Manglende fakturaer fra køb
Fra : Brian Mortensen

Dato : 07-06-02 12:18

Hejsa,

Jeg står i en mærkelig situation, hvor jeg har bestilt ialt 4 gaver
over en længere periode der er sendt til forskellige modtagere.
Nu er problemet at jeg stadig ikke har modtaget en faktura for
købene og sælger truer med bål & brand via mail. Firmaet
tingene er købt igennem påstår at de har forsøgt at ringe og skrive
til mig pr. mail op til flere gange.. Men den første mail fik jeg først
for under 14 dage siden.

Det værste er næsten at firmaet med henvisning til at de ikke har
kunne skabe kontakt til mig har kontaktet 2 af gave modtagerne
og oplyst dem om "Problemer med betalingen" og bedt om at få
bekræftet mit telefon nummer (Mig bekendt blev der ikke spurgt
til min adresse)

Hvad kan jeg gøre ved sådan et firma udover at kræve at få
tilsendt fakturaerne?

--
/Brian

Fra : Peter G C

Dato : 07-06-02 12:12

Brian Mortensen <brmo@goseek.dk> skrev:

[klip]

> Hvad kan jeg gøre ved sådan et firma udover at kræve at få
> tilsendt fakturaerne?

Ingen ting - bare betale. Og så undlade at handle der igen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Brian Mortensen

Dato : 07-06-02 15:56

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Ingen ting - bare betale. Og så undlade at handle der igen.

Har jeg i det mindste ikke krav på at få en fysisk kopi af fakturaerne
hvor firmaets adresse/logo o.lign. er påtrykt? Ellers kan de vel til
enhver tid komme og sige at det er noget jeg selv har brygget sammen?

Har netop modtaget en "faktura" pr. mail i plain txt samt en fornærmelse
af dimensioner..

På forhånd tak for svaret.

---
Med venlig hilsen
/Brian

Fra : Morten Larsen

Dato : 07-06-02 17:56

> Har netop modtaget en "faktura" pr. mail i plain txt samt en fornærmelse
> af dimensioner..

Jamen - kræver de flere penge end du har handlet for ?
Er plain txt med rette tal ikke ok ?
Hvis ikke, er det vel bare at betale din gæld, og ellers ikke
handle der mere.

plus selvfølgelig lige at fortælle os andre hvad det
er for et foretagende.

Morten

---

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-06-02 18:44

"Morten Larsen" <hos@larsen.dk> wrote:

>Er plain txt med rette tal ikke ok ?

Jeg tvivler på, at det f.eks. er godt nok over for Told & Skat.
Brian skriver ikke, om der er tale om et privat køb - firmaer
køber også gaver.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Brian Mortensen

Dato : 07-06-02 21:55

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev

> Jeg tvivler på, at det f.eks. er godt nok over for Told & Skat.
> Brian skriver ikke, om der er tale om et privat køb - firmaer
> køber også gaver.

Det er netop et B2B køb så jeg vil mene jeg er i min fulde ret
til at kræve en faktura for de nævnte køb... Men det lader ikke
til at ha' virkning på firmaet at jeg d.d. har truet med at lade sagen
gå videre til en advokat...
Tværtimod modtog jeg blot endnu en fornærmende mail og frist til
at betale inden d. 12/6 ...

Til dem der sprugte, hvilket firma der var tale om.. Uden at
nævne navne kan jeg sige det er meget orange og de første
med dette gave service koncept på den danske del af nettet ...

Takker for de svar der er kommet
God weekend til alle.

---
/Brian

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-06-02 08:23

"Brian Mortensen" <brmo@goseek.dk> wrote:

>at jeg d.d. har truet med at lade sagen
>gå videre til en advokat...

Er det en trussel, du har tænkt dig at føre ud i livet?

Jeg har umiddelbart svært ved at se, hvorfor du skulle spilde
penge på en advokat, nu da du har fat i den lange ende.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-06-02 19:21

Brian Mortensen wrote:

> [...]
> enhver tid komme og sige at det er noget jeg selv har brygget sammen?
>
> Har netop modtaget en "faktura" pr. mail i plain txt samt en fornærmelse

Vil du være lidt Brutalis, hvilket kunne være rimeligt efter
det forudgående, så ring eller bedst skriv til dem, at du
gerne vil have en korrekt momsnota, og husk kvittering for
afsendelse, og gør meget direkte opmærksom på, at valget af
netop dette firma forventede en ok behandling, og da det
ikke endnu er sket, har du søgt råd i et bredere forum.

Men det forudsætter, at din beskrivelse er valid, derfor får
du kun nogle virkemidler..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : alexbo

Dato : 07-06-02 21:49

Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk>

> Vil du være lidt Brutalis, hvilket kunne være rimeligt efter
> det forudgående, så ring eller bedst skriv til dem, at du
> gerne vil have en korrekt momsnota

Og hvorfor skulle en faktura i plain txt ikke være en korrekt momsnota.
Jeg sender masser af fakturaer ud, skrevet i excel, så kan modtageren vælge
at printe ud eller ej.
De eneste krav er, firmanavn, momsnr., dato, fortløbene fakturanr.

Med hensyn til at være lidt Brutalis, så er det jo vores ven der ikke har
betalt, det er ikke firmaet der ikke har leveret varen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Mortensen

Dato : 07-06-02 23:01

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> [...]
vælge
> at printe ud eller ej.
> De eneste krav er, firmanavn, momsnr., dato, fortløbene fakturanr.

Og hvis firmaet bagefter kommer og siger de har fået for lidt og påstår jeg
har fusket med det excel dokument de har sendt jeg selv kunne printe ud?
Derfor mener jeg at jeg er i min ret til at kræve at der bliver sendt en
faktura
ud til mig med alle relevante oplysninger. Både for hans og mit bedste.

> Med hensyn til at være lidt Brutalis, så er det jo vores ven der ikke har
> betalt, det er ikke firmaet der ikke har leveret varen.

Hvilket jeg heller ikke på noget tidpunkt har forsøgt at skjule... Vil blot
ha'
formaliteterne i orden FØR jeg betaler.

---
/Brian

Fra : alexbo

Dato : 07-06-02 23:32

Brian Mortensen <brmo@goseek.dk>

> Og hvis firmaet bagefter kommer og siger de har fået for lidt og påstår
jeg
> har fusket med det excel dokument de har sendt jeg selv kunne printe ud?

Firmaet havde ingen problemer med at sende varen, i tiltro til at du nok
betalte, den tillid belønner du med at mistænke dem for al tænkelig fusk.

Hvis jeg var dem ville jeg spørge gavemodtagerne, om de kunne tænke sig selv
at betale deres gaver.
Hvis jeg havde fået en gave, og bagefter blev gjort opmærksom på at giveren
ikke havde betalt, ville jeg gøre det selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 08-06-02 00:13

> [...]
giveren
> ikke havde betalt, ville jeg gøre det selv.

Er det bare mig, der har svært ved at fatte den argumentation eller er der
også andre.

Hvis jeg bestiller en vare ved en virksomhed, vil jeg som minimum forvente
to ting.

1. Varen bliver leveret
2. Jeg få tilsendt en faktura eller ligende, således at jeg vil være i stand
til at
1. betale for varen
2. Have mulighed for at bogføre den i mit regnskab
3. Om nødvendigt kunne forevise en fakture, ved eventuelle problemer med
revisor eller told og skat.

Hvis du mener at ovenstående er helt urimelige krav at sætte til en
virksomhed, så er de vel selv skyld i deres problemer, og at de bliver
"hængt" ud på nettet.

Allan Bach

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-06-02 08:28

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote:

>Hvis jeg bestiller en vare ved en virksomhed, vil jeg som minimum forvente
>to ting.

Enig.

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at jeg i
erhvervssammenhæng ville betale en opkrævning uden en
papirfaktura (eller evt. en digitalt signeret elektronisk
faktura, når vi en gang kommer så langt).

Hvis jeg endelig prøvede, ville jeg sikkert også blive standset
af et par bogholdere med meget ringe forståelse for konceptet.

Men det kunne da være sjovt at høre lidt mere om juraen i det
her, nu da et par af de kloge hoveder mener, at al gæld skal
betales - faktura eller ej.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-06-02 10:06

On 08.06.2002 9:28, in article
3d01b30c$0$23812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Allan Olesen"
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Men det kunne da være sjovt at høre lidt mere om juraen i det
> her, nu da et par af de kloge hoveder mener, at al gæld skal
> betales - faktura eller ej.

Du er vel heller ikke i tvivl om at et det er ret normalt at en ydelse
(varen) fordrer en modydelse (pengene)?

Jeg ved ikke hvad reglerne med fakturaen er, men har man fået en vare skal
man også betale (og det har jeg også forstået at ?'eren er med på).

/kristian

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-06-02 18:14

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>
wrote:

>Du er vel heller ikke i tvivl om at et det er ret normalt at en ydelse
>(varen) fordrer en modydelse (pengene)?

Nej. Men i erhvervslivet er rækkefølgen normalt:

1. Forespørgsel
2. Tilbud + evt. forhandling.
3. Ordre
4. Levering
5. Faktura
6. Betaling

Nogle gange bytter man lidt rundt på rækkefølgen af pkt. 4 og 5,
men _aldrig_ på rækkefølgen af pkt. 5 og 6. Det ville jo stille
køber i en helt urimelig situation, hvor han skal have pengene op
af lommen, uden at kunne dokumentere det over for skattevæsenet.

