Styring af parallelport
Fra : Brian Lund

Dato : 07-06-02 13:54

Hej, jeg er ved at lave et kredsløb så jeg kan styre noget vha. min
printerport, idéen er den at jeg vil styre nogen blæsere via nogen gates.
Derfor skal jeg bruge et konstant on eller off fra en eller flere af
pins'ene på parallel-porten, jeg har selv fundet lidt info, men jeg er ikke
den store programmør så jeg ville gerne ha lidt hjælp til hvordan jeg kan
lave det.

Umiddelbart ser det ud som der er 12 ben som jeg skulle kunne få et 1 eller
0 fra, men kan de være _konstant_ on eller off?

Jeg havde tænkt på MS-visual basic eller delphi da jeg har adgang til de to
programmer.

På forhånd tak
Brian Lund

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 08-06-02 19:28

Brian Lund skrev:
> [...]
>
> Umiddelbart ser det ud som der er 12 ben som jeg skulle kunne få et 1 eller
> 0 fra, men kan de være _konstant_ on eller off?
[snip]

Jeg tror ikke du kan få dem til at være konstant on eller off ... så
vidt jeg ved er de, når du sender data til porten, on et kort øjeblik
(dem der skal være on), hvorefter de bliver off igen. Jeg er dog ikke
100% sikker på det. Hvis det er tilfældet skal du lave et interface med
en flip-flop for hver pin. En flip-flop gør, hvis du ikke ved det i
forvejen, at en udgang på flip-floppen ændrer status fra on til off
eller omvendt, når et signal på flip-floppens indgang aktiveres (er on)
i et øjeblik. Spørg evt. i news:dk.teknik.elektronik.
Det blev vist lidt mere elektronik-snak end jeg havde regnet med. :)

Hvis du havde brugt Seriel-porten kunne du blot have benyttet dig at et
bestemt COM-port-objekt i Visual Basic, men når du nu bruger
printerporten er jeg ikke sikker på hvordan man gør. I DOS kunne man
åbne LPT1 som om det var en fil og så skrive til den. Det kan du da også
prøve at gøre her, men jeg ved altså ikke om det virker.

Dim FileNum As Integer

Private Sub OpenPort()
FileNum = freefile()
Open "LPT1:" For Binary Access Read Write As #FileNum
End Sub

Private Sub ClosePort()
Close #FileNum
End Sub

Private Sub WriteByte(b As Byte)
Put #FileNum, , b
End Sub

Private Sub Form_Load()
OpenPort
End Sub

Private Sub Form_QueryUnload(Cancel As Integer, UnloadMode As Integer)
ClosePort
End Sub

.... så kan du f.eks. tilføje en knap der kalder WriteByte med et bestemt
tal (fra 0 til 255). Så kan du, hvis du har sat nogle lysdioder på
printerporten, se hvad der sker når du f.eks. sender værdien 10 til den
.... selvfølgelig forudsat at det virker at åbne LPT1 som en fil.

Håber du kunne bruge det til noget.

Jeg kan lige tilføje at der i hvert fald sker et eller andet med det
program jeg postede. Jeg prøvede selv at sætte en knap ind og trykkede
på den et par gange. Da der så var gået ca. et minut og jeg skulle til
at poste denne besked, fik jeg en fejlmeddelse fra Windows om at
printeren ikke var til stede (eller noget lignende i hvert fald).

Mvh. Bjarke

Fra : Calle.

Dato : 09-06-02 15:10

Bjarke Walling Petersen wrote:

> [...]
> on) i et øjeblik. Spørg evt. i news:dk.teknik.elektronik.
> Det blev vist lidt mere elektronik-snak end jeg havde regnet med. :)

Hej Man kan sætte dem on/off som man vil. Jeg plejer at bruge turbo pascal,
da mange af de ting jeg laver kører ren dos. Den har en komando, der hedder
port, som man kan tænde og slukke forskellige adresser med.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 09-06-02 17:15

Calle. skrev:
> [...]
hedder
> port, som man kan tænde og slukke forskellige adresser med.

Okay ... så ved jeg det!

Mvh. Bjarke

Fra : Brian Lund

Dato : 09-06-02 18:05

> [...]
> åbne LPT1 som om det var en fil og så skrive til den. Det kan du da også
> prøve at gøre her, men jeg ved altså ikke om det virker.

Det ville sådan set heller ikke være noget problem for mig at bruge COM
porten, bortset fra at den ikke har så mange ben, og derfor kan jeg ikke
styre så mange forskellige ting :)

Jeg vil da prøve at arbejde lidt videre med hvad du postede!

