De nye minimeal
Fra : Nicolai

Dato : 07-06-02 15:36

Hej gruppe.

De dersens Minimeal, med ris. De nye. Hvordan ligger de kaloriemæssigt. Jeg
kan godt se, at der står kun 3 procent fedt, men er der for mange kalorier
i? Ville det være i orden, at spise dem som "slik", fordi de smager sgu
godt. Lidt hen af ris-a-la-mande.

--
*Nicolai

"In great attempts, it is glorious even to fail."
Vince Lombardi

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 07-06-02 19:54

> [...]
Jeg
> kan godt se, at der står kun 3 procent fedt, men er der for mange kalorier

pr 100 gram:
530 kj og 126 kcal.. ifølge http://www.yafood.dk

MVH Mette

--

NYT! NYT!
onlinecommunity for overvægtige: Chat, debat, intern mailsystem osv.

Fra : Puk

Dato : 07-06-02 20:24

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:adquij$qvj$1@sunsite.dk...

kaloriemæssigt.
> Jeg
>
> pr 100 gram:
> 530 kj og 126 kcal.. ifølge http://www.yafood.dk

Ja jeg kan sgutte dy mig, men det er jo så faktisk næsten det
samme kalorie indhold som Knors bearnaise sovs lavet på
skummetmælk alene. 100 g ca. 130 kcal.

Hva siger i? Er bearnaise ikke nær så slemt som det har ry for
eller er disse "kalorielette" produkter en fis i en hornlygte?

Mange hilsner
Puk

Fra : Nicolai

Dato : 07-06-02 20:35

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hva siger i? Er bearnaise ikke nær så slemt som det har ry for
> eller er disse "kalorielette" produkter en fis i en hornlygte?

Jeg tror bare at forskellen er, at minimeal kan være det mellemmåltid man
skal bruge, hvis man skal spise 6 gange om dagen. Den kan spises alene, hvor
sovsen som regel bliver spist sammen med noget andet, og derfor vil få det
samlede antal kalorier til at vokse. Sovsen er tilbehør, hvor minimeal er
komplet. Og faktisk, så smager de skide godt. Har du smagt dem?

Men skal man spise noget god mad, og man _skal_ have sovs til, så er det jo
smart at lave den kalorielet som du beskriver herover.

Jeg synes ikke at kalorielette produkter er noget fis, for kaloriemæssigt,
er de da bedre end den goe gammeldaws version. Det er et godt alternativ,
til de kalorierigere produkter. Eksempelvis, så synes jeg at de minimeal,
smager meget i stil med ris a la mande, og der er minimeal da nok sundere,
sammenlignet med.

Men de kalorielette produkter er jo heller ikke "mirakelmidler". De kan jo
ikke gøre det hele alene, desværre.

--
*Nicolai

"Winning isn't everything - but wanting to win is."
/Vince Lombardi

Fra : Puk

Dato : 07-06-02 20:54

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

> [...]
minimeal er
> komplet. Og faktisk, så smager de skide godt. Har du smagt dem?

Nej jeg har ikke smagt dem og helt ærligt, så kunne jeg nok
heller ikke drømme om det *S*.
Naturligvis har du ret i at sovs ikke just er et måltid i sig
selv, så på den vis kan det slet ikke sammenlignes.
Men jeg kan godt lide at have noget at måle ting imod. Tallene
er hvor underligt det end lyder lidt for abstrakte at forholde
mig til, når jeg lige skal skynde mig og finde noget på hylderne.
Så er det lettere for mig at tage et par ting som jeg ved er fede
og et par ting som jeg ved er ok og sammenligne med for at se om
produktet ligger nogenlunde fornuftigt *S*.

> Men skal man spise noget god mad, og man _skal_ have sovs til,
så er det jo
> smart at lave den kalorielet som du beskriver herover.

Afgjort *S*. Og jeg vil så hellere tillade mig selv at spise sovs
eller få lidt dyppelse til et eller andet af og til end jeg vil
spise særlige produkter til mellemmåltid *S*.

Jeg spiser faktisk næsten konstant skal det lige siges.

> [...]
minimeal,
> smager meget i stil med ris a la mande, og der er minimeal da

Sammenlignet med hvad?
Jeg spiser frugt og grønsager til mellemmåltider både fordi det
er nemt, smager godt, mætter og dækker en meget stor del af min
krops behov for vitaminer. Desuden sikrer det mig at jeg altid
får minimum de der 600 g på en dag. Faktisk får jeg nok som
regel mere end et kilo frugt og grønt på en dag, fordi jeg spiser
det hver gang jeg får lejlighed til det.

