Anti-slankekur
Fra : Martin Møller

Dato : 06-06-02 11:49

Hej

Det er måske lidt OT, men nu prøver jeg at spørge alligevel. Jeg er en
ung mand på 21, er 183 høj og vejer pt. 69 kg, så jeg er temmelig
slank. Jeg kunne godt tænke mig at fylde bare lidt mere i landskabet,
men har ingen idé om, hvordan jeg skal gøre det. Alt handler jo om at
slanke sig, men der er intet det omvendte. Jeg har efterfånden fået
den der med "spis noget mere" lidt for mange gange, og det hjælper
overhovet ikke. Jeg synes selv, jeg spiser rigeligt, men det har altså
ingen virkning. Nogen ville nok synes, det er en god egenskab at have,
men det er irriterende, når det er så udpræget.

Så jeg ville høre, om der skulle være nogle mere detaljerede råd til
hvordan man kan tage på, uden at det bliver direkte usundt. Jeg har
hørt, at rapsolie skulle være en god ting, så det bruger jeg så ofte
som mulig i madlavningen.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Møller

Fra : Puk

Dato : 06-06-02 16:40

"Martin Møller" <martinhm@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

Hej Martin

> [...]
Jeg er en
> ung mand på 21, er 183 høj og vejer pt. 69 kg, så jeg er

Ja det må du være .

> [...]
> ingen virkning. Nogen ville nok synes, det er en god egenskab
at have,
> men det er irriterende, når det er så udpræget.

Jeg kan godt forstå, at du er irriteret.
Da jeg aldrig selv har haft samme problem, så er jeg naturligvis
ingen ekspert, så mine råd er altså ikke andet end "sund fornuft"
som jeg nu ser det.

Man opfordrer altid folk der er overvægtige til at spise mange
små måltider og dyrke en masse motion for at sætte deres
forbrænding i vejret. Noget kunne jo tyde på, at du faktisk har
en høj forbrænding og at det er derfor, du har svært ved at tage
på. Så mon ikke en del af rådet i hvert fald skal vendes om?
Færre store måltider kunne måske sætte din forbrænding i vejret.
Jeg ved godt, at det lugter lidt af det her med at spise noget
mere, men det er jo ikke helt det samme selvom det måske er
noget, du allerede har prøvet.

Et andet råd kunne være ikke at gå op i hvor meget fedt der er i
maden. Ikke fordi du skal spise enorme mængder fedt, for det er
naturligvis ikke specielt sundt. Men det er sikkert heller ikke
så sundt ikke at veje så meget. Så hvis du ellers har været vant
til at vælge hakket kød med den lave fedtprocent osv i den stil,
så skal du måske lade være med det, da du jo med din høje
forbrænding godt kan tåle noget mere fedt.

Med hensyn til motion er jeg lidt i vildrede. Egentlig ville jeg
opfordre dig til at dyrke noget styrketræning, da jeg forestiller
mig, at sådan som du gerne vil fylde noget mere sikkert ikke er i
form af mere fedt. Muskler vejer jo det samme som fedt, men de
fylder bare lidt mindre, så måske du skal have nogle flere
muskler på kroppen. Men så er det jeg kommer til at tænke på, at
megen muskelmasse også betyder at man får en højere forbrænding
og så bliver jeg i tvivl om, hvorvidt det så er vejen frem for
dig, for din forbrænding er jo som sagt nok ret høj i forvejen.

På et tidspunkt var der en gut her i gruppen ved navn Mikkel
et-eller-andet. Han studerede vist faktisk ernæring og fysik i
en eller anden form og gav i hvert fald nogle ret gode svar. Jeg
har ikke set ham i gruppen i et stykke tid, men det kan jo være,
at han dropper forbi. Mit gæt ville være, at han nok kan svare
dig bedre end jeg. For jeg "gætter" jo lidt ud fra hvad jeg ved
om at forsøge at tabe sig og så vende det om.