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 10-06-02 11:45

Brian Lund skrev:
> Det ville sådan set heller ikke være noget problem for mig at bruge COM
> porten, bortset fra at den ikke har så mange ben, og derfor kan jeg ikke
> styre så mange forskellige ting :)
[snip]

Nu hvor du har koden til at styre parallelporten vil jeg ikke råde dig til
at bruge serialporten, da den er rimelig avanceret at bruge. Som du kan se
på pins-beskrivelserne af parallelporten er der mange kontrolpinde, der skal
bruges til forskellige ting. Det samme er tilfældet på serialporten og
derfor er der kun to pins til selve kommunikationen. Den ene sender et
signal for én nul-bit - den anden sender et signal for én et-bit. Og desuden
er der en tredje pin, der er aktiv, når porten er åbnet (af et program).
Derfor skal man bruge en enhed til at dekode signalet til en normal
8-pins-udgang (efter mine beregninger vil det kræve 6 LS7400-chips).
I øvrigt er det muligt at sætte flere pins på (det er det på begge porte)
ved at lave en lille kontrolenhed, der læser outputtet. Når et bestemt
kontrolsignal kommer vil den så gøre at de næste signaler kommer ud på nogle
andre pins - på den måde kan man have lige så mange pins, som man vil.

Mvh. Bjarke

Fra : Søren Primdal Anders~

Dato : 09-06-02 18:45

"Brian Lund" <loneogejner.REMOVE@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 0 fra, men kan de være _konstant_ on eller off?
>
> Jeg havde tænkt på MS-visual basic eller delphi da jeg har adgang til de

Det kan sagtens lade sig gøre, jeg har selv engang lavet et ligende projekt
i visual ... men nu bruger jeg cpp i command prompten .... Du skal nok huske
at bruge win 98 da win2000 og opefter har begrænset hardware adgang, hvilket
vist nok kan give en masse problemer !

http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/
Her er der en god beskrivelse og også nogle program eksempler.

Bare skriv hvis du har nogle spørgsmål !

MVH sørenpa

Fra : Brian Lund

Dato : 09-06-02 22:32

> [...]
>
> http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/
> Her er der en god beskrivelse og også nogle program eksempler.
>
> Bare skriv hvis du har nogle spørgsmål !

Jeg kører win ME men det er vel ikke nogen begrænsning?

Jeg _kan_ vel godt lave et program så jeg også kan styre det fra et NT
system?
Jeg laver nemlig det her kredsløb til mig selv og nogen af mine venner men
de kører alle XP.

Og hvad med linux, jeg har nemlig dualboot med linux.

Fra : Søren Primdal Anders~

Dato : 10-06-02 10:30

> [...]
> de kører alle XP.
>
> Og hvad med linux, jeg har nemlig dualboot med linux.

Jeg har ikke nogen erfarionger med ME, og XP. ( PGA jeg kun bruger DOS til
at kører mine programmer i, da det er maskiner af ældre dato, til styring ).
Men jeg tror måske nok at det kan lade sige gøre i ME , da den er lavet på
Win98, men XP der imod er jeg ikke helt sikker på. Men det skulle ikke undre
mig at man kan programere sig ud af det. Jeg ved bare ikke lige helt
hvordan, men det kunne da være rart at vide hvis du finder ud af det.

Men jeg læst om at det også skulle kunne lade sig gøre i linux, men det
kræver nok en lidt anden programering.

Jeg er blevet lidt nysgerig, hvad er det for en styring du skal lave ??

MVH søren

Fra : Brian Lund

Dato : 10-06-02 15:34

Jeg har fundet en side hvor man med et andet program kan få adgang til
portene i et NT system, jeg har en link lige her:
http://www.beyondlogic.org/porttalk/porttalk.htm det ser ud som om at det
kan gøre lige det jeg har brug for når jeg en gang har fået fixet mig et
program som kan det jeg vil ha det til :)

Altså det jeg vil lave er et lille print som kan tænde slukke for nogen
blæsere lysdioder og et lys i mit kabinet.
Blæserne skal kunne vælges mellem 12, 7 og 0 V, jeg har tænkt mig at styre
dem med relæer og/eller gates, så skal der samtidigt være nogen lysdioder (3
farvede rød-grøn-gul) i fronten af mit kabinet som indikerer om blæseren er
slukket på 7 eller 12 V. Og da jeg har 2 forskellige kold kathode lys i mit
kabinet så vil jeg også kunne vælge i mellem hvilket der skal være tændt
eller om de begge skal være off.

Det er sådan set kun til blær det hele... Jeg kom på ideen med at styre det
via. pc'en da en af mine venner som er handicappet også gerne vil have
blæserstyring, men han kan ikke bruge almindelige vippe omskiftere, og så
var der også nogen andre der blev interreseret i det da jeg sagde at jeg
ville lave det.

Fra : Søren Andersen

Dato : 10-06-02 16:38

> [...]
> var der også nogen andre der blev interreseret i det da jeg sagde at jeg

Jammen det lyder da som et sjovt lille projekt !

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 10-06-02 11:30

Brian Lund skrev:
> [...]
> de kører alle XP.
>
> Og hvad med linux, jeg har nemlig dualboot med linux.

