Hvad sker der ved at sælge Delphi 6 PE app~
Fra : en_rigtig_geek

Dato : 06-06-02 16:47

Davs. Jeg vil gerne vide, om der er nogen af jer derude, der har prøvet
at sælge jeres Delphi 6 Personal Edition App?

Og kan det ske, at man bliver tjekket eller sådan noget?
Er der stort sansynlighed for at man bliver taget, hvis man prøver at
tage penge for sine applikationer man har lavet i Delphi 6 Personal
Edition?

http://www.kandu.dk/

Fra : Roald Henriksen

Dato : 06-06-02 22:13

Det må du ikke!

Læs licensbestemmelserne, her i står, at det kun er til eget brug (personal)
og ikke til videresalg (commercial).
Om det bliver opdaget? Tja...
Du må heller ikke gå over for rødt, fordi du risikerer at møde en HT-bus og
komme slemt til skade.
Med andre ord: hvis du vil mere end blot fedtmuleprogrammering, skal du have
dit bagland i orden, så køb da en licens.

Mvh RH

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 06-06-02 23:59

"Roald Henriksen" <mail@pentagon-electric.dk> wrote in message
> Med andre ord: hvis du vil mere end blot fedtmuleprogrammering, skal du
have
> dit bagland i orden, så køb da en licens.

Jeg synes det er gevaldigt irriterende med licensen for D6. Jeg har planer
om at udgive et shareware program, men jeg kan ikke bruge D6 PE for det må
man ikke. Så man skal partout op og betale 8000 (?) for Pro versionen,
selvom man ikke har brug for nogen af de ekstra ting der er med i pro
versionen. Så jeg må blive ved D5 Std. foreløbig. Jeg tvivler på at jeg
nogensinde kommer til at tjene nok til at det er en fonuftig investering at
give 8000 for en ny delphi.

Jeg ville med glæde gi' 1000 for D6 PE, hvis bare den havde en anden licens.
Hvorfor skulle man ellers give 1000 kr for noget man kan hente gratis på
nettet? Det er en fin kasse, men alligevel...

For at dreje mit brokkeri ind på noget lidt mere brugbart: Personligt ville
jeg aldrig udgive noget (hverken kommercielt eller ikke kommercielt) uden at
have licensen i orden. Hvis man ligepludselig får succes med sit produkt,
kan man risikere at få problemer. En brugt version 5 kan anbefales hvis man
ikke lige har de ca. 8000 D6 pro versionen koster.

Simon

Fra : R. A. Larsen

Dato : 06-06-02 22:53

"en_rigtig_geek" <en_rigtig_geek.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> Er der stort sansynlighed for at man bliver taget, hvis man prøver at
> tage penge for sine applikationer man har lavet i Delphi 6 Personal

Hvis dit program er ubrugeligt, er chancen nok ikke så stor. Hvis du laver
et godt program, bliver det muligvis checket.

Jeg har en ven, som arbejder som programmør indenfor Forsvaret. Han
fortalte om en anden programmør, som havde lavet et program derhjemme (i en
købt Borland Pascal). Han tog kildeteksten med på arbejde, oversatte den og
frigav programmet som Public Domain. Borland så programmet og blev
interesserede i en løsning på et problem. De checkede så hvem der ejede
compileren og kontaktede Forsvaret.

For at sige det rent ud: programmøren blev fyret!!!!

MVH, René
--
Using Virtual Access
http://www.vamail.com

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 04-07-02 17:06

On Thu, 06 Jun 2002 15:46:49 GMT, "en_rigtig_geek"
<en_rigtig_geek.news@kandu.dk> wrote:

>Davs. Jeg vil gerne vide, om der er nogen af jer derude, der har prøvet
>at sælge jeres Delphi 6 Personal Edition App?

<snip>

Et lille tankeeksperiment. Jeg har lavet et rigtig godt program i D6
PE som jeg /selvfølig/ gerne vil sælge. Jeg sender så kildekoden til
en af mine betroede venner som har købt en D6 Pro licens, han compiler
programmet og sender de binære filer til mig, hvorefter jeg sælger
programmet. Er det lovligt? Hvad vis han sælger programmet for mig?