Mange hilsner
Puk

Fra : Nicolai

Dato : 07-06-02 15:40

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> form af mere fedt. Muskler vejer jo det samme som fedt, men de
> fylder bare lidt mindre, så måske du skal have nogle flere

Nej, der tager du fejl. Muskler vejer mere end fedt.

--
*Nicolai

"In great attempts, it is glorious even to fail."
Vince Lombardi

Fra : Nicolai

Dato : 07-06-02 15:57

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, der tager du fejl. Muskler vejer mere end fedt.

OK, jeg sidder lige og kigger på det, og måske siger du faktisk det samme.
Idet du siger at x antal gram muskel, fylder mindre end samme antal gram
fedt. Det giver jo nok det samme.

Men plejer bare at sige, at muskler er tungere end fedt, når folk undrer sig
over at livvidden er blevet mindre, men vægten står på det samme, efter de
er kommet i gang med træning.

Fra : Puk

Dato : 07-06-02 16:29

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hej Nicolai

> [...]
det samme.
> Idet du siger at x antal gram muskel, fylder mindre end samme

Det gør det nemlig

> [...]
folk undrer sig
> over at livvidden er blevet mindre, men vægten står på det

Ja det ved jeg godt at man plejer at sige, men det lugter for mig
lidt af den der med:
"Hvad er tungest 1 kg fjer eller 1 kg bly?" og så svarer folk
altid bly. Det passer jo ikke *G*. Muskler er heller ikke
tungere end fedt men de har en mindre massefylde *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Nicolai

Dato : 07-06-02 16:37

> [...]
> altid bly. Det passer jo ikke *G*. Muskler er heller ikke
> tungere end fedt men de har en mindre massefylde *S*.

Helt sikkert, og det er også fandens så hurtig man skal være nogle gange.
Jeg svarer først, og så bagefter læser jeg hvad folk skrev.

Fra : Bettina Madsen

Dato : 08-06-02 08:57

> [...]
> altid bly. Det passer jo ikke *G*. Muskler er heller ikke
> tungere end fedt men de har en mindre massefylde *S*.

Muskler er tungere end fedt, idet det har en STØRRE massefylde.

Det vil med andre ord sige at 10 g fedt fylder mere end 10 g muskel.

Man vil derfor ikke umiddelbart se et vægttab ved start på træning,
men man kan måske passe noget af det tøj man ellers er vokset ud af.

Det er lidt forvirrende, men jeg mener det er sådan det skal forstås...

Bettina

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 12:02

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> skrev i en meddelelse

> Muskler er tungere end fedt, idet det har en STØRRE massefylde.
> Det vil med andre ord sige at 10 g fedt fylder mere end 10 g muskel.

Så har du ikke læst fyldestgørende på de forangående indlæg. Det var nemlig
lige præcis hvad vi snakkede om, og faktisk er det, det samme. , sagt på
hver sin måde.

> Man vil derfor ikke umiddelbart se et vægttab ved start på træning,
> men man kan måske passe noget af det tøj man ellers er vokset ud af.

Det var også det jeg skrev.

> Det er lidt forvirrende, men jeg mener det er sådan det skal forstås...

Det er bare 2 måder, at sige det samme på. Og hvis vi snakker isoleret vægt,
så kan man da ikke påstå, at 10 g muskel er _tungere_, end 10 g fedt. Eller?

--
*Nicolai

"Winning isn't everything - but wanting to win is."
/Vince Lombardi

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 08-06-02 20:20

Nicolai, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.helbred.slank:

> Så har du ikke læst fyldestgørende på de forangående indlæg. Det
> var nemlig lige præcis hvad vi snakkede om, og faktisk er det,
> det samme. , sagt på hver sin måde.

Jeg tror Bettina reflekterede over at Puk faktisk skrev: "Muskler er
heller ikke tungere end fedt men de har en mindre massefylde" Det var
jo det hun svarede på. Måske DU ikke har læst det fyldestgørende

> Det var også det jeg skrev.

