Chili!?!
Fra : Henrik Fuglesang

Dato : 10-02-01 09:01

Hejsa!!!

En ven og jeg skal lave en mexikansk ret, hvor der skal bruges en masse
chilipeber. I opskriften (som er til 12 personer) skal der bruges 100 gram
som er "mulato", 100 gram som er "ancho", 100 gram som er "pasila" og 2
chili'er som er "chilpotle"!

Der er vel ikke en i gruppen som kan fortælle mig, hvad forskellen er på
disse 4 slags!?!

på forhånd mangemange tak!?!

--
Henrik Fuglesang - DK Svendborg

lax@mail.dk

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 10-02-01 11:16

"Henrik Fuglesang" <lax@mail.dk> wrote in message
> [...]
gram
> som er "mulato", 100 gram som er "ancho", 100 gram som er "pasila" og 2

Det er vist alle tørrede chilier.
Held og lykke med at finde dem i Danmark, det er næsten nemmere at dyrke dem
selv og så tørre dem, tror jeg :)

I stedet for jeg klipper og klæber tekst, kan du finde beskrivelser og
billeder af dem her
http://www.appleonline.net/baz.growler/pages/varietys.html
og evt. http://www.fireworksfoods.com.au/Web/191.htm

Carsten Sørensen

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 10-02-01 14:43

"Henrik Fuglesang" skrev i en meddelelse

>100 gram som er "pasila" og 2
> chili'er som er "chilpotle"!
>
> Der er vel ikke en i gruppen som kan fortælle mig, hvad forskellen er på
> disse slags!?!

Så vidt jeg ved er chipotle røget chilifrugter, men hvorvidt de er tørrede
eller syltede bagefter er jeg ikke klar over.

Kåre

Fra : Thomas Krogh

Dato : 11-02-01 00:03

Henrik Fuglesang skrev i meddelelsen <962se6$fvj$1@news.inet.tele.dk>...

(...)
> [...]
>chili'er som er "chilpotle"!
>
>Der er vel ikke en i gruppen som kan fortælle mig, hvad forskellen er på

Joda.

Ancho og Mulato er begge tørrede Poblano'er (En poblano er en stor og relativt mild mexicansk
chili). Mulato'en er blot den tørrede udgave af en meget mørk/sort Poblano.

Pasilla (dobbelt l) er en tilsvarende mørk og relativt mild mexicansk chili - men altså ikke
nødvendigvis tørret hvis det ikke står eksplicit i opskriften. Mulato'er og tørrede Pasilla'er
forveksles iøvrigt ofte og kan i reglen substituere hinanden.

Chipotle (staves oftest uden l efter 'chi') er røgede Jalapeño'er - omend det i sjældnere tilfælde
bruges om røgede chili'er i almindelighed.

Chipotle kan efterhåndes findes mange steder - ihvetfald i syltet form (adobado) hvor jeg sågar er
stødt på dem i Netto. Resten kan være sværere at finde, men jeg er stødt på dem i forskellige
etniske forretninger. Ellers gør som jeg - dyrk dem selv..

mvh

Thomas Krogh

--
"It is said with truth that this involves some sacrifice or merger of national sovereignty. But it
is also possible and not less agreeable to regard it as the gradual assumption by all the nations

Winston Churchill on European Unity, 1948

Fra : Henrik Fuglesang

Dato : 11-02-01 12:23

Jeg takker en hel del.....

Fra : Peter Westh

Dato : 23-02-01 13:09

"Henrik Fuglesang" <lax@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> chili'er som er "chilpotle"!
> Der er vel ikke en i gruppen som kan fortælle mig, hvad forskellen er på

Det lyder som om du skal lave Mole Poblano?

Jeg har været på udkig efter Ancho chili nogen tid. I dag fandt jeg et glas
med Santa Maria "Ancho Style Chili Pepper" i Magasin i København. Jeg er
lidt utryg ved ordet "style" her - der er ikke nogen ingrediensliste - men
den smager nu okay. Den er pulveriseret, ikke hel desværre. 45 gram for 15
kroner.

Ellers har de nogen gange tørrede peberfrugter i ISO. De smager noget hen ad
Ancho, men er ikke helt så stærke. De er ret gode i gryderetter.

MVH

Peter