Og en anden ting, putter D6 PE compileren en "tag" ind i de binære
filer man compiler med den så man kan finde ud af at programmet er
lavet med D6 PE? For eller kunne jeg jo bare compiler programmet selv
og sælge det, og hvis nogle så spørger siger jeg bare at min ven har
compilet programmet.

Fra : René Jensen

Dato : 04-07-02 18:12

Bjarke Freund-Hansen wrote:
> [...]
> programmet og sender de binære filer til mig, hvorefter jeg sælger
> programmet. Er det lovligt? Hvad vis han sælger programmet for mig?

Der ligger en del juridiske problemstillinger, og da jeg ikke er
uddannet jurist, så kan jeg kun forestille mig at den licensaftale, man
typisk bare accepterer, fortæller om betingelser for brugen af D6PE.

> Og en anden ting, putter D6 PE compileren en "tag" ind i de binære
> filer man compiler med den så man kan finde ud af at programmet er
> lavet med D6 PE?

Ja, hvordan tror du ellers Borland kan se om programmer er
compilet/skrevet i Delphi, og f.eks. ikke i MFC?

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Thomas Due

Dato : 05-07-02 07:21

Nej, for det er ulovligt.

> [...]
> programmet og sender de binære filer til mig, hvorefter jeg sælger
> programmet. Er det lovligt? Hvad vis han sælger programmet for mig?

Jeg har svært ved at se det ulovlige i det. Principielt er det jo
underordnet
hvilket miljø du har skrevet kildekoden i, det kunne for den sags skyld have
været notepad.

Jeg er dog rimelig sikker på at det kan betegnes som brud på licensen, for
programmet er jo udviklet under PE.

I stedet for at forsøge at krybe uden om licensen, så tag at finde en ældre
udgave af Delphi, f.eks. Delphi 4 Standard. Den fulgte gratis med Alt om
Data for et par år siden, og der er ingen begrænsninger på hvad du må.

> [...]
> lavet med D6 PE? For eller kunne jeg jo bare compiler programmet selv
> og sælge det, og hvis nogle så spørger siger jeg bare at min ven har

Hvis man kigger de rigtige steder kan man præcis hvilken version af Delphi
programmet er skrevet med. Du kan se om det er Delphi 1, 2, 3, 4, 5 eller 6
om det er C++Builder, og om det er Personal, Professional eller Enterprise.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-07-02 07:33

"Thomas Due" <t.due@scanvaegt_REMOVE_.dk> wrote in message
> [...]
eller 6
> om det er C++Builder, og om det er Personal, Professional eller

Er du sikker på man også kan skelne mellem Pro og Enterprise?

Fra : René Jensen

Dato : 05-07-02 17:58

Uffe Kousgaard wrote:
> Er du sikker på man også kan skelne mellem Pro og Enterprise?

Hvorfor skulle man ikke kunne det? Der jo forskel på Professional og
Enterprise edition.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-07-02 08:40

Jeg har på et tidspunkt set, at man ikke kan udveksle DCU filer mellem
personal og pro/enterprise, da de benytter lidt forskellige formater.
Derfor kunne jeg forestille mig, at pro og enterprise også genererede
ens exe filer, hvorimod personal udgaven er anderledes.
Måske tester jeg det en dag ved lejlighed (når jeg har pro udgaven
installeret igen).

Fra : Thomas Due

Dato : 12-07-02 09:00

Nej, jeg er ikke sikkert, men jeg læste et sted på en af borlands
nyhedsgrupper at det står i exe filen præcis hvad det er for en
udgave der er brugt. Der blev specifikt nævnt at man kan skelne
imellem om det er PE, PRO eller ENT der er brugt.

Hvor man skal kigge, og hvad man skal kigge efter har jeg til gengæld
absolut ingen anelse om ;)
--
Thomas Due
Software Developer