> Men de kalorielette produkter er jo heller ikke
"mirakelmidler". De kan jo
> ikke gøre det hele alene, desværre.

Nope det kan de ikke. Og mange af dem er jo så netop ikke så
sunde som de gerne vil give sig ud for. Vi forbinder jo ord som
"light" eller "max 3% fedt" med at det må være noget som vi kan
spise løs af og sådan er det jo slet ikke. Så de snyder nogle
gange, fordi det kan være svært at vende sig til at forholde sig
kritisk til det der står. Det er nemmere med de der buzzwords
*S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Nicolai

Dato : 07-06-02 21:08

> Hejsa

Hej..

> Nej jeg har ikke smagt dem og helt ærligt, så kunne jeg nok
> heller ikke drømme om det *S*.

Hmm.. de smager godt.

> [...]
> og et par ting som jeg ved er ok og sammenligne med for at se om
> produktet ligger nogenlunde fornuftigt *S*.

For mig, er det nemmere at vide på forhånd hvad jeg skal lede efter. Og jeg
er da nok en af dem, som tager det lette produkt, udfra at der står "Lav
fedt indhold", "Light" og lign. Måske jeg ind imellem "snyder" mig selv, men
"light" mayo er da bedre end ikke light.

Det jeg til gengæld synes er sjovt, at hamburgerryg bliver solgt fra den
grønne slagter, som "max. 3 procent". Nu er hamburgerryg jo ikke ligefrem
det pålæg med særlig meget fedt i, i sig selv.

> Afgjort *S*. Og jeg vil så hellere tillade mig selv at spise sovs
> eller få lidt dyppelse til et eller andet af og til end jeg vil
> spise særlige produkter til mellemmåltid *S*.

Ja, nu tænker jeg også mest på, hvis man har travlt. Ikke har tid til at
gøre det rigtigt. Mellem arbejde og træning, kan det være godt lige at få
lidt ned.

> Jeg spiser faktisk næsten konstant skal det lige siges.

Jeg er ikke god til de der mellemmåltider.

> Sammenlignet med hvad?

Det skulle have været sammenlignet med en original ris a la mande, som jeg
synes at minimeal smager lidt i stil med.

> [...]
> regel mere end et kilo frugt og grønt på en dag, fordi jeg spiser
> det hver gang jeg får lejlighed til det.

Ja, spark til min dårlige samvittighed. . Jeg er dårlig til at huske den
slags. Jeg kan glemme at drikke vand, glemme et måltid. Kun indtil at jeg
bliver tørstig/sulten og køber/tager det nærmeste og det er ikke altid det
sunde.

Ja, der er ikke noget der er nemt.

Fra : Puk

Dato : 08-06-02 11:05

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

> Hmm.. de smager godt.

Jeg kan ikke lide ris a la mande *G*.
Og så fungerer det jo så godt for mig med frugt og grønt, så der
er ingen grund til at skifte det ud *S*.

> [...]
> fedt indhold", "Light" og lign. Måske jeg ind imellem "snyder"
mig selv, men
> "light" mayo er da bedre end ikke light.

Afgjort. Nu har jeg aldrig kunnet lide mayonaise, dressinger og
den slags så det problem har jeg ikke. Selv ikke olie/eddike
dressing er noget for mig, jeg vil hellere have salat uden noget.

Jeg køber derimod af og til lidt Fromage Frais, det smager i sig
selv fuldstændig som creme fraiche og det kan jeg godt li'. Så
rører jeg det bare op med hvad jeg har: krydderi, ketchup,
citronsaft eller andet og bruger som dyppelse til kartofler eller
den slags.

> [...]
> grønne slagter, som "max. 3 procent". Nu er hamburgerryg jo
ikke ligefrem
> det pålæg med særlig meget fedt i, i sig selv.

Nope men der er stadig forskel på den fra den grønne slagter og
de andre. *S*.

