Canon kikkert
Fra : ARNE LILHAUGE

Dato : 06-06-02 22:01

Er der nogle, der har erfaring med de nye Canon kikkerter med optisk
billedstabilisator?
Det lyder jo genialt til fugleobs.
De fås i 8x, 10x, 12x og 15x.
man kunne forestille sig at selv en 15x kan blive anvendelig håndholdt.
--
Arne

Fra : Niels J Larsen

Dato : 07-06-02 09:03

"ARNE LILHAUGE" <arnelilhauge@get2net.dk> wrote in

> [...]
> Det lyder jo genialt til fugleobs.
> De fås i 8x, 10x, 12x og 15x.
> man kunne forestille sig at selv en 15x kan blive anvendelig håndholdt.

Ikke ejen erfaring, men hørt en del på den engelske NG. Den vigtigste
erfaring er at man skal bære rundt på *mange* batterier.

--
Niels Jørgen

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : raven

Dato : 07-06-02 09:08

On Thu, 6 Jun 2002 23:01:00 +0200, "ARNE LILHAUGE"
> [...]

>Det lyder jo genialt til fugleobs.
>De fås i 8x, 10x, 12x og 15x.
>man kunne forestille sig at selv en 15x kan blive anvendelig håndholdt.

Jeg har læst, at billedstabilisatoren er sulten i batterier. Check
lige hvor mange timer et sæt batterier holder til.

Desuden kan en 12x normal kikkert godt holdes af en meget velvoksen
person med lidt øvelse. Så skal det bruges til noget, må det være 15x
canon, man skal gå efter.
Leica har en udmærket 12x version, som er 10x50'eren med et kortere
okular, dvs. den vejer som en 10x50, - det er 1155 gram.
Leica 12x50 koster 1245 $ hos cabelas, en 10x40 1000 $ og en 10x50
1100 $.

Canon 15x50 stabilized kan fås for 1300 $ i USA.
www.cabelas.com
modellen vejer 1180 gr. uden batterier, hvilket ikke er galt. Den
bruger 2xAA batterier.
http://www.canonbinocular.com/18x50is/system.html

Det med strømforbruget læste jeg på den engelske nyhedsgruppe engang

uk.rec.birdwatching

Canon's billedstabilizator er iøvrigt særdeles udmærket. Jeg har det
på mit video kamera.

www.cabelas.com har også et røverkøb:
den klassiske 10x40 zeiss for 700 $.
Den er med sine 780 gr. en af de letteste.
Den tror jeg, at jeg ville vælge, hvis jeg ikke kunne finde en brugt.

mvh

John

Fra : raven

Dato : 07-06-02 11:40

Fra : raven

Dato : 07-06-02 12:01

Ja, det er ikke for at irritere eventuelle medkiggende danske
forhandelere (der evt. vil slette mit indlæg). Priserne er uden moms
og told (9 %) (altså plus 36 % ialt) og porto, - så læg lige det på
selv, - eller tag flyveren.

mvh

John