- Jeg tror det er ef forsøg på at opsummere. Der er blevet rodet lidt
rundt i begreberne, og så kommer Puk til at skrive noget forkert.

> Det er bare 2 måder, at sige det samme på. Og hvis vi snakker
> isoleret vægt, så kan man da ikke påstå, at 10 g muskel er
> _tungere_, end 10 g fedt. Eller?

- Korrekt. Men ved inddragelse at den korrekte brug af begrebet
massefylde kommer man slet ikke ud i de problemer.

- Fandt iøvrigt dette OK link, som også skriver det i snakker om:

http://www.mrtrainer.com/nla40.html

--
Palle

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 20:35

"Palle Hans Jensen" <palle@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror Bettina reflekterede over at Puk faktisk skrev: "Muskler er
> heller ikke tungere end fedt men de har en mindre massefylde" Det var
> jo det hun svarede på. Måske DU ikke har læst det fyldestgørende

Hehe, nu er jeg forvirret. Men bare vi alle er enige.

> - Korrekt. Men ved inddragelse at den korrekte brug af begrebet
> massefylde kommer man slet ikke ud i de problemer.

Ja, nogle gange hænger udtrykkene man bruger i dagligdagen ikke helt sammen
med den korrekte måde, at bruge begreber på. Vi har det jo med at lave vores
egne.

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 07-06-02 11:59

Hej Martin!

Mit bedste råd - og det er hverken let, billigt eller hurtigt - ville
være at du begyndte på noget styrketræning. Hvis du kombinerer moderat
styrketræning med fornuftig kost(kort sagt: masser af protein, mange små
måltider i løbet af dagen, protein+kulhydrat lige efter træning) og gode
søvnvaner, så har du rimeligt gode chancer.

Melder du dig ind i et motionscenter, så får du med garanti noget vejledning
der, både angående træningsprogram og kost. Det er imidlertid en god idé at
vende det her i gruppen igen, du kan helt sikkert få nogle gode inputs.

Hvis du går i gang med vægttræning, så skriv lige tilbage, du kan få mange
gode hints her.

Du kan også checke http://www.getbig.dk og http://www.motion-online.dk

mvh

Jens

--
Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)

Fra : Nicolai

Dato : 07-06-02 15:53

> [...]

> ingen virkning. Nogen ville nok synes, det er en god egenskab at have,
> men det er irriterende, når det er så udpræget.

Ja, dit problem er faktisk sværre at gøre noget ved, end overvægt. Da jeg
startede til amerikansk fodbold, for 12 år siden, var jeg også interesseret
i at tage på. Det lykkedes mig, dog med det problem, at nu vil jeg gerne af
med noget af det igen.

Jeg styrketrænede meget og kombinerede det med at spise rigtig meget. Men
det er jo enormt tidskrævende. Mit første råd, er at lade være med at
spekulere så meget over det, idet man så har tendens til at forstærke sit
problem. Jeg har set mange som har været desperate for at tage på, mht til
styrketræning. Jeg har lagt min energi i amerikansk fodbold og at udvikle
mig mht styrketræning. Så er resten kommet af sig selv. Sumobrydere, de gør
det, at de spiser et kæmpemåltid og så sover de lige bagefter, for at være
så inaktive som muligt, så maden "sætter" sig. Prøv de forskellige råd du
får, og så find ud af hvad der virker bedst for dig.

Nå, men alfa omega er, at jeg mener den bedste løsning, udover at acceptere
sig selv , er at styrketræne. Helst uden at fokusere på at "tage på/øge
muskelmassen", og så lige pludselig, så er det der. Du skal også lige vide,
at det kan tage år før du selv føler der sker noget, men lige pludselig
kommer det. Og så har du via dine års styrketræning, lagt en god "bund".