> [...]
tid til at
> gøre det rigtigt. Mellem arbejde og træning, kan det være godt

Det kender jeg alt til. Derfor forlader jeg faktisk aldrig mit
hjem uden en halv liter vand i tasken og en pose med frugt og
grønt. Imorgen skal jeg eksempelvis på en lille vandretur inde i
byen for hyggens skyld. Så tager jeg rygsæk på og smider æbler,
pærer, bananer og gulerødder i den sammen med mine elskede
fiberboller fra Schulstad. Når så de andre ser en pølsevogn, så
har jeg længe gået og gnasket på min frugt og føler mig ikke
fristet på samme måde, som jeg ellers ville.

> Jeg er ikke god til de der mellemmåltider.

Det er jeg heller ikke. Jeg kan ikke spise på klokkeslet. Jeg
sørger bare for altid at have frugt og grønt lige ved hånden og
så spiser jeg, når jeg har lyst til at putte noget i munden.

> Det skulle have været sammenlignet med en original ris a la
mande, som jeg
> synes at minimeal smager lidt i stil med.

Ok.

> [...]
indtil at jeg
> bliver tørstig/sulten og køber/tager det nærmeste og det er

Jeg glemmer ALDRIG nogen sinde vand. Jeg går faktisk i panik,
hvis jeg ikke har min vandflaske i tasken og så må jeg stoppe og
købe noget. Tørst er min ubetinget værste følelse, jeg kan slet
ikke håndtere det. Men jeg har også prøvet at sidde i en bilkø i
Texas stegende sol i 45 graders varme i 3 timer uden vand og
siden den dag, har jeg ikke kunnet opholde mig noget sted, hvor
jeg ikke har vand indenfor rækkevidde.

Det er mest i weekenderne jeg kan have svært ved at huske det med
frugten og det grønne, men det er simpelthen fordi weekender jo
ikke ligger i det samme "skema" som hverdagen. Men når jeg er
hjemme tager jeg simpelthen en skål og stiller på bordet i
køkkenet med samme mængde frugt og grønt som jeg plejer at have
med på arbejde. Den ved jeg så skal tømmes. Skal jeg ud ryger
resten af skålen i en pose og med i tasken.

Mange hilsner
Puk

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 12:17

> Jeg kan ikke lide ris a la mande *G*.
> Og så fungerer det jo så godt for mig med frugt og grønt, så der
> er ingen grund til at skifte det ud *S*.

Næ.. ingen grund til det.

> [...]
> rører jeg det bare op med hvad jeg har: krydderi, ketchup,
> citronsaft eller andet og bruger som dyppelse til kartofler eller

Heldigvis, så kan jeg faktisk kun lide ketchup. Mayo'en var bare som
eksempel. Og ketchup er noget sundere. Jeg har aldrig været meget for creme
fraiche, dressinger, sovse osv. Det er ikke der, mine kilo kommer fra.

> Nope men der er stadig forskel på den fra den grønne slagter og
> de andre. *S*.

Ja, men ikke så meget, at det kan forsvare prisforskellen.

> [...]
> Texas stegende sol i 45 graders varme i 3 timer uden vand og
> siden den dag, har jeg ikke kunnet opholde mig noget sted, hvor

Ja, og at "slukke tørsten" er den absolut fedeste følelse.

> [...]
> med på arbejde. Den ved jeg så skal tømmes. Skal jeg ud ryger
> resten af skålen i en pose og med i tasken.

OK, har du overhovedet noget overflødigt at tabe?

Fra : Puk

Dato : 09-06-02 10:07

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

> Ja, men ikke så meget, at det kan forsvare prisforskellen.

Sikkert ikke. Men jeg spiser også sjældent pålæg for det er så
besværligt at skulle til at tilberede mine boller med pålæg og
den slags, når nu de smager helt fint direkte fra posen uden
noget på.

> Ja, og at "slukke tørsten" er den absolut fedeste følelse.

Afgjort, jeg kan blive helt salig af vand *S*.

> OK, har du overhovedet noget overflødigt at tabe?

Ork ja *S*. Jeg mangler 4 kilo for at være normalvægtig og så
tror jeg nok at der skal ryge 4 kilo mere eller deromkring, men
det kommer an på, hvor meget jeg gider knokle for det og hvordan
det ser ud *S*.
Jeg har indtil nu tabt 16 kg sådan lidt her og der. Af og til
går jeg mere op i det end andre gange og så ryger kiloene jo
tilsvarende hurtigt eller langsomt *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 08-06-02 07:43

> [...]
>
> Hva siger i? Er bearnaise ikke nær så slemt som det har ry for
> eller er disse "kalorielette" produkter en fis i en hornlygte?

