Carpark-RKI?
Fra : Ove Kristensen

Dato : 06-06-02 19:34

Hej Allesammen !
Jeg har en kammerat som har fået en Parkerings kontrol afgift tror jeg det
hedder- og han har afventet for at se hvad der sker, men nu har de truet ham
med, at hvis han ikke betaler pengene nu, så bliver han registreret i RKI -
men kan de det uden en forudgående retssag, eller evt.
underskrivelse af et forlig?

Med venlig hilsen
Ove.

Fra : Michael Petersen

Dato : 06-06-02 20:35

Ove Kristensen wrote:
> [...]
> har de truet ham med, at hvis han ikke betaler pengene nu, så bliver
> han registreret i RKI - men kan de det uden en forudgående retssag,

For at blive registreret i RKI skal han enten selv vedkende sig gælden eller
også skal en dom vise at han skylder dem penge.
De kan sagtens indberette ham til RKI men han bliver ikke optaget før
ovenstående er på plads

Michael

[sakset fra RKI's hjemmeside]
Hvem kan registrere?
Alle RKIs kunder kan indberette til vores register - det vil sige alle
de virksomheder, forretninger, banker, forsikringsselskaber og offentlige
myndigheder, der har indgået en samarbejdsaftale med RKI.

Når en virksomhed bliver kunde hos RKI, bliver virksomheden underlagt
de regler og vilkår, vi ifølge persondataloven skal opfylde som
kreditoplysningsbureau.

Det er de samme kunder, der ser de registrerede oplysninger, når
skyldneren søger kredit.

Når jeg er blevet registreret
Du får altid et brev fra RKI med oplysning om, hvem der har
indberettet dig, og hvornår og hvordan registreringen bliver slettet.

Hvis du skylder mere end 1.000 kroner, og vores kunde har
dokumentation for skyldforholdet (for eksempel dom eller skriftlig
skylderkendelse), bliver oplysningen om din registrering tilgængelig for
vores kunder. Det kommer til at påvirke din kreditværdighed, og du vil få
svært ved at opnå kredit hos alle de virksomheder og forretninger, der
bruger RKI.

Fra : Peter G C

Dato : 06-06-02 20:57

Ove Kristensen <ovek@adslhome.dk> skrev:

[klip]

> - men kan de det uden en forudgående retssag, eller evt.
> underskrivelse af et forlig?

Ja. Han kan registeres i det lukkede register. Så se hellere at få betalt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-06-02 21:42

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Ja. Han kan registeres i det lukkede register. Så se hellere at få
> betalt.

Vi har haft den diskussion før. Oplysninger fra det lukkede register må
*ikke* videregives, så "truslen" om RKI, som visse advokater fortsat
ynder at anvende, er lidt halvlatterlig og spørgsmålet er om de ved
deres vildledning omkring RKI ikke nærmer sig et brud på god
advokatskik.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-02 22:09

Peter G C skrev:

>Ja. Han kan registeres i det lukkede register. Så se hellere at få betalt.

Så vidt jeg forstod på min juralærer kan man slet ikke
registreres for 'ubekræftede' gældsposter. I det lukkede register
kan man registreres for småbeløb, og først hvis den samlede gæld
til én kreditor overstiger 1000 kr., må RKI fortælle andre om
det.

--
Bertel
Min mailadresse, nospam@lundhansen.dk, er midlertidigt ude af drift.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 07-06-02 01:52

"Bertel Lund Hansen" <bertel@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> kan man registreres for småbeløb, og først hvis den samlede gæld
> til én kreditor overstiger 1000 kr., må RKI fortælle andre om

Ja, men jeg skal lade det gå videre til min kammerat, så jeg siger tusind
tak for info.

Med venlig hilsen
Ove.

Fra : Peter G C

Dato : 07-06-02 06:33

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

[klip]

> Ja. Han kan registeres i det lukkede register. Så se hellere at få betalt.

Til Morten og Bertel: Ja, vi har haft debatten før. Men er jeg en den eneste
af os tre, der rent faktisk i praksis har været med til at registere disse
skyldnere. Og det virker.

RKI tager fejlagtige indberetninger meget alvorligt. Det gør indberetterene
også.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-06-02 07:45

> [...]

> den eneste af os tre, der rent faktisk i praksis har været med til
> at registere disse skyldnere. Og det virker.

Det er jeg ikke i tvivl om, men advokaterne bør give korrekte
oplysningerne når de anvender RKI "truslen" fremfor at spille på folks
frygt for registrering i netop RKI.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 07-06-02 12:06

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Det er jeg ikke i tvivl om, men advokaterne bør give korrekte
> oplysningerne når de anvender RKI "truslen" fremfor at spille på folks
> frygt for registrering i netop RKI.

De relevante oplysninger fremgår skam af de papirere skyldneren modtager fra
RKI.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-06-02 15:56

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> De relevante oplysninger fremgår skam af de papirere skyldneren
> modtager fra RKI.

Hvilket er en postgang for sent. Problemet er, at "truslen" om RKI kan
få nogle mennesker til at betale et beløb de reelt ikke skylder.

--
Morten http://miljokemi.dk