Fra : Martin Møller

Dato : 07-06-02 21:44

Hej

Jeg siger tak for de råd, der er kommet. Jeg var jo egentlig godt klar
over, at det ville have noget at gøre med at "spise noget mere",
hvilket jeg også allerede gør, synes jeg, men det jeg savnede var også
information om hvordan. Men så vidt jeg kan fornemme (også andre
steder fra), er det en god ting at spise mange gange eller nærmest
småspise hele tiden?

M.h.t. styrketræning så begyndte jeg at styrketræne med håndvægte i
begyndelsen af dette år, men det var egentlig ikke p.g.a. min vægt,
men for at træne til sommerferien, hvor jeg dyrker en del wind
surfing. Derfor fik jeg ikke lige nævnt det i mit første indlæg. Hvad
skulle formålet med styrketræning være? Udelukkende opbygning af
muskelmasse eller skulle det også have til formål at ændre
forbrændingen? Som det er nu, træner jeg primært (næsten udelukkende)
arme, skuldre, ryg og bryst - ikke så meget maven, da jeg ikke synes
jeg mangler kræfter i mavemusklerne. Burde jeg også træne maven eller
skulle det komme inddirekte p.g.a. ændring af forbrændingen?

I så fald, hvad er en god, effektiv måde at træne maven på? Pt træner
jeg maven ved at spænde mavemusklerne under vejrtrænkingen, hvis jeg
alligevel sidder/ligger og slapper af. Det kan faktisk gøres ubevidst,
så man ikke tænker over det, når man først er gået i gang. Jeg har
hørt, at traditionelle mavebøjninger kan være skadelige, så dem har
jeg holdt mig fra.

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 09:03

> [...]
> information om hvordan. Men så vidt jeg kan fornemme (også andre
> steder fra), er det en god ting at spise mange gange eller nærmest

Ja, måske. Det som det drejer sig om, er at få flere kalorier ind end du
forbrænder. Men prøv hvis du kan, at spise lige før du går i seng. Et råd
til folk der slanker er, at de ikke skal spise for sent, idet kroppen så går
i hvile og deraf er forbrændingen ved at gå ned. Måske det kunne hjælpe dig,
hvis du så spiste de tidspunkter hvor din forbrændning hviler.

> [...]
> skulle formålet med styrketræning være? Udelukkende opbygning af
> muskelmasse eller skulle det også have til formål at ændre

Styrketræning, træning af musklerne har en positiv indvirkning på
forbrændningen, idet at det er muskler der "brænder" fedt. I dit tilfælde er
det jo så nok negativt. Men styrketræningen, skaber mere end det. Udover en
øget muskelmasse, så giver det en god "grobund" hvor du langsomt vil kunne
forøge din vægt. Det er ikke sikkert, at du kan se hurtige resultater, men
de er der. Jeg har via mine 12 års styrketræning, set mange som startede som
dig, og efter nogle år, så har det givet resultater (Med resultater, så
mener jeg jo ikke "Mega"). De kan ikke altid selv se det, men når de så
kigger på gamle billeder af sig selv, så kan man se forskellen.
Styrketræning går langsomt og da du ser ændringen fra dag til dag, så har du
selv svært ved at se det.

> [...]
> jeg mangler kræfter i mavemusklerne. Burde jeg også træne maven eller
> skulle det komme inddirekte p.g.a. ændring af forbrændingen?

Ja, du burde også træne maven. Specielt fordi, at en veltrænet mave giver
støtte til ryggen, en rank ryg. Har man for eks. rygproblemer, skal man også
træne mave. Du burde også træne ben. Styrketræning, skal være bred. Det er
sådan med alle, at de har nogle muskler som er favoritter og derfor træner
dem med lidt større entusiasme. Men man skal have det hele med. Punkt 1, for
at få symmetri med i sin træning. Punkt 2, fordi stort set alle muskler
arbejder sammen med andre muskler. Hvis man har begrænset tid til sin
træning, så skal man gå efter de store, basale muskelgrupper. Men
styrketræning er meget individuelt, da vi alle sammen er opbygget
forskelligt. Alt den slags, kan du få hjælp til i et motionscenter.

> [...]
> alligevel sidder/ligger og slapper af. Det kan faktisk gøres ubevidst,
> så man ikke tænker over det, når man først er gået i gang.

Ja, jeg har set nogle metoder, som simpelthen satser på at du træner maven,
bare ved at spænde den. Der var den der amerikanske metode, som bippede
eller lign., hvis du slappede af i maven. . Traditionelle mavebøjninger.
Nu ved jeg jo ikke helt hvad du mener med traditionelle, men mavebøjninger,
udført rigtigt som man gør i dag, er ikke skadelige. Ja, du skal ikke have
fuld bevægelse, som i militæret i gamle dage. Hvordan de skal udføres, skal
helst vises og ikke fortælles, for at undgå misforståelser. Men dit nærmeste
motionscenter ved den slags.

Fra : Bettina Madsen

Dato : 08-06-02 09:12

Nu kommer jeg lige med mine små råd.

> [...]
> information om hvordan. Men så vidt jeg kan fornemme (også andre
> steder fra), er det en god ting at spise mange gange eller nærmest

Dine mellemmåltider skal du sørge for består af især brød ( ris, pasta
spiser man ikke så tit til mellemmåltider)- og ikke udelukkende frugt og
grønt. Du kan også drikke saftevand og mælk til mellemmåltiderne. Og du skal
HUSKE at spise cirka hver 3. time. Dine hovedmåltider skal være STORE og
bestå at masser ris, kartofler, pasta og/eller brød.

> [...]
> jeg mangler kræfter i mavemusklerne. Burde jeg også træne maven eller
> skulle det komme inddirekte p.g.a. ændring af forbrændingen?

Hvad med dine lår, underben og balder??
Jeg tror ikke det er så vigtigt om du træner maven eller ej (for vægten),
men benene har nogle store muskel grupper som ville være gode at træne op
til at fylde mere.
En god idé når du skal følge med i om du er blevet mere muskuløs, er at måle
visse steder på kroppen fx. en gang om måneden (fx. overarme, lår, talje,
hofter mv.)

Ha´tålmodighed...

Bettina

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 11:56

> En god idé når du skal følge med i om du er blevet mere muskuløs, er at
måle
> visse steder på kroppen fx. en gang om måneden (fx. overarme, lår, talje,
> hofter mv.)

OK, med mine 12 års erfaring i styrketræning, så vil jeg mene at 1 gang om
måneden er lige lidt for meget. Du risikerer bare at miste modet, det er
nemlig ret svært at måle halve millimetere og den slags. Det du skal holde
øje med, det er om du bliver stærkere, om du kan mærke din træning i
hverdag, til sport og så videre.
Og så vide med dig selv, at det kommer.

> Ha´tålmodighed...

Og den er utrolig vigtig. Det er nemlig langt sværre at bygge noget på, end
at smide nogle kilo.
Det kan tage år, før man virkelig _ser_ resultatet. Man kan mærke resultatet
hurtigt, men at se dem er noget sværre. Og vær klar over, at folk er
forskellige. Nogle går det hurtigt med, andre knap så hurtigt.

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 10-06-02 09:47

> [...]
> men benene har nogle store muskel grupper som ville være gode at træne op

Min erfaring er, at det er ret vigtigt at træne ben. Det er svært at få
overkroppen til at vokse uden (lige som de der kun træner bryst og biceps
sjældent får held med det. Og hvis de gør ser det latterligt ud).

Med de tre øvelser: Benspark, squat og læg-pres synes jeg man er godt dækket
ind. Men det kræver en eller anden form for instruktion, især squat kan være
rigtig skidt for ryggen hvis man kører dem forkert!

Med hensyn til forbrændingen - så vil jeg ikke være bange for at den øgede
forbrænding gør dig endnu mindre. Sædvanligvis følger appetitten godt med,
når man begynder at styrketræne, og er man bevidst om at få nok
energi/protein, så er man efter min mening godt kørende

Held og lykke

-Jens

--
Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)

Fra : Nicolai

Dato : 10-06-02 13:23

"Jens Myrup Pedersen" <jensPHP@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Min erfaring er, at det er ret vigtigt at træne ben. Det er svært at få
> overkroppen til at vokse uden (lige som de der kun træner bryst og biceps
> sjældent får held med det. Og hvis de gør ser det latterligt ud).

Ja, det er vigtigt at få benene med. Men jeg er ikke enig i, at det er svært
uden. Jeg har i mine 12 år med styrketræning, set mange som har negligeret
bentræningen og har vokset fint. Jeg har selv, trænet rigtig meget ben,
fordi jeg spiller amerikansk fodbold, så mine ben er faktisk en smule for
store i forhold til resten. . Lidt a la vægtløfter lår.

> [...]
være
> rigtig skidt for ryggen hvis man kører dem forkert!

Hvis du træner squat eller benpres og læg, så er du godt dækket ind. Men
hvis man også træner benspark, som jo er forsiden og knæ, synes jeg at
bagsiden af låret også er en naturlig del at træne for at få balance i
træningen. Squat/benpres er en allround øvelse, og kan derfor i mange
tilfælde være nok til låret. Hvis man ikke træner noget, hvor squat er
påkrævet, synes jeg at man skal holde sig til benpres, netop pga, som du
siger, ryggen. Selv rigtig udførte squats er hårde for ryggen alt afhængig
af belastningen. Jeg ser selv mange, som laver alle mulige isolerede
øvelser, for at ramme selv små muskelgrupper. Det eneste tidspunkt det er
nødvendigt, er hvis man direkte bruger den gruppe eller hvis man er
bodybuilder. All round øvelserne virker fint, til almindelig styrketræning.

> [...]
> når man begynder at styrketræne, og er man bevidst om at få nok
> energi/protein, så er man efter min mening godt kørende

Enig, og især hvis man kommer ind i en god rytme med træning og kost.

Fra : Mette Svangren

Dato : 08-06-02 20:43

> [...]
>
> Det er måske lidt OT, men nu prøver jeg at spørge alligevel. Jeg er en
> ung mand på 21, er 183 høj og vejer pt. 69 kg, så jeg er temmelig

Min bror, der er på din alder, er 180 cm høj og vejer pt 62 kg, hvilket er
det højeste, han har været oppe på, ellers har han typisk vejet omkring 55
kg.

Jeg kunne godt tænke mig at fylde bare lidt mere i landskabet,
> men har ingen idé om, hvordan jeg skal gøre det.

Da han kom ind ved militæret, blev han af lægerne der sat på fedekur med
ugentlige kontrolvejninger. Han fik proteindrikke (som dem, man alene lever
af på nogle slankekure), som han så skulle indtage ud over sit alm.
madforbrug. Han tog på, men tabte sig dog igen, da han kom hjem. Som dig
spiser han ellers ganske fornuftigt og ikke i specielt små mængder.

> Så jeg ville høre, om der skulle være nogle mere detaljerede råd til
> hvordan man kan tage på, uden at det bliver direkte usundt.

Grunden til at min bror nu er "oppe" på 62 kilo er, at han er begyndt at
dyrke karate. Som andre har nævnt i tråden, er øget muskelmasse en effektiv
og sund måde at øge vægten.

MVH Mette (der har 11 kg til overs, som du gerne må få *G*)

Fra : Martin Møller

Dato : 11-06-02 17:23

Hej igen

Jeg vil sige mange tak til alle dem, der har svaret. Da styrketræning
er en god mulighed, vil jeg finde et center, hvor der også
forhåbentligt skulle være være mulighed for at få instruktion. Det
største problem lige nu er, at studiet tager uforskammet meget tid.
Men tak for div. andre råd. Dem har jeg også tænkt mig at prøve af.