puk

Dato : 09-06-02 09:57

> [...]
meddelelse news:adt7e7$m0t$1@sunsite.dk...

> Det er somsagt lidt tyndt.. men der ud over smager det altså

Det behøver ikke at blive tyndt *S*. Hvis man varmer den
langsomt op så kan man sagtens få den til at have en helt fin
konsistens. Glemmer man at varme langsomt op kan man lade den
stå ved lav varme og småsimre et stykke tid, det hjælper også på
det *S*.

> ps.. er der nogen der har prøvet at lave jensens sovs med
skummetmælk?

Ork ja, vi laver den aldrig på andet end skummetmælk. Den er
efter min mening bedre på skummetmælk (men det er jo en
smagssag). Den er dog lidt sværere at få en god konsistens på,
men igen så varm den op og lad den så stå og simre lidt ved en
lav varme. Det hjælper på det *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : carina@tdcspace.dk

Dato : 26-06-02 09:47

Mette Frederiksen <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev:

<snip en masse om pulversovs>

Øhm, hvorfor laver I ikke bare en sovs og krydrer godt med estragon?!

En masse forårsløg svitses, lidt hvidvin hældes i, masser af
estragon, koges godt igennem og jævnes....smager dejligt, og
alkolholen når at koge ud af vinen.

Mad på pulver er da ikke lækkert mad :o/

Fra : Hans Pedersen

Dato : 20-06-02 19:34

On Sat, 8 Jun 2002 16:19:53 +0200, "Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote:

>Det er vist bare, at købe noget pulver-bearnaise, putte bare en lille smule
>margarine i og så skummetmælk. Den bliver lidt tynd i det, men smager fint
>af bearnaise.

Ikke for at være en "træls skid", men det hænger slet ikke sammen, det
du skriver. Knorrs såkaldte bearnaise har intet med rigtig
bearnaise at gøre. Har du prøvet at smage en rigtig?

Faktisk finder jeg de der parfumeprodukter særdeles ulækre. Det skal
selvfølgelig ikke tage din glæde fra Knorr's produkter, men jeg måtte
ud med det!

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 12-06-02 18:58

> [...]
>elsker nemlig også bearnaise sovs, men springer den som regel over, da
>jeg ved at den er rimelig fedtholdig (såvel som andre saucer).

Jeg plejer at hælde mælken i en lille gryde og tilsætte pulveret mens
jeg pisker kraftigt. Derefter varmer jeg mælken op og lader den koge
et par minutter. Nemt og enkelt!

M.v.h. Karina

Fra : Jeannette

Dato : 24-06-02 10:14

"Karina Lund Andersen" skrev:
> Jeg plejer at hælde mælken i en lille gryde og tilsætte pulveret mens
> jeg pisker kraftigt. Derefter varmer jeg mælken op og lader den koge
> et par minutter. Nemt og enkelt!

Ja, og så smager det godt. Det samme har jeg gjort i årevis. ( Og også inden
da, har jeg kun brugt skummetmælk til den sovs, da det altid har været mit
foretrukne mærke).
Men der er stadig fedt i det ikke? Eller.....??

En rigtig bearnaisesovs kan man vidst ikke rigtig lave uden smørret. Der er
meget mere smør i, end der skal tilsættes til en tilsvarende pulverportion.

´Jeannette

Fra : WebWoman

Dato : 07-06-02 21:04

> Er det OK at hælde 1/2 glas over ris mv. ?

Hvorfor skulle det ikke være OK?

> Og tørstege lækker kalkunsnitzler....?

Steg du bare dine schnitzler i fedtstof, hvis du synes, de smager bedre af
det. De optager nemlig ikke ret meget fedstof under stegningen. Om du steger
i fedt eller tørsteger har ikke den store betydning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Olesen

Dato : 08-06-02 05:51

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle det ikke være OK?

Fordi vi snakker i dk.helbred.slang, og de nemme og velsmagende
løsninger ofte er dem der feder.....

> [...]
steger
> i fedt eller tørsteger har ikke den store betydning.

Jeg er ligeglad med, hvor meget de optager under stegningen,
for de er altid drivvåde, idêt du fjerner dem fra panden....og
når de alligevel vendes sammen med saucen, så blir' de lækre
alligevel, og jeg har sparet det fedt, som du anbefaler man
godt kan bruge alligevel...FY !...

MVH

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 08-06-02 07:48

> [...]
steger
> i fedt eller tørsteger har ikke den store betydning.

Øhh hvorfor ikke bare undværre det smule fedtstof som de nu en gang optager
og så bruge olien i salaten?
De gode olier er alligevel ikke særlg gode at stage i!* S*

Mette

--

NYT! NYT!
onlinecommunity for overvægtige: Chat, debat, intern mailsystem osv.