Jeg er ikke 100% sikker på det her, men jeg tror at i de Win9x-baserede
Windows (f.eks. Win Me) er det muligt at lave det udenvidere - sådan som det
er lavet på den side Søren skrev linket på. I de WinNT-baserede Windows
(f.eks. Win XP), tvært imod, har de blokeret for den direkte
kommunikationsmulighed. Men her er det muligt at kalde nogle funktioner som
Windows stiller til rådighed, hvor med man kan kommunikere med bestemte
porte - i dette tilfælde parallelporten (jeg ved så bare ikke lige hvordan,
desværre ...)
I Linux _tror_ jeg det er forskelligt i de forskellige udgivelser/versioner
af det (der er en rimelig stor sandsynlighed for det) ... jeg kender kun
lidt til Linux, så jeg ved ikke hverken om dette er sandt eller, hvis det
gælder, hvilke der så har mulighed for direkte kommunikation til porten.
Men i DOS ved jeg at du med sikkerhed kan lave direkte kommunikation, ved at
gøre som nogle af de eksempler på den side Søren skrev.
I hvert fald kan du jo altid prøve at lave noget, der virker i f.eks. DOS,
og så efterfølgende compilere det til f.eks. Linux (eller Win XP) og teste
det der. Men så er Visual Basic fuldstændig udelukket at bruge!

Angående hvad sprog der er at foretrække, kan jeg sige at jeg personligt
ville foretrække C++ at programmere det i. Dette har nemlig en stor
portabilitet, dvs. det er nemt at flytte fra ét til et andet styresystem.
Desuden er det et højniveau-sprog, som giver mange muligheder, i modsætning
til f.eks. QBasic, hvor du også kunne programmere et noget mere simpelt
kommunikationsprogram (til DOS!).

Mvh. Bjarke

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 10-06-02 13:36

On Sun, 9 Jun 2002 23:32:29 +0200,
Brian Lund <loneogejner.REMOVE@mail.tele.dk> wrote:

> Og hvad med linux, jeg har nemlig dualboot med linux.

Så ville jeg vælge at køre det under linux, og læse
http://www.tldp.org/HOWTO/mini/IO-Port-Programming.html

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Hans Milling

Dato : 12-06-02 15:50

Hej Brian

Så lige tråden, jeg mener Brinck Elektronik (eller hvordan det staves)
har et byggesæt som indbefatter et PCI kort du sætter inde i
computeren. Det kan også være andre elektronik foretninger har det.
På det kort er der gates osv som kan give forskellige volt settings og
via en driver/dll fil (som du jo kan programmere/benytte fra
delphi/pascal) kan man så styre de ting på kortet. Der skulle være
udførlige vejledninger med og det hele, så bare du ved en smugle om
elektronik burde det være til at gå til. Jeg ved så ikke om de
stadivæk har det, men en jeg gik på HTX for et par år siden lavede en
et program via sådan et PCI kort styrede en Lego elevator op og ned
med noget "intilligens" så f.eks. en på vej til øverste etage ikke
samlede en op midt på som skulle ned osv. Der var sensorere som målte
vilken etage elevatoren var ved, og gav besked til kortet som så
stoppede motoren hvis man var ved den rigtige etage. (hehe ellers
nogle lange sætninger, håber du fik det hele)

Hilsen Hans...

Fra : Rayman

Dato : 13-06-02 21:57

Hvis du bruger 'open "LPT1:"', vil VB fryse, når du lukker 'filen'. Metoden
virker også i XP, og virker også med COM1:. Problemet er at VB flusher
data'ene når du likker, og pauser (læs fryser) indtil alle data er modtaget,
og en evt. slukket printer vil få hele VB til at fryse. Jeg kan anbefale dig
at hente IO.DLL. Jeg har før postet adressen, men fik at vide at der kommer
et 'nag' vindue når man bruger den gratis version som virker under både
95/98/ME/NT og XP. Med den, får man adgang til (næsten) alle interne porte.
Jeg kan godt finde URL'en til dig hvis du er interresseret. En anden
mulighed er at sende 'raw' data til en printer. Du installerer således en
'Generic/Text Only' (eller en anden) printer, og sender raw data til den,
hvilket så kører over spool'eren, men gør at systemet også virker over
netværk og print servere (meget nice, skal jeg lige tilføje). Hvis du vil
have et eksempel, så post lige igen.

Mvh. Rayman

Fra : Brian Lund

Dato : 14-06-02 01:42

Mmm, har fundet hvad jeg ledte efter, det som du skriver om er vist heller
ikke helt det jeg leder efter!?
Jeg skal ikke styre nogen printer, det eneste jeg skal kunne gøre er at
tænde og slukke for nogle pins, on/off altså... Og jeg har fundet noget til
delphi så jeg kan gøre det med 8 af de pins der er på porten.

Men ellers tak!

Fra : Mikael Petersen

Dato : 18-06-02 03:34

Hej

Prøv følgende link : http://www.mtnmicro.com/resources/index.html

Her kan man downloade et program der hedder Port95NT
Der følger program eksempler med til VB og C++

Og det virker

Mvh

Mikael Petersen