Afgifter v. køb fra tyskland?
Fra : Jens Didriksen

Dato : 07-06-02 12:38

Hvilke afgifter er det nu lige man skal betale - ud over selvfølgelig
registreringsafgift (180%), syn m.v. - ved køb af en gammel mc fra Tyskland?

Jeg går ud fra at man skal betale danske moms (25%) af købsprisen - er det
korrekt?

Er der andet man skal være opmærksom på? Nogle gode links?

Takker og bukker

Jens

Fra : james

Dato : 07-06-02 14:06

> Jeg går ud fra at man skal betale danske moms (25%) af købsprisen - er det
> korrekt?

hmmmmm....hvorfor går du ud fra det? Sidst jeg kiggede, var både D og DK stadig
medlemmer af fæstning EU....

-james

Fra : Jens Didriksen

Dato : 07-06-02 14:09

> hmmmmm....hvorfor går du ud fra det? Sidst jeg kiggede, var både D og DK
stadig
> medlemmer af fæstning EU....
>
> -james

Okay? Vil det sige at indkøb fra et EU-land er fritaget for moms? (jeg aner
ikke en skid om politik, skat, m.v.!)

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-02 16:06

> det

> stadig

> Okay? Vil det sige at indkøb fra et EU-land er fritaget for moms? (jeg
aner
> ikke en skid om politik, skat, m.v.!)

Nope, men som privatforbruger kan du nøjes med at betale moms i det land du
køber. Da tyskland ha 9% lavere moms end dk, er det at foretrække

mvh Albert

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-06-02 16:12

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> wrote in message
> Okay? Vil det sige at indkøb fra et EU-land er fritaget for moms? (jeg
aner
> ikke en skid om politik, skat, m.v.!)

Der skal betales moms som normalt i det land, hvor salget sker. Dvs. at du
skal betale i Tyskland. Hvis du køber en vare hos en ikke-momsregistreret
privatperson, eller en vare, der ikke er moms-belagt, skal du således ikke
betale moms.

Ved indførelse af varer (også motorcykler) fra andet end EU-lande, skal der
betales moms samt importtold.

Du skal altså blot købe, og hvis sælgeren vil have moms, kan du jo betale
den til ham - ellers ikke.

Derpå skal du have motorcyklen foreløbigt vurderet hos Told & Skat, der har
en blanket til formålet. Når du har betalt det foreløbige beløb, kaldet et
depositum, går der en tid, og den endelige vurdering meddeles dig sammen med
en check eller en regning, afhængigt af, hvor godt depositummet viste sig at
svare til den endelige vurdering.

Du skal også betale for at få modellen synet (220 kr) - i den forbindelse
skal der være prøveplade på, som du også skal betale gebyr for (100 kr/dag)
og endeligt skal du betale for indregistrering/nummerplade (560 kr, eller
var det 580 kr).

Endeligt koster det jo nok også en del benzin at køre rundt mellem synshal,
Told & Skat og motorkontor, og den skal du vel også betale

Nå ja, husk også at beregne omkostninger til transport - enten benzin og
evt. tysk prøveplade eller leje af bil/trailer eller hvad du nu har brug
for.

--
Jørgen
Triumph Trophy 1200 (der lige har været gennem møllem).

Fra : Richard Pade

Dato : 07-06-02 19:27

"Jørgen Winther" wrote:

> [...]
> en check eller en regning, afhængigt af, hvor godt depositummet viste sig at

Kan man ikke bare melde cyklen til vurdering, når den er synet og så betale den
endelige afgift, uden først at betale depositum? Det er selvfølgelig upraktisk
ikke at kunne køre med den så længe.

> Nå ja, husk også at beregne omkostninger til transport - enten benzin og
> evt. tysk prøveplade eller leje af bil/trailer eller hvad du nu har brug for.

Jeg hørte iøvrigt, at Leman (speditionsfirma) henter cykler i udlandet. De tager
de aftalte penge med og sørger for at få do papirer med hjem. Sidste år var
prisen 1.800,- kr for afhentning i midt nede i D og transport til Vendsyssel.

