exploderede dæk.. hvad er sandt ?
Fra : Robert

Dato : 06-06-02 23:15

Nu når man betragter mønsteret... eller mangel på samme..
i ens bagdæk, og erkender nødvendigheden af et nyt..NU....
ville det være interessant, om nogen her har erfaringer med
dæk ( mærker ) man skal holde sig fra.
Såfremt man holder sig til de specifikationer ( hastighedsangivelse )
manualen til maskinen angiver burde man være på den "sikre" side.
Men; findes der deciderede dårlige produkter man bør undgå ?
Hvor ofte sker det, at et dæk exploderer ved (for) høj hastighed ?

Mvh
Robert

Fra : james

Dato : 07-06-02 14:00

Medmindre du holder meget af at skjøte i vådt vejr, hold dig fra
Michelin 89, 90 X modellerne. Jeg har nu kørt meget på Avon og finder
dem meget behagelige, kvikke og slidestærk. Jeg har nu 11,600 km på
Avaro II og mellem 3,5-4,0 mm på midten af bagdæk. Jeg har et nyt sæt
stående, klar til montering når de kommer ned på 3,0.

Jeg ved at andre har haft mindre gode erfaringer med Avon, men efter en
længere samtale med en mand på fabrikken, som selv kører og tester dæk,
tror jeg at der er snak om enten fejl montering eller forkert dæk. Jeg
har selv en mindre "gynge" fornemmelse ved lav hastighed. Han kunne
fortælle mig at den tupe jeg havde var ikke beregnet på min
model....SELVOM størrelsen var rigtig. De havde en dæk model som var
suværen godt til min cykel...som jeg så har købt....men ikke monteret
endnu, da min økonomisk sans vil blive stødt.

....sammenlignet med udskiftningen af de gamle Michelin 89X, som jeg
skiftede til trods for rigeligt med mønster, da jeg holdt ikke af at
skride sidelæns ved 130 km/t bare fordi det regnede lidt! ...og det var
ikke pga olie el lign på vejen....det var det man kalder:
forudsigelig....de skred ALTID da det var vådt!

Ellers har mange sammenlignende test i forskellige blad, peget på
Bridgestone. Forskellen mellem de prøvede dæk er dog meget små. og
istedenfor at tage deres total resultat, ser jeg grundigt på
del-resultaterne. Det kan være at et dæk med lidt lavere total, passer
bedre til én selv. For eksempel, kan totalen trækkes ned ad en del
resultat som siger at test-køreren føler at "jeg fik en utryg
fornemmelse på ujævn vej ved hastigheder over 200, men må indrømme at
dækket ikke mistede fæste." 6/10 Hvis våd-bane kørsel giver 10/10,
retningsstabilitet 8/10 og hurtigheden og komfort 9/10 og 8/10...så er
jeg personligt mindre bekymret om hans utryghed over 200 km/t.

Eksploderede dæk? Ingen erfaring, ingen kundskab ingen kendskab.......

-james

Fra : Lasse Madsen

Dato : 07-06-02 16:22

Taiwan'sens de bedste (www.thansen.dk) skal man også holde sig LANGT væk fra
Med mindre man gerne vil "time og tilrettlægge" en overhaling og "indkørsel"
i alm vej spor igen ... da de sejler VILDT OG UHÆMMET på de hvide striber
selv om der er 30 grader i skyggen ... de sejler ALTID når de kommer i
nærheden af hvide streger ... når jeg laver en overhaling på motorvejen
timer jeg det med at jeg køre ud imellem dem og prøver ALTID på at komme ind
imellem dem ... så når jeg kun lige at mærke mit bagdæk skrider ud (for så
at rette sig op med et smæld) ... det er MEGET ubehagligt og jeg tør ikke
tænke på hvad der sker hvis man laver dårlig timing og rammer striberne med
begge hjul .... uha ...

m.v.h.
l. madsen