Hjæælp til RS125
Fra : Super-G

Dato : 06-06-02 22:45

Jeg har en Aprilia RS125 fra '98, med en ROTAX 123 motor.
Der er sket det at en leje fra den nederste del af plejlstangen (dvs. ved
krumtappen) er gået. Det har resulteret i at stemplet har rykket sig lidt
længere op/ned end det skulle. Derfor er topstykket røget. Samtidig har den
ødelagte leje (eller det der var tilbage af den) fundet vej op til
cylinderen og er blevet smadret af stemplet, der samtidig har ridset
cylinderen.
Det jeg vil høre er:
1. kan det lade sig gøre at skifte lejen ud. Altså undgå at skulle købe en
hel ny krumtap
2. kan dette i så fald holde, hvis cylinderen bliver boret større, således
at jeg kun skal købe et nyt (større) stempel (der så selvfølgelig vil yde
mere.. hence my question)
3. ELLER skal jeg købe en brugt (renoveret) motor, fordi at det SLET IKKE
kan betale sig at reparere det?

Er der mon nogen derude, der har været ude for det samme? (den har desuden
køret 16000 nu.. måske typisk for en RS125 at opfører sig underlig omkring
nu)
Hvis i har nogle ideer eller forslag vil jeg MEGET gerne høre dem.

- Golam
(jeg er ved at blive desperat, og vejret gør det ikke bedre)

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-06-02 23:04

"Super-G" <g_r_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1. kan det lade sig gøre at skifte lejen ud. Altså undgå at skulle købe en
> hel ny krumtap

Til de fleste motorer (og ihvertfald alle racere) kan man købe
plejlstangskit bestående af søle, søle-leje og plejlstang, for den slags går
jo til nogen gange. (Jeg har lige skiftet mit, det koster 3500,- til en KTM
EXC380).

> 2. kan dette i så fald holde, hvis cylinderen bliver boret større, således
> at jeg kun skal købe et nyt (større) stempel (der så selvfølgelig vil yde
> mere.. hence my question)

Yde mere? Ikke målbart! Er din cylinder med støbejernsforing, så den kan
bores? Mit gær ville være at den er NiCaSil behandlet eller på anden måde
overfladebehandlet, så der skal ny behandling til, og et nyt stempel. Regn
med ca. 2000,- til NiCaSil og sikkert omkring 600,- for et stempel. (Kender
ikke Rotax priser).

> 3. ELLER skal jeg købe en brugt (renoveret) motor, fordi at det SLET IKKE
> kan betale sig at reparere det?

Aner det ikke. Hvad koster en renoveret motor? Og hvor god er den?

Rittig

Fra : John

Dato : 06-06-02 23:29

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> [...]
> overfladebehandlet, så der skal ny behandling til, og et nyt stempel. Regn
> med ca. 2000,- til NiCaSil og sikkert omkring 600,- for et stempel.

Det er som Rittig rigtigt nok er inde på en Nicasil behandling på
cylinderen, der findes renoveringssteder i Tyskland + Holland har jeg fået
opsnuset, og det er ret dyrt at få det gjort ca. 2000.- hertil skal lægges
ca 800.- for et stempel + pakninger, Fremgangsmåde : Nicasilbelægningen i
cylinderen skal først syres af derefter bores / hohnes den og så lægges en
ny Nicasilbelægning på !
Jeg gik fra ideen med at få lagt ny belægning på min cylinder, fordi jeg
istedet kunne få en Polinicylinder 154 ccm hos www.geiwiz.de til 3000.-

> Aner det ikke. Hvad koster en renoveret motor? Og hvor god er den?
>
> Rittig

Renoveret Rotax 123, Omkring 8-9000.- er de priser jeg har fået oplyst

En ny motor hos Hallan i Tyskland koster omkring 14000.-

V.H John - RS 125, som er ude at køre igen med Polini !

Fra : John

Dato : 06-06-02 23:32

> [...]

(Kender
> ikke Rotax priser).

Det er som Rittig rigtigt nok er inde på en Nicasil behandling på
alucylinderen, der findes renoveringssteder i Tyskland + Holland har jeg
> [...]

> Rittig

Renoveret Rotax 123, Omkring 8-9000.- er de priser jeg har fået oplyst
( hvor god ...hhmm, ja spørgsmålet er hvor mange sliddele der er skiftet )

Fra : John

Dato : 06-06-02 23:44

"John" <kramme@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:3cffe324

Polinicylinder 154 ccm hos www.geiwiz.de til 3000.-

Rettelse ....
der er tale om et kit til de 3000.- ( cylinder, stempel og pakninger )

selv om Geiwiz faktisk på deres hjemmeside kun skriver cylinder, hvilket jeg
vil betegne som en fejl, da der jo er tale om et helt kit !

John

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 07-06-02 07:29

John <kramme@mail1.stofanet.dk> wrote in article
<3cffe5d9$0$9272$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

> [...]
jeg
> vil betegne som en fejl, da der jo er tale om et helt kit !

Yep, køb ny cylinder, stempel o.a.. Det andet er vist dødt fra starten.

www.geiwiz.de er iøvrigt ganske behagelige at handle med. De kan være lidt
langsomme og det er lidt besværligt at betale dem, men de svarer på mails
i løbet af et par dage og de sender de rigtige ting første gang.

--
Mikkel

Fra : morten

Dato : 07-06-02 08:23

Max's MC import har krumtaps-søle sæt (jeg mener at prisen er ca.
1200,-, men er ikke sikker). TLF nummeret må kunne findes i tele
bogen. Dertil skal lægges 1-2 timer i arb. løn på et mekanisk
værksted.

Med mindre at du er rimelig med en værktøjskasse, ville jeg ikke
begynde at lave det selv, da det kræver at motoren skal åbnes.

Mht cylinder og stempel, så køb hos www.geiwiz.de eller
http://www.centromotori.de . Væsentligt billiger end hos TMP.

mvh
Morten

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 07-06-02 09:13

efter at have skiftet balance aksel lejer og krumtaps lejer, samt cylinder
(til en polini 154) i en 125 må jeg indrømme det ikek er særlig svært at
selv at fikse en rotax 123 motor....bestil hele skidtet ved www.geiwiz.de
husk de store krumtaplejer...for de ryger alligevel på et tidspunkt så når
motoren er ude kan du lige så godt skifte dem. og et paknings sæt kan du
også lige så godt købe, samt evt pakdåser, husk flydende pakning også.

at åbene motoren kræver en stjerne skruetrækker, en flad skruetrækker, en
hammer, umbarco nøgle sæt, og en spidstang samt et topnøglesæt......så kan
du lave det hele LOL

husk inden du åbner at notere hvor balanceakslen står i forholdt til de
andre tandhjul (det er de gule nylon hjul jeg tænker på her.

jeg vil anbefale dig at vaske motoren med motorrens inden du går i
gang.....så der ikk er udvendigt skidt på motoren.....og så er det ellers op
på køkken bordet med den.

Lasse
RS154

Fra : Claus

Dato : 09-06-02 09:01

"morten" <mob@mobworld.dk> skrev i en meddelelse

> Max's MC import har krumtaps-søle sæt (jeg mener at prisen er ca.
> 1200

Hej.

Og hos http://www.geiwiz.de/start.html koster det under 700 kr..

Claus