/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Carpark-RKI?
Fra : Ove Kristensen


Dato : 06-06-02 19:34

Hej Allesammen !
Jeg har en kammerat som har fået en Parkerings kontrol afgift tror jeg det
hedder- og han har afventet for at se hvad der sker, men nu har de truet ham
med, at hvis han ikke betaler pengene nu, så bliver han registreret i RKI -
men kan de det uden en forudgående retssag, eller evt.
underskrivelse af et forlig?

Med venlig hilsen
Ove.



 
 
Michael Petersen (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Michael Petersen


Dato : 06-06-02 20:35

Ove Kristensen wrote:
> Hej Allesammen !
> Jeg har en kammerat som har fået en Parkerings kontrol afgift tror
> jeg det hedder- og han har afventet for at se hvad der sker, men nu
> har de truet ham med, at hvis han ikke betaler pengene nu, så bliver
> han registreret i RKI - men kan de det uden en forudgående retssag,
> eller evt. underskrivelse af et forlig?
>
For at blive registreret i RKI skal han enten selv vedkende sig gælden eller
også skal en dom vise at han skylder dem penge.
De kan sagtens indberette ham til RKI men han bliver ikke optaget før
ovenstående er på plads

Michael

[sakset fra RKI's hjemmeside]
Hvem kan registrere?
Alle RKIs kunder kan indberette til vores register - det vil sige alle
de virksomheder, forretninger, banker, forsikringsselskaber og offentlige
myndigheder, der har indgået en samarbejdsaftale med RKI.

Når en virksomhed bliver kunde hos RKI, bliver virksomheden underlagt
de regler og vilkår, vi ifølge persondataloven skal opfylde som
kreditoplysningsbureau.

Det er de samme kunder, der ser de registrerede oplysninger, når
skyldneren søger kredit.

Når jeg er blevet registreret
Du får altid et brev fra RKI med oplysning om, hvem der har
indberettet dig, og hvornår og hvordan registreringen bliver slettet.

Hvis du skylder mere end 1.000 kroner, og vores kunde har
dokumentation for skyldforholdet (for eksempel dom eller skriftlig
skylderkendelse), bliver oplysningen om din registrering tilgængelig for
vores kunder. Det kommer til at påvirke din kreditværdighed, og du vil få
svært ved at opnå kredit hos alle de virksomheder og forretninger, der
bruger RKI.




Peter G C (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 06-06-02 20:57

Ove Kristensen <ovek@adslhome.dk> skrev:

[klip]

> - men kan de det uden en forudgående retssag, eller evt.
> underskrivelse af et forlig?

Ja. Han kan registeres i det lukkede register. Så se hellere at få betalt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



"Morten Bjergstrøm" (06-06-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 06-06-02 21:42

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

>> - men kan de det uden en forudgående retssag, eller evt.
>> underskrivelse af et forlig?
>
> Ja. Han kan registeres i det lukkede register. Så se hellere at få
> betalt.

Vi har haft den diskussion før. Oplysninger fra det lukkede register må
*ikke* videregives, så "truslen" om RKI, som visse advokater fortsat
ynder at anvende, er lidt halvlatterlig og spørgsmålet er om de ved
deres vildledning omkring RKI ikke nærmer sig et brud på god
advokatskik.

--
Morten http://miljokemi.dk

Bertel Lund Hansen (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-06-02 22:09

Peter G C skrev:

>Ja. Han kan registeres i det lukkede register. Så se hellere at få betalt.

Så vidt jeg forstod på min juralærer kan man slet ikke
registreres for 'ubekræftede' gældsposter. I det lukkede register
kan man registreres for småbeløb, og først hvis den samlede gæld
til én kreditor overstiger 1000 kr., må RKI fortælle andre om
det.

--
Bertel
Min mailadresse, nospam@lundhansen.dk, er midlertidigt ude af drift.
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ove Kristensen (07-06-2002)
Kommentar
Fra : Ove Kristensen


Dato : 07-06-02 01:52


"Bertel Lund Hansen" <bertel@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:1ojvfu808pmudqilolopc86ua34821jg05@sunsite.auc.dk...
[klip]
> Så vidt jeg forstod på min juralærer kan man slet ikke
> registreres for 'ubekræftede' gældsposter. I det lukkede register
> kan man registreres for småbeløb, og først hvis den samlede gæld
> til én kreditor overstiger 1000 kr., må RKI fortælle andre om
> det.

Ja, men jeg skal lade det gå videre til min kammerat, så jeg siger tusind
tak for info.

Med venlig hilsen
Ove.



Peter G C (07-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 07-06-02 06:33

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

[klip]

> Ja. Han kan registeres i det lukkede register. Så se hellere at få betalt.

Til Morten og Bertel: Ja, vi har haft debatten før. Men er jeg en den eneste
af os tre, der rent faktisk i praksis har været med til at registere disse
skyldnere. Og det virker.

RKI tager fejlagtige indberetninger meget alvorligt. Det gør indberetterene
også.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



"Morten Bjergstrøm" (07-06-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 07-06-02 07:45

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Til Morten og Bertel: Ja, vi har haft debatten før. Men er jeg en
> den eneste af os tre, der rent faktisk i praksis har været med til
> at registere disse skyldnere. Og det virker.

Det er jeg ikke i tvivl om, men advokaterne bør give korrekte
oplysningerne når de anvender RKI "truslen" fremfor at spille på folks
frygt for registrering i netop RKI.

--
Morten http://miljokemi.dk

Peter G C (07-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 07-06-02 12:06

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Det er jeg ikke i tvivl om, men advokaterne bør give korrekte
> oplysningerne når de anvender RKI "truslen" fremfor at spille på folks
> frygt for registrering i netop RKI.

De relevante oplysninger fremgår skam af de papirere skyldneren modtager fra
RKI.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



"Morten Bjergstrøm" (07-06-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 07-06-02 15:56

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> De relevante oplysninger fremgår skam af de papirere skyldneren
> modtager fra RKI.

Hvilket er en postgang for sent. Problemet er, at "truslen" om RKI kan
få nogle mennesker til at betale et beløb de reelt ikke skylder.


--
Morten http://miljokemi.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste