Skat ved ejendomsavance
Fra : Michael_H

Dato : 07-06-02 09:13

Jeg står og skal sælge en lejlighed igen som jeg for kort tid siden
købte.
Den er steget 200.000 i værdi (jeg har forbedret den for ca. 70.000)

Hvordan bliver jeg beskattiget hvis jeg overhovedet skal beskattiges?

- tager de hele avancen som udgangspunkt eller avance - forbedringer?
- hvor meget bliver man beskattiget?

Nogen der kan ridse reglerne op?

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik A

Dato : 07-06-02 10:53

Du bliver ikke beskattes af ejendomsstigninger.
Derfor bliver fast ejendom ofte beskrevet som "skattefri" opsparing...
Det er dog vistnok lidt tvetydigt, da du jo både betaler ejendomsskat og
ejendomsværdiskat.
Men stigninger i værdien bliver man ikke direkte beskattet af - i DK...!
Så vidt jeg har hørt gør man i Sverige.

Mvh
Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-06-02 12:11

Henrik A wrote:
> Du bliver ikke beskattes af ejendomsstigninger.

Dette er ikke nødvendigvis korrekt. Der skal for eksempel betales skat,
hvis man ikke selv har boet i lejligheden.

Og så må du forøvrigt meget gerne klippe i det du citerer og så svare
under det citerede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-06-02 18:18

Henrik A wrote:

> [...]
> ejendomsværdiskat.
> Men stigninger i værdien bliver man ikke direkte beskattet af - i DK...!

Kun begrænset rigtigt, og farlig som generelt råd.

Der er en række betingelser, hvoraf enkelte kan være
fortolkninger.

Og se Kim's replik.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ivar

Dato : 07-06-02 21:53

Henrik A skrev:
> Du bliver ikke beskattes af ejendomsstigninger.

Hvis man har boet i lejligheden under en vis tid, bliver man beskattet.
Det er for at undgå, at boligspekulanter bor i 50 lejligheder på et år.

For nogle år siden var grænsen 2 år, jeg ved ikke hvad den er i dag.

Ivar

Fra : Tony Adams

Dato : 20-07-02 01:56

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er for at undgå, at boligspekulanter bor i 50 lejligheder på et år.
>
> For nogle år siden var grænsen 2 år, jeg ved ikke hvad den er i dag.

Grænsen er 1/2 år nu

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-07-02 03:11

Tony Adams wrote:

> Grænsen er 1/2 år nu

Nej, alene reel beboelse, kan være en måned, eller mindre.
Men så skal der en god forklaring med.

Fra : Karsten Skov Nielsen

Dato : 07-06-02 20:58

Michael_H wrote:

> [...]
> Den er steget 200.000 i værdi (jeg har forbedret den for ca. 70.000)
>
> Hvordan bliver jeg beskattiget hvis jeg overhovedet skal beskattiges?

Hvis du ikke selv har boet i lejligheden skal du opgøre ejendomsavance.

Som udgangspunkt opgøres ejendomsavancen som salgssum minus købesum
minus forbedringer = avance.

Avancen skal på selvangivelsen som kapitalindkomst.

Du kan enten søge professionel hjælp til opgørelsen, eller selv læse i
ejendomsavancebeskatningsloven hvordan det gøres.

mvh. Karsten