> Jørgen
> Triumph Trophy 1200 (der lige har været gennem møllem).

Richard
- der regner med at skulle igennem med en Honda GB500 Clubman her til sommer.

Fra : Jan Petersen

Dato : 07-06-02 19:44

..

> [...]
betale den
> endelige afgift, uden først at betale depositum? Det er selvfølgelig

Nej! - og den behøver ikke at være synet, den skal bare være synsklar. Dvs,
at du ikke kan smide en bunke skrot på traileren og så køre hen med den, den
skal kunne køre selv.

Mvh Jan Petersen

Fra : Richard Pade

Dato : 07-06-02 20:22

Jan Petersen wrote:

> betale den
> upraktisk
>
> Nej! - og den behøver ikke at være synet, den skal bare være synsklar.

Hmm, jeg synes, ledsageteksten til anmeldelsesformularen antyder, at man kan få
vurderet et brugtimporteret køretøj uden forudgående værdiansættelse. Det er da
spild af toldernes tid, hvis det ikke er tilfældet.

Richard

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-02 21:05

On Fri, 7 Jun 2002 20:43:44 +0200, "Jan Petersen"
<jan_petersen@e-box.dk> wrote:

Hej.

>Nej! - og den behøver ikke at være synet, den skal bare være synsklar. Dvs,
>at du ikke kan smide en bunke skrot på traileren og så køre hen med den, den
>skal kunne køre selv.

Reglerne er så vidt jeg ved ændret pr 1/6-2002.
Cyklen skal være synet af SB før den frmstilles til syn for T&S.
Begrundelsen er, at man vil dæmme op for at cyklerne påmonteres
åbentlyst defekte "lånedele" for at få nedslag i afgiften.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-06-02 21:18

<Steen Gruby> wrote in message
> [...]
> Begrundelsen er, at man vil dæmme op for at cyklerne påmonteres
> åbentlyst defekte "lånedele" for at få nedslag i afgiften.

Det kunne man vel gøre alligevel, efter at have forladt synshallen?!!

--
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-02 22:43

On Fri, 7 Jun 2002 22:18:03 +0200, "Jørgen Winther" <jwi@condia.dk>
wrote:

Hej Jørgen.

>Det kunne man vel gøre alligevel, efter at have forladt synshallen?!!

Jo, selvfølgelig kan man det, men det nærmer sig svindel.
Hvis de "lånedele" man sætter på er af rent kosmetisk art, og cyklen
er synet med dem, så er den vel "lige til kanten".
Jeg har ingen som helst følelser overfor T&S i den forbindelse.
Men når T&S strammer skruen for at få mere i kassen, ville det være på
tide at "nogen" slæber dem i retten for afgifterne på brugte køretøjet
under påberåbelse af at det er tekniske handelshindringer.
Den vil de få det meget svært med i EU sammenhæng

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jørgen Winther

Dato : 08-06-02 01:05

> [...]
> under påberåbelse af at det er tekniske handelshindringer.
> Den vil de få det meget svært med i EU sammenhæng

Hvis lovforslaget om at man ved eksport af køretøjer kan få rest-afgiften
retur bliver vedtaget (og hvis det ikke i praksis bliver sovset ind i
betingelser og undtagelser), mangler der vel kun en enkelt ting, for at også
disse varer frit kan flyde mellem medlemslandene: nemlig refusion af merpris
i forhold til dansk pris på importerede cykler og tilsvarende pålæg af
merpris ved eksport...

Med mindre registreringsafgiften afskaffes helt, vil der nemlig kunne
forventes at være prisforskelle i de forskellige lande, alene for at sikre
en bred tilstedeværelse af et mærke samt et totalsalg af passende
dimensioner. Selv med et lille tab pr. enhed kan det måske være en fordel at
sælge til spotpris i Danmark, da dette medvirker til at holde produktionen
så høj, at der kan tjenes mere pr. enhed på øvrige markeder.

Men hvorom alting er, så er der masser af produkter, der vanskeligt kan
flyde mellem landene, af mange forskellige grunde, og en total oprydning af
dette forhold vil tage mange år, om det da nogensinde vil lykkes. Se for
eksempel på USA, hvor bl.a. forskellige miljølove påvirker de forskellige
staters sammensætning af bilparken - sådan har det været længe, og ingen
forventer vel, at det hører op i USA. Skulle vi i Europa kunne køre det
bedre? Og ville vi i praksis føle, at det var bedre?

Personligt har jeg i øvrigt meget svært ved at forstå, hvordan nogen
nogensinde har kunnet få sig selv til at foreslå en afgift på 180%!!! Og jeg
har endnu sværere ved at forstå, hvorfor det grangiveligt blot bliver
betraget som noget irriterende, javel, men alligevel blot som noget
selvfølgeligt blandt danskerne. I andre lande kunne noget sådant føre til
revolution!

--
Jørgen

Fra : Richard Pade

Dato : 08-06-02 09:11

"Jørgen Winther" wrote:

> Personligt har jeg i øvrigt meget svært ved at forstå, hvordan nogen
> nogensinde har kunnet få sig selv til at foreslå en afgift på 180%!!!

Mon ikke den er startet i det små og siden loppet op ligesom alle de andre
skatter?

> [...]
> selvfølgeligt blandt danskerne. I andre lande kunne noget sådant føre til

Hmm, solen skinner, dårlig dag til en revolution, ikke?
Hvad med en tur i Nordsjælland på cyklen i stedet - 26 15 84 46.

Richard

Fra : Jørgen Winther

Dato : 08-06-02 19:20

"Richard Pade" <richardDOTpade@mail.dk> wrote in message
> Hmm, solen skinner, dårlig dag til en revolution, ikke?
> Hvad med en tur i Nordsjælland på cyklen i stedet - 26 15 84 46.

Mangt et regnvejr har standset en spirende revolution, og nu også et
solskinsvejr

Desværre har jeg travlt med mangt og meget denne weekend, men gerne en anden
god gang.

--
Jørgen

Fra : Richard Pade

Dato : 08-06-02 22:46

"Jørgen Winther" wrote:

> Desværre har jeg travlt med mangt og meget denne weekend, men gerne en anden
> god gang.

Det var synd, er lige kommet zurück fra en tur til solnedgang ved Munholmbroen -
det er bare fedest, en aften som i aften, hvor himlen er klar og det næsten er
havblik. Bagvejen fra Roskile via Bognæs er heller ikke dårlig sådan en aften,
men hjemturen over Hove blev måske en kende mørk... sig til, når du har hørt nok
;)

Richard

Fra : Jørgen Winther

Dato : 08-06-02 22:50

> [...]
aften,
> men hjemturen over Hove blev måske en kende mørk... sig til, når du har

Stop, stop!

Du definerer Nordsjælland meget bredt? Men det er fint nok, og Hove kender
jeg da...

--
Jørgen (der jo altså bor ganske tæt på Hove)

Fra : Richard Pade

Dato : 08-06-02 09:08

Steen Gruby wrote:

> [...]
> under påberåbelse af at det er tekniske handelshindringer.
> Den vil de få det meget svært med i EU sammenhæng

Kender vi en god, mc-begejstret advokat, der kan tage sagen? Så kunne vi
jo starte en indsamling.

Richard

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 08-06-02 11:56

"Richard Pade" <richardDOTpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kender vi en god, mc-begejstret advokat, der kan tage sagen? Så kunne vi
> jo starte en indsamling.

eller høre DMC eller FDM, de fører jo ikke så sjældent ligende sager

--
Jacob

Fra : Richard Pade

Dato : 08-06-02 15:34

Jacob Stegelmann wrote:

> "Richard Pade" <richardDOTpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> eller høre DMC eller FDM, de fører jo ikke så sjældent ligende sager

Hmm, mon så ikke de havde taget sagen allerede, hvis de ville?

