"Gæstekamre"
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-06-02 18:23

Hvad er "Gæstekamre" ??????

http://www.folkekirken.dk/Interchurch/JD/FE.htm
På trods af

a.. forskellene mellem den evangelisk lutherske og den romersk katolske
kirke,
b.. den omstændighed, at vi ikke finder en fælles forståelse i § 40-41 i
FE,
c.. den omstændighed, at Den danske Folkekirke ikke fordømmer den romersk
katolske kirkes lære i sine bekendelsesskrifter
finder vi det vigtigt - i lyset af den fortsatte dialog mellem den romersk
katolske kirke og den evangelisk lutherske kirke - at tilkendegive, at
reformationstidens fordømmelser vedrørende retfærdiggørelseslæren ikke
omfatter den romersk katolske kirke som den er formuleret i FE. Efter vor
opfattelse er såvel den romersk katolske som den evangelisk lutherske kirke
"gæstekamre" for Jesu Kristi sande kirke.

Niels Holm
mødeleder

--
Erik L

1 Pet 3 v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer;

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-06-02 07:38

Erik Engelbrecht Larsen wrote:
> Hvad er "Gæstekamre" ??????

Det må vel være ud fra Jesu udsagn "I min Faders hus er der mange
kamre"...Eller hvad?

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-06-02 16:34

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det må vel være ud fra Jesu udsagn "I min Faders hus er der mange
> kamre"...Eller hvad?

Joh 14 v2 I min faders hus er der mange boliger ???? do not know??

EL

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-06-02 08:18

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Joh 14 v2 I min faders hus er der mange boliger ???? do not know??

Ja, det er vel sådan at den skal læses?

Normalt så er "huse" eller "boliger" jo netop et sted med "kamre" i...Det
nadet lyder egentligbaf en lidt dårlig oversættelse...Medmindre altså vi er
oppe i paladsstørrelse!

Anders Peter Johnsen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 08-06-02 15:37

> Hvad er "Gæstekamre" ??????

I betragtning af, at det er et folkekirkeligt dokument, du citerer, er det
nærliggende at tænke sig, at der er tale om et citat fra en kendt
Grundtvig-salme (Den danske salmebog nr 306), hvor et af versene lyder
sådan:

Huset med de høje sale
tømres kun af skaber-hånd,
må fra Himmelen neddale