HA ha!!! du har sgu en svaghed for den sovs hva!!! *LOL*

Mette

Fra : Bettina Madsen

Dato : 08-06-02 08:26

Hvor mange gram er der i det ris minimeal?
For umiddelbart lyder det som et stort mellemmåltid.
Bettina

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 08:40

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange gram er der i det ris minimeal?

På pakken står der 165 g.

> For umiddelbart lyder det som et stort mellemmåltid.

Det ved jeg ikke. Måske det ville dække som et halvt måltid. Men det der er
fordelen er nok, at det smager som ris a la mande, så man har noget der er
lidt sundere end ris a la mande, til at synde med.

Men hvad ligger et typisk mellemmåltid på i antal kalorier?

Fra : Puk

Dato : 08-06-02 10:43

> [...]
> lidt sundere end ris a la mande, til at synde med.
>
> Men hvad ligger et typisk mellemmåltid på i antal kalorier?

Det er jo meget forskelligt fra person til person. Det kommer jo
an på, hvor mange kalorier man skal ha' på en dag og det afhænger
jo igen af, hvad man gerne vil veje, om man er mand eller kvinde
osv i den dur.

Mine mellemmåltider skal ligge på omkring 198 Kcal.

Sådan en mini-dims der vejer 165 g siger du og indeholder 126
kcal pr 100 g. Det betyder at den indeholder ca 208 kcal.
Jeg må så indrømme, at jeg ikke er så nøjeregnende med
kalorierne. Jeg bliver simpelthen så træt i hovedet hvis jeg
hele tiden skal gå og huske alle de tal. Så jeg har været
nøjeregnende i en periode og nu har jeg så en rimelig god
fornemmelse af, hvornår jeg bevæger mig over stregen. Samtidig
spiser jeg så når jeg har lyst til mad og ikke 6 faste måltider
om dagen. For mig betyder det, at jeg som regel spiser lidt
youghurt om morgenen og ellers næsten spiser konstant på arbejde
(et par boller og så en masse frugt og grønt). Når jeg kommer
hjem laver jeg et måltid til omkring kl.18 (men det svinger meget
i forhold til, hvornår jeg er hjemme). Så er jeg reelt ikke
sulten mere men kan som alle andre få den der trang til at putte
noget i munden. Den plejer jeg dog at kunne styre med en masse
frugtthe og vand. Kan jeg ikke det, så putter jeg bare noget i
munden.

Det er helt sikkert ikke optimalt i forhold til at tabe sig. Men
det passer godt til mig som person, til mit temperament, hvad jeg
kan overskue, hvad jeg har lyst til at spise osv. Så må det tage
den tid det tager at smide kiloene.

Mange hilsner
Puk

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 12:42

> [...]
> an på, hvor mange kalorier man skal ha' på en dag og det afhænger
> jo igen af, hvad man gerne vil veje, om man er mand eller kvinde

Ja, nu er jeg 188 høj og vejer 148 kilo. Jeg har trænet styrketræning og
spillet amerikansk fodbold, begge dele i 12 år, så det er ikke rent fedt.
Jeg har kraftige knogler. Mine arme, ben, nakke og lign. er muskuløse (kunne
selvfølgelig blive mere muskuløse, hvis fedtprocenten røg ned), men så har
jeg den på maven/sidebenene jeg arbejder på. Jeg vil gerne tabe ca. 20 kilo,
men jeg ved ikke hvor mange kalorier jeg skal holde mig til, for at få et
_sundt_ vægttab. Jeg har engang tabt 30 kilo på 3 mdr. ved at holde mig
næsten _helt_ fra kalorier, kun spise proteiner om aften og senest kl.
17.00. Efter 17.00 røg der kun vand ind. Ved siden af, der arbejdede jeg
(håndværker) og trænede 4 timer om dagen. Indtil jeg kollapsede, altså. Så
den slags ting holder jeg mig fra.

Er der nogle steder, hvor man kan udregne sit samlede kalorieindtag? Hvor
meget på hvert hovedmåltid og hvad på mellemmåltid?

> [...]
> nøjeregnende i en periode og nu har jeg så en rimelig god
> fornemmelse af, hvornår jeg bevæger mig over stregen.

Nej, jeg synes at jeg mister modet, når jeg skal holde øje med alt. Men det
er jo desværre nok bare skæbnen. Nogle af os skal holde øje hele livet,
nogle skal ikke.

> [...]
> det passer godt til mig som person, til mit temperament, hvad jeg
> kan overskue, hvad jeg har lyst til at spise osv. Så må det tage

Jeg tror også det er vigtigt, at man finder et kompromis mellem kosten og
sit temperament. Man skal selv kunne "følge" med. Hellere få små sikre
resultater, end ende med at falde i med et brag.

Fra : Puk

Dato : 09-06-02 10:15

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen

> Er der nogle steder, hvor man kan udregne sit samlede
kalorieindtag? Hvor
> meget på hvert hovedmåltid og hvad på mellemmåltid?

Det var der i hvert fald på DR's hjemmeside for programmet "Livet
er fedt". Der skal nok også være det andre steder på nettet.

Jeg blev imidlertid træt af at gå på nettet for at finde ud af
tingene, så jeg lavede et lille Excel regneark, hvor jeg kan
taste nuværende vægt ind, ønsket vægt, højde osv og så regner
arket forskellige ting ud for mig. Deriblandt BMI, dagligt
kaloriebehov for den vægt jeg ønsker, hvor mange af de kalorier
der skal ligge på hvilke måltider og hvor mange kalorier der skal
komme fra protein, fedt og kulhydrat (ud fra hvordan jeg selv
vælger en procentvissammensætning).

Hvis du har lyst til at prøve det så sender jeg det gerne.

> [...]
alt. Men det
> er jo desværre nok bare skæbnen. Nogle af os skal holde øje

Jeg mister kun modet hvis jeg sætter mig for, at jeg SKAL holde
nøje øje med alt, fordi det simpelthen ikke er specielt
fleksibelt hele tiden at skulle regne på tingene. Så jeg gør det
i kortere perioder og det betyder så at jeg langsomt har mere og
mere på rygraden og ikke behøver at regne, fordi jeg ved at noget
bestemt er ok.

> [...]
> sit temperament. Man skal selv kunne "følge" med. Hellere få
små sikre
> resultater, end ende med at falde i med et brag.

Jep, for mig er det vigtigt, at jeg også er glad og det er jeg
ikke, hvis jeg konstant skal overvåge mig selv som en høg.

Mange hilsner
Puk

Fra : katja

Dato : 09-06-02 14:41

Puk <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gZEM8.28342$N46.1005083@news010.worldonline.dk...
> "Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det var der i hvert fald på DR's hjemmeside for programmet "Livet
> er fedt". Der skal nok også være det andre steder på nettet.

Nu er det nu TV2 - men det skal ikke skille os ad :) hehe

> [...]
> vælger en procentvissammensætning).
>
> Hvis du har lyst til at prøve det så sender jeg det gerne.

Og du må mægtigt gerne sende det til mig *smiler*

KatjaStrofen

Fra : Nicolai

Dato : 09-06-02 16:56

> Hvis du har lyst til at prøve det så sender jeg det gerne.

Det vil jeg da meget gerne, selvom jeg helst ikke vil "nasse" på det arbejde
du har lavet. Men hvis du ikke har noget imod det, så vil jeg gerne prøve
det. . Mange tak.

> [...]
> i kortere perioder og det betyder så at jeg langsomt har mere og
> mere på rygraden og ikke behøver at regne, fordi jeg ved at noget

Ja, det er jo nok med at starte et sted, og derfra komme ind i en fast
rytme. Derefter, så kan man vel det hele lidt på rygraden.

Fra : Marlene B. Nielsen

Dato : 10-06-02 08:41

> Hvis du har lyst til at prøve det så sender jeg det gerne.

Hejsa

Du må meget gerne sende det til mig

Knus Marlene

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 12-06-02 18:54

> [...]
>vælger en procentvissammensætning).
>
>Hvis du har lyst til at prøve det så sender jeg det gerne.

Jeg ville også blive meget glad for at modtage det

M.v.h. Karina Lund Andersen

Fra : Bettina Madsen

Dato : 09-06-02 16:31

På denne side kan man indtaste en dagskost og få den vurderet. Det er
udemærket, men skal også tages lidt med forbehold.

http://www.sundhed.dk/servlet/ngintro

Bettina

Fra : Nicolai

Dato : 07-06-02 20:21