Det var forresten jura, jeg spurgte efter.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-06-02 23:10

On 08.06.2002 19:13, in article
3d023c38$0$64538$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Allan Olesen"
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Det var forresten jura, jeg spurgte efter.

Ydelse-modydelse - det er sg* jura.

/kristian

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-06-02 07:50

wrote:

>Ydelse-modydelse - det er sg* jura.

For mig lyder det som meninger. Du har stadig ikke kommet med
nogen juridisk begrundelse for, at man skal betale, uden at der
foreligger en faktura.

Mit er også meninger, men jeg står ved det.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-06-02 08:43

On 09.06.2002 8:49, in article
3d02fb8b$0$66945$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Allan Olesen"
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> For mig lyder det som meninger. Du har stadig ikke kommet med
> nogen juridisk begrundelse for, at man skal betale, uden at der
> foreligger en faktura.

Jeg synes det er lidt langt ud at kalde princippet om at ydelse fordrer
modydelse for meninger, men jeg vil gerne vise dig et par steder, hvor du
kan læse om det:

Købeloven §§14-16 bærer overskriften "Om retten til at kræve ydelse mod
ydelse". §14 nævner fx: "Er der ikke givet henstand fra nogen af siderne, er
sælgeren ikke pligtig at levere salgsgenstanden, medmindre købesummen
samtidig betales, og køberen er ikke pligtig at betale købesummen, medmindre
salgsgenstanden samtidig stilles til hans rådighed." Denne bestemmelse
omhandler altså kontantkøb, og reglerne om kreditkøb er til dels op til
parterne at aftale og dels reguleret af kreditaftaleloven.

Det var eet eksempel. Faktisk nævner købeloven intet sted noget om en
faktura eller anden form for regning. Princippet om at en (real)ydelse
fordrer en (penge)ydelse er helt grundlæggende, og er (meget forsimplet) det
der adskiller et køb fra en gave.

Som jeg har skrevet tidligere, kender jeg ikke reglerne om kravene til en
faktura, og jeg har derfor heller ikke afvist at der findes sådanne krav
(tværtimod). Det jeg har skrevet - og fortsat skriver - er, at
skyldforholdet jo altså er der. Når den ene part har præsteret sin ydelse,
så har han et krav mod den anden. (Se også Niels Elmelund m.fl.: Lærebog i
dansk og international køberet og Bernhard Gomard: Obligationsret, 1. del)

> Mit er også meninger, men jeg står ved det.

Jeg står skam også ved, hvad jeg skriver, og jeg synes ikke, at det bare er
meninger. Det er ret grundlæggende formueret.

/kristian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-06-02 10:04

On Sun, 09 Jun 2002 09:42:31 +0200, Kristian Storgaard
> [...]

>faktura, og jeg har derfor heller ikke afvist at der findes sådanne krav

Se Farum skandalen, et af de punkter der er framført, er at der ikke
ligger fyldsgørende faktrua for mange at de ting der er betalt.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-06-02 11:15

wrote:

>Når den ene part har præsteret sin ydelse,
>så har han et krav mod den anden.

Jeg forstår ikke din argumentation. Den ser ud til at være rettet
mod folk, der mener, at pengene ikke skal betales. Men disse folk
har jeg ikke set noget til her i tråden.

Der er derimod masser af folk, der diskuterer _proceduren_ for
betalingen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-06-02 16:31

On 09.06.2002 12:14, in article
3d032b90$0$93880$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Allan Olesen"
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Jeg forstår ikke din argumentation. Den ser ud til at være rettet
> mod folk, der mener, at pengene ikke skal betales. Men disse folk
> har jeg ikke set noget til her i tråden.

OK - jeg forstod bare et af dine tidligere indlæg, således, at du ikke mente
han skulle betale. Jeg har nok misforstået dig, beklager.

> Der er derimod masser af folk, der diskuterer _proceduren_ for
> betalingen.

Jep, den er jeg med på - og jeg mener stadig at en e-faktura er ok.

/kristian

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-06-02 17:50

wrote:

>Jep, den er jeg med på - og jeg mener stadig at en e-faktura er ok.

Muligvis. En e-faktura kan have mange former, og jeg ved ikke,
hvilke krav Told og Skat vil sætte til den.

Men bemærk, at i den aktuelle sag kom e-fakturaen faktisk først,
da sagen _var_ kørt af sporet. Indtil da var der slet ikke nogen
faktura af nogen art.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-06-02 11:41

Kristian Storgaard wrote:

> Som jeg har skrevet tidligere, kender jeg ikke reglerne om kravene til en
> faktura, og jeg har derfor heller ikke afvist at der findes sådanne krav
> (tværtimod).

Der findes detaljerede krav til udformning af fakturaer

og anden form for registrering af betalinger på Toldskat.dk.

Men da hjemmesiden er fejlramt, kan jeg ikke få dem frem.

Fra : Peter G C

Dato : 09-06-02 21:29

> [...]

> For mig lyder det som meninger. Du har stadig ikke kommet med
> nogen juridisk begrundelse for, at man skal betale, uden at der

Se Købelovens §§ 12 -14.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 08-06-02 10:08

> [...]

> papirfaktura (eller evt. en digitalt signeret elektronisk
> faktura, når vi en gang kommer så langt).

Cybercity, sender fakturaerne som almindelig mail,
dem arkiverer jeg på en diskette.
Hydro Texaco sender ingenting, det fremgår af PBS betalingsoversigten hvad
der er købt hvornår.

Det fungerer fint, men nu er det jo mig, og ikke bogholderen, som forøvrigt
også er mig, der bestemmer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-06-02 10:28

On 08.06.2002 11:08, in article adshju$6ig$1@news.cybercity.dk, "alexbo"
<alexbo@email.dk> wrote:

> Cybercity, sender fakturaerne som almindelig mail,
> dem arkiverer jeg på en diskette.

Det gør DK-Hostmaster da vist også, gør de ikke (og dem er der da også
masser af firmaer der betaler til)?

/kristian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-06-02 12:50

On Sat, 08 Jun 2002 11:28:20 +0200, Kristian Storgaard

>Det gør DK-Hostmaster da vist også, gør de ikke (og dem er der da også
>masser af firmaer der betaler til)?

Hvad gør de så hvis ikke de kan komme af med den mail? Jeg er ikke
sikker på at den e-mail de kender (til mig) eksistere mere,,,

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-06-02 18:13

On 08.06.2002 13:50, in article mpr3guckps307tpkk5kao40mfpev4mbc5c@4ax.com,
"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad gør de så hvis ikke de kan komme af med den mail? Jeg er ikke
> sikker på at den e-mail de kender (til mig) eksistere mere,,,

Jeg kan ikke huske deres betingelser i hovedet, men jeg mener de er ret
strikse - så de lukker vel bare dit domæne....

B.t.w. så tror jeg faktisk at de er begyndt også at sende papirregninger ud,
men i starten gjorde de i hvert fald det andet.

/kristian

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 08-06-02 18:31

> B.t.w. så tror jeg faktisk at de er begyndt også at sende papirregninger
ud,
> men i starten gjorde de i hvert fald det andet.

Jeg har en papirregning liggende fra DK Hostmaster, så det gør de.

Simon

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-06-02 18:42

On Sat, 08 Jun 2002 19:13:12 +0200, Kristian Storgaard

>Jeg kan ikke huske deres betingelser i hovedet, men jeg mener de er ret
>strikse - så de lukker vel bare dit domæne....

Problemmet er set samme som hønen og æget, idag har jeg kun en stribe
e-mail adr. på mit domæne, og da jeg bestilte domænet brugte jeg jo så
den e-mail jeg havde dengang.

BTW så er der her om knap to måneder et år siden jeg fik mit domæne,
og det har jeg på fornæmlsen at DK-Hostmaster mener skal fejeres, med
et girokort, forstås, spørgsmålet er så, hvor stort et beløb skriver
de på der?

Fra : Brian Mortensen

Dato : 09-06-02 04:31

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev

> [...]
> og det har jeg på fornæmlsen at DK-Hostmaster mener skal fejeres, med
> et girokort, forstås, spørgsmålet er så, hvor stort et beløb skriver

Kr. 75,- alt inkl.

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-06-02 01:07

Scripsit "Brian Mortensen" <brmo@goseek.dk>
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Og hvis firmaet bagefter kommer og siger de har fået for lidt og påstår jeg
> har fusket med det excel dokument de har sendt jeg selv kunne printe ud?

Så må man jo give sig til at se på hvad den oprindelige aftale lød
på, og se om man kan rekonstruere hvad fakturaen *burde* have lydt på,
når nu parterne er uenige om hvad den faktisk lød på.

> Derfor mener jeg at jeg er i min ret til at kræve at der bliver sendt en
> faktura ud til mig med alle relevante oplysninger.

Det bliver der jo også. Du har bare et eller andet imod den form den
har, man så længe alle relevante oplysninger er der, har du ikke noget
at klage over.

> Hvilket jeg heller ikke på noget tidpunkt har forsøgt at skjule... Vil blot
> ha' formaliteterne i orden FØR jeg betaler.

Formaliteterne er i orden så snart du har fået et påkrav om beløbet.
Du kan ikke lave dine egne private krav til formen af påkravet.
(Hvis du ikke har fået brugbar momsdokumentation, vil jeg dog regne
med at du kan tilbageholde momsen).

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."