Læder kontra Tekstil-tøj ????
Fra : Kenneth T

Dato : 06-06-02 18:39

Hejsa

Jeg har de sidste 4 sæsoner kørt i mit Rukka condura-tøj, men det sidder
lidt løst når foret er pillet ud og man ikke bruger sweetshirt pga. varmen,
derfor går jeg og overvejelser at skifte til en læder-dragt ...og så bruge
mit Rukkatøj i ydersæsonen.
Jeg er dog lidt i tvivl om hvor varmt det er i forhold til tekstil?

Ingen tvivl om at læder har mange kvaliteter, men jeg vil ikke købe det,
hvis jeg bare kommer til at svede endnu mere i det, når jeg kører på
sommerferie.

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-06-02 18:49

Nu har jeg ikke lige haft Rukka. Men mener helt klart at læder er "koldere"
at køre i. Det er en af årsagerne til at jeg skiftede fra kunststof til
læder. Jeg følte altid at det var en plasticpose jeg havde på, når jeg kørte
i kunststof. Jeg var altid våd af sved når solen skinnede. Så selv om det er
vandtæt, blev jeg våd alligevel

Jeg kører dog stadig med kunststof til og fra arbejde, ca. 20 km. Men i
disse dage når jeg faktisk at blive lidt fugtig på vejen hjem, selv om det
ikke er længere. Og det selv om jeg kører på offroaderen uden kåbe og dermed
ingen læ.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Richard Pade

Dato : 06-06-02 20:30

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" wrote:

> Jeg følte altid at det var en plasticpose jeg havde på, når jeg
> kørte
> i kunststof. Jeg var altid våd af sved når solen skinnede. Så selv om det er
> vandtæt, blev jeg våd alligevel

Siger du at kroppen holder sig tør under læder, men ikke det kunststof-tøj, du
havde før? - kaan du huske om det var ren kunststof eller en
blanding/imprægneret tekstil?

Richard

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 07-06-02 08:30

Nej, men jeg føler at dragten kan ånde, og har ikke de store problemer så
længe jeg kører, men går jeg rundt og "slikker" sol i 30-40 graders varme så
sveder jeg selvfølgelig. Men generelt sveder jeg langt mindre i lædertøj.
Jeg har haft textil fra både Frank Thomas, Uvex, og nu bruger jeg noget fra
Held (bukser), med en membran svarende til Gore-Tex, sympatex, tror jeg de
kalder den, og jeg har gjort de samme erfaringer med det hele. Men ellers er
jeg ikke sikker på hvilke materialer det består af, men jeg mener dog at det
er rent kunststof. Held bukserne er model Fargo Art. 6060, måske andre
kender dem, og ved hvad de er lavet af. Frank Thomas og Uvex husker jeg ikke
modelbetegn. på. Men skal jeg rose et af mærkerne må det være Uvex, som jeg
været mest glad for, når vi snakker kunststof.

Fra : james

Dato : 06-06-02 20:00

> Jeg er dog lidt i tvivl om hvor varmt det er i forhold til tekstil?

På mig, virker det som om læder kan både være "varm nok," men samtidig "ikke
ubehagelig." Står man stille i trafikken (overvej at ændre kørestil(!))
i solen på en varm sommerdag....mærker du hurtigt at det er varmt, men
varmen synes ikke at bygge sig op...så snart du kommer igang igen, er det
behagelig igen. Jeg kører altid med læder, men tager så en let "skal" af
vindtæt, vandtæt over, når vejret er surt eller vådt. Det virker på (for) mig.

james

Fra : Christian Berggreen

Dato : 07-06-02 08:17

Hej Kenneth

Nu er jeg jo nok lidt farvet i min udtalelsen, da jeg altid har kørt i læder
og ikke har prøvet Gore-Tex, men selvfølgelig er det også varmt at køre i
læder når det er varmt om sommeren, men som en af de andre også sagde, så er
det en varme som ikke føles ubehagelig, og den forsvinder hurtigt igen når
man sætter igang.

Hvis du kigger efter noget brugt, så har jeg et par dragter til salg. Kig på
home.tiscali.dk/ccb .
De er ganske vist begge i str. 48, men det kan jo være du kan være i dem.

MCH.

Christian

Fra : Foobar

Dato : 07-06-02 09:25

Halløj,

Jeg har den samme 'plastic-pose fornemmelse' som flere andre åbenbart også
har med membran-tekstiler. Godt nok postulerer fabrikanterne at Gore-Tex kan
'ånde' og at man således ikke burde blive alt for svedig, men jeg ender
altid med at være helt gennemblødt indefra alligevel - selv efter kortere
ture. - Men måske er det noget med hvor tæt det sidder..?!

Selvom jeg startede med at være indædt modstander af læder, er jeg også ved
at 'skifte hest'. En kommende to-delt læderdragt vil blive kombineret med en
tyndere overtræksjakke/regntøj til passende lejligheder, hvilket så vidt jeg
kan regne dækker mit behov fint, nu hvor jeg er for meget af en kylling til
at køre i ydersæsonerne. Med hensyn til opbygningen af varme i læder, så
findes der jo idag læderdragter hvor brystet/låret er perforeret for at
tillade lidt mere ventilation.

Claus.

Fra : Christian Berggreen

Dato : 07-06-02 09:37

Claus skrev:
> at køre i ydersæsonerne. Med hensyn til opbygningen af varme i læder, så
> findes der jo idag læderdragter hvor brystet/låret er perforeret for at
> tillade lidt mere ventilation.

Det er helt rigtigt, og det er meget effektivt, hvis det er 30 grader og man
kører 100% og sveder som en hest. Men
det er kun på racer-læderdragter det kan anbefales, da det har den kedelige
bivirkning (for gademc-folk), at det blir RET koldt om aftenen eller hvis
temperaturen kommer ned under 15 grader...

mch.

Christian
VTR1000F

Fra : Foobar

Dato : 07-06-02 10:46

> [...]
det
> blir RET koldt om aftenen eller hvis temperaturen kommer ned under 15

Har nu tænkt mig at skaffe sådan en fætter alligevel. Man kan jo tage noget
på indenunder hvis det er koldt - men det er svært at tage 'toppen' af når
det er for varmt... Kører jo som sagt ikke i ydersæsonerne - og efter
solnedgang!

- Tak for hintet iøvrigt!

/Claus

Fra : Christian Berggreen