Richard

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-02 18:54

On Sat, 08 Jun 2002 16:34:28 +0200, Richard Pade
<richardDOTpade@mail.dk> wrote:
Hej.

>Hmm, mon så ikke de havde taget sagen allerede, hvis de ville?

FDM skal vi vist ikke regne for meget med.
De opfører sig nærmest som en flok dikkende lammehaler når det gælder
om at tale trafikanternes sag.

Jeg tror nu ikke DMC ville have noget imod at spille lidt med
musklerne hvis det økonomiske grundlag var til stede.
Men var det ikke her MCTC kunne brænde noget af pengetanken af til
gavn og glæde for medlemmerne ?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard Pade

Dato : 08-06-02 22:41

Steen Gruby wrote:

> Jeg tror nu ikke DMC ville have noget imod at spille lidt med
> musklerne hvis det økonomiske grundlag var til stede.
> Men var det ikke her MCTC kunne brænde noget af pengetanken af til
> gavn og glæde for medlemmerne ?

Det er min fornemmelse, at MCTC skyr kommercielle emner eller emner, der
går for tæt på mc-branchen: I januar foreslog jeg bladet at lave en
læserundersøgelse af de danske mc-køberes motiver til at vælge, som de
gør (5 af nysalgs top 10 er choppere mod højst en i D, F & UK). Det mente
de ikke, kunne interessere læserne, men hvis jeg selv ville lave
foraarbejdet, ville de da se på det.
Efter den sidste diskussion om sandsynligheden for, at nypriserne vil
stige for mc'er som for biler, når autobranchens gruppefritagelse i EU
ophører, sendt jeg en kopi af et af mine egen indlæg til baldet med en
opfordring til at dykke ned i sagen. Den mail fik jeg ikke en gang svar
på, ellers plejer de altid at svare indenfor et par dage.
Så jeg er bange for, at pengetanken skal bruges til noget andet, men
hvad?

Richard

Fra : Armand

Dato : 21-06-02 23:31

> Så jeg er bange for, at pengetanken skal bruges til noget andet, men
> hvad?

En livslang chartertur til Brasilien for bestyrelse med påhæng (á:
"going loco down in Acupolco"!)?

--
Armand.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-06-02 19:45

> [...]
betale den
> endelige afgift, uden først at betale depositum? Det er selvfølgelig

Jeg ved det ikke, men jeg tvivler - det forekommer mig, at sagen ikke kommer
videre, før der er betalt depositum (hvilket medfører udleveringen af en
attest, der kan gives videre til motorkontoret). At dette så giver ret til
indregistrering er vist bare en heldig sideeffekt

> [...]
var
> prisen 1.800,- kr for afhentning i midt nede i D og transport til

Det lyder fornuftigt - hvis de så også kan kontrollere, at cyklen svarer til
det aftalte?

> Richard
> - der regner med at skulle igennem med en Honda GB500 Clubman her til
sommer.

God fornøjelse! Har du fundet én?

--
Jørgen

Fra : Richard Pade

Dato : 07-06-02 20:46

"Jørgen Winther" wrote:

> [...]
> attest, der kan gives videre til motorkontoret). At dette så giver ret til
> indregistrering er vist bare en heldig sideeffekt

Vil det sige, at alle de der kører lejlighedsvis på prøveplader, fx til
Bakkeåbning, har betalt depositum? (Altså hvor det er brugtimporterede
køretøjer, og ikke bare nye købt uden afgift).

> [...]
> Vendsyssel.
>
> Det lyder fornuftigt - hvis de så også kan kontrollere, at cyklen svarer til

Jeg formoder, de kan aflæse stelnummeret - finten er, om man er villig til at
købe katten i sækken eller har mulighed for at se dyret fx på en
forretningsrejse eller på vej hjem fra en ferie. Det forudsætter tillid mellem
køber og sælger, men kan sikkert være praktisk for en del købere. Og for 1.800,-
kommer man jo ikke langt ned i D i en bil der koster 2,- - 4,- kr/km - når man
husker at regne det hele med, vel?

> sommer.
>
> God fornøjelse! Har du fundet én?

Ikke netop DEN, men er ved at registrere udbuddet på online-tjenesterne og i de
trykte. Jeg er først lige blevet fuldt overbevist efter at have set den på fotos
for små 2 mdr siden. Sidste week-end var jeg nemlig i Holsten for at se GB'en og
prøvesidde den for første gang. Anledningen var, at Arvid Løvik, der optræder
her en gang imellem, og en anden nordmand skulle hente deres cykler fra tuning
hos en specialist nord for Hamborg (Dominator 650-motor, Mahle-stempel mmv). Da
de to eneste GB'er, jeg kunne spore i DK, befandt sig i Vendsyssel, kunne jeg
lige så godt køre til Holsten - bor selv ved Kgs. Lyngby - og samtidig hilse på
specialisten Albert og et par friske nordmænd. (Hmm, vi havde gråt skæg
allesammen GB=GreyBeard). Så vi lavede en forlænget week-end og fik en herlig
tur, fruen og moi, herlige mennesker allesammen - og som den trækker, den lille
GB'er, ihvertfald som 650'er. Albert har en selv og kører fra sin søn på hans
BBer på de små veje; men det er en anden historie.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-06-02 21:16

> Vil det sige, at alle de der kører lejlighedsvis på prøveplader, fx til
> Bakkeåbning, har betalt depositum? (Altså hvor det er brugtimporterede
> køretøjer, og ikke bare nye købt uden afgift).

*LOL*

Det var sarkasme, var det ikke?!

Reglerne for prøveplader kræver ikke, at der forefindes en toldattest

> [...]
hans
> BBer på de små veje; men det er en anden historie.

Det lyder som om, du har fundet den helt rigtige model. Sådan som den kan
berige dit liv, allerede inden du har fået den!

Hvad er det nu lige, der kendetegner Clubman-modellen i forhold til den
"sædvanlige"?

--
Jørgen

Fra : Richard Pade

Dato : 08-06-02 09:06

"Jørgen Winther" wrote:

> "Richard Pade" <richardDOTpade@mail.dk> wrote in message
>
> *LOL*
>
> Det var sarkasme, var det ikke?!

Næ, blot ment som et genkendeligt eksempel fra det virkelige liv.

> Reglerne for prøveplader kræver ikke, at der forefindes en toldattest

Nej, men taler det ikke for, at man kan vente med at kontakte toldvæsenet til
man skal have sin endelige vurdering?

> Det lyder som om, du har fundet den helt rigtige model. Sådan som den kan
> berige dit liv, allerede inden du har fået den!

Jamen er det ikke herligt som et interessefællesskab kan åbne og skabe
kontakter? Ihvertfald når interessen er om mc'er IMHO.

> Hvad er det nu lige, der kendetegner Clubman-modellen i forhold til den
> "sædvanlige"?

Den blevt skabt over den alm. XBR 500, som fik en længere sadel i stil med gl.
enkelske Clubman-racere - Norton Manx, AJS whatever, Velocette Thruxton etc - en
slags replica , enkelsidet tudstødning og en røvskubbersadel. Se evt.
www.gb500.de eller bedre Arvids hjemmeside lovik.net, nederst er under hans
andre cykler.
XBR'en blev i sin tid - ultimo 80erne - hjemtaget af N&D til DK i to
eksemplarer, GB500 derimod aldrig; men et restparti CA-modeller blev importeret
af Honda D i 91-92 og afsat efter der i flere år havde været en pæn
parallelimport i D. Ellers kører den i Japan som 400 cc og vist AUS/NZ også.

Richard

Fra : Jørgen Winther

Dato : 07-06-02 19:46