Snydt ved privat handel.
Fra : Michael Nielsen

Dato : 06-06-02 21:29

Hej eksperter.

Jeg tror desværre at jeg må se i øjnene at jeg er blevet snydt, historien er
den at jeg bød på et bundkort med CPU i nyhedsgruppen dk.marked.privat.edb.
mit bud var højest og vi aftalte at han sendte på efterkrav, fint nok så er
det jo så sikkert som det kan være, troede jeg i hvert fald. For da jeg så
kommer hjem med pakken og får det hele pakket ud og installeret, virker
skidtet ikke. En ven og jeg tester både CPU og bundkort ved at prøve med
hans CPU og hans Bundkort, men begge dele lader ikke til at virke
overhovedet.
Nu vil jeg så gerne hører hvordan jeg står, jeg har givet 1500 for noget som
ikke virker, hvad har jeg af ret ifølge loven, kan jeg ikke lade købet gå
tilbage?
Sælger svare ikke på mine mails.

--
Best regards
Michael Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-02 22:15

Michael Nielsen skrev:

>Nu vil jeg så gerne hører hvordan jeg står, jeg har givet 1500 for noget som
>ikke virker, hvad har jeg af ret ifølge loven, kan jeg ikke lade købet gå
>tilbage?

Ikke nødvendigvis. Loven giver dig tre muligheder:

§ 43.   Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen,
   såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve
   købet eller kræve omlevering eller fordre et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Men sælger kan også foretage nogle valg:

§ 49.   Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage
   omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan
   ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at
   afvente levering (jfr. § 21), og det åbenbart ikke kan
   medføre omkostning eller ulempe for ham.

Men det hjælper alt sammen intet overfor en snydepels. Selv om du
vinder en evt. retssag, er det meget tvivlsomt om du kan få penge
ud af sælger alligevel.

--
Bertel
Min mailadresse, nospam@lundhansen.dk, er midlertidigt ude af drift.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-06-02 22:34

On 06.06.2002 23:14, in article
asjvfu83mm697049ucudvlls0nf89215fj@sunsite.auc.dk, "Bertel Lund Hansen"
<bertel@superbruger.dk> wrote:

[klip
> § 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen,
[klip]

Sælgeren har i dette tilfælde ikke en flerhed af opfyldelsesmuligheder, så
det er et specieskøb, d.v.s. du skal have fat i § 42.

Dermed er du principielt stillet lidt ringere, men det får ikke den store
betydning, for du vil jo nok gerne bare hæve handelen, og da er
betingelserne de samme.

/kristian

Fra : Michael Nielsen

Dato : 06-06-02 23:06

> Men sælger kan også foretage nogle valg:

Ja hvis han svarede.

> Men det hjælper alt sammen intet overfor en snydepels. Selv om du
> vinder en evt. retssag, er det meget tvivlsomt om du kan få penge
> ud af sælger alligevel.

Hvad er det for et land vi lever i??? Det er da klart at man så har lidt
kløe i næverne eller får lyst til at sælge skidtet til en anden og så bare
ski.... på det hele.

--
Best regards
Michael Nielsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-06-02 23:21

Scripsit "Michael Nielsen" <leahcim@mail.net4you.dk>

> Hvad er det for et land vi lever i?

Det er et land hvor du også har en vis sikkerhed for at man ikke
bliver dømt til at betale hvis en eller anden røver sagsøger dig for
nogen penge som du faktisk ikke skylder ham.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 07-06-02 22:09

On Fri, 7 Jun 2002 00:05:46 +0200, "Michael Nielsen" <leahcim@mail.net4you.dk>
wrote:

>Hvad er det for et land vi lever i??? Det er da klart at man så har lidt
>kløe i næverne eller får lyst til at sælge skidtet til en anden og så bare
>ski.... på det hele.

Det er jo også et land hvor man fordrer lidt sund fornuft af begge parter. Af et
andet indlæg fremgår det at du udover det nævnte indlæg, intet kender til ham og
hvis du ikke er i stand til at slå en streg over (ærgelige - indrømmet) 1.500,-
burde du jo nok have undladt at handle, eller handlet på en måde der gav dig
sikkerhed for at skidtet virkede. Dette har dog intet med jura at gøre, men...

....godt nok gælder de alm. købelovs bestemmelser også for handel mellem private.
Der er dog den krølle på, at ved handel mellem private kan man umiddelbart
afvige fra disse ved aftale. Så har sælger undervejs taget forbehold som du har
accepteret, står du muligvis endnu svagere end normalt.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home.tiscali.dk/~isl10052/kim/
Even on the Internet I'm only acting on my own behalf.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 09:37

Kim Kolmorgen skrev:

>burde du jo nok have undladt at handle, eller handlet på en måde der gav dig
>sikkerhed for at skidtet virkede.

Fortæl, fortæl ...

De metoder jeg kender, sætter bare *sælger* i den udsatte
position, og han skal vel også tænke sig om?

--
Bertel

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 09-06-02 16:31

On Sat, 08 Jun 2002 10:37:12 +0200, Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>
wrote:

>De metoder jeg kender, sætter bare *sælger* i den udsatte
>position, og han skal vel også tænke sig om?

Der er vel flere måder, der dog ikke kan benyttes i alle tilfælde.

1. Jeg forsøger at møde op på pågældendes adresse eller job. Ikke altid praktisk
muligt.

2. Benyt en auktionstjeneste der giver mulighed for at se andres bedømmelser af
vedkommende.

3. Se om vedkommende har mange annoncer i dk.marked.... Hvis han har det, skal
der nok være andre der gør opmærksom på det, hvis han generelt er en snyder.

Ingen af ovenstående metoder er fejlfrie, men i den sidste ende må man jo selv
lægge sit niveau for tillid kontra sikkerhed og hvis man ikke kan opnå en
tilfredsstillende sikkerhed må man jo afstå fra at handle (som rent faktisk var
mit første alternativ). Personligt ville jeg aldrig handle for 1.500,- uden
nogen sikkerhed eller kendskab til vedkommende, når vi taler handel mellem
private.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-02 17:43

Kim Kolmorgen skrev:

>Der er vel flere måder, der dog ikke kan benyttes i alle tilfælde.

Du anviser metoder til at vurdere sælger. Kun den første (som
sjældent kan benyttes) anviser en metode til at forhindre snyd
når først man har besluttet sig til at handle - og *det* drejede
problemet sig om.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 06-06-02 22:31

> [...]
>ikke virker, hvad har jeg af ret ifølge loven, kan jeg ikke lade købet gå

Det har vist været svaret 1000 gange før. Jo, ifølge loven har du ret
- men hvad kan du bruge det til, når sælger er ligeglad? Slæb ham i
retten for 1500,-? Nej vel - betragt pengene som lærepenge
Hvem siger forøvrigt, det ikke er dig selv, der har ødelagt dlene, da
du prøvede dem af? Den bliver svær at bevise.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-06-02 00:33

"Michael Nielsen" <leahcim@mail.net4you.dk> wrote in message
> [...]
som
> ikke virker, hvad har jeg af ret ifølge loven, kan jeg ikke lade købet gå

Det er jo en meget kedelig sag, og der er desværre mange af dem....
Hvis du er 100% sikker på at det ikke er dig som har foresaget skaden på
CPU´en!(især AMD´s Athlon CPU´er er meget skrøbelige), men når han ikke
svarer på dine mails kunne det godt tyde på at han har solgt en defekt bare
Så er mit bedste råd ring til ham (*31# skjuler nummer, hvis han nu ikke
tager telefonen når du ringer), det virker ofte bedre end blot en e-mail,
hvis han har en samlever eller lign. så gør denne opmærksom på at han har
snydt dig
Hvis han stadig ikke vil lade handlen gå tilbage, send ham et anbefalet brev
hvori du kræver pengene tilbage, hvor du evt. kan nævne at du vil lade sagen
gå videre til en advokat hvis han ikke vil lade handlen gå tilbage....osv

.....offentligør evt. hans navn i den newsgroup hvor han har solgt varen(må
man det??), eller andre newsgroups han deltager i?

Hvis dette ikke virker, så glem alt om pengene....det kan ikke betale sig at
slæbe ham i retten for 1500kr

mvh
Rasmus

.....jeg ved ikke om dette er måden at gøre det på, men jeg har selv fået
krævet penge ind på den måde, fra folk som har forsøgt at snyde mig, og
kender flere andre som har haft succes med det

Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-06-02 20:31

> [...]
> hvis han har en samlever eller lign. så gør denne opmærksom på at han har

Ja jeg er 100 på at det ikke er mig, da den køler der fulgte med var en
"core-crusher" en Molex som ligner en Golden Orb lidt, som jo var kendt for
at tage livet af mange AMD CPUer.

> [...]
sagen
> gå videre til en advokat hvis han ikke vil lade handlen gå tilbage....osv

Jeg vil prøve at ringe til ham.
Den adresse jeg fik først af ham, var en på Sydvej nr xxx, 3000 Helsingør,
det passer bare ikke med den som står på kvitteringen fra posthuset hvor der
står Blichersvej nr xxx, 3000 Helsingør. det må jo være dertil pengene er
gået, udfra dette vil jeg altså konkludere at han har snydt mig med vilje
(Først regnede jeg bare med at CPUen var ødelagt fordi køleren var monteret
under transporten, dog faldet af da jeg fik den, men det kan jo ikke rigtig
have ødelagt bundkortet)

> ....offentligør evt. hans navn i den newsgroup hvor han har solgt varen(må
> man det??), eller andre newsgroups han deltager i?

Jeg har kun set hans ene indlæg i marked.edb gruppen.

> ....jeg ved ikke om dette er måden at gøre det på, men jeg har selv fået
> krævet penge ind på den måde, fra folk som har forsøgt at snyde mig, og
> kender flere andre som har haft succes med det

Det håber jeg da, ellers må man jo købe en orange billet (Den anden ene af
landet) og tage på besøg, og "tale" lidt med drengen.

--
Best regards